Vaikiškos automobilių kėdutės
Atnaujinta: 2020-03-09
  • vaikkedutes_01

Šiandien, kai mašina tapo neatsiejama mūsų gyvenimo dalimi, vaikų saugumo klausimas avarijos metu pasidarė ypač aktualus, o vaikiškos kėdutės pirkimas – svarbus sprendimas, užtikrinantis vaiko saugumą. Vakarų Europos šalyse mažamečių vaikų vežiojimas tik jiems skirtose kėdutėse įstatymais buvo patvirtintas 1983 metais. Už taisyklių nesilaikymą skiriamos baudos, didinamos draudimų įmokos ir pan. Manome, kad ir be taisyklių tėvai turėtų rūpintis savo atžalų saugumu. Jei galima už mašiną mokėti 5 000 Lt, tikrai atsiras ir 500 Lt vaikiškai kėdutei. Ir pasakymas, kad „man šitaip niekada nebus“ šiuo atveju tikrai netinka. Avarijos Lietuvos keliuose atsitinka beveik kasdien ir beveik kaskart jose būna nukentėjusių, o vaikas, sėdintis specialioje kėdutėje, avarijos atveju būtų ganėtinai saugus. Kita vertus, daugelis klaidingai mano, kad nukentėti galima tik avarijoje. Lengvas ar net rimtas traumas vaikas, jei nesėdi specialioje kėdutėje, gali patirti net ir staigiau stabdant, kai automobilis važiuoja sąlyginai negreit. Kadangi Lietuvoje tokia statistika bent jau kol kas niekas nesirūpina, teks remtis užsienio specialistų surinktais duomenimis.

Anglijos ir JAV ekspertai nustatė, kad, važiuojant bent 45 km/val. greičiu ir patekus į avariją, nesėdintį specialioje kėdutėje vaiką inercija gali sviesti į priekinį stiklą. Vaikas gali žūti net tada, kai avarija įvyksta važiuojant 10 km/val. greičiu. Vaikas gali žūti net važiuojant 9 km/val., jei jis sėdėjo priekinėje sėdynėje ir inercija išmetė jį per priekinį stiklą. Neprisisegęs keleivis, mašinai važiuojant 45 km/val. greičiu, turi 50 proc. daugiau galimybių patirti traumą. Yra 75 proc. tikimybė, kad trauma bus rimta arba mirtina. Sėdintys gale, bet saugos diržais neprisisegę, keleiviai avarijos metu patys tampa papildomu kroviniu, nes jų judėjimas gali rimtai sužeisti kitus mašinoje esančius žmones. Neprisegtas gale sėdintis vaikas avarijos metu gali smogti vairuotojui jėga, lygia drambliuko svoriui. Didžiojoje Britanijoje įsigaliojus taisyklėms, reglamentuojančioms specialių saugos priemonių naudojimą, kasmet automobilių avarijose 500 vaikų išvengia mirties, o 1 500 – rimtų traumų. Didžiojoje Britanijoje 1997 metais automobilių avarijose žuvo 74 vaikai, rimtai traumuoti 1 271, vidutines ir lengvas traumas patyrė 15 928. 65 proc. mirties ir rimtų traumų atvejų patyrė vaikai, važiavę galinėje sėdynėje, 35 proc. – priekinėje. 90 proc. traumų gali būti užkirstas kelias ir trijų iš keturių mirtinų atvejų gali nebūti, jei vaikas sėdi specialioje vaikiškoje kėdutėje ir su sąlyga, kad ji tinkamai naudojama. Be to, dauguma avarijų įvyko netoli namų ar per trumpas išvykas, kai vidutinis automobilių greitis buvo 40 km/val.

Vaikiškų automobilinių kėdučių eksploatavimo taisyklės

Nepaisant to, kokio amžiaus vaikui ar kokio modelio perkama kėdutė, yra kelios jų eksploatacijos taisyklės, kurių reiktų laikytis. Niekada negalima tvirtinti vaikiškos kėdutės prie sėdynės, turinčios saugos pagalvę. Oficiali taisyklė šalyse, kur jos galioja – niekada vaikiškos kėdutės ant sėdynės netvirtinti nugarą į važiavimo kryptį, jei sėdynė turi saugos pagalvę. Visgi nerekomenduotina šito daryti net ir naudojant kėdutę, kuri tvirtinama priekiu į važiavimo kryptį. Saugos pagalvės apskaičiuotos vidutiniam suaugusiam žmogui, o ne vaikui. JAV užregistruotas ne vienas mirtinas atvejis, kai mirties priežastimi tapo saugos pagalvės smūgis. Tiesa, nėra žinių, kad vaikui pavojų keltų vairuotojo saugos pagalvė, o apie šoninių pagalvių poveikį duomenų kol kas turima per mažai. Jei mašinos gale yra trys keleivių vietos, vaiko kėdutę reiktų tvirtinti jų viduryje. Negalima leisti, kad iki 12 mėnesių amžiaus vaikas mašinoje būtų veidu į judėjimo kryptį. Daugelis tėvų ir net pediatrų klysta manydami, kad buvimas veidu į judėjimo kryptį saugus net labai mažiems vaikams. Jei 45 km/val. greičiu važiuojanti mašina susiduria priekiu su kita mašina, ji visiškai sustoja veikiama 20–25 g inercijos jėgos, bet dėl laiko skirtumo tarp to, kada sustoja pati mašina ir kada sustoja jos keleiviai, vaiko arba suaugusio, sėdinčio veidu į judėjimo kryptį, galva patiria 60–70 G apkrovas. Šiuo atveju viską lemia kaklo kaulų ir raiščių tvirtumas, kuris lemia, ar stuburas atlaikys tokias apkrovas. Suaugusiems tai neturėtų būti problema, bet vaikų kaulai dar nėra iki galo sukietėję, todėl veikiami jėgos jie deformuojasi arba net atsiskiria, o kūną ir galva tokiu atveju jungia tik nugaros smegenys. Fiziologiniai matavimai parodė, kad elastingas vaiko stuburas ir raiščiai leidžia stuburui pailgėti 5 cm, o nugaros smegenys trūksta ištemptos daugiau kaip 0,64 cm. Realūs avarijos rezultatai rodo, kad mažų vaikų galvos tiesiog nutrūksta nuo stuburo.

Tokiu atveju kūnas, bet ne galva, lieka vietoje. Žinoma, statistiškai tokios avarijos tikimybė nedidelė, bet juk kalbame apie jūsų vaiko gyvybę. Kai vaikas sėdi nugara į judėjimo kryptį, tai jo galvytę, judančią kartu su kūnu, saugo kėdutės nugarėlė, todėl išsitempimas nedidelis arba jo visiškai nėra. Be to, tokia padėtis papildomai apsaugo nuo šoninio smūgio, nes susidūrus priekiu ar šonu, galvą visada apsaugo šoninės kėdutės sienelės. Jei vaikas sėdi veidu į judėjimo kryptį, tai susidūrimo atveju jis juda tiesiai į šoną ir ratu, ir dažnai susiduria su statramsčiais. Nėra jokių galimybių nustatyti, kada pavojus veidu į judėjimo kryptį yra ganėtinai mažas, todėl net patiems drausmingiausiems vairuotojams rekomenduojama vaiką nugara į judėjimo kryptį vežioti kuo ilgiau. Skandinavijoje vaikus iki ketverių metų draudžiama vežioti veidu į judėjimo kryptį. Pagrindinis veiksnys, lemiantis kėdutės krypties pakeitimą, turėtų būti galvutės padėtis viršutinio kėdutės krašto atžvilgiu. Kai tik galva priartės prie krašto, kėdutę reiktų pakeisti nauja, tvirtinama taip, kad vaikas sėdėtų judėjimo kryptimi. Taip pat reiktų rinktis konkrečiam automobiliui tinkančią kėdutę. Kadangi nėra unifikuotų kėdžių formos, saugos diržų ilgio ir padėties normų, kėdutę reiktų rinktis ten, kur ją leistų pamėginti pritvirtinti automobilyje. Tai ypač svarbu siekiant išvengti sunkumų, kylančių dėl netaisyklingos diržo sagties padėties. Daugelis automobilių gamintojų nesilaiko taisyklės, pagal kurią automobilinio saugos diržo spynelė turi būti sumontuota kuo žemiau. Tvirtinant vaikišką kėdutę automobilinio diržo spynelė yra už kėdutės arba žemiau kreipiančiųjų lygio. Per daug aukštai esanti spynelė dažnai patenka ant kėdutės rėmo ir avarijos metu labai padidėja veikiančios apkrovos, dėl to kėdutė gali atitrūkti ir nukristi. Tvirtinant kėdutę visada būtina tiksliai laikytis gamintojo nurodymų. Tvirtinamus automobilinius diržus reikia įtempti maksimaliai, o kėdutę įspaudžiant į sėdynę reiktų panaudoti visą jėgą. Saugiausi yra nejudantys atgal saugos diržai. Jei kėdutė turi kreipiamuosius mechanizmus, jie leidžia laikyti diržus įtemptus.

Pagal statistiką 60 proc. kėdučių tvirtinamos netaisyklingai, o tai avarijos metu tampa rimtų traumų priežastimi. 9 iš 10 tėvų prisipažįsta, kad jiems sunku taisyklingai pritvirtinti kėdutę, todėl reiktų nesigėdyti paprašyti pagalbos. Kėdutės fiksacijos patikimumą būtina tikrinti prieš kiekvieną kelionę. Patekus į avariją būtina kuo skubiau patikrinti, ar sveika kėdutė ir jos saugos diržai. Jei kurios nors detalės pažeistos ar jų nėra, saugos diržus reikia keisti. Nevertėtų naudoti naudotų vaikiškų kėdučių, nes galima nepastebėtų atsiradusių defektų ar pažeidimų. Pakeitus kėdutės nugarėlės palinkimo kampą būtina suveržti automobilio saugos diržus, kad būtų užtikrinta patikima kėdutės fiksacija. Keičiamas kėdutės užvalkalas yra jos saugumo sistemos dalis, todėl nevertėtų naudoti kėdutės be šio užvalkalo, nekeisti jo kito modelio užvalkalu ar paklode, ar naudoti juos kaip papildomus įklotus. Net trumpam nepalikite mažylio mašinoje vieno. Dar vienas klaidingas tėvų įsitikinimas, kad vaikiškos kėdutės spynelės turi būti tokios, kad vaikas negalėtų pats jų atsisegti. Avarijos atveju sagtis turi leisti ganėtinai greitai išimti vaiką iš kėdutės, todėl tokios sagties, kurios atsegti neįmanoma, nėra. Visada bus vaikų, kurie mėgins atsegti sagtį ar išsiropšti iš kėdutės, todėl būtent tėvai turi auklėti vaiką ir išmokyti jį mašinoje būti ramų. Aišku, negalima leisti į mašiną įlipusiems vaikams savarankiškai užsisegti sagties, nes vaikai tikės, kad patys ją gali ir atsisegti.

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

5 dažniausiai užduodami klausimai apie vairuotojo pažymėjimus

Vairuotojo pažymėjimo galiojimas, keitimas internetu ir kiti svarbūs dalykai, kuriuos būtina žinoti kiekvienam vairuotojui.

Dešiniosios rankos taisyklė - kertinis Kelių eismo taisyklių principas

Vairuotojams kartais neaišku, kada ir kaip taikyti dešiniosios rankos taisyklę

Kaip užvesti dyzelinį automobilį šaltyje

Neįprastas būdas kaip neleisti sušalti dyzelinui net ir dideliame šaltyje

7 įdomūs faktai apie vairavimo egzaminus kitose šalyse

Kai kurie faktai priverčia nustebti, o kartais tiesiog nusišypsoti.

Automobilio įtaisų valdymas

Regitra pristato: nuotolinės vairavimo pamokos ne tik pradedantiesiems, tačiau ir ilgą vairavimo patirtį turintiems vairuotojams.

Vairuotojų egzaminavimas vyks realiame eisme

Atsisakoma pratimų aikštelėje, o būsimųjų vairuotojų įgūdžiai bus tikrinami realiame eisme. \ \

Psichologai: rizikingas vairavimas – gyvenimo būdo atspindys

Dažniausiai įvairios asmenybės charakteristikos lemia dažnesnes vairavimo klaidas arba įvairios asmenybės savybės lemia dažnesnius tyčinius kelių eismo taisyklių pažeidimus.

Kaip vairuoti esant permainingiems orams

Jei automobilyje staiga tampa įtartinai tylu ir apima jausmas, kad automobilis tarsi „plaukia”, o ne važiuoja, greičiausiai jūs važiuojate ypatingai lygiu ir slidžiu paviršiumi

Vairavimas žiemą

Lenktynininko patarimai: žiemos kelią reikia „jaukintis“

Kaip vairuoti naktį

Vairuoti užmiesčio keliais naktį visada būna gerokai sunkiau nei dieną

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: