Automobilių dujų įranga
Atnaujinta: 2020-03-09
  • automobiliu_duju_iranga__8_
  • automobiliu_duju_iranga__7_
  • automobiliu_duju_iranga__6_
  • automobiliu_duju_iranga__5_
  • automobiliu_duju_iranga__4_
  • automobiliu_duju_iranga__3_
  • automobiliu_duju_iranga__2_
  • automobiliu_duju_iranga__1_
  • automobiliu_duju_iranga__9_
  • automobiliu_duju_iranga__10_
  • automobiliu_duju_iranga

Kylant degalų kainoms, vėl prisiminta automobilinė dujų įranga. Tiesa, dujos taip pat brangsta, tačiau nekainuoja tiek, kiek benzinas ar dyzelinas. Be to, jei per metus nuvažiuojama po 20 000 km ar daugiau, automobilyje vertėtų turėti dujų įrangą.

Ką reiktų žinoti, nusprendus savo automobilyje montuoti dujų įrangą? Į šį klausimą autoreviu.lt skaitytojams atsako „Redagros" dujų įrangos montavimo ir stiklų tamsinimo padalinio vadovas Rytis Lastauskas ir „VCRservice" direktorius Vytautas Jurgelevičius.

LPG charakteristikos

LPG - suskystintos dujos, gaunamos iš naftos. Tai angliavandenilis, sudarytas iš propano ir butano dujų mišinio. Komercinis butanas sudarytas iš butano, o propanas - iš propano. Mišinio santykis lemia garavimo intensyvumą, kuris atitinka dujų ir skysčio fazių pusiausvyrą. Garavimo intensyvumas proporcingai didėja kylant temperatūrai.

LPG slėgis, esant įprastai temperatūrai, svyruoja nuo 2 (min.) iki 8 barų (maks.). Dujų fazės LPG yra tankesnės už orą, todėl bent kiek nutekėjus, jos kaupsis žemiausiose vietose.

Skystų LPG tankis mažesnis negu vandens, todėl bako dugne jo gali būti. Skystų LPG nutekėjimas daug pavojingesnis negu LPG garų, nes nuteka gerokai daugiau dujų.

Kita skystų LPG charakteristika - tūrio kitimas keičiantis temperatūrai. LPG tirpdo tokias medžiagas kaip riebalai (tepalas), aliejai ir dažai. Jų veikiama natūrali guma pabrinksta, nesukelia dažniausiai naudojamų metalų ir lydinių korozijos. Dujų įranga gaminama iš sintetinės gumos ir metalų. Propanas ir butanas greitai užsiliepsnoja, kaip ir visi degalai, todėl labai svarbu nenaudoti jų šalia atviros ugnies arba labai įkaitusių daiktų.

LPG ore gali sudaryti užsiliepsnojančius mišinius, kuriuos nustatyti nėra lengva. Skystos sudaro būdingą labai greitai užsiliepsnojantį rūką, kuris nusėda ant žemės. Nepatartina įkvėpti LPG garų. Be to, reikia vengti tiesioginio kontakto su skystos fazės LPG, nes greitai garuodamos gali sukelti nušalimų.

LPG pranašumai lyginant su benzinu

* Dujų kaina vidutiniškai du kartus mažesnė už benzino.

* Atsparumas detonacijai (variklio detonacija beveik neįmanoma).

* Nėra katalizatorių ardančių medžiagų.

* Dujų mišinys greitai ir beveik visas sudega, todėl nesusidaro nuodegų ant stūmoklių, vožtuvų ir degimo žvakių.

* Kenksmingų medžiagų išmetamosiose dujose sumažėja keliskart.

Taigi galima beveik dvigubai sutaupyti lėšų degalams, variklio tinkamumas darbui pailgėja beveik trečdaliu, alyvos ir žvakių - dukart. Sumažėja ne tik eksploatacijos, bet ir remonto išlaidos.

Kas tai?

Šiandien mūsų rinkoje galima rasti lietuviškos, lenkiškos ar itališkos dujų įrangos. Nesvarbu, kur gaminta, ji visada atlieka tą pačią funkciją - leidžia važiuoti automobiliu naudojant suskystintas dujas. Skiriasi tik gamintojų teikiamos garantijos. Lietuviškai ir lenkiškai dujų įrangai - 1 metai, itališkai - 5.

Dujų įrangos komplektą sudaro:

1. Elektroninis valdymo blokas, reguliuojantis LPG įpurškimą.

2. Indikatorius jungiklis, perjungiantis iš LPG į benziną ir atvirkščiai.

3. Dujų filtras, filtruojantis į variklį patenkančias dujas.

4. Reduktorius garintuvas.

5. Skystų dujų vožtuvas, sustabdantis dujų srautą, perjungus į benziną.

6.Dujų įrangos benzino vožtuvas, sustabdantis benzino padavimą perjungus į dujas.

7. Dujų purkštukai

8. Balionas su sumontuotu daugiafunkciu vožtuvu.

9. Įpylimo sklendė.

Reiktų žinoti

Dujų įrangą galima montuoti į automobilį ir su karbiuratoriumi, ir su įpurškimu. Skiriasi tik įrangos kaina, kuri svyruoja nuo 950 iki 5000 Lt. Kiek kainuos montavimo darbai, priklausys nuo automobilio variklio cilindrų skaičiaus. Montavimo ir kalibravimo darbai trunka apie pusdienį. Kokį balioną rinktis - standartinį ar vietoj atsarginio rato montuojamą apvalų - skonio reikalas. Baliono forma neturi didelės įtakos nei sistemos kainai, nei jos veikimui. Tiesiog, pasak V. Jurgelevičiaus, apvalų balioną montuoti lengviau ir greičiau. Dabar dujų įranga tikrinama ir kalibruojama naudojant kompiuterius ir programinę įrangą. Montuoti nesudėtinga, tačiau nepatartina daryti pačiam. Meistrai turi reikiamų įrankių, įrangos, todėl mažai tikėtina, kad sumontuos netinkamai.

Paprastai problemų kelia brokuota dujų įranga arba buvę variklio gedimai. Yra daug galimų priežasčių: sistemoje trūksta aušinimo skysčio, sugedo valdymo blokas, purkštukai, aušinimo skysčio temperatūros jutiklis, elektros instaliacija ir kt.

Dažniausia pasitaikantis naujos įrangos gedimas - nėra ryšio tarp sistemos ir kompiuterio, todėl kompiuteris tiesiog pakeičiamas. Be to, naujai dujų įranga visada galima rasti atsarginių dalių. Jeigu eksploatuojant automobilį sugedo kažkuris sistemos elementų, jis bus nesunkiai pakeistas.

Jei įranga sena

Sunkumų kyla, jeigu automobilyje įrengta senesnė baltarusiška dujų įranga. Gauti dujų ar benzino vožtuvų beveik neįmanoma, nes ir Baltarusijoje jie nebegaminami, o modernūs vožtuvai greičiausiai netiks esamai sistemai. Taigi, jeigu jūsų automobilyje sumontuota seno tipo dujų įranga, sugedus gali tekti keisti visą sistemą. Kita vertus, jeigu sumontuotas senas balionas, jį verčiau keisti iškart. Norint pereiti techninę apžiūrą (ir dėl saugumo), būtina tikrinti senų balionų sandarumą. Tai kainuoja, be to, nėra garantijos, kad balionas bus pripažintas tinkamas naudoti. Keisti jį vis tiek teks, o naujų balionų kaina, įvertinus tai, kad jiems teikiama 10 metų garantija, nėra didelė.

Kita galima problema - ne kiekvienas servisas galės sumontuoti dujų įrangą automobiliuose su karbiuratoriumi, nes absoliuti dauguma pastaraisiais metais pagamintų automobilių turi vienokią ar kitokią kuro įpurškimo sistemą.

Galimi pavojai

Pagrindinis bet kurios dujų įrangos sistemos pavojus - dujos su vandeniu. Kartais degalinėse pasitaiko, kad pilamose dujose yra labai daug vandens. Jei taip atsitiktų, sistemą tikrai teks remontuoti, gal net keisti. Problemų gali kelti ir mechaniniai vamzdelių ar baliono pažeidimai, kurios nors sistemos dalies gedimas, tačiau jie pastebimi labai greitai, nes ore pasklinda specifinis dujų kvapas, pro pažeistą vietą besiskverbiančios dujos švilpia. Moderniausia ketvirtosios kartos dujų įrangos sistema reaguos, jei bus per mažas dujų slėgis, ir jų nebepaduos. Taigi, jei, įsipylus dujų, salone ilgai juntamas dujų kvapas, sistema dirba su pertrūkiais arba atsisako veikti, reikia kuo skubiau važiuoti į servisą.

Nuotraukos ir tekstas V. Misevičiaus

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti
Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: