Oras šąla, dienos trumpėja, nenumaldomai artėja šaltasis sezonas, kuris, be visų kitų „staigmenų", taps nauju išbandymu automobilių vairuotojams. Visi kasmet žino, kad po rudens ateina žiema, speigai, sniegas ir plikledis, tačiau, kaip dažnai kelininkus žiema „užklumpa" netikėtai, taip ir ne visi vairuotojai spėja laiku pasikeisti padangas. Vėliau už tai tenka skaudžiai sumokėti - vasarinės arba nudėvėtos žieminės padangos dažnai tampa nelaimių ir eismo įvykių priežastimi, tad dar kartą savo skaitytojams norime priminti - nepamirškite laiku pasikeisti padangų. Kokias padangas rinktis? Pabandysime atsakyti ir į šį klausimą.
Jeigu ant padangos išspausta snaigė arba matomas užrašas „М+S" (M&S - mud and snow, purvas ir sniegas), tai reiškia, kad padangos protektorius - žieminis. Užrašas „all season" matomas ant demisezoninių padangų. Kokios padangos tinka konkrečiam automobilio modeliui galima sužinoti pavarčius serviso knygutę, pažvelgus į ant durų arba slenksčio, arba kuro bako dangtelio užklijuotą lipduką.
Sužinojus reikiamą padangų dydį, galima rinktis toliau, tačiau reikia įvertinti, kokiomis sąlygomis dažniausiai bus eksploatuojamas automobilis. Reikalas tas, kad kiekvienas gamintojas žieminėms padangoms suteikia vis kitokį protektoriaus piešinį. Pagal tai padangas galima suskirstyti į kelias pagrindines grupes. Jeigu tenka dažnai važinėti per purų sniegą, reikia kad padanga tvirtai į jį „įsikąstų", ratai neprasisuktų ir, esant reikalui, automobilį būtų galima greitai sustabdyti. Tam padangos protektorius turi būti blokelių formos, ne tankus, tūrėti didelius ir plačius skersinius griovelius.
Važiavimui ledu ir tvirtai suspaustu sniegu padangos protektorius turi būti gerokai minkštesnis, tankiu piešiniu, o protektoriaus blokeliai turi būti supjaustyti smulkiomis lamelėmis. Būtent tokia padangos sandara leis jai tvirtai kabintis už slidaus kelio paviršiaus.
Važiavimui šlapiu asfaltui geriausia tinka lietaus protektorius su plačiais ir giliai išilginiais grioveliais. Ant sauso, šalto asfalto automobilį tvirčiausiai laikys padangos su tankiu protektoriumi.
Demisezoninės, universalios padangos - savotiškas kompromisas tarp žieminių ir vasarinių padangų. Deja, universalios padangos pasižymi vidutinėmis charakteristikomis ir nėra idealios nei žiemą, nei vasarą. Mūsų regiono vairuotojams reiktų, esant galimybei, nepirkti nei demisezoninių, nei atšiaurioms žiemos sąlygoms (tarkim, Arktikai) skirtų padangų. Pirmo tipo padangos prastai laikys automobilį ant sniego ar esant plikledžiui, antro tipo greitai nusidėvės važinėjant sausu asfaltu.
Žieminės ir vasarinės padangos skiriasi ne tik gumos sudėtimi, bet ir protektoriaus piešiniu: žieminės padangos kuriamos taip, kad „kabintųsi" į kelio dangą, vasarinės dirba dėl trinties su asfaltu.
Žieminių padangų protektorius, lyginant su vasarinėmis, gerokai sudėtingesnis. Jis išsaugo elastingumą esant žemoms temperatūroms ir padangos puikiai atlieka joms pavestą funkciją net spaudžiant žiemos speigams.
Vasarinių padangų protektorius, kai oro temperatūra nukrenta žemiau + 5C tampa kietas ir praranda savo savybes.
Kartais vairuotojai mėgina taupyti ir žiemines padangas mauna tik ant varančiųjų automobilių ratų. Taip padarius išsprendžiama tik pravažumo ir pajudėjimo iš vietos problema, tačiau lieka kitos, kurios gali tapti avarijos priežastimi. Reikalas tas, kad tokį automobilį slidžiame kelyje sunkiau suvaldyti ir sudėtingiau sustabdyti. Būtent todėl tiek automobilių, tiek ir padangų gamintojai bei vairavimo srities ekspertai rekomenduoja, nepaisant to, kurie automobilio ratai varomi, geresnę padangų porą montuoti ant užpakalinės ašies. Aišku, idealiu atveju, rudeniop reiktų visus ratus „papuošti" naujomis žieminėmis padangomis.
Buvo laikai, kai žieminės padangos buvo deficitas. Dabar pasirinkimas milžiniškas, bet ir čia reikia atsargiai. Gerai rinkoje užsirekomendavę tokie padangų gamintojai kaip Michelin, Continental, Nokian, Pirelli, Bridgestone, Yokohama ir Dunlop. Šių padangų patikimumą įrodė ir neseniai atlikti „ADAC" padangų bandymai. Be to, minėtų gamintojų padangos turėtų tarnauti 4 - 5sezonus. Be to, tokiomis padangomis apmautas automobilis bus lengviau valdomas ir gerokai saugesnis.
Aišku, šios padangos kainuoja brangiau, tad kartais tautiečiai renkasi neaiškios kilmės padangas. Stebuklų iš tikėtis nereiktų, tačiau bet kokiu atveju naujos žieminės padangos yra geriau už vasarines ar demisezonines.
Nuspręsti ar jau laikas keisti turimas padangas naujomis galima „iš akies". Svarbiausias vertinimo kriterijus - protektoriaus gylis. Vasarinių padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažiau 1,6 mm, žieminių - ne mažiau 4 mm. Paprastai važinėjant prižiūrėtais keliais ir tvarkingu automobiliu, vidutinės klasės padangos iki visiško protektoriaus nusidėvėjimo tarnauja 40 000 - 60 000 km. Nemokšiškas ar agresyvus vairavimas šiuos skaičius gali gerokai pakoreguoti. Posūkių „išėmimas" lekiant dideliu greičiu, staigus greitėjimas arba stabdymas padangų tarnavimo laiką, atskirais atvejais, gali sutrumpinti 10 kartų. Jeigu ratais bus „matuojamas" kelio duobių gylis arba dideliu greičiu įveikiamos pervažos, padangų šonuose gali iššokti gumbai. Važiuodamas giliu, galimus pavojus slepiančiu, sniegu vairuotojas rizikuoja padangą pradurti arba prapjauti. Prieš laiką nusidėvėjusios padangos pradeda neigiamai veikti pakabos ir vairo mechanizmo detales.
Laimei, dalį padangų „ligų" galima išgydyti. Tiesa - ne visas. Tarkim, jeigu bus pradurtas padangos darbinis paviršius, tokią skylę galima nesunkiai užtaisyti, tačiau jeigu nuslydus nuo kelio praplyš padangos šoninė pusė, tokią padangą teks išmesti. Taip pat remontuojant padangą reikia įsitikinti, kad darbai atliekami teisingai, laikantis visų technologinių reikalavimų.
Padangų tarnavimo laiką prailgina ir teisingas jų saugojimas sezonui pasibaigus. Padangas reikia saugoti sausoje, vėsioje ir tamsioje patalpoje. Geriausia - pripūstas ir su ratlankiais. Jeigu padangos saugomos be ratlankių, jas reikia sudėti vertikaliai, o ne viena ant kitos. Sukrautos piramide padangos spaus viena kitą. Prieš paliekant padangas saugoti, jas būtina kruopščiai nuvalyti ir, jeigu sąlygos leidžia, kas tūkstantį kilometrų reiktų patikrinti slėgį padangose bei jų balansavimą.
Parengta pagal užsienio spaudą
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama
Naujoji padanga „MICHELIN X-ICE North 3“
Sutrumpėjo „MICHELIN X-ICE North 3" stabdymo kelias ant ledo
Autoreviu.lt pradėjo ilgalaikį „Michelin Energytm Saver+“ testą
Jeigu automobilis senesnis, geros padangos yra tiesiog būtinos...
Tiems, kurie dar nepasikeitė padangų
Tiems, kurie dar nepasikeitė padangų