Automobilių stiklai: įvairovė ir galimybės
Atnaujinta: 2020-03-09

Sudėtis

Automobilių stiklams gaminti naudojamas kvarcinis stiklas. Standartinė jo sudėtis maždaug tokia: 72 proc. kvarcinio smėlio (SiO2) ir apie 14 proc. natrio oksido (Na2O), jo dedama siekiant suteikti stiklui aukštą terminį ir mechaninį atsparumą. Kalcio oksidas (CaO) didina klampumą ir tvirtumą, mažina lydymosi temperatūrą. Jo dedama 10 proc., dar 4 proc. – magnio oksido (MgO), kad būtų aukštas cheminis atsparumas.

Gamyba

Automobiliuose montuojamas lakštinis stiklas. Jis liejamas taikant vadinamąją sklidimo technologiją. Žaliava sumaišoma ir išlydoma stiklo virimo krosnyje, įkaitintoje iki 1550 оC. Vėliau temperatūra sumažinama iki 1100 оC, o mišinys kelias valandas lėtai lydomas, leidžiamas per „šviesinimo zoną“. Išlydyta masė supilama į vadinamąją sklidimo vonią su skystu alavu ir paskirstoma kaip juosta nuo vieno vonios krašto iki kito. Čia masė atvėsta iki pjaustymo temperatūros – 600 оC. Formuojant stiklas poliruojamas iš abiejų pusių – taip išeina idealiai lygi stiklo plokštė su dviem lygiagrečiais paviršiais. Plokštė pjaustoma reikiamo dydžio dalimis.

Vėliau stiklas apdorojamas. Jo kraštinės nupjaunamos, užgrūdinamos, kad būtų atsparios smūgiams ir šilumai. Duždamas stiklas subyrės į smulkius kubelius, taip apsaugodamas vairuotoją nuo sužeidimų stiklo šukėmis.

Saugumui – laminavimas

Priekiniams stiklams naudojamas trijų sluoksnių laminuotas saugumo stiklas. Jis gaminamas iš dviejų plokščių, suklijuotų tvirta polivinilbutrilo plėvele. Sudaužius tokį stiklą šukės pasilieka plėvelėje, taip sumažinama keleivių ir vairuotojo traumavimo tikimybė. Per įskilusį tokį stiklą paprasčiau žiūrėti negu per paprastą skilusį stiklą.

„Sekuriflex“ – tai pagerinti laminuoti stiklai, mat puikių optinių ir mechaninių savybių (atsparumo subraižymams) polimerinė plėvelė klijuojama prie vidinės stiklo pusės.

Optinės grūdinto paprasto ir laminuoto stiklo savybės beveik tokios pat kaip paprasto langų stiklo, nes polivinilbutirilo plėvelė beveik tokia pat permatoma kaip ir pats stiklas.

Papildomos savybės

Stiklai, nudažyti žalia arba bronzine spalva, pasižymi šilumos izoliacinėmis savybėmis: stiklas geriau sulaiko infraraudonuosius spindulius. Tiesa, jis 80 proc. mažiau praleidžia šviesos.

Siekiant apsaugoti stiklą nuo aprasojimo ar užšalimo, į jį montuojamas šildymas: ant stiklo trafaretinės spaudos metodu pritvirtinami laidininkai. Galvanizavimo būdu sustiprinama laidininkų galia, stabilizuojama įtampa, taip laidininkai apsaugomi nuo aplinkos poveikio.

Stiklų su šildymu negalima valyti ėdriais ir šveičiamaisiais valikliais (chloru, amoniaku, smėliu ir rūgštimi).

Laminuoti stiklai šildomi plonais, beveik nematomais šildymo laidais. Jie banguotomis linijomis dengia polimerinę plėvelę. Siekiant gauti reikiamą elektros pasipriešinimą, laidai jungiami į grupes arba išdėstomi lygiagrečiai. Užpakalinio stiklo šildymo stiprumas – maždaug 3–5 W kvadratiniam decimetrui.

Investuojant į gerą automobilį reikėtų nepamiršti pasirūpinti ir gerais automobilio stiklais. Apsvarstykite savo poreikius, gamintojų siūlomas galimybes ir nepamirškite rūpestingai prižiūrėti skaidriųjų mašinos „akių“.

Parengta pagal užsienio spaudą

Nuotraukos iš SCANPIX

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Akmenukai keliuose skaldo net ir šarvuotų automobilių langus

Po žiemos kai kuriuose šalies kelių ruožuose vairuotojus pasitinka tikra smulkių akmenukų iš po transporto priemonių ratų kruša

Jei stiklas užrasojo

Paprasti dalykai, kuriuos kartais pamirštame.

Stiklų tamsinimas

Nuomonė, kad langų tamsinimas mažina automobilio...

Priekinio stiklo priežiūra

Daugelis automobilių savininkų yra pastebėję ant savo mašinos priekinio stiklo ...

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: