Jei lizinginis automobilis tapo našta
Atnaujinta: 2020-03-09

Apie išskirtinę Lietuvos bankų padėtį, milžiniškas palūkanas, darbo principą, kad „bankas visada teisus", ir klientų beteisiškumą rašyta ne kartą. Mes prie šios temos nebūtume grįžę, bet autoreviu.lt sulaukė skaitytojo laiško, kuriame jis aprašė daugeliui iki skausmo pažįstamą situaciją.
Prieš kelis metus, kai gyvenimas buvo geresnis negu dabar, skaitytojas tvarkingai gaudavo padorų atlyginimą ir nusprendė pasiimti automobilį lizingu. Kelis metus pinigų užteko viskam, tačiau šiandien situacija pasikeitė ir kasdien prastėja. Kadangi visas įmokas skaitytojas mokėjo laiku ir tvarkingai, jis kreipėsi į banką, tikėdamasis banko supratimo ir pagalbos šiuo sunkiu metu. Deja, bankas pasiūlė tik tris, iš esmės vienodas, išeitis: rasti pinigų ir toliau mokėti už automobilį; parduoti automobilį, gautus pinigus atiduoti bankui ir toliau mokėti; pasirašyti naują sutartį, pagal kurią pusę metų būtų mokamos tik palūkanos. Teoriškai šis būdas atrodo patraukliausiai. Iš tikrųjų yra taip, kad perrašant sutartį padidėja ir mokamos palūkanos, o po pusės metų klientui tektų mokėti ir padidėjusias palūkanas, ir dengti likusią automobilio vertę.
Susidarius tokiai situacijai skaitytojas kreipėsi į mus, tikėdamasis, kad padėsime rasti išeitį.

Nagrinėti problemą vien teoriškai nesinorėjo, tad autoreviu.lt nusprendė pasikonsultuoti su banku, su kuriuo yra sudaryta reali lizingo sutartis. Buvo sumodeliuota skaitytojo aprašyta situacija ir kreiptasi į „DnB Nord" lizingą.

Banko darbuotojai buvo pateikta skaitytojo aprašyta situacija. Deja, paaiškėjo, kad skaitytojas teisus. Banko atstovė jokio bent kiek kliento padėtį galinčio pagerinti pasiūlymo nepateikė. Ji užsiminė, kad, jei klientas vėluos su įmoka iki 30 dienų, bankas jokių aktyvių veiksmų nesiims, tačiau įsiskolinimus vėliau ar anksčiau reiks padengti. Jeigu bus vėluojama daugiau kaip 90 dienų, bankas imsis priemonių, viena jų - lizinguojamo automobilio atėmimas.
Nenorėdamas sulaukti banko sankcijų, klientas gali:
1. rasti pinigų įmokai,
2. parduoti automobilį ir dengti įsiskolinimų skirtumą (jei automobilio pardavimo kaina bus mažesnė už įsiskolinimą bankui),
3. pasirašyti mokėjimo atidėjimo sutartį. Deja, šiuo atveju paaiškėjo, kad dabar pagal konkrečią sutartį numatytos ir mokamos 3,1 proc. palūkanos pašoks iki 5,8 proc. Taigi pusmetį vien palūkanos sudarys daugiau negu pusę dabartinės įmokos, o po pusmečio teks mokėti ir jas, ir likusią sumos dalį.
Bandymas susitarti dėl tiesiog mokėjimo atidėjimo ar esančios lizingo sutarties pratęsimo, taip sumažinant įmokos dydį, rezultatų nedavė.

Nusivylus banko pasiūlytais „gelbėjimosi" planais, autoreviu.lt kreipėsi patarimo į advokatą Vaidotą Sviderskį. Deja, teisininko atsakymas taip pat nepradžiugino:

„Išeitys tik tokios, kokias siūlo bankas.
Jei asmuo pajėgus mokėti, tai galima mokėti, tačiau pajėgumą reikia suvokti ne kaip galimybę sumokėti įmokas šiandien, bet aiškią galimybę jas mokėti bent jau metus laiko. Reikia nepamiršti, kad po metų ar dviejų automobilis pabrangs, t.y. dar liks mokėtinos palūkanos arba neišmokėta automobilio kaina, nes bankai paprastai pirmiausia nusiskaičiuoja būtent palūkanas, o automobilio vertė dar labiau nukris.
Šiuo metu už neišlizinguotą vertę automobilių paprastai parduoti nepavyksta, tad išeitis gali būti ir ta, kad automobilį reiktų pardavinėti kuo didesne kaina, tačiau labai neskubant, įvertinus kainos ir skolos lizingui skirtumą.
Galimi du variantai: 1. pasilikti pinigus sau, jei pavyko parduoti brangiau, negu skola bankui;
2. skolą tomis pačiomis proporcijomis, tik daug mažesne suma per mėnesį padengti lizingui. Lizingas dažniausiai sutinka.
Svarbiausia situacijos neapleisti, kad neatsirastų pradelsimų. Tada automobilis bus parduodamas paskubomis, dar blogiau, jei priverstinai. Tokiu būdu pardavimo kaina būna iki 50 proc. mažesnė nei rinkos.
Dar vienas variantas - radus pirkėją, perrašyti jam lizingo sutartį. Tai geriau, nes pirkėjas gali neturėti visų pinigų, bet būti pajėgus mokėti įmokas. Kadangi dabar per lizingą pirkti mašinų beveik neįmanoma, o jei ir įmanoma, tai palūkanos drakoniškos, tad lizingo sutarties pardavimas trečiajam asmeniui už 1 litą - gan nebloga išeitis (tiesa, tokiu atveju automobilio savininkas visą galimą riziką prisiima pats, nes banko darbuotojai tokio varianto nesiūlo ir net nesvarsto - red. past.). Jei pirkėjas (banko skolininkas) mirs - jo prievoles perims turto įpėdinis. Jei pirkėjas ar lizingo gavėjas apie skolą bandys „pamiršti", jos vengti ar pan., jam gresia teismo posėdis, po kurio, greičiausiai, teks mokėti ne tik priteistą sumą, bet ir padengti bylinėjimosi išlaidas. Blogiausiu atveju toks pirkėjas gali gauti iki 2 metų laisvės atėmimo už sukčiavimą, vengimą atsiskaityti už suteiktas paslaugas ar įsigytas prekes."

Autoreviu.lt kalbintas, bet nepanoręs viešintis politikas taip pat teigė, kad bankai Lietuvoje tvarkosi taip, kaip reikia jiems. Griežtos ir rimtos kontrolės nėra. Pasak jo, nėra net tikslios statistikos, kiek šalies gyventojų šiuo metu susiduria su sunkumais mokėdami pagal anksčiau pasirašytas lizingo sutartis. Be to, pavieniai bankų klientai nelabai ką šiuo atveju ir gali pakeisti. Situacija gyventojų naudai galėtų pagerėti tik įsikišus šalies valdžiai, bet, panašu, esantiesiems valdžioje eilinių Lietuvos gyventojų likimai nelabai rūpi.

Beje, pasikeitusia lizingo rinkos situacija sėkmingai pasinaudojo kai kurios naudotais automobiliais prekiaujančios bendrovės. Jos pradėjo taikyti „automobilio keitimo" paslaugą. Tai panašu į automobilio pardavimą, tačiau šiuo atveju bendrovė prisiima senojo automobilio realizavimo rūpesčius ir iškart pasiūlo jo savininkui kitą, jo šiandienines pajamas atitinkantį, automobilį. Autoreviu.lt pakalbintas vienos tokių bendrovių vadybininkas pasidžiaugė, kad „automobilio keitimo" paslauga tapo labai populiari ir maždaug 30 proc. padidino automobilių pardavimus. Tiesa, reikia nepamiršti, kad kiekvienas atvejis unikalus, tad prieš ryžtantis keisti automobilį rekomenduotina susitikti su vadybininku ir viską gerai apskaičiuoti.

Taigi, kaip matome, universalios ir visiškai neskausmingos priemonės ištrūkti iš „lizingo spąstų" nėra, tačiau yra keletas variantų, kurie leistų išeiti iš tokios padėties su mažiausiais finansiniais nuostoliais. Žinoma, prieš apsisprendžiant, kurį variantą rinktis, reikia gerai viską apskaičiuoti ir pasverti, kad „bėgdami nuo vilko neužliptume ant meškos".

Autoreviu.lt

 

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Kokį automobilį rinktis: benzininį, dyzelinį ar hibridinį?

Kokio tipo varikliu varomo automobilio įsigijimas šiuo metu būtų ekonomiškai patraukliausias variantas.

Automobilių ekonomiškumas auga ne tik techninių duomenų lentelėse

Akivaizdu ir tai, jog nebeliko automobilių, neva turinčių neįtikėtinas 3 l / 100 km siekiančias sąnaudas.

Geriausi 2013 m. projektiniai modeliai

2013 m. baigėsi. Bet nelabai seniai, tad galima prisiminti

„Škoda Octavia“ - naujasis "Metų automobilis"

Pirmadienio vakarą sostinės „Litexpo" rūmuose ...

„Euro NCAP“ išbandė 11 naujų modelių saugumą

Europos organizacija „Euro NCAP" nelabai seniai

Automobiliui „Renault 6“ – 45 metai

2013 m. spalio mėn. sukako 45 metai nuo tos dienos, kai...

Trivietis elektromobilis „Nissan BladeGlider“

Išskirtinis pastarųjų metų automobilių parodų bruožas

Net patyrusiems patirties niekad nebūna per daug

Jau dvi savaitės kai vyksta Lietuvos „Metų automobilio 2014"

Nereikalingiausios modernių automobilių funkcijos

Daugelis moderniuose automobiliuose esančių funkcijų tikrai naudingos ir ...