Kas yra automobilio prošvaisa ll
Atnaujinta: 2020-05-12
  • Kas yra automobilio prošvaisa

Vienos ar kitos transporto priemonės aprašyme galima rasti terminą „geometrinis pravažumas". Deja, praktika rodo, kad ne visi vairuotojai tam skiria pakankamai dėmesio. Geru geometriniu pravažumu pasižymintys automobiliai dažnai gali važiuoti ten, kur užstrigs didelę prošvaisą turintieji.

Pirmiausia ši charakteristika nusako automobilio pakilimo ir nusileidimo kampus. Jie tiesiogiai priklauso nuo priekinės ir užpakalinės nuosvyrų ilgio ir bamperio formos. Automobiliai ilgu priekiu kartais sunkiai gali užvažiuoti net ant tralo, nekalbant apie rimtas kliūtis. Įdomu tai, kad su šia problema susiduria ne tik lengvųjų automobilių, bet ir didelių visureigių, pvz., „Cadillac Escalade", savininkai. Užpakalinėje automobilio dalyje kabantis nemažas atsarginis ratas arba masyvus duslintuvo bakelis tik blogina visureigio pravažumą.

Dar vienas svarbus veiksnys - išilginio pravažumo kampas. Jis apibrėžiamas maksimalia reikšme laipsniais, kai automobilis gali nuvažiuoti nuo šlaito į lygią vietą, nieko nekabindamas dugnu. Ši reikšmė tiesiogiai priklauso nuo ratų pagrindo ilgio. Net tada, kai prošvaisa ir važiavimo įkalnėmis reikšmės didelės, automobiliui su ilga ratų baze gali būti sunku saugiai nuvažiuoti nuo šaligatvio. Nepaisant to, dideliuose miestuose dažnai sutinkami vairuotojai, kurie, negailėdami automobilių slenksčių, stato juos ant šaligatvių.

Galbūt ne visi žinojo, tačiau automobiliai, kuriuose atstumas tarp priekinių ir užpakalinių ratų centrų nėra didelis, gali nustebinti savo galimybėmis. Tarkim, kad ir toks mažiukas kaip „Peugeot 107". Atrodytų, jis sukurtas važinėti tik asfaltu ar gerais keliais. Yra kitaip. Automobilio nuosvyros trumpos, 15 cm prošvaisa ir tik 2,34 m ilgio ratų pagrindas, todėl lengvai įveikia ne tik kalveles, bet ir gilias duobes be jokios užuominos į galimus dugno ar apatinės automobilio dalies detalių pažeidimus.

Klasikinis visureigio savybių praradimo pavyzdys - automobilis „VAZ-2131", liaudyje geriau žinomas kaip „Niva". Senoji, klasikinė „Niva" buvo vienas geriausių buvusios TSRS visureigių ir dažno žvejo ar medžiotojo svajonė. Deja, tereikėjo gamintojui jį pailginti 50 cm ir... geru pravažumu pasižymėjęs visureigis pradėjo dažnokai „tarkuoti" apatine dalimi įvairias kliūtis.
Perkantiesiems naują automobilį reiktų gerai įvertinti pasirinkto modelio kėbulo konstrukcijos ir elementų ypatumus. Didelis, keturiais ratais varomas „miesto" džipas ar ilgas visureigis gali turėti problemų ten, kur lengvai važiuos paprastas lengvasis automobilis.

Taigi paaiškėjo, kad automobilio prošvaisą reikia vertinti kartu su kitomis pravažumo charakteristikomis, nes aukštas automobilis dar nėra pravažus. Renkantis automobilį reiktų nuspręsti, kur ir kokiomis sąlygomis jis dažniausiai bus naudojamas. Kita vertus, jeigu gerai žinosite automobilio matmenis, kėbulo konstrukcijos ypatumus, pakabos detalių vietą ir aukštį, lengvai kompensuosite trūkstamus prošvaisos centimetrus ir saugiai įveiksite gerokai daugiau kliūčių kelyje.

Jeigu, nepaisant pateiktos informacijos, norite „išsikelti" automobilį, tai galite padaryti taip:

1. Sumontuoti didesnius ratus. Tai paprasčiausias ir pigiausias būdas pakelti automobilį, tačiau yra keletas niuansų. Jeigu perkate naują automobilį ir yra numatyta galimybė sumontuoti aukštesnius ratus, galite pamiršti apie didesnę prošvaisą. Didindamas diskų skersmenį, gamintojas mažina ratų profilį: 195/65R15, 205/55R16, 225/45R17, 225/40R18 dydžio ratai turi beveik vienodą išorinį skersmenį. Didinti reiktų būtent padangų profilį, tačiau prošvaisą didina ir ratų pakeitimas. Tarkim, vietoj 195/65R15 sumontuoti 205/65R16 - automobilis gauna tokio pat profilio, bet didesnio skersmens ratus.

Deja, šiuo atveju ne viskas taip paprasta, kaip atrodo. Reikalas tas, kad padidinus ratų skersmenį geriausiu atveju ne visiškai tiksliai pradės rodyti spidometras, blogiausiu - suges greičio daviklis, kurio gedimas neigiamai atsilieps ABS ir ESP sistemoms, jei automobilis jas turi. Taigi, prieš didindami automobilio ratus dar kartą gerai pagalvokite.

2. Radikalesnis būdas - automobilio amortizatorių ir spyruokles pakeisti aukštesnėmis detalėmis. Tiek automobilių puošyba užsiimančios įmonės, tiek ir dažnas „garažinis" meistras (jei kalbama apie senesnio modelio automobilius), lengvai parinks atitinkamas pakabos detales beveik bet kuriam automobiliui. Jeigu automobilis naujas, savininkas turėtų žinoti, kad gamyklinių detalių keitimas reiškia automobilio garantijos pabaigą. Be to, „išaugus" automobiliui pakis ir jo svorio centras, todėl suprastės automobilio stabilumas kelyje, jį bus sunkiau suvaldyti posūkiuose. Jeigu automobilio žibintų aukštis nereguliuojamas, tai, pakeitus tik užpakalinius amortizatorius, žibintai pradės „žiūrėti žemyn", nes pakis apšvietimo kampas. Tokiu atveju vairuotojas ne tik blogiau matys kelią, bet ir nepereis techninės apžiūros.

3. Taigi dirbtinis prošvaisos didinimas bet kokiu atveju kelia papildomus rūpesčius ir turi nemažai trūkumų. Jeigu turimas automobilis atrodo per žemas ir esate įsitikinę, kad tikrai reikia aukštesnio, tai bene racionaliausias būdas yra... pirkti naują. O jau tada, priklausomai nuo poreikių ir galimybių, galima išsirinkti tinkamiausią modelį.


Parengta pagal užsienio spaudą

 

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse ir interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „IKS" sutikimo draudžiama.

 

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Kokį automobilį rinktis: benzininį, dyzelinį ar hibridinį?

Kokio tipo varikliu varomo automobilio įsigijimas šiuo metu būtų ekonomiškai patraukliausias variantas.

Automobilių ekonomiškumas auga ne tik techninių duomenų lentelėse

Akivaizdu ir tai, jog nebeliko automobilių, neva turinčių neįtikėtinas 3 l / 100 km siekiančias sąnaudas.

Geriausi 2013 m. projektiniai modeliai

2013 m. baigėsi. Bet nelabai seniai, tad galima prisiminti

„Škoda Octavia“ - naujasis "Metų automobilis"

Pirmadienio vakarą sostinės „Litexpo" rūmuose ...

„Euro NCAP“ išbandė 11 naujų modelių saugumą

Europos organizacija „Euro NCAP" nelabai seniai

Automobiliui „Renault 6“ – 45 metai

2013 m. spalio mėn. sukako 45 metai nuo tos dienos, kai...

Trivietis elektromobilis „Nissan BladeGlider“

Išskirtinis pastarųjų metų automobilių parodų bruožas

Net patyrusiems patirties niekad nebūna per daug

Jau dvi savaitės kai vyksta Lietuvos „Metų automobilio 2014"

Nereikalingiausios modernių automobilių funkcijos

Daugelis moderniuose automobiliuose esančių funkcijų tikrai naudingos ir ...