Sunkvežimių navigacinės sistemos
Atnaujinta: 2020-03-09
  • Navigacijos_naudingumo_grafikas__Small_
  • PN4000TSN_uk_080118_SN-1___copy__Small_
  • PN4000-01_04_00-0701-Paris_2__Small_
  • pn_4000_hand_female_06_k01_l__Small_
  • stau-032_final_l__Small_
  • vdodayton_screen_newsspeaker


Truputis istorijos


JAV karinio laivyno navigacijos sistema TRANSIT sukurta šeštojo dešimtmečio pabaigoje, pradėjo funkcionuoti septintojo dešimtmečio viduryje. Sistema turėjo tiekti tikslius navigacijos duomenis raketiniams povandeniniams laivams. Skaičiavimai buvo paremti Doplerio efektu. Iki aštuntojo dešimtmečio vidurio nebuvo galima pakankamai tiksliai nustatyti koordinačių. „Tranzit“ sistemą sudarė šeši palydovai, skriejantys 1075 km aukštyje. Palydovai orbitą apskriedavo per 107 minutes. Palankiausiomis sąlygomis sistemos tikslumas siekė nuo 35 iki 100 metrų. Pagrindinė problema – palydovinis ryšys dengė nedidelę dalį paviršiaus. „Transit“ projekto sėkmė stimuliavo amerikiečių karinio jūrų ir oro laivynus tirti ir kurti tobulesnes navigacijos sistemas. 1996 metais „Transit“ navigacinės sistemos atsisakyta.

Globalioji pozicijos nustatymo sistema (GPS – Global Positioning System) pradėta kurti Jungtinių Valstijų gynybos departamente 1973 metais, siekiant tikslios navigacijos. Buvo vadinama NAVSTAR (Navigation System with Timing and Ranging), o naudojama tik kariniais tikslais. Šioje sistemoje 24 Žemės palydovai skrieja šešiomis orbitomis apytiksliai 20000 km aukštyje nuo Žemės centro ir aprėpia visą planetos paviršių. Orbitą palydovas įveikia du kartus per 24 valandas. Skriedamas jis nuolat siunčia radijo signalus su informacija, kada tas signalas buvo išsiustas ir kitais navigaciniais duomenimis. Navigacijos tikslumą užtikrina palydovuose įrengti atominiai laikrodžiai. Kiekvienas palydovas turi du cezio ir du rubidžio laikrodžius, kurie užtikrina tikslumą iki nanosekundžių. Žinant elektromagnetinių bangų sklidimo greitį, nesunkiai galima suskaičiuoti, kad kiekviena nanosekundė atitinka 30 cm atstumą. Palydovai išdėstyti taip, kad iš bet kurio Žemės paviršiaus taško būtų matomi mažiausiai 4. GPS imtuvas, įrengtas automobilyje, lėktuve, laive ar bet kurioje kitoje transporto priemonėje, priima informaciją iš mažiausiai trijų palydovų ir, atlikdamas reikalingus skaičiavimus, nustato tikslią vietą Žemės paviršiuje. Norint nustatyti vietą trimatėje erdvėje, reikia priimti signalus bent iš keturių palydovų. Ši sistema įdiegta 1993 metais, kainavo daugiau negu 15 milijonų JAV dolerių.

Vėliau GPS sistemos vystėsi, sukurta automobiliams skirta kategorija. Ilgokai visos sistemos buvo pritaikytos tik lengviesiems automobiliams. Šiandien situacija pasikeitė. Apie pasikeitimus autoreviu.lt skaitytojams pasakoja UAB „Tercija“ rinkodaros vadovas Karen Nalbandian.

GPS sistemų skirstymas ir ypatumai

Pasak K. Nalbandiano, GPS navigacinės sistemos yra skirstomos 1) pagal montavimo būdą ir 2) transporto priemonės tipus:

1) montuojamos stacionariai (jas sudaro atskiros dalys – navigacinis kompiuteris ir ekranas), radijo navigacinės sistemos (vizualiai primenančios magnetolas, kurios rodo važiavimo kryptį ir pateikia garsinę informaciją), šiuo metu populiariausios yra nešiojamosios navigacinės sistemos (ne tik rodo važiavimo kryptį ir pateikia garsinę informaciją, bet ir turi kitų privalumų: skaitmeninę televiziją, vaizdo leistuvą ir kt.).

2) lengviesiems automobiliams, sunkvežimiams, sunkvežimiams su priekabomis, autobusams, autobusams su priekabomis.

Šios sistemos įvertina tokius automobilio rodiklius kaip bendrieji matmenys, ilgis, plotis, aukštis, svoris, maksimalus svoris, maksimali ašių apkrova (skirtingose šalyse šiam dydžiui taikomi skirtingi reikalavimai) ir pagal suvestą informaciją parenka optimaliausią maršrutą. Naujos kartos sunkvežimių navigacinėse sistemose galima įvesti informaciją apie krovinį, kuri taip pat turi įtakos maršrutų pasirinkimui. Sistema atpažįsta tokius krovinių tipus: degus/sprogus, pavojingas, galintis užteršti vandenį.

Automobilio buvimo vietą GPS sistema nustato pagal mažiausiai iš 3 palydovų gautą informaciją. Naujausi imtuvai turi galimybę vienu metu informaciją gauti iš 30 palydovų.

Naujausios sistemos gali palaikyti ryšį su TMC stotimis (jei šalyje jų yra). Jos perduoda informaciją apie kelio remonto darbus, spūstis ir kt. Jei navigacinė sistema turi TMC priėmimo funkciją ir aktyvųjį laikiklį, ji gali veikti kaip radijas, priimdama TMC stočių siunčiamą informaciją. Gavusi informaciją, sistema operatyviai perskaičiuoja kelionės laiką, maršrutą ir siūlo alternatyvius apvažiavimo maršrutus.

Sunkvežimių navigacinės sistemos naujovės

UAB „Tercija“ pirmoji Lietuvoje pristato naują nešiojamąją navigacinę sistemą „VDO Dayton PN 4000 TSN“. Ji pritaikyta vilkikams, autobusams ir mikroautobusams. „VDO Dayton PN 4000 TSN“ navigacinė sistema leis pasirinkti kelią, tinkamiausią vienai šių transporto priemonių.

Anksčiau vilkikų, autobusų ir mikroautobusų vairuotojai turėjo prisitaikyti prie navigacinės sistemos, kuri buvo skirta lengviesiems automobiliams. „Siemens VDO“, bendradarbiaudama su žemėlapių gamintoju NAVTEQ, suteikia galimybę naudotis navigacine sistema, kuri skirta būtent vilkikams, autobusams ir mikroautobusams.

Programinė „VDO Dayton PN 4000 TSN“ navigacinės sistemos įranga sukurta taip, kad nustatant maršrutą didžiausias dėmesys būtų kreipiamas į specifines autotransporto savybes (aukštį, ilgį, plotį, svorį, ašies apkrovą, krovinio tipą, krovinio pavojingumą ir kt.). Be to, maršruto apskaičiavimo algoritmai buvo pakeisti taip, kad būtų atsižvelgta į didžiųjų transporto priemonių judėjimo ypatumus. Specifinė autotransporto priemonės informacija bus įtraukta į žemėlapį ir atvykimo laiko apskaičiavimą.

Paprastai GPS navigacinių sistemų žemėlapiai atnaujinami kas pusę metų. Šiuo metu yra du pagrindiniai žemėlapių gamintojai – „TeleAtlas“ ir Navteq“.

Autotransporto priemonės duomenys išsaugomi sistemos atmintyje, todėl jų nereikės įvesti kiekvieną kartą įjungiant navigacinę sistemą. Krovinio svoris ir pavojingumo laipsnis gali būti lengvai pakeičiami po kiekvieno pakrovimo. TMC imtuvas dabar yra standartinis navigacinės sistemos „VDO Dayton PN 4000 TSN“ priedas, kuris informuos vairuotoją apie transporto spūstis, kelio darbus, eismo įvykius, leis pasirinkti alternatyvų maršrutą. Vilkikų, autobusų ir mikroautobusų vairuotojai navigacinės sistemos duomenų bazėje ras juos dominančias temas: degalinės su aukšto slėgio degalų įpylimo įranga, restoranai ir kavinės su didelėmis stovėjimo aikštelėmis ir kt. Tuose regionuose, kur tiltų ir viadukų aukščiai, ašies apkrovų reikalavimai dar nėra suvesti, „VDO Dayton PN 4000 TSN“ navigacinė sistema vairuotojui nurodo standartinį maršrutą.

„PN 4000 TSN“ navigacinė sistema turi integruotą skaitmeninės televizijos imtuvą DVB-T, todėl ilsėdamasis vairuotojas galės mėgautis aukštos vaizdo kokybės skaitmenine televizija.

Navigacinė sistema turi:

- Visos Europos žemėlapių duomenų bazę su specifiniais sunkvežimių atributais Vokietijai, Prancūzijai, Belgijai, Olandijai, Liuksemburgui ir daliai Didžiosios Britanijos;

- Transporto priemonės detalius nustatymus (ilgis, plotis, aukštis, svoris, pavojingas krovinys);

- Maršruto redaktorių – galimybė išsaugoti 10 nepriklausomų maršrutų su 40 tarpinių taškų;

- 3 naujas temas sunkvežimių vairuotojams (degalinės su aukšto slėgio degalų įpylimo įranga, restoranai ir kavines su didelėmis stovėjimo aikštelėmis, sunkvežimių stovėjimo aikštelės „Autohof“);

- Maršruto planavimą pagal detalųjį transporto priemonės nustatymą;

- Apribojančių ženklų vaizdavimą žemėlapyje;

- Maksimalų greičio nustatymą;

- Tarpinių sustojimo taškų laiko nustatymą;

- 2 naujus informacinės eilutės indikatorius: kelionės laikas ir atstumas iki kito tarpinio taško;

- DVB-T imtuvą, leidžiantį matyti skaitmeninę televiziją *;

- Elektroninį programų vadovą (EPG);

- Teletekstą;

- Kelio juostų vadovą (sistema rekomenduoja, kurią juostą rinktis prieš posūkį);

- Naują GPS imtuvą (iki 30 palydovų);

- 372 MHz ypač spartų procesorių;

- Pakeičiamą/įkraunamą „Li-Ion“ akumuliatorių 4000 mAh (~6 val.);

- Gatvių pavadinimus 2D/3D žemėlapyje;

 

GPS sistemų žemėlapiai

Šiandien rinkoje esančios lengviesiems automobiliams skirtos GPS sistemos apima daugelį Europos valstybių. UAB „Tercija“ siūlomos navigacinės sistemos apima šias valstybes:

Airiją (100 proc.), Albaniją (6,5 proc.), Andorą (100 proc.), Austriją (100 proc.), Belgiją (100 proc.), Bulgariją (23,9 proc.), Bosniją ir Hercegoviną (18 proc.), Čekiją (100 proc.), Daniją (100 proc.), D. Britaniją (100 proc.), Estiją (5,4 proc.), Gibraltarą (99 proc.), Graikiją (21,3 proc.), Ispaniją (100 proc.), Italiją (100 proc.), Kroatiją (26,5 proc.), Latviją (6,9), Lenkiją (100 proc.), Lichtenšteiną (100 proc.), Lietuvą (7,3 proc.), Liuksemburgą (100 proc.), Makedoniją (8 proc.), Monaką (100 proc.), Norvegiją (100 proc.), Olandiją (100 proc.), Portugaliją (95,9 proc.), Prancūziją (100 proc.), Rumuniją (9,6 proc.), Serbiją ir Juodkalniją (6,3 proc.), San Mariną (100 proc.), Slovakiją (100 proc.), Slovėniją (100 proc.), Suomiją (100 proc.), Švediją (100 proc.), Šveicariją (100 proc.), Vatikaną (100 proc.), Vengriją (100 proc.), Vokietiją (100 proc.) ir visus pagrindinius Europos kelius.

Sunkvežimiams skirtos navigacinės sistemos „dengia“: Vokietiją, Prancūziją, Belgiją, Olandiją, Liuksemburgą ir dalį Didžiosios Britanijos. Informacija pateikiama apie: 1 ir 2 klasės kelius (greitkeliai ir nacionaliniai keliai) – 100 proc., 3 ir 4 klasės kelius (regioniniai ir vietiniai keliai) – 40 proc. Planuojama, kad iki 2008 metų pabaigos sunkvežimių žemėlapiai „dengs“ visą Vakarų Europą, įskaitant Lenkiją.


Baigiant


N
avigacinė sistema tik padeda vairuotojui, ji nevairuoja. Ji informuoja, parenka maršrutus, jei yra nustatytas maksimalus greitis, jį viršijus įsijungia garsinis signalas, tačiau visus sprendimus priima pats vairuotojas. Tik nuo jo priklauso, ar jis atkreips dėmesį į signalą. Sistema informuoja apie važiavimo kryptį, tačiau vairuotojas privalo stebėti kelią ir atininkamai elgtis. Navigacinė sistema tikrai labai palengvina vairuotojų gyvenimą, tačiau tik tokiu atveju, jei laikomasi ne tik jos naudojimo instrukcijų, bet ir Kelių eismo taisyklių.

V. Misevičius

Daugiau informacijos ir nuotraukų www.tercija.lt

www.autoreviu.lt

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Naujausi skelbimai

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: