Laikai, kai visi automobiliai draugiškai buvo „apmaunami" skardiniais ratlankiais - praeitis. Skardinių ratlankių dar yra, tačiau jie, nors ir pamažu, bet traukiasi iš rinkos, pozicijas užleisdami lengvo lydinio ratlankiams. Šie lengvesni, gražiau atrodo, yra nežymiai brangesni bet žymiai tvirtesni už skardinius, bet pastarasis pavasaris ypač nedėkingas vairuotojams - kelius „nuklojusios" duobės daro savo juodą darbą ir ratlankius dažnokai tenka lyginti. Laimei, jei ratlankis nėra per smarkiai pažeistas, jį išlyginti galima taip, kad įlenkimo žymių nebebus matyti ir jis tarnaus dar ne vienerius metus. Plačiau apie ratlankių lyginimo tendencijas ir technologijas autoreviu.lt skaitytojams pasakoja „Melgos serviso" direktorius Žygimantas Žukauskas.
1. Kokios tendencijos pastebimos automobilių ratlankių rinkoje?
Ratlankiai turi aiškią tendenciją augti. Tai kas prieš 10-15 metų atrodė prabanga ( pvz R16, R17 ratlankiai ), šiai dienai iš gamyklos ant automobilių išrieda net pigiausioje bazinėje sąrangoje. Ratų standartai labai siejami su automobilio dizainu, jo stabilumu kelyje ir augančiais vartotojų poreikiais, tad autocentrų meistrus jau senokai nestebina R18, R19 ar net R22 skersmens ratlankiai. Didėjant ratlankių skersmeniui, padangos profilio aukštis mažėja. Gal būt tam įtakos turi sunkmetis, nes nemažai žmonių renkasi ratlankio dizainą nekreipdami dėmesio į ratlankio kokybę ir gamintoją. Ne paslaptis, kad žymių ratlankių gamintojų produkcija negali būti labai pigi. Tai lemia ir naudojamų medžiagų sudėtis, ir kokybė, todėl juos gali įpirkti ne visi, tad šiandien Lietuvos rinkoje turime ir pakankamai nebrangių ratlankių, kurie savo kokybinėmis savybėmis tikrai neprilygsta originaliems ratlankiams. Nekokybiškas lengvo lydinio ratlankis jau po pirmos didesnės duobės gali sulinkti, o kokybiškas ratlankis net prakirtus padangą neretai išlieka apvalus.
2. Lengvo lydinio ratlankiai - ko reikia, norint juos tinkamai išlyginti?
Norint kokybiškai išlyginti lengvo lydinio ratlankius visų pirma reikia turėti tam procesui skirtus technologinius įrengimus, t.y. ratlankių lyginimo stakles. Savaime aišku, kad lyginant ratlankius reikia visų pirma išmontuoti padangas, o tik po to galima imtis ratlankio lyginimo proceso. Technologinis procesas yra pakankamai kruopštus, nes neatsakingai lyginant ratlankį yra didelė tikimybė, kad ratlankis įtruks.
3. Kokia technika naudojama?
Ratlankių lyginimui „Melgos" grupės įmonės ir mūsų partneriai ir klientai naudoja hidraulines ratlankių lyginimo stakles su tekinimo funkcija ( tekinimo funkcija reikalinga esant nedideliems ratlankių krašto mechaniniams pažeidimams, kad ratlankio briauna neturėtų aštrių mechaninių pažeidimų ir tuo pačiu montuojant padangą nepažeistų padangos krašto ).
4. Kur jos įmanoma įsigyti?
Mūsų įmonė jau 12 metų prekiauja automobilių servisų įranga, o hidraulinių ratlankių lyginimo staklių pardavimai net sunkmečiu mūsų įmonėje auga. Tai, tikėtina, lemia Lietuvos kelių būklė ir didėjančios ratlankių skersmens tendencijos.
5. Ką reiktų žinoti renkantis ratlankių lyginimo įrangą?
Renkantis ratlankių lyginimo stakles svarbu jų patikimumas, garantinis ir pogarantinis aptarnavimas, atsarginių dalių ar aksesuarų tiekimas. Taip pat būtina pasirūpinti personalo, dirbsiančio su šia įranga, tinkamu apmokymu. Mūsų įmonės specialistai sumontavę įrengimą atlieką ir kliento darbuotojų apmokymą dirbti su tokio tipo staklėmis. Aišku, kad ilgametės patirties negalima perteikti per 2-3 apmokymų valandas, žmogiškasis faktorius, toks kaip sąžiningumas ir kruopštumas darbe, išlieka labai svarbus.
6. Kokia technologija naudojama?
Mes rekomenduojame lyginti ratlankius naudojant hidraulinius cilindrus, kurie atstato tik pažeistą ratlankio į pradinę būseną nejudinant metalo liejinio kituose ratlankio vietose. Jei ratlankio liejinys yra pakankamai kietas, rekomenduojame pažeistą vietą šildyti pramoniniu fenu, kad ratlankio trūkimo rizika būtų sumažinta iki minimumo.
7. Ar galima pačiam garaže kokybiškai išlyginti ratlankius?
Teoriškai aišku galima, bet ar verta? Technologinė įranga kainuoja pakankamai nemažus pinigus, o kokybiškas paslaugas teikiančių automobilių centrų skaičius auga.
8. Kuo skiriasi lyginimas ir valcavimas?
Tai yra visai skirtingos metodikos: lyginimas vyksta tik atspaudžiant pažeistą ratlankio vietą, o valcavimas yra viso ratlankio „pratempimas" iki taisyklingai apvalios formos. Tai gali pakeisti ratlankio skersmenį į didesnę pusę ir tada keičiasi metalo struktūra, dėl ko ratlankyje gali atsirasti ir mikro įtrūkimai.
9. Kas laukia vairuotojo, jei važinėjama nelygintais ratlankiais?
Važinėjant nelygiais ratlankiais visų pirma kenčia važiavimo komfortas, padangos dėvisi netolygiai ir savaime aišku kenčia automobilio pakaba. Galiausiai, važinėjant nelygiais ratlankiais nukenčia ir asmens piniginė, nes automobilį tenka dažniau remontuoti, o padangas dažniau keisti.
Kalbėjosi V. Misevičius
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama
Siekis gyventi švaresnėje ir sveikesnėje aplinkoje keičia net autoservisų darbą
Ką siūlo kondicionierių pildymo įrangos gamintojai.
Apie suskystintas automobilines dujas
Automobiliams skirtos dujos yra sudarytos iš ...
Kauno autodienos 2008
Fotoreportažas iš parodos „Kauno autodienos 2008”.