2010 m. ilgam įsimins automobilių mėgėjams. Ne tiek dėl mažų pardavimų, kiek dėl vieno didžiausių per visą automobilizmo istoriją automobilių atšaukimų. Ne vienas atsimename atvejų, kai valstybinės institucijos ir vartotojų draugijos taip aršiai puolė vieną ar kitą automobilių gamintoją, kad buvo galima įtarti pasaulinį sąmokslą arba planuotą gamintojo žlugdymą. Koncernams visada tekdavo atgailauti. Taip 2010 m. buvo surengta apie 650 servisų kampanijų, iš rinkos buvo atšaukta daugiau negu 20 mln. automobilių.
Beje, šie skaičiai dar nėra rekordiniai. 2008 m., kai apie krizę buvo tik užsimenama, automobilių gamintojai buvo priversti paskelbti 685 kampanijas. Daugiausia automobilių per vienerius metus buvo atšaukta 2004 m. - 30,8 mln., 2000 m. servisuose privaloma tvarka turėjo apsilankyti 24,6 mln. transporto priemonių.
Absoliuti atšaukimų dauguma vyksta paspaudus valdžios organams, kurie taip reaguoja į vartotojų skundus (kalbama apie civilizuotas šalis). Tiesa, pasitaiko ir prevencinių atšaukimų, kai kalbama tik apie galimų gedimų keliamą pavojų, kai genda vairo ar kuro padavimo sistemos. Tokiais atvejais automobilių gamintojai, norėdami apsidrausti, skubiai perdaro problemines konstrukcijas, o jau pagamintus automobilius atšaukia.
Taip pat galima pastebėti, kad augantis automobilių su defektais skaičius tiesiogiai susijęs su nuolat sudėtingesne tampančia automobilių konstrukcija. Moderniame automobilių pasaulyje kiekvienas naujas modelis yra sudėtingesnis už prieš tai buvusį. Jis turi daugiau elektronikos, daugiau skaitmeninės įrangos, daugiau daviklių ir gerokai daugiau dalį vairuotojo funkcijų perimančių mechanizmų.
JAV 2010 m. prasidėjo nuo masinio „Toyota Motor Corporation" automobilių atšaukimo. Šios tendencijos išsilaikė visus metus - Šiaurės Amerikoje japonai turėjo surengti 19 serviso kampanijų ir atšaukti apie 7 mln. automobilių. Dar keli milijonai buvo atšaukti kitose rinkose. Prieš tai blogiausi metai šiam automobilių gamintojui buvo 2009 m. Tada „Toyota" JAV surengė 9 serviso kampanijas, skubiai teko remontuoti 4,8 mln. automobilių. Be to, už nuslėptą informaciją apie defektus „Toyota" JAV vyriausybei sumokėjo 48,8 mln. JAV dolerių baudą.
2009 m. nelabai gimtojoje rinkoje sekėsi ir „Ford". Jam per 8 kampanijas dėl sugedusio kelionės kontrolės jungiklio teko atšaukti apie 4,5 mln. automobilių. 2010 m. amerikiečiams sekėsi geriau - jiems teko skubos tvarka remontuoti „tik" 581 000 automobilių, atšauktų per 9 kampanijas. Dažniausiai į servisus tenka grįžti vienatūrio 1995-2003 m. pagamintų „Ford Windstar" savininkams.
Didžiausias JAV automobilių gamintojas - „General Motors" 2010 m. automobilius atšaukė 21 kartą; servisuose apsilankė apie 4 mln. transporto priemonių. 2009 m. koncerno reikalai buvo geresni (gal įtakos turėjo ne toks glaudus bendradarbiavimas su Kinija) ir per 16 serviso kampanijų buvo atšaukta 2,2 mln. automobilių.
Trečiasis JAV automobilių pramonės gigantas - „Chrysler" 2009 m. atšaukė 590 000 automobilių, po metų per 17 serviso kampanijų savo transporto priemonėmis turėjo pasirūpinti 1,6 mln. savininkų.
Ne ypač geri praėję metai buvo ir vienam iš didžiausių Japonijos automobilių gamintojų - „Honda Motor". Per 15 serviso kampanijų teko atšaukti apie 3,4 mln. automobilių. Iš jų net 1,3 mln. sudarė dėl priekinių žibintų elektros instaliacijos atšaukti „Honda Jazz".
„Nissan" per 2010 m. surengė 16 serviso kampanijų, servisuose apsilankė apie 2,1 mln. transporto priemonių.
Dar vienas tekančios saulės šalies atstovas - „Mazda" 2010 m. surengė tris servisų kampanijas. Buvo tvarkoma 243 000 automobilių, 72 000 iš jų turėjo problemų su kuro padavimo sistema. 620 000 automobilių dėl vibruojančių užpakalinio vaizdo veidrodėlių teko atšaukti dar vienam gamintojui - „Suzuki".
Net super automobilių gamintojas „Aston Martin" 2010 m. remontavo daugiau kaip 1 000 sportinių modelių.
Didžiausias Europos automobilių gamintojas - „VW" per 2010 m. automobilius atšaukė tik du kartus. Servisuose apsilankė 393 000 automobilių. Tiesa, atšaukimo priežastis buvo labai rimta. Dėl galimo savaiminio užsidegimo buvo atšaukiami Meksikoje surinkti automobiliai. „VW" atstovai viešai pripažino, kad kurį laiką gamykloje kuro vamzdeliai buvo montuojami pažeidžiant technologijas.
Kitas vokiečių automobilių gamintojas - „BMW" surengė 15 serviso kampanijų, per kurias buvo tvarkoma 288 000 transporto priemonių. Vienas gedimų buvo ganėtinai rimtas: netinkamai veikė visureigių kuro siurbliai.
Pietų Korėjos atstovas „Hyundai" apsiribojo viena serviso kampanija, per kurią buvo patobulinta 138 000 automobilių konstrukcija.
2010 m. nustebino ir tuo, kad mūsų kaimynai - „AvtoVAZ" prisipažino darantys klaidų. Rusų automobilių gamintojas atšaukė 11 700 automobilių „Lada Kalina", „Lada Priora" ir „Lada 4x4". Paaiškėjo, kad šiuose modeliuose gali kilti problemų su vakuuminiu stabdžių stiprintuvu. Beje, „VAZ" ir 2011 m. pradėjo atšaukimu. Jau buvo pranešta, kad servisuose teks apsilankyti 10 500 automobilių savininkų, nes jų transporto priemonių varikliuose sumontuotos netinkamos spyruoklių poveržlės.
Paprastai atšaukimai vyksta taip: gamintojas siunčia automobilio savininkui laišką, kviesdamas apsilankyti autorizuotame servise ir nemokamai pasikeisti probleminę detalę ar sutvarkyti konstrukcinį trūkumą. Jeigu savininkas kvietimą ignoruoja, automobilis yra perparduotas arba išardytas, gamintojas dėl to gali nesukti galvos. Jis atšaukiamus automobilius skaičiuoja pagal tai, kiek buvo parduota trūkumus turinčių konkrečios konfigūracijos modelių. Dažnai atšaukiami ne tik nauji, bet ir 5 ar net 10 amžiaus senumo automobiliai. Kartais serviso kampanija pravedama ir neinformuojant savininkų. Tiesiog autorizuoti servisai gauna instrukciją, kurioje nurodyta, kad per eilinę privalomą garantinę automobilio apžiūrą reikia pakeisti tam tikras detales arba atlikti papildomus darbus. Gamintojai labai nemėgsta pripažinti klaidų ir, kai yra galimybė, stengiasi jas nutylėti.
Nuo 1966 m. iš viso per visas pasaulio rinkas buvo atšaukta 487 000 000 transporto priemonių. Jeigu automobiliai būtų tikrinami taip griežtai, kaip nuo 2009 m. JAV, gali būti, kad atšaukimų būtų buvę dar daugiau. Sugriežtintas automobilių patikrinimas prasidėjo po to, kai 2009 m. Kalifornijoje, grindų kilimėliui pasislinkus iš savo vietos, užstrigo akceleratorius ir avarijoje žuvo pareigūnas ir trys automobilio keleiviai. Po šio įvykio, JAV kongresui spaudžiant, dėl stringančių kilimėlių buvo atšaukta apie 8 mln. automobilių. Beje, būtent nuo tada suaktyvėjo ir automobilių gamintojai, kurie savo produkciją atšaukdavo iškart, kai tik „išlįsdavo" nors ir smulkiausias defektas. Visi stengėsi vengti skandalingų „santykių aiškinimosi".
Parengta pagal užsienio spaudą
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.
Šeimos elektromobilis: pasirinkimas nedidelis, tačiau kokybiškas
Naujų elektromobilių pasiūla sparčiai plečiasi, tačiau elektra varomos transporto priemonės besidairantiems žmonėms neretai tenka ieškoti kompromisų.
Nauji „Audi S3 Sportback“ ir „S3 Limousine“
Daugiau greičio, daugiau galios, daugiau važiavimo malonumo
Kokį automobilį rinktis: benzininį, dyzelinį ar hibridinį?
Kokio tipo varikliu varomo automobilio įsigijimas šiuo metu būtų ekonomiškai patraukliausias variantas.
Automobilių ekonomiškumas auga ne tik techninių duomenų lentelėse
Akivaizdu ir tai, jog nebeliko automobilių, neva turinčių neįtikėtinas 3 l / 100 km siekiančias sąnaudas.
Geriausi 2013 m. projektiniai modeliai
2013 m. baigėsi. Bet nelabai seniai, tad galima prisiminti
„Škoda Octavia“ - naujasis "Metų automobilis"
Pirmadienio vakarą sostinės „Litexpo" rūmuose ...
„Euro NCAP“ išbandė 11 naujų modelių saugumą
Europos organizacija „Euro NCAP" nelabai seniai
Automobiliui „Renault 6“ – 45 metai
2013 m. spalio mėn. sukako 45 metai nuo tos dienos, kai...
Trivietis elektromobilis „Nissan BladeGlider“
Išskirtinis pastarųjų metų automobilių parodų bruožas
Net patyrusiems patirties niekad nebūna per daug
Jau dvi savaitės kai vyksta Lietuvos „Metų automobilio 2014"