Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD
Atnaujinta: 2020-03-09
  • IMGP9687__Large_

Trečia dalis - robotizuota APD

Robotizuotos APD atsirado kaip pigi klasikinės automatinės pavarų dėžės alternatyva. Jos veikimo principas toks pats, kaip ir paprastos mechaninės PD. Skirtumas tik tame, kad sankabą išmina ir pavaras perjungia elektroninis vairuotojo pagalbininkas.

Robotizuota pavarų dėžė reikalauja tam tikrų įgūdžių, prie jos tenka pasipratinti.

Pagrindinis tokių pavarų dėžių trūkumas - didelis sankabos mazgo apkrovimas. Tikrai ne visi žino, kad sustojus prie šviesoforo, tokios PD selektorių reikia perjungti į neutralią padėtį. Tik tada sankaba tarnaus ilgiau.

Dar vienas svarbus momentas - dažnai nesutampa roboto veikimo greitis ir vairuotojo lūkesčiai. Tarkim, norėdamas įsilieti į bendrą srautą, vairuotojas, važiuodamas antra pavara, spusteli akceleratorių, tačiau automobilis, užuot greitėjęs, pirma šokteli į priekį, tarsi stodamas, o tik vėliau staigiai pradeda greitėti. Taip vyksta todėl, kad robotizuotos PD veikimas identiškas mechaninės PD veikimui - negalima tik spausti akceleratoriaus. „Perjungiant" pavaras akceleratorių reikia ir atleisti.

Norint tolygiai ir nuspėjamai greitėti, galima „robotą" perjungti į rankinį režimą, tačiau ir prie to reikia pasipratinti.

Robotizuotos pavarų dėžės pigios, ganėtinai ekonomiškos. Jas dažniausiai montuoja į nedidelius A ir B klasės automobilius. C klasės modeliai jas gauna rečiau. Atmetus niuansus su sankaba, robotizuotos PD ganėtinai patikimos ir ilgaamžės. Problemų gali kelti tik neprižiūrima elektronika.

Privalumai

Iš esmės, ta pati mechaninė pavarų dėžė, tad jos konstrukcija paprastesnė ir patikimesnė, negu variatoriaus ar klasikinės APD.

Palyginti nebrangus aptarnavimas.

Lengvai remontuojama.

Mažos kuro sąnaudos.

Galimybė pačiam perjunginėti pavaras.

Trūkumai.

Juntamos pauzės pavarų persijungimo metu. Ypač jungiantis iš aukštesnės į žemesnę.

Sunkiau pajuda į kalną.

Greitėjama su juntamais „stabdymais".

Neteisingai eksploatuojant trumpai tarnauja sankaba.

APD su dviguba sankaba

Skirtingai nuo primityvaus pirmojo robotizuotos PD varianto, šią versiją sudaro ne viena, o dvi robotizuotos pavarų dėžės, sujungtos į vieną bloką. Dėl šios priežastis jos turi dvi sankabas ir du antrinius velenus, kiekvieną su savo krumpliaračių rinkiniu. Pirminiai velenai taip pat du, tačiau vienas eina per tuščiavidurį kitą.

Tokia sandara leidžia visą laiką turėti dvi įjungtas pavaras, tačiau viena iš sankabų visą laiką lieka „išminta". Taigi, greitėjant, kai būtina įjungti aukštesnę pavarą, tereikia atjungti vieną sankabą ir įjungti kitą. Tai sinchroniškai įvyksta per 0,1 s.

Tokia pavarų dėžė užtikriną ne tik gerą automobilio dinamiką, bet ir išnaudoja visą variklio galią bei taupo kurą, nes nėra „perjungimo pauzių". Pavarų taip pat būna ne mažiau negu šešios. Galios srauto pertraukimas pavaros perjungimo metu taip pat beveik nejuntamas.

Privalumų ši pavarų dėžė turi daug, minusas - vienas, bet esminis - kaina. Problema tame, kad brangi ne tik pati APD, bet ir jos remontas. Pirmosios kartos PD su dvigubomis sankabomis patvarumu nepasižymėjo.

Dabar tokio tipo pavarų dėžės tapo patikimesnės, nors daug kas vis tiek priklauso nuo gamintojo.

„Porsche", „Mercedes", „Audi Volkswagen" jau plačiai naudoja tokio tipo PD. Ekspertai teigia, kad ateityje būtent PD su dviguba sankaba ir variatoriai taps pagrindinėmis transmisijomis. Kitų tipų APD, tikėtina, taps egzotika ir bus montuojamos tik į kokį nors specifinį transportą.

Tačiau tai įvyks ne šiandien, ir ne ryt, nes preselektyvinės APD konstrukcija dar nėra tobula ir pasitaiko visiškai nesėkmingų versijų. Džiugina tai, kad tokie atvejai darosi vis retesni ir kokybiškos, tvarkingai eksploatuojamos transmisijos tarnauja ne mažiau 200 000 km.

Privalumai

Greitai perjungiamos pavaros.

Puiki automobilio dinamika, mažos kuro sąnaudos.

Galimybė pasirinkti važiavimo režimą.

Trūkumai

Brangi priežiūra ir remotnas

Didelė pačios APD kaina, turinti įtakos automobilio kainai.

Jautriai reaguoja į sunkias važiavimo sąlygas. Bandymui tokia APD buvo sumontuota į „Volkswagen Amarok", tačiau čia ji tarnavo labai trumpai.

Pabaigai

Taigi, ką rinktis perkant naują (kitą) automobilį? Jeigu galvojate apie A, B ar C segmento modelį, rinkitės variatorių. Jeigu reikia C ar aukštesnės klasės automobilio, galite pagalvoti apie robotizuotą PD su dvejomis sankabomis. Klasikinę APD reiktų rinktis visureigių gerbėjams, mėgstantiems išsukti į bekelę.

Žinotina - bet kurios APD resursas priklauso nuo jos konstrukcijos ypatybių, gamintojo ir eksploatacijos sąlygų. Jeigu bus nesilaikoma gamintojo rekomendacijų ir netausojami mechanizmai, sugadinti brangią APD galima labai greitai.

Renkantis naudotą automobilį su automatine pavarų dėže reiktų pasitarti ir su specialistu.

Parengta pagal užsienio spaudą

Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD - 1 dalis

Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD - 2 dalis

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Šeimos elektromobilis: pasirinkimas nedidelis, tačiau kokybiškas

Naujų elektromobilių pasiūla sparčiai plečiasi, tačiau elektra varomos transporto priemonės besidairantiems žmonėms neretai tenka ieškoti kompromisų.

Nauji „Audi S3 Sportback“ ir „S3 Limousine“

Daugiau greičio, daugiau galios, daugiau važiavimo malonumo

Kokį automobilį rinktis: benzininį, dyzelinį ar hibridinį?

Kokio tipo varikliu varomo automobilio įsigijimas šiuo metu būtų ekonomiškai patraukliausias variantas.

Automobilių ekonomiškumas auga ne tik techninių duomenų lentelėse

Akivaizdu ir tai, jog nebeliko automobilių, neva turinčių neįtikėtinas 3 l / 100 km siekiančias sąnaudas.

Geriausi 2013 m. projektiniai modeliai

2013 m. baigėsi. Bet nelabai seniai, tad galima prisiminti

„Škoda Octavia“ - naujasis "Metų automobilis"

Pirmadienio vakarą sostinės „Litexpo" rūmuose ...

„Euro NCAP“ išbandė 11 naujų modelių saugumą

Europos organizacija „Euro NCAP" nelabai seniai

Automobiliui „Renault 6“ – 45 metai

2013 m. spalio mėn. sukako 45 metai nuo tos dienos, kai...

Trivietis elektromobilis „Nissan BladeGlider“

Išskirtinis pastarųjų metų automobilių parodų bruožas

Net patyrusiems patirties niekad nebūna per daug

Jau dvi savaitės kai vyksta Lietuvos „Metų automobilio 2014"

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: