Atšvaitai
Atnaujinta: 2020-03-09
  • IMG_6938
  • IMG_6939

Autoreviu.lt kartu su Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdyba tęsia bendrą projektą - „Pavojingiausios sankryžos". Džiugu, kad tuoj trečius metus skaičiuosiantis projektas vis labiau plečiasi. Prasidėjęs kaip pavienių probleminių Vilniaus sankryžų apžvalga, dabar projektas daugiau dėmesio skiria ir kitiems miestams aktulių problemų analizei. Pagrindinis dėmesys skiriamas Vilniaus miestui ir Vilniaus apskričiai, tačiau dalis nagrinėjamų problemų ir yra aktualios visai Lietuvai. Šiandien, padedami Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato pareigūnų, aptarsime „rudenišką", visai Lietuvai svarbią problemą.

Vasara baigėsi, prabėgo ir pirmasis rudens mėnuo. Dienos trumpėja, dangų vis dažniau aptraukia debesys, lyja. Nepaisant oro sąlygų, važinėti reikia. Deja, statistika rodo, kad suprastėjus eismo sąlygoms gerokai padaugėja eismo įvykių. Jų tikrai tiek nebūtų, jei visi laikytųsi Kelių eismo taisyklių. Kažkodėl Lietuvoje vis dar vyrauja klaidinga nuomonė, kad KET yra skirtos tik automobilių vairuotojams. Laikas atsikratyti klaidingų įsitikinimų ir prisiminti, kad Kelių eismo taisyklės yra privalomos visiems eismo dalyviams: automobilių vairuotojams, dviratininkams, pėstiesiems, vadeliotojams. Šiandien dar kartą prisiminsime pėsčiųjų pareigą: tamsiuoju paros metu segėti atšvaitą. Problema nenauja, apie ją ne kartą kalbėta, tačiau, kaip rodo eismo įvykių statistika, žmonės atšvaitų vengia, tamsiuoju paros metu patenka į eismo įvykius tie, kurie dėvi tamsius drabužius ir nesegi atšvaitų. Tad, panašu, prie pėsčiųjų pareigų, jų vykdymo ir atšvaitų temos ateityje dar ne kartą turėsime sugrįžti, kol mūsų visuomenėje atšvaitų segėjimas taps norma.

KET nurodytos pėsčiųjų pareigos:

„48. Pėstieji, eidami neapšviestu kelkraščiu arba važiuojamosios dalies kraštu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, privalo neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba būti prie drabužių prisisegę kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje atšvaitą. Traukiamas (stumiamas) platesnis kaip 1 m vežimėlis turi būti su atšvaitais: kairėje vežimėlio pusėje iš priekio - baltu, o iš galo - raudonu."

Deja, atšvaitus segintys pėstieji mūsų gatvėse ir keliuose dar retenybė. Ypač liūdna padėtis mažesniuose miesteliuose ir kaimo vietovėse. Mažas, 3-4 litus kainuojantis šviesą atspindintis elementas kiekvienam pėsčiajam eismo dalyviui, saugančiam savo gyvybę, turi būti svarbus. Atšvaitai dažnai dalinami per įvairias saugaus eismo akcijas, bet, kad jų mūsų gatvėse dar mažai, greičiausia lemia ne ekonominiai aspektai, o KET nežinojimas arba nenoras joms paklusti, žmonių aplaidumas, o padovanoti atšvaitai tik kaupiami, užuot juos naudojus.  Retas kuris pagalvoja, kad tie 3-4 litai gali ir gyvybę, kuri neįkainojama, išgelbėti.

„Pėstieji, pažeidę šiuos Kelių eismo taisyklių reikalavimus, atsako administracine tvarka (Administracinių teisės pažeidimų kodekso 131 str. 5 d.), - jiems gali būti paskirta 20-40 Lt bauda."

Baudos nėra pats humaniškiausias dalykas, tačiau statistika rodo, kad, padidinus baudas, automobilių vairuotojai pradėjo labiau paisyti Kelių eismo taisyklių reikalavimų.

Statistika negailestinga - rudenį ir žiemą net trys iš keturių, mirtimi arba rimtomis traumomis pasibaigusių eismo įvykių, kuriuose nukenčia dviratininkai arba pėstieji, įvyksta tamsoje dėl to, kad vairuotojai pastarųjų nepastebėjo. Šiais metais (iki spalio 5 d.) iš 62 Lietuvoje žuvusių pėsčiųjų 33 žuvo tamsiuoju paros metu. Turbūt ne visi dar žino, kad maždaug 90 proc. informacijos apie besikeičiančias važiavimo sąlygas vairuotojai priima akimis. Jeigu pėstieji arba dviratininkai juda apsirengę tamsiais drabužiais ir nesegi atšvaitų, vairuotojai juos pamato pačią paskutinę akimirką. Viso to būtų galima išvengti tiesiog prisisegus atšvaitą, prisisiuvus prie drabužių šviesą atspindinčią juostelę, vilkint šviesą atspindinčią liemenę ar nešantis šviečiantį žibintą.

Pėstiesiems skirti spyruokliniai, lipdukai, pakabinami šviesą atspindintys atšvaitai. Kai kurios drabužių detalės ar kuprinės būna pasiūtos iš šviesą atspindinčių medžiagų. Detalės iš šviesą atspindinčių medžiagų prie drabužių turi būti prisiūtos iš priekio ir nugaros.

Spyruoklinis atšvaitas ir atšvaitas lipdukas segamas ant dešinės rankos. Pakabinamas atšvaitas (pakabintas ant juostelės) juostelė, ant kurios kabo atšvaitas, segtuku prisegamas prie viršutinio drabužio dešinės kišenės, o jei kišenės nėra, tiesiog juosmens aukštyje (pats atšvaitas turi kabėti automobilio žibintų aukštyje, t. y. 50-80 cm aukštyje nuo žemės paviršiaus). Einant tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui jis iš kišenės išimamas. Švytruodamas (iš abiejų pusių) atspindi keliu važiuojančių automobilių žibintų šviesą. Turint du atšvaitus antrasis tokia pat tvarka tvirtinamas kairėje pusėje.

Jei ant drabužio ar rankovės bus atšvaitas, jį apšvies artėjančio automobilio šviesos ir vairuotojas iš tolo pamatys prie gatvės stovintį ar keliu einantį pėsčiąjį.

Tai labai svarbu, nes maždaug 100 km/val. greičiu važiuojančio automobilio stabdymo kelio ilgis - 80 m. Žmogų su atšvaitu vairuotojas pastebės likus iki jo maždaug 150 m., be atšvaito - likus tik 50 m. Tie 30 m. gali tapti lemtingais.

Atrodytų, kas yra atšvaitai? Audinio ar plastmasės gabaliukai, tačiau būtent jie gali išgelbėti ne vieną gyvybę. Tiesiog reikia juos įsigyti ir tinkamai nešioti.

Straipsnis parengtas padedant Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos pareigūnams.

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse ir interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „IKS" sutikimo draudžiama.

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

7 patarimai, kaip keliuose jaustis saugiu už motociklo vairo

Lietuvoje už motociklo vairo dažniausiai sėda 40-44 metų didžiųjų miestų gyventojai

Kad važiavimas dviračiu netaptų kančia: dažniausios traumos ir kaip jų išvengti

Dažniausiai pasitaikančios lėtinės dviratininkų traumos

Taisyklės, kurias privalo žinoti kiekvienas dviratininkas

Dviratininkai yra lygiateisiai eismo dalyviai, keliuose turintys teises ir pareigas bei privalantys laikytis kelių eismo taisyklių

Ko nesuprantame vieni apie kitus kelyje?

Saugaus vairavimo tema nuolat linksniuojama ir ...

Nacionalinis kelių eismo taisyklių egzaminas

Prabėgusį penktadienį visoje Lietuvoje vyko ....

Apie pasikeitimus, suteikiant teisę vairuoti motociklus ir triračius

Žiema - laikotarpis, kai Lietuvos moto gyvenimas apmiršta...(papildyta)

„Geriausiojo vairuotojo“ titulo pernykštis nugalėtojas nebegins

Taigi, paskutinį rugsėjo sekmadienį sveikinsime

Geriausi vairuotojai sieks pakartoti pergales

Pernai geriausio Lietuvos vairuotojo titulą...

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: