Kiekvienam automobilio modeliui būdingas „akustinis portretas“, kurį galima laikyti norma. Nukrypimai nuo jos dažniausiai rodo vieną ar kitą defektą. Nepasiruošęs žmogus, apsiginklavęs automobilių stetoskopu, būtinai žavisi tuo, ką išgirdo, bet ne daugiau: kai kurie ūžesiai labai panašūs, ir tiksliai nurodyti jų šaltinį nelengva net meistrui.
Būna, kad vos girdimas ūžimas rodo daug rimtesnę problemą, negu garsus bildesys. Neseniai mums paskambino vienas iš nuolatinių užsakovų ir išsigandusiu balsu papasakojo apie baisų kalenimą variklyje, atsiradusį po to, kai buvo pakeista alyva ir filtras. Baigęs „apklausą“, pasiūliau klientui įdėmiai apžiūrėti alyvos matuoklį. Po minutės – kitas skambutis. Nesitverdamas iš laimės, savininkas pranešė, kad defektas jau pašalintas! Sulinkęs matuoklis užkliuvo už alkūninio veleno atsvaro. Atlenkti – sekundės darbas. Žinoma, taip paprasta būna ne visada. Kai variklio balse atsiranda žemų gaidų su netolygiu „spjaudymusi“, metas patikrinti vandens siurblį. Jei bus klasikinis variantas, variklis, veikdamas, perkais. Pasekmės dažnai būna liūdnos.
Per daug įtemptas krumpliuotas diržas kaukia, kaip numuštas „meseršmitas“ tarybiniuose filmuose. Tačiau susidėvėjusių generatoriaus guolių garsas beveik toks pat. Kartais tenka atlikti nedidelį tyrimą: visų pirma – nuimti generatoriaus diržą. Garsas dingo? Guolius reikia keisti. Liko? Vadinasi, atkreipiam dėmesį į GRM pavarą. Kitaip elgiasi grandinė. Net nauja stipriai vibruoja – ramintojo užduotis neleisti jai įsisiautėti. Susidėvėjusią sulaikyti dar sunkiau: ji daužo per įtempimo įtaiso antgalį, ir jeigu, neduok dieve, peršoks per žvaigždutės dantelius, lauk sulinkusių vožtuvų! Jeigu garsai atsirado važiuojant, galima atleisti iki galo įtempimo įtaisą ir pamažu važiuoti į artimiausią servisą. Vožtuvų bildesys paprastai yra per didelių tarpų pavaroje rezultatas. Tolygiai keičiant apsisukimų skaičių, jis nedingsta. Išvada: būtina reguliuoti.
Jeigu pradės bildėti švaistiklių ir stūmoklių grupės detalės, yra daugiau priežasčių nerimauti. Bet ir čia viską reikia surikiuoti. Stūmoklių bildesys – stipraus variklio susidėvėjimo rezultatas. Garsas aukšto tono, panašus į varpą. Iš pirmo žvilgsnio, nieko baisaus. Perspektyvoje – gali sugesti stūmokliai. Švaistiklio bildesys kitoks – sunkus, lyg kažkas daužytų plaktuko rankena per bloką. Paprastai priežastis – alkūninio valo švaistiklio kaklelio ir švaistiklio apatinės galvutės įdėklo užsirietimas. Tarpai dideli, metalas daužosi į metalą – važiuoti negalima! Viskas gali baigtis tuo, kad sulūš švaistiklis, ir tada galas cilindrų blokui. Nustatyti, kuris iš švaistiklių kaltas, paprasta: iš eilės atjungiame žvakių laidus. Kur bildesys dingo, ten ir sudaužytas švaistiklis. Tačiau paprastumas dažnai apgaulingas.
Kartą atvyko automobilio savininkas ir skundėsi trečiojo cilindro švaistiklio bildesiu. Mes patikrinom. Savininkas teisus! Kai nuėmėm dugną, su nuostaba pamatėme, kad švaistiklio kaklelio ir įdėklų būklė ideali! Mįslė? Bet staiga dugne žvangtelėjo keistas metalo gabalas. Juk tai stūmoklio kreipiamosios dalies nuolauža! Pasirodė, kad stūmoklis nuo pat pradžių buvo suskilęs – dėl to ir kilo problema . Beje, suskilusio stūmoklio garsas nepanašus į varpo. Šis atvejis praturtino mūsų patirtį. Vairuotojas sunerimo, kai išgirdo variklyje kažkokį „spragsėjimą“. Nuspėdami, kas atsitiko, skilimą tarpiklyje po išmetamuoju kolektoriumi mes vis dėlto radome ne iš karto – darbo čia nemažai, juk variklis „apkabinėtas“ įpurškimo sistemos elementais. O priežastis ne nauja.
Gamyklos tarpikliai tinka gerai apdorotų sujungimo vietų sandarinimui, o to ne visada laikomasi. Kliento varikliui pritaikėme minkštą asbesto ir grafito tarpiklį – daugiau nusiskundimų nėra. O štai beveik neįtikėtina istorija. Kolega meistras, savo rankomis surinkęs „Žigulių“ variklį, mėgavosi rezultatais maždaug 6 tūkst. kilometrų, o paskui išgirdo neaiškų žvangėjimą. Sušaukė konsiliumą… Ilgai ieškojo garso šaltinio, kol pastebėjo, jog ventilio veržlę ir sąvaržos varžtą galima sukti plikomis rankomis! Savininkas prisiekinėjo, kad montuodamas užveržė stipriai. Supratome viena: ir gudri višta į dilgėles įlenda.
Parengta pagal užsienio spaudą
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.
Dažniausi automobilių gedimai
Automobilių gedimų požymiai, priežastys, remonto būdai. Variklio gedimai, elektronikos, važiuoklės, duslintuvo, stabdžių gedimai, kėbulo pažeidimai
Automobilio Chip tuning. Griauname mitus
Vienas pagrindinių būdų pakelti variklio galią bei sumažinti kuro sąnaudas yra Chip tuning – vadinamasis čipavimas.
Žvakės, priverčiančios veikti variklius
Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės skiriasi, tačiau be kokybiško jų darbo sunku būtų užkurti ar eksploatuoti automobilį. \ \
Automobilių vidaus degimo varikliai – benzininiai ir dyzeliniai
Dažniausiai automobiliuose vis dar sutinkami benzininiai arba dyzeliniai varikliai...