Buvo laikas, kai aukščiausieji tarybiniai vadovai važinėdavo dar ir dabar ne vienam nostalgiškus prisiminimus keliančiais automobiliais „Čaika". Vėliau juos pakeitė limuzinai „ZIL". Subyrėjus TSRS, krito ir vietos gamybos limuzinų paklausa. Visi skubiai persėdo į vakarietiškus automobilius. Panašu, kad limuzinai „ZIL" gali išgyventi renesansą. Rusijos žiniasklaida teigia, kad aukščiausieji šalies vadovai, palaikydami vietos automobilių gamintojus, planuoja vakarietiškus limuzinus iškeisti į rusiškus. Tai turėtų būti prestižiniai limuzinai „ZIL".
Valdininkų teigimu, naujieji „ZIL" išsaugos įprastą kampuotą kėbulą, bet turės visą modernią įrangą. Be to, planuojama, kad naujieji „ZIL" kainuos tik 9 mln. Rusijos rublių (apie 900 000 Lt). Prezidentinis šarvuotas „Mercedes Pullman Guard" kainuoja 22 mln. Rusijos rublių (apie 2,2 mln. Lt).
Jeigu Rusijos valdžios planai bus realizuoti, tai turėtų pagerinti prastą „ZIL" gamyklos finansinę padėtį. Keista tik, kad Lichačiovo vardo gamyklos vadovybė, smukus pardavimo ir gamybos apimtims, situaciją nusprendė gelbėti ir siūlyti rinkai sunkvežimius su abejotinos kokybės kiniškomis kabinomis. Gali būti, šio gelbėjimosi rato griebtasi todėl, kad vyriausybinių limuzinų gamybos paslaptis išeidami iš darbo išsinešė senieji meistrai.
Gamykla 2003 m. pristatė naujo prezidentinio limuzino „ZIL-4112" brėžinius, tačiau geriau išmanantiems „ZIL" istoriją iškart buvo aišku, kad naujiena jau pasenusi. Iš esmės tai buvo „4104" modelio modernizuota versija - senas rėmas, karbiuratoriaus 8 cilindrų variklis, užpakaliniai varantys ratai.
ZIL 4104
Žinoma, 2003 m. toks automobilis jau nieko nedomino, tad jo gamyba nebuvo pradėta. Gal šiemet „ZIL" gamyklai pasiseks?
Įdomus faktas: daugelis Rusijos valdovų ir vadovų labiau vertino vakarietiškus automobilius. Paskutinis Rusijos caras Nikolajus II važinėjo prancūzišku „Delaunay Belleville". Na bet jį galima pateisinti - Rusijos automobilių pramonė tada tik žengė pirmuosius žingsnius. Revoliucijos vadas Leninas taip pat nepalaikė vietos gamintojų ir važinėjo „Rolls-Royce". Automobiliai pasižymėjo patikimumu, tačiau buvo labai brangūs. Tiesa, naujųjų šalies ponų tai nedomino ir jaunoji Tarybų respublika pirko „Rolls-Royce" didelėmis partijomis. Stalinui konservatyvus britiški automobiliai nepatiko, tad jis persėdo į amerikietišką „Packard". JAV prezidentas Teodoras Ruzveltas, žinodamas šią Stalino silpnybę, jam padovanojo šarvuotą „Packard Twelve".
Ketvirtojo dešimtmečio pradžioje TSRS nuspręsta sukurti nuosavą vyriausybinį automobilį. Greičiausiai tai buvo tiesioginis Stalino įsakymas, nes be vado žinios šalyje niekas nevyko. Gamykloje „Raudonasis Putilovietis" 1933 m. šiaip ne taip buvo surinkti 6 tarybiniai „biukai" „L-1". Prabėgus trims metams Maskvoje esančioje Stalino vardo gamykloje prasidėjo automobilių „ZIS-101" gamyba.
ZIS 110
Sklando legenda, kad gamyklos direktorius Lichačiovas nusipirko iš amerikiečių įmonės „Budd" kėbulo štampus, skirtus naujam „Buick" modeliui, bet išbrokuotus šio automobilių gamintojo. Pokarinio „ZIS-110" kėbulas, tradiciškai buvo nukopijuotas nuo „Buick Limited 90L", tačiau Stalino „meilė" „Packard" modeliams buvo vieša paslaptis, todėl automobilis padarytas panašus į „Packard 180". Specialiai šalies vadovui net buvo sukurta šarvuota automobilio versija. Taip prasidėjo tarybinės viršūnėlės persėdimas į vietos gamybos automobilius. Beje, vėlesni automobiliai - tiek GAZ-13 „Čaika", tiek „ZIL-111" buvo nukopijuoti nuo „Packard".
ZIS 1018
1967 m. pasirodė naujas vyriausybinis modelis - septynvietis „ZIL-114". Kampuotas, niūrus automobilis mažai kuo priminė vakarietiškus limuzinus.
ZIL 114
Tiesa, automobilis jiems niekuo nenusileido. Jis turėjo 7 l V8 300 AG variklį, diskinius stabdžius. Limuzinas „ZIL-41047" vienetiniais egzemplioriais buvo gaminamas iki 2000 m. Paskutinis automobilis 2002 m. buvo pagamintas Kazachstano prezidentui. 2010 m. pergalės Antrajame pasauliniame kare 60-mečio proga buvo pagaminti du kabrioletai.
M. Gorbačiovo laikais „ZIL" gamyklai buvo pavesta pagaminti naują vyriausybinį automobilį. Paskutinis TSRS vadovas norėjo „demokratiškesnio" automobilio. Vykdydama nurodymą, gamyklą kaip pavyzdį įsigijo „Rolls-Royce Silver Spirit". Deja, 1988 m. pasirodęs „ZIL-4102" labiau priminė „Cadillac" ir „Volvo" mišrūną.
ZIL 4102
Norėdami palengvinti automobilį, konstruktoriai atsisakė rėmo ir patys sukūrė kėbulą. Stogo, grindų, variklio dangčio ir bagažinės plokštės buvo gaminamos iš stiklo plastiko. Naujasis limuzinas išėjo 500 kg lengvesnis negu jo pirmtakas. Turėdamas tą patį variklį, jis naudojo mažiau kuro ir greičiau įsibėgėdavo.
M. Gorbačiovas pasikėsinimo nebijojo, todėl jo „ZIL-4102" nebuvo šarvuotas. Dėl tos pačios priežastis buvo atsisakyta ir atlenkiamų sėdynių apsaugos vyrams. Baltos odos salonas, perskirtas plačiu tuneliu, buvo skirtas keturiems asmenims. Automobilis turėjo modernią garso sistemą ir borto kompiuterį. „ZIL" gamykla pagamino du modelius, bet generaliniam sekretoriui automobilis nepatiko. Pirmasis Rusijos prezidentas Borisas Jelcinas pasirinko „Mercedes" automobilį - Rusijoje prasidėjo vakarietiškų automobilių bumas. Panašu, kad šiemet jis gali pasibaigti, jei šūkis „Remk vietos gamintoją" bus įgyvendintas.
Parengta pagal užsienio spaudą
Nuotraukos iš http://ru.wikipedia.org
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.
„Renault Voiturette“ – 115 metų
2013 m. gruodžio 24 d. sukako 115 metų nuo tos dienos, kai
Ž. Savickas nori dar vienos eilutės Guinness World Records knygoje
Vienu didžiausių konkurso „Metų automobilis 2014"
Kaip baudžiami neblaivūs vairuotojai skirtingose pasaulio šalyse
Ar kada nors susimąstėte, kad už vieną ir tą patį Kelių eismo taisyklių pažeidimą...
„Renault AX“ – 105 metai
Prieš 105 metus, 1908 m. spalio mėn. pabaigoje...
Stipruolis Ž. Savickas sieks GUINNESS WORLD RECORDS titulo
Lapkričio pradžioje startavęs „Metų automobilio 2014"
Net patyrusiems patirties niekad nebūna per daug
Jau dvi savaitės kai vyksta Lietuvos „Metų automobilio 2014"
13 „Mitų griovėjų“ sugriautų automobilinių mitų
Laidą „Mitų griovėjai" žino beveik visi televizijos žiūrovai.
Europoje daugiausia kartų geriausiais pripažinti „Fiat“, o Lietuvoje – „Ford“ automobiliai
Pirmadienį startavo tradicinis, nuo 1997 metų
„Metų automobiliu 2014" taps vienas iš 35 dalyvių
Lapkričio 4-ąją ERGO rūmuose startavo konkursas „Metų automobilis 2014".
Greičiausi „Metų automobilio 2014“ konkurse – vokiški automobiliai
Septynioliktą kartą rengiamuose Lietuvos metų automobilio rinkimuose...