Dabartinis gyvenimo tempas ir nuolatinė laiko stoka pavertė automobilius neatsiejama mūsų gyvenimo dalimi. Tačiau nė vienas automobilio savininkas dar neturėjo tokio automobilio, kuris nepatirtų vienokių ar kitokių techninių nesklandumų ar gedimų. Tad ką daryti sugedus automobiliui ar tiesiog prireikus atlikti periodinius techninės priežiūros darbus? Važiuoti pas pažįstamus, remontuoti pačiam ar vykti į artimiausią autoservisą? Dauguma vairuotojų vengia vykti į neišbandytus ir mažai žinomus autoservisus, todėl kalbėdami apie naujų autoservisų kriterijus ir ieškodami gerų požymių pabandykime paanalizuoti gerą autoservisą, t.y. įvardinti, kaip turi teikti savo paslaugas autoservisas, kad pritrauktų klientus.
Automobilių parkas Lietuvoje
Lietuvoje automobilių parkas per pastarąjį dešimtmetį išaugo beveik dvigubai. Tačiau reikia pastebėti, kad automobilių parkas mūsų šalyje - vienas iš seniausių Europos Sąjungoje, apie 70 proc. lietuvių važinėja daugiau nei dešimties metų senumo automobiliais. Vidutinis automobilio amžius pas mus yra 15 metų, kai tuo tarpu JAV - 7 m., Vokietijoje - 6 m., Suomijoje - 9 m. Pasak Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generalinio direktoriaus Roko Knyvos, transporto priemonių amžius nėra automobilių techninę būklę atspindintis rodiklis. Vakarų Europoje eksploatuojami ir senesnių metų automobiliai, bet jie pasižymi gera technine būkle, nes nuolat tikrinami ir prižiūrimi, tačiau pagal kokybinę charakteristiką dauguma senesnių metų automobilių į Lietuvą atkeliauja su defektais.
Pasak daugelio kalbintų pašnekovų Lietuvoje jaučiamas autoservisų, galinčių dirbti tiek su senesnių, tiek su naujesnių modelių automobiliais, stygius.
Autoservisų verslo perspektyvos
Pelninga autoservisų veikla Lietuvoje didele dalimi priklauso nuo jau nurodyto statistinio automobilių amžiaus ir jų techninės būklės. Lietuvoje automobilių rinką galime skirstyti į naujų ir naudotų automobilių rinką. 2015 m. sausio 1 d. statistinis automobilių remontu ir aptarnavimu užsiimančių veiklos vienetų skaičius buvo 4520, iš jų - 1819 autoservisų. Kiti 2701 - vykdantys savarankišką automobilių remonto ir aptarnavimo individualią veiklą pagal pažymą. Tačiau niekas neveda statistikos duomenų, kiek yra nelegalių, „auksinių" garažinių meistriukų.
Kokybiškai dirbančių autoservisų paklausa jaučiama praktiškai visose automobilių remonto srityse. Atidarant servisą reikėtų įvertinti, kokioje srityje turite daugiausiai įgūdžių, pažinčių, kokiame rajone ruošiatės atidaryti autoservisą, kokį biudžetą turite verslo pradžiai. Autoserviso paslaugos yra perspektyviausios įvairių modelių lengvųjų automobilių ir mikroautobusų aptarnavime. Sunkvežimių servisui atidaryti reikėtų gerokai didesnių išlaidų, be to, šioje srityje didesnė konkurencija, didesnis prisirišimas prie vieno užsakovo ir stabilumo stoka, keičiantis pervežimų verslo situacijai.
Servisai gali būti multifunkciniai, kai automobiliai priimami visiems darbams atlikti, dalį padarant vietoje, dalį darbų perduodant partneriams. Tačiau gali būti specializuoti servisai konkretiems darbams. Nedidelių pradinių investicijų reikės servisams, kurie atlieka smulkius, greitai atliekamus darbus.
Atsižvelgiant į serviso profilį parenkama autoserviso vieta, plotas, patalpos ir automobilių remonto įranga.
Autoserviso darbuotojai
Kalbant su Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generaliniu direktoriumi Roku Knyva apie tai, kaip šiuo metu Lietuvos autoservisai apsirūpinę kvalifikuota darbo jėga ir apie numatomas tolimesnes šio verslo perspektyvas, jis atsakė, kad servisams labai trūksta kvalifikuotų darbuotojų. Didieji servisų tinklai ir autoservisų remonto, taisymo įrangos platintojai, patys nuolat ruošia specialistus, rengia mokymus, tačiau su mažesniais autoservisais ši problema nėra išspręsta. Nors Lietuvoje keletas profesinių mokyklų ruošia žemesniosios grandies darbuotojus, bet jų neužtenka, todėl didelė dalis autoservisų šaltkalvių yra savamoksliai, kurie įgūdžius įgyja darydami daug klaidų aptarnaujant klientų automobilius. Ir vis tik, anot R. Knyvos, vis daugiau klientų atsisako „auksinių" garažinių meistrų paslaugų ir renkasi daug patikimesnes autoservisų paslaugas, taip taupydami savo laiką ir lėšas.
Žinant, kad darbuotojai yra autoserviso sėkmės variklis, turime atsirinkti arba pasiruošti tik gerus specialistus. Norint užtikrinti autoserviso veiklą pirmiausia reikia numatyti, kiek darbo vietų ruošiatės kurti. Priimant automobilį remontui arba aptarnavimui jis turi būti įvertinamas pagal jo techninę būklę, todėl tam reikalingas meistras-priėmėjas. Pradedant automobilio priėmimu ir baigiant jo atidavimu klientui, šis darbuotojas planuoja autoserviso veiklą, efektyviai išnaudoja darbuotojų resursus ir kontroliuoja, kad nebūtų pažeidžiami aptarnavimo ar remonto procesai. Jis taip pat planuoja ir priima autošaltkalvių darbą, seka remonto terminus, užsako detales, sudaro sąmatas ir paruošia dokumentus.
Darbo vietų poreikis skaičiuojamas pagal keltuvus, t. y., kiek yra automobilinių keltuvų, tiek turi dirbti autošaltkalvių. Jie darbus atlieka pagal priėmėjo paskyrą, kurioje nurodytas reikalingų atlikti darbų sąrašas bei remontuojamų ar keičiamų detalių sąrašas. Jeigu automobilio remonto metu iškyla arba paaiškėja nauji gedimai, jie derinami su priėmėju. Autošaltkavis darbo vietoje turi mokėti naudotis įrankiais ir įranga bei kompiuterine diagnostikos įranga, kuri pastaruoju metu tampa būtinybe. Darbuotojai turi būti ne tik bendraujantys, kūrybingi, bet ir atsakingi, sugebantys analizuoti bei kritiškai vertinti situaciją.
Efektyviam autoserviso funkcionavimui taip pat reikalingi vadybininkas, apskaitininkas, patalpų valytojas ir t.t. Priklausomai nuo autoserviso veiklos apimties, pamainų darbo šis sąrašas gali būti daug ilgesnis.
Autoservisų įranga
Ne ką mažiau, nei serviso darbuotojų kvalifikacija, darbo sėkmę lemia ir servisuose naudojama įranga bei jos kokybė. Autoservisų įrangos kokybė - pernelyg pretenzingi žodžiai, vietoj kurių labiau tiktų sakyti natūrali įmonės veikla. Kito kelio nei šio verslo senbuviai, nei pradedantys šį verslą verslininkai neturi, nes verslas, kuris nekuria kokybiškų paslaugų, t. y. neinvestuoja į ateitį, pasmerktas žlugti. Autoservisų įranga užtikrina nuolatinį automobilių aptarnavimo procesą įmonėje, todėl jeigu galvojate apie naują verslą, kaip tik nuo to ir pradėkite. Įrangos paieška turi būti tikslinė, todėl reikia galvoti ne tik apie tai, kokias aptarnavimo paslaugas teiksite, bet ir apie galutinį aptarnavimo rezultatą - kaip padaryti geresnį, modernesnį, kokybiškesnį, bet kartu ir pigesnį automobilių aptarnavimą, kaip patenkinti daugiau klientų poreikių, pasiūlyti ir parduoti kuo daugiau savo paslaugų. Šių iššūkių sprendimas ir bus pelningas verslas.
LAA generalinis direktorius Rokas Knyva nerimauja dėl vis prastėjančios autoservisų įrangos, kuriai yra keliami dideli reikalavimai. Autoservisai, kurie negalvoja apie naujas technologijas automobilių aptarnavime ir neskiria 30-70 proc. įmonės pelno autoserviso įrangos atnaujinimui, po kurio laiko praras patikimo autoserviso vertę, bus priversti arba daug ir vienu metu investuoti į naujas technologijas, arba žlugti. Todėl perkant naują įrangą pirmiausia reikia įsigilinti į įrangos funkcionalumą, numatant, kokie technikos pažangos procesai laukia ateityje, ir tam pasiruošti.
UAB „Baltijos automobilių diagnostikos sistemos" daug metų sėkmingai dirba Lietuvos rinkoje bei atstovauja gerai žinomus Europoje ir pasaulyje autoservisų įrangos ir įrankių gamintojus. Šios įmonės specialistai padės rasti labiausiai tinkamą sprendimą ne tik pasirenkant autoserviso įrangą, bet pakonsultuos, kaip ją efektyviausiai sukomplektuoti. Atminkite, kad kuo daugiau paslaugų norite autoservise suteikti, tuo daugiau reikės modernios ir specializuotos įrangos, netgi, jei jūs planuojate keisti tik tepalus šiuolaikiniams automobiliams ir atlikti kitus nedidelius aptarnavimo darbus, kaip stabdžių trinkelių keitimas, gali pasirodyti, kad jums visai nereikalinga kompiuterinė diagnostikos įranga variklių remontui, tačiau jūs negalėsite užbaigti šio darbo, jei nenunulinsite automobilyje esančio aptarnavimo indikatoriaus sekančiam intervalui ar neįvesite automobilio stabdžių sistemos į reikiamą režimą, kuriame galima atlikti tam tikrus darbus.
Apžvelgsime patį minimaliausią autoserviso įrangos variantą, nuo kurio galėtumėte pradėti savo verslą, t.y. atlikti smulkius remonto ir automobilių aptarnavimo darbus įsteigiant 3 autošaltkalvių darbo vietas: tai yra, remontuosite važiuoklę, atliksite ratų suvedimą, atliksite padangų montavimą ir ratų balansavimą, keisite automobiliams tepalus ir atliksite kitus smulkius remonto darbus. Žinant, kokius darbus atliksite, galima suplanuoti įrengimus kiekvienai autošaltkalvio darbo vietai.
Važiuoklės, stabdžių, tepalų keitimui ir kitiems smulkiems remonto darbams reikalinga:
- automobilinis keltuvas;
- įrankių vežimėlis su įrankiais (kombinuoti raktai, galvutės, terkšlė, plaktukas, replės ir kt.);
- darbastalis su spaustuvais;
- pneumatinis įrankių komplektas (veržliasukis, kampinė terkšlė, smūginių galvučių (6-32 mm) komplektas);
- šarnyrų ir guolių išėmėjai, stabdžių cilindrų suspaudėjų komplektas, tepalo filtrų atsukimo įrankis, ir keli papildomi specialūs įrankiai, priklausomai nuo automobilių ir darbų specifikos;
- greičių dėžės keltuvas. Šis įrenginys praktiškai būtinas prie kiekvienos darbo vietos, kur yra automobilinis keltuvas, - prilaikyti, paketi ar atremti;
-
pernešama gumuota apšvietimo lempa.
Ratų suvedimo darbo vieta - tai viena svarbiausių ir brangiausių vietų autoservise. Šiai darbo vietai reikalinga:
- keltuvas ratų suvedimui;
- ratų suvedimo stendas;
- įrankių vežimėlis su įrankiais (kombinuoti raktai, galvutės, terkšlė, plaktukas, replės ir kt.);
- pneumatinių įrankių komplektas (veržliasukis, kampinė terkšlė, smūginių galvučių (6-32 mm) komplektas);
- padangų pripūtimo pistoletas, kuris turi būti ne tik tikslus, bet ir metrologiškai periodiškai tikrinamas;
- pernešama gumuota apšvietimo lempa.
Padangų montavimas ir ratų balansavimas. Iš esmės galima įrengti panašią darbo vietą, kaip ir pirmoji, tik labiau orientuotą į ratų remontą. Šiai darbo vietai bus reikalinga:
- padangų montavimo staklės;
- ratų balansavimo staklės;
- kėliklis (domkratas);
- pneumatinių įrankių komplektas (veržliasukis, kampinė terkšlė, smūginių galvučių (6-32 mm) komplektas);
- padangų pripūtimo infliatorius;
- padangų pripūtimo pistoletas;
- įrankiai ratų remontui - montiruotė, ventilių išsukimo įrankis, yla ir kt.;
- automobilinis keltuvas;
- įrankių vežimėlis su įrankiais (kombinuoti raktai, galvutės, terkšlė, plaktukas replės ir kt.);
- darbastalis su spaustuvais;
- pernešama gumuota apšvietimo lempa.
Autoservise taip pat reikalinga ir bendro naudojimo įranga, kuria naudosis visi autošaltkalviai:
- presas 20T;
- atidirbtų tepalų surinkimo indas;
- žibintų reguliavimo stendas;
- diagnostikos prietaisas su techninėmis duomenų bazėmis;
- kondicionierių pildymo įranga;
- kompresorius su suspausto oro vamzdynu;
- išmetamųjų dujų nutraukimo sistema.
Labai svarbus įrengimas autoservise yra oro kompresorius ir suspausto oro tiekimo sistema su tepalinėmis, slėgio reguliatoriais ir drėgmės nusodintuvais. Suspausto oro sistema reikalinga tam, kad suspaustas oras būtų tiekiams į darbo vietas, suspausto oro žarnos negulėtų ant grindų ir netrukdytų dirbti, o pneumatiniai įrankiai gautų suteptą ir tinkamo slėgio orą.
Oro kompresoriui yra keli pagrindiniai reikalavimai - tai patikimumas, pagaminamas suspausto oro kiekis l/min, triukšmo lygis. Mūsų planuojamam autoservisui turėtų pakakti ne mažiau, kaip 800 l/min našumo kompresorius su ne mažesniu, kaip 270 l talpos rinktuvu. Garso lygis priklauso nuo jūsų patalpų ir biudžeto. Stūmoklinis kompresorius dirba garsiau, bet pigiau kainuoja, sraigtinis kompresorius - dirba tyliau, bet yra brangesnis. Pagaminamas oro kiekis ir slėgis taip pat įtakoja kainą, bet mūsų aptariamu atveju labiau tiktų stūmoklinis kompresorius.
Kompresorius stūmoklinis
Automobiliniai keltuvai būna įvairių tipų, tačiau dažniausiai naudojami dviejų kolonų. Autoservisuose taip pat galima rasti cilindrinius ir žirklinius keltuvus, elektromechaninius ar elektro hidraulinius keltuvus.
Renkantis dviejų kolonų keltuvus reikia atkreipti dėmesį į keltuvo kėlimo atramų ilgį, nors dauguma pirkėjų stengiasi akcentuoti kėlimo galią. Lengviesiems automobiliams kėlimo atramų ilgis nėra labai svarbu, bet jei norėsite kelti pačius ilgiausius mikroautobusus, jūsų keltuvo kėlimo atramos ilgis turėtų būti ne trumpesnis, nei1,6 - 1,8 m, priešingu atveju - jūs negalite saugiai kelti transporto priemonės už gamintojo numatytų kėlimo vietų.
Kėlimo galia turėtų būti 3-4 tonos, nors lengvieji automobiliai ir mikroautobusai yra mažesnio svorio. Griežtai draudžiama kelti automobiliniu keltuvu transporto priemones su kroviniu.
Keltuvas dviejų kolonų elektrohidraulinis
Keltuvas ratų suvedimui. Jei autoservise nėra automobilių servisui ir aptarnavimui skirtos duobės, turi būti statomas keturių kolonų keltuvas arba žirklinis keltuvas. Šių keltuvų svarbiausi parametrai yra rampų ilgis ir keliamoji galia. Keliamoji galia turėtų būti apie 4 tonos, o rampų ilgis kuo didesnis. Jei aptarnausite mikroautobusus, jums bus reikalingas ne trumpesnis, nei 5,20 m rampų ilgis.
Ratų suvedimos stendas, arba tiksliau tariant, ratų geometrijos reguliavimo stendas. Tai turėtų būti su 3D matavimo technologija ratų suvedimo stendas. Kitas technologijas naudojantys suvedimo stendai yra pasenę ir nepakankamo tikslumo. Šiuolaikinio automobilio važiuoklė yra pakankamai sudėtinga, todėl ji reikalauja tikslių matavimų ir ratų geometrijos reguliavimo procedūrų teisingo atlikimo užtikrinimo, su kuo susijęs ne tik su greitas padangų susidėvėjimas, bet ir jūsų kliento saugumas.
Įranga ratų remontui - tai automatinės padangų montavimo staklės ir ratų balansavimo staklės. Ratų diametrui didėjant atsirandant vis daugiau žemo profilio padangų, todėl atsiranda didesni reikalavimai ir įrengimams. Montuojant tiek padanga, tiek ratlankis negali būti pažeisti, tad montuojant būtina įremti padangą keliose vietose, o kartais pakelti ar prispausti. Rekomenduojama rinktis automatines montavimo stakles su pagalbinio nuspaudimo įranga.
Ratų balansavimo staklėms taip pat keliami aukšti reikalavimai - greitis ir tikslumas, todėl reikėtų rinktis aukštesnės kokybės stakles su automatiniu duomenų įvedimu.
Padangų montavimo ir ratų balansavimo staklės
Kėliklis (domkratas) - tai prietaisas, skirtas rankiniam automobilio pakėlimui, norint nuimti ratą. Atrodo, kad labai paprastas ir gerai pažįstamas įrengimas, net privačiuose garažuose daug kas turime, tačiau autoservise, naudojant profesionaliai ir intensyviai, reikalinga aukšta kokybė ir patvarumas.
Domkratas hidraulinis
Atidirbtų alyvų surinkimo įranga - tai atidirbto tepalo surinkimo indai, į kuriuos išpilama atidirbta variklių alyva. Naudojimas paprastas, jei automobilis pakeltas su autokeltuvu ir nesudėtinga prieiti prie karterio tepalo išpylimo varžto. Bet jei sąlygos ne tokios palankios, tada atidirbęs tepalas išsiurbiamas iš automobilio per tepalo matuoklės angą vakuumo pagalba. Šis įrenginys reikalingas tiek paslaugos atlikimui, tiek saugant gamtą ar palaikant tvarką ir švarą autoservise.
Panaudotos alyvos surinkimo indas su atsiurbėjų komplektu
Išmetamųjų dujų surinkimo įranga - tai išmetamųjų dujų ištraukimo ir surinkimo sistemos, ventiliatoriai, įvairūs antgaliai ir kt. Ji yra būtina, jei planuojate autoserviso patalpose remontuoti, testuoti ar diagnozuoti automobilius su užvestais varikliais.
Mobili dujų ištraukimo sistema
Įrankių vežimėliai su įrankiais - tai ne tik tvarkingumo ir pedantiškumo įvaizdis, bet ir žymiai sumažina laiko sąnaudas, nes aptarnaujant automobilį nereikia vaikščioti po remonto salę ir ieškoti įrankių.
Įrankių vežimėlis su įrankiais
Automobilių diagnostikos įranga - tai vienas svarbiausių įrenginių autoservise. Visi girdėjome apie variklių diagnostiką, bet netgi jei jos atlikti nereikia, šis automobilių diagnostikos prietaisas vis vien yra būtinas: tepalų keitimui, trinkelių keitimui, ratų su TPMS sistemomis pririšimui, stabdžių ir kondicionierių diagnostikai bei daugeliui kitų sistemų. Kadangi neplanuojate nerti giliai į automobilio elektronikos gedimų paiešką, o ir neturite tam kvalifikuoto specialisto, vistik rekomenduojama įsigyti universalų diagnostinį prietaisą, kuris apimtų tiek lengvuosius automobilius, tiek komercinius. Šis prietaisas privalo turėti daug papildomos techninės informacijos, techninių straipsnių, elektrinių schemų ir kitos dokumentacijos apie automobilius ir jų remonto procedūras. Geriausia naudoti diagnostikos prietaisą, jungiamą prie asmeninio kompiuterio, tada visa informacija tikrai tilps ir bus patogiai prieinama, juo labiau kad nereikės permokėti už ekraną, o šiuolaikinės bevielio ryšio technologijos leis išlaikyti mobilumą ir komfortą.
Automobilių diagnostikos įranga
Kondicionierių pildymo įranga. Pastaruosius metus automobilių gamintojai savo dėmesį sutelkė į pagalbines automobilio sistemas, kurios užtikrina naudojimosi automobiliu komfortą. Viena iš jų yra klimato kontrolė. Kadangi automobilių parkas Lietuvoje yra sąlyginai senas, tai automobilių kondicionierių priežiūra ir smulkus remontas tampa vis aktualesnis, o ir kondicionierių pildymo paslauga yra neatsiejama nuo šių darbų.
Kondicionierių pildymo įranga
Tik numatomų atlikti paslaugų kiekis gali padiktuoti būtinumą atitinkamos įrangos įsigijimui. Pavyzdžiui, kompiuterinis stabdžių tikrinimo stendas, kuris reikalingas automobilio stabdžiams tikrinti tiek prieš remontą, tiek po remonto; dujų ir dūmingumo analizatorius - nustatyti automobilio išmetamų dujų ir dūmų kiekį. Sugriežtinti techninių apžiūrų reikalavimai priverčia nevieną automobilį apsisukti, o šiuos prietaisus tai daro labai svarbiais variklių diagnostikoje ir remonte. Diskų tekinimo staklės reikalingos stabdžių diskų aptekinimui keičiant stabdžių trinkeles. Tai tikrai efektyvi priemonė stabdžių efektyvumo didinime, be to, taupo laiką ir pinigus tiek autoservisui, tiek klientui. Žibintų reguliavimo stendas naudojamas automobilio žibintų sureguliavimui, kas ypač svarbu eismo dalyvių saugumui tamsiu paros metu. Detalių plovykla - detalių plovimui; įvairūs presai - prietaisai išpresuoti-įpresuoti guolius, riebokšlius ar įvores. Ir dar daugybė įvairios automobilių diagnostikos įrangos, matavimo prietaisų ir pan.
UAB „Baltijos automobilių diagnostikos sistemos" specialistų nuomone, įsigyjant autoservisų įrangą alternatyvų nėra daug - pirkti dėvėtus įrengimus arba pirkti naujus. Pagrindinis kriterijus pirkti naują įrangą yra tas, kad autoservisas turi siekti suteikti kokybiškas ir nepriekaištingas paslaugas, kurios priviliotų didesnį klientų skaičių. Be to, gausite garantinį laikotarpį, todėl įrangos amortizacijos laikotarpis bus žymiai ilgesnis, negu įsigijus dėvėtą įrangą. Svarbu ir naujos įrangos pardavėjo vaidmuo - jis dažnai būna pirmasis mokytojas ir konsultantas, parodantis, kaip teisingai ir efektyviai naudoti, prižiūrėti ir atnaujinti įsigytą įrangą.
Aukštą autoserviso aptarnavimo kokybę užtikrina ne tik turima įranga, pakankamas kvalifikuotų darbuotojų skaičius, bet ir remonto paslaugų operatyvumas. Daugelyje Vakarų Europos šalių servisai, pasižymintys didelėmis techninėmis galimybėmis ir aukštu aptarnavimo lygiu, aptarnauja klientus iki vėlyvo vakaro ir savaitgaliais, kartais visą parą. Šie servisai turi budinčius autovežius ir esant reikalui nedelsiant gali pristatyti kliento automobilį į servisą.
Detalių tiekimas autoservisui
Operatyvus detalių autoservisui tiekimas yra labai svarbus veiksnys užtikrinti patikimam serviso darbui bei sudaryti apie save gerą nuomonę klientų akyse. Tačiau tai turėtų būti atskira tema, ir ši verslo dalis turėtų būti aptariama su detalių tiekėjais. Priklausomai nuo jūsų pasirinkimo, kokius darbus atliksite, priklauso ir detalių tiekėjas, kurį jų pasirinksite, nes ši sritis irgi dažnai būna su tam tikra specializacija, kaip pavyzdžiui, automobilių stabdžių dalys, starterių generatorių dalys ar variklio dalys. Nedideliam autoservisui yra svarbu turėti stiprų detalių tiekėją, nes šiai dienai, kada kiekvieną dieną gali į autoservisą atvažiuoti skirtingas automobilis, atsarginių dalių sandėlį turėti neįmanoma, o autodetalių tiekėjai turi gana dideles atsargas sandėliuose, kas užtikrina itin operatyvų detalių pristatymą. Dažnai toks operatyvus darbas padeda sutaupyti, kadangi remontuojamo automobilio laikymas - taip pat išlaidos, nes jo vietoje galėtų būti suremontuoti dar bent keli kiti automobiliai.
Autoserviso patalpos
Autoserviso patalpų įrengimo bendrieji reikalavimai apibrėžia privalomus minimalius darbo saugos ir sveikatos reikalavimus darbovietėse. Patalpos turi būti įrengtos taip, kad atitiktų darboviečių įrengimo bendruosius nuostatus ir nuostatų pakeitimus. Šie nuostatai apibrėžia reikalavimus elektros instaliacijos, apšvietimo, patalpų vėdinimo ir kitose srityse. Įrengiant patalpas reikia nepamiršti, kad nuo pat patalpų išplanavimo ar perplanavimo pradžios turi būti galvojama apie darbines zonas, stacionarios autoservisų įrangos, tokios kaip keltuvai, stabdžių stendas, ir kt., zonas, higieninių darbo sąlygų sudarymą dirbantiesiems ir autoserviso įvaizdžio kūrimą.
Jei autoservisas yra statomas naujai, tai visi projektai turėtų būti derinami su autoservisų įrangos specialistais. Kiek keltuvų galima pastatyti į tam tikrą plotą, įvertinus patogų ir greitą automobilio įvažiavimą į darbo zoną, netrukdant kitiems automobiliams, kitos stacionarios įrangos instaliavimo vietos, priklausomai nuo įrengimo panaudojimo, elektros įvado privedimas prie įrengimų, suvartojamos galios, suspausto oro sistema ir vamzdynas bei daug kitų specifinių dalykų, kurių optimalų išdėstymo suplanavimą gali patarti tik turintis patirtį autoservisų įrangos tiekėjas.
Jei patalpos bus nuomojamos, tai vėlgi svarbu, kaip bus pritaikytos jau esamos patalpos, kokią įrangą planuojate įsigyti pagal numatomų automobilių remonto darbus. Kartais gali iškilti problemų dėl nuomojamų patalpų pritaikymo, pvz., patalpų savininkas draudžia įleisti stabdžių stendą į grindis, nes nenori, kad būtų atliekami statybiniai darbai. Tokiais atvejais gali padėti profesionalūs įrangos tiekėjai, kurie ne tik patars, bet ir pritaikys jums reikalingą įrangą.
Gera autoserviso įvaizdžio kokybė garantuojama aukštais įrangos kokybės standartais, didesne visų patalpų ir remonto zonų erdve.
Laukiamai kokybei didelę reikšmę turi įvaizdis. Jei įvaizdis teigiamas, tai nedidelės klaidos nesukelia vartotojo nepasitenkinimo, ir atvirkščiai. Todėl kuriant autoserviso įvaizdį turi būti laikomasi atitinkamų reikalavimų, numatant priėmimo (registravimo ir išleidimo vieta) sąlygas, išdėstant įrengimus, suplanuojant patalpas pasirinktos atitinkamos įrangos kiekiui. Didelę reikšmę įvaizdžiui turi ne tik teikiamų paslaugų pasirinkimas ir kokybė, darbuotojų profesinis pasirengimas, aptarnaujančių darbuotojų skaičius, bet ir klientų laukimo kambariai, higienos ir bendro naudojimo patalpos, autošaltkalvių darbo vietų įrengimas, švarūs darbiniai rūbai ir t.t.
Dar viena autoserviso įvaizdžio dalis - laukiamasis. Kad pridavęs automobilį klientas nevaikščiotų po remonto salę, kas yra draudžiama darbų saugos, ir neblaškytų šaltkalvių, turi būti numatyta vieta arba patalpa, skirta klientų laukiamajam. Jeigu to neįmanoma padaryti, užtenka automobilių priėmimo patalpoje įrengti keletą sėdimų vietų. Ši vieta yra jūsų gero įvaizdžio vienas iš kriterijų, nes kaip tik nuo šios vietos prasideda pažintis su jūsų autoservisu. Klientų laukiamajame galėtų būti laikraščių, žurnalų, šaltų-karštų gėrimų pardavimo aparatas, vitrina su reklamuojama autochemija, autoaksesuarais, varikline alyva ir kitais su automobilių eksploatavimu susijusiais pavyzdžiais. Be to, šioje patalpoje gali būti demonstruojami įvairūs meistrų apdovanojimai, diplomai, padėkos. Autoserviso patalpos bei teritorija turi būti suplanuotos taip, kad atvykęs klientas turėtų galimybę palikti automobilį parkavimo aikštelėje, o į automobilių priėmimo patalpas patektų aplenkiant remonto salę.
Vitrininis stiklas taip pat turi nemažą įtaką, kuriant gerą autoserviso įvaizdį. Klientai dažnai nervinasi, patikėdami automobilį nežinomiems meistrams, todėl rekomenduojama laukiamąjį ir remonto salę atskirti dideliu vitrininiu stiklu, per kurį būtų galima matyti, kaip tvarkingai apsirengę meistrai remontuoja kliento automobilį.
Vieta autoservisui
Autoserviso veiklos profilis labai susijęs su jam parenkama vieta. Centriniuose miesto rajonuose didesnė tikimybė sulaukti kliento, tačiau tuo pačiu didesnės patalpų nuomos kainos. Centriniuose rajonuose dažniausiai kuriasi servisai, kurie gali sutvarkyti greitai pašalinamus defektus, dažniausiai aukštesnės klasės autotransportui, ir darbus atlieka už didesnes kainas. Taip pat kartais centriniuose rajonuose autoservisai veikia kaip tvarkomų automobilių paskirstymo stotys. Į šiuos autoservisus atvežami automobiliai su ženkliais defektais, o vėliau šie automobiliai ar konkrečios remontuojamos jų dalys pervežamos į pigesniuose rajonuose įsikūrusias remonto bazes.
Sudėtingesnių darbų servisai dažniausiai kuriasi pigesniuose rajonuose, kur žemesnė patalpų ir žemės ar jų nuomos kaina. Tai gali būti variklių remonto įmonės, pilno automobilio dažymo, geometrijos atstatymo servisai. Šie servisai dažnai dirba kaip subrangovai kitiems autoservisams.
Autoserviso reklama ir klientų pritraukimas
Lietuvoje puikiai žinomi didieji automobilių servisų tinklai, tokie kaip UAB „Eoltas", UAB „Autoviči", UAB „Kemi". Jų žinomumas suformuotas reklamos ir laiko. Tačiau tiek įvardyti didieji, tiek mažieji automobilių servisai turi nuolatinius klientus, kurie patiki savo automobilius remontuoti būtent šiai, o ne kitai techninio aptarnavimo įmonei dėl įvairių priežasčių. Be to, yra ir tokių klientų, kurie tiesiog nežino, kur ir kokiam servisui patikėti savo automobilį (tai dažniausiai jauni vairuotojai, turintys mažą vairavimo stažą). Tad kaip išsirinkti autoservisą? Kaip jaustis užtikrintam, kad gedimas bus pašalintas ir problema nepasikartos, pagaliau, ar meistrai gedimą apskritai nustatys? Didele dalimi pirmas kartas ar tas kartas, ar kai ieškoma naujo serviso nusivylus savo autoserviso darbu, priklauso nuo reklamos.
Priklausomai nuo autoserviso profilio skiriasi ir priemonės autoserviso reklamai. Daug servisų naudoja „iš lūpų į lūpas" reklaminę taktiką. Pažįstamų patarimai iš tiesų yra pati efektyviausia priemonė, įtakojanti serviso pasirinkimą, tačiau veikianti itin lėtai ir susidurianti su didžiausia kitų servisų konkurencija. Dažniausiai turime ne vieną pažįstamą, kurie rekomenduos visiškai skirtingus servisus. Gana dažnai šis reklamos būdas servisui tampa progreso stabdžiu. Veiklos pradžioje servisas dažniausiai teikia pigesnes paslaugas, todėl susiformuoja lojali pigesnių autosavininkų grupė. Gana dažnai jie yra panašios socialinės grupės atstovai, todėl servisas pastoviai gauna tos pačios klasės atstovų automobilius.
Brangesnių automobilių savininkai retai rizikuoja atiduoti savo automobilį į nežinomą servisą. Pažįstamo, kuris turi senesnio ir pigesnio modelio automobilį, rekomendacija dažnai nesuveikia, nes skirtingų klasių automobiliams reikia skirtingos meistrų patirties. Būtina sąlyga naujų klientų rato formavimui - išsiskyrimas iš kitų servisų.
Autoserviso įvaizdžio kėlimas - tai ilgalaikis ir kruopštus darbas. Vienas iš efektyvių sprendimų yra įvaizdžio kūrimas per autoservisų darbuotojų įvaizdį. Tam autoservisuose demonstruojami meistrų pasiekimai, diplomai iš mokymų ir panašūs, meistrų kvalifikaciją rodantys atributai. Vienas iš efektyviausių būdų yra pasirodyti žiniasklaidoje, taip pat remtis autoserviso meistrų patarimais per straipsnius ar laidose. Tai gana retai naudojamas būdas, tačiau Vakarų šalyse jis yra pripažintas vienu iš efektyviausių. Automobiliui sugedus pirmiausia kreipiamasi į internetą, todėl būtent internete skleidžiama autoserviso meistro patirtis turi didžiausią tikimybę pasisekimui.
Reklama klasikinėje žiniasklaidoje, kaip televizija ar respublikinė spauda, gali pasiteisinti tik dideliems autoservisų tinklams. Autoįvykis ar automobilio gedimas yra neprognozuojamas, todėl tikėtis, kad servisas bus pasirinktas kažkur kitur, nei internete, mažai tikėtinas. Abejotina, ar autoservisai turi galimybę sukurti spontaninį žinomumą, konkuruojant su masinio naudojimo produktais. Internetas tapo efektyviausia priemone servisams, kurie orientuojasi ne į masinį vartotoją, bet į užsakymus iš kitų servisų ar įmonių su dideliais automobilių parkais. Didžioji dauguma šių užsakovų jau turi pastovius partnerius, tačiau visada yra tikimybė, kad bus ieškomas naujas partneris. Tai pasitaiko nekokybiškas remontas, tai kažkas „atsikėlė ne ta koja". Pirmiausia bus imtasi pirminės atrankos internete, nagrinėjama, ar su naujuoju partneriu nebus problemų. Aktyvi patariamoji veikla labai padeda susikurti apie save patikimo partnerio įvaizdį.
Dirbant su verslo partneriais daug naudos atneša aktyvūs pardavimai. Puikiai savo sritį žinantis, aktyvus pardavimo vadybininkas labai greitai gali pilnai apkrauti specializuotą servisą darbais.
Autoserviso verslo pradžia - verslo planas
Autoserviso verslo pradžia prasideda nuo verslo plano kūrimo. Su juo gerokai aiškiau suprantamos šio verslo perspektyvos, galima gauti paskolą ar įsigyti lizinguojamą įrangą. Nežiūrint į kokybiškai dirbančių servisų stoką, konkurencija autoservisų srityje gana didelė, todėl nereikėtų viltis itin didelių uždarbių, nes pradžioje teks daug paplušėti. Legaliai dirbantys servisai dirba vidutiniškai su 15-20 proc. pelningumu. Mažas žinomumas, nepasitikėjimas, brangesnio autoparko stoka mažina pelningumą. Tuo tarpu pelningumą didina žinomumas ir brangesnių automobilių savininkų pasitikėjimas.
Verslo plano tikslas - preliminariai pasiskaičiuoti, kaip tenkinant klientų poreikius gauti kuo didesnę naudą - pelną. Sudarant verslo planą reikia suprasti, kad be išlaidų nebus ir pelno, todėl verslo plane pravartu pirmiausia pasiskaičiuoti numatomas išlaidas. Autoserviso išlaidos - tai išlaidos paslaugoms atlikti ir visiems gamybos veiksniams apmokėti. Šios išlaidos yra skirstomos į pastovias išlaidas ir kintamas išlaidas.
Pastovios išlaidos - tai tokios išlaidos, kurios nekinta didėjant ar mažėjant paslaugų apimčiai. Prie tokių išlaidų priskiriami amortizaciniai atskaitymai, draudimas, procentai už kreditus, mokesčiai, nuomos mokestis už patalpas. Prie pastovių išlaidų priskiriamos ir reklamos išlaidas, nes už reklamą įmonė mokės atitinkamą sumą nepriklausomai nuo to, kiek ji atliks paslaugų. Autoserviso kūrimo vienkartinės išlaidos, tokios kaip leidimų gavimas, patalpų įrengimas ir autoservisų įrangos įsigijimas, taip pat priklauso šiai išlaidų grupei. Kadangi įmonė bus specializuota į paslaugų sferą, tai pirmaisiais įmonės veiklos metais darbo užmokestį galima priskirti prie pastovių išlaidų, nes jis kiekvieną mėnesį bus pastovus.
Kintamosios išlaidos - tai gamybos išlaidos, kurios kinta keičiantis gamybos ar paslaugų mastui. Kintamosios išlaidos didėja ar mažėja kartu su produkcijos apimtimi - norint atlikti daugiau paslaugų reikės daugiau sunaudoti kintamų išteklių - tai darbo, medžiagų, elektros energijos. Į kintamas išlaidas taip pat yra skaičiuojamos serviso tvarkymo, atliekų utilizavimo, atsarginių dalių įsigijimo, automobilių saugojimo išlaidos.
Bendrosios pajamos - tai pajamos, kurios bus gautos sudauginus parduotų paslaugų skaičių ir jų kainą, todėl tolesnis verslo plano sudarymas yra galimas tik atlikus bendrųjų pajamų įvertinimą. Tokiam skaičiavimui galima pasitelkti priimtą sprendimą dėl numatomų paslaugų kainų: kokia kaina parduoti paslaugą, norint uždirbti tam tikrą pelną. Turint išlaidas galima pasiskaičiuoti, kiek paslaugų teks atlikti, kad autoservisas pradėtų gauti pelną, ar kad uždirbtų tam tikrą jo sumą, ar dirbtų bent jau be nuostolių. Be to, toks skaičiavimas leis susikoncentruoti į jūsų būsimą finansinę būseną, tai yra numatys visas jūsų išlaidas ir pajamas, privers apgalvoti kiekvieną veiksmą, kurio imsitės, ir numatyti pasekmes, kurias tas veiksmas turės jūsų pelnui. Atliekant skaičiavimą reikėtų nepamiršti ir įvertinti prastovas dėl žmogiškojo faktoriaus bei laiko, kurį teks laukti su pakeltu automobiliu ant keltuvo, belaukiant kokios nors specifinės detalės. Nors gauti duomenys bus preliminarūs, tačiau padės įvertinti galimų išlaidų, paslaugų apimties ir pajamų tarpusavio ryšius. Verčiantis autoserviso verslu toks preliminarus skaičiavimas padės pasitempti sunkesniais laikotarpiais ir numatyti įvairias darbuotojus skatinančias premijas ir komisinius.
Rentabilumo skaičiavimas. Vadovaujantis apskaičiuotais bendrųjų pajamų ir išlaidų preliminariais duomenimis yra galimybė sužinoti, koks bus rentabilumas, tai yra kokią pelno dalį įmonė uždirbs, turėdama vieno euro sąnaudas (sąnaudos - tai pastovios + kintamos išlaidos). Rentabilumas skaičiuojamas bendrąsias pajamas padalinus iš sąnaudų.
Kurdami verslo planą būsite priversti imtis teisingų sprendimų ir nustatyti savo veiksmų ribas. Atminkite - geras verslo planas, tai finansinė savidisciplina ir valdymo stilius, kurie gali nulemti jūsų verslo sėkmę!
Autoserviso išskirtinumas
Klientų patogumui automobilio aptarnavimo ar remonto darbai turi būti atliekami greitai ir kokybiškai, tačiau norėdami išlikti konkurencingi, privalome kreipti didelį dėmesį į pagrindinį vertinimo kriterijų - paslaugų kokybę. Atliekamų aptarnavimo darbų kokybė turi būti susieta su vartotojo poreikių patenkinimo tikslais, todėl paslaugų kokybė negali būti atsieta nuo vartotojo suvokimo. Būtent vartotojas yra pagrindinis kokybės arbitras. Suvokdamas kokybę vartotojas vertina ją kaip integruotą sąvoką, atsižvelgdamas ne vien į technologinius paslaugos aspektus. Šis vertinimas yra grindžiamas objektyviais faktais ir subjektyviais įspūdžiais bei sprendimais, kurie ne visuomet lengvai išreiškiami, todėl paslaugų kokybė tampa pagrindine priemone kovoje tarp autoserviso įmonių dėl turimos rinkos dalies ir naujų vartotojų pritraukimo.
Norint įvertinti savo paslaugų kokybę, pirmiausia tikslinga iškelti sau uždavinius, tik tada autoservisas galės kontroliuoti šiuos vertinimus ir reguliuoti juos tinkama linkme. Paslaugų kokybė - tai poreikių ir lūkesčių patenkinimas, todėl kokybė atspindi visus paslaugos bruožus ir ypatybes, kurių reikalauja vartotojas. Šiandien autoservisuose būtini ne tik šie kriterijai, bet ir aukšta aptarnavimo kultūra, platus paslaugų asortimentas ir t.t. Tik servisui atitinkant visus šiuos kriterijus atvažiavę klientai galės jaustis užtikrinti, kad gedimas bus pašalintas ir problema nepasikartos. Plėtojant arba pradedant autoservisų verslą svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad nuo pat pirmos autoserviso darbo dienos paslaugos tiekėjas turi būti pasiruošęs prisiimti atsakomybę už atliktus darbus ir sumontuotas atsargines dalis, todėl ne mažiau svarbu yra autoserviso teikiama garantija ir laikotarpis, kuriam ji yra suteikiama. Suteikiama darbų garantija - tai sąžiningas bendravimas su klientu, ir yra viena iš pagrindinių autoserviso vertybių.
Klientų pasitenkinimas ir autoserviso pelningumas yra labai glaudžiai susiję su paslaugų kokybe. Klientų netenkina prasta arba vidutinė kokybė, nes automobilis yra padidinto pavojaus šaltinis, todėl jo aptarnavimo kokybė negali būti prasta ar vidutinė. Kuo geresnė paslaugos kokybė, tuo didesnis yra vartotojo pasitenkinimas, o kartu didesnės kainos ir dažnai mažesnės sąnaudos. Vienas ar du nepatenkinti klientai gali sudaryti blogą nuomonę apie autoservisą penkiasdešimt dviem esamiems arba būsimiems klientams, kurie nenorės turėti reikalų su šiuo servisu.
Kiekvieno verslo iššūkis - tapti garsiu paslaugų tiekėju ir užimti lyderio pozicijas rinkoje. Todėl autoservisas privalo pastoviai reaguoti į rinkos pasikeitimus, nuolat stebėti situaciją. Šiuo atveju paslaugos davėjas turi atsižvelgti į nepastovią paklausą, sezoninius svyravimus ir neapibrėžtumo sąlygomis užtikrinti aukštą savo paslaugų prieinamumo lygį. Dažniausiai pagrindinis autoserviso dėmesys ir pastangos yra nukreiptos į operacijų laiko minimizavimo būdų paiešką, todėl tam naudojamos naujos technologijos, aukšta autoserviso įrangos kokybė ir aukšta autoserviso darbo kokybė, o patobulinti automobilių serviso darbo kokybę gali tik gerų specialistų komanda, išmananti ne tik apie automobilius, bet ir žmonių santykius, vadybą, rinkodarą, logistiką, gamybos organizavimą ir finansus. Šie išvardyti kriterijai padės sukurti gerai veikiančią, lanksčią ir sunkiai konkurentams įveikiamą sistemą.
Pagal UAB „Baltijos automobilių diagnostikos sistemos" medžiagą tekstą parengė Algis Mačiukas
- asda services
- 2023-05-17 17:27:19
Siekis gyventi švaresnėje ir sveikesnėje aplinkoje keičia net autoservisų darbą
Ką siūlo kondicionierių pildymo įrangos gamintojai.
Apie suskystintas automobilines dujas
Automobiliams skirtos dujos yra sudarytos iš ...
Kauno autodienos 2008
Fotoreportažas iš parodos „Kauno autodienos 2008”.