Sunkvežimių vairuotojų trūkumui mažinti – „Mercedes-Benz“ inovacijos
Atnaujinta: 2020-03-09
  • Mercedes-Benz_TopFot_TRuck__1_
  • Mercedes-Benz_TopFot_TRuck__2_
  • Mercedes-Benz_TopFot_TRuck__3_
  • Mercedes-Benz_TopFot_TRuck__4_
  • Mercedes-Benz_TopFot_TRuck__5_
  • Mercedes-Benz_TopFot_TRuck__6_

Žvelgiant į nesibaigiančią sunkvežimių koloną Lietuvos keliuose sunku įsivaizduoti, kad jau per artimiausią dešimtmetį transporto sektorius susidurs su didžiule problema - vairuotojų trūkumu. „Linavos" statistikos duomenimis, dviejų trečdalių tolimųjų reisų vairuotojų amžius yra nuo 40 iki 60 metų. Todėl jau dabar matoma grėsmė, kad Lietuvoje greitu metu nebebus kam vairuoti sunkvežimių. Tai matyti ir pagal nuolatinius vairuotojų ieškančių įmonių darbo skelbimus. Tačiau, kaip paskatinti žmones rinktis šią profesiją?

Sunkvežimių rinkos lyderis „Daimler" jaučia pareigą aktyviai reaguoti į šiuos nerimą keliančius pokyčius. „Pradėdama „TopFit Truck" projektą, Mercedes-Benz Trucks atliks įvairius tyrimus ir sieks skatinti vairuotojo profesijos patrauklumą ir paklausumą darbo rinkoje," - teigia Daimler atstovas Siegfried Rothe, atsakingas už vairuotojų sąlygų gerinimą. Tyrėjai ir projekto iniciatoriai jau nuo 2006 metų intensyviai ieškojo galimybių, kaip užtikrinti geresnes darbo ir gyvenimo sąlygas vairuojantiems žmonėms. „Sunkvežimis yra vienintelė transporto priemonė, kuri atlieka ir darbovietės, ir gyvenamojo kambario, ir miegamojo funkcijas". Būtent dėl šios priežasties siekiama sukurti kuo patrauklesnes sąlygas vairuotojui.

Žmogaus miego, gyvybingumo ir fizinės būklės sunkvežimiuose tyrimas

Vienas pirmųjų ir svarbiausių aspektų, kurio ėmėsi tyrėjai, buvo kokybiškas miegas sunkvežimyje, kuris, kaip teigia tyrėjai, ypatingai lemia saugesnį vairavimą. Tyrimai, atlikti bendradarbiaujant su Miego medicinos centru Regensburgo universitete parodė, kad tiriamųjų miegas kabinose realiomis sąlygomis labai skyrėsi ir vyravo skirtingos „miego struktūros". Pavyzdžiui, triukšmas miego aikštelėse prie greitkelių tiesiogiai veikia vairuotojų fizinę būklę dienos metu - prastina vairavimo kokybę, vairuotojai tampa jautresni, nesusikaupę, jaučia baimę užsnūsti. Šios aplinkybės didina nelaimingų atsitikimų riziką. Be to, bandomieji važiavimai parodė, jog net ir profesionalūs vairuotojai-instruktoriai, mokantys ekonominio vairavimo įgūdžių, jeigu yra neišsimiegoję, nepanaudoja viso savo potencialo, o tai lemia didesnes kuro sąnaudas.

Tačiau sutrikęs miegas yra ne vienintelė problema, su kuria susiduria tolimųjų reisų vairuotojai. Ilgos vairavimo valandos ir monotonija tiesiogiai veikia smegenų veiklą. Todėl S. Rothe ir jo projekto komanda atkreipė dėmesį į protą ir kūną stimuliuojančias priemones. Po atliktų  bandymų ir tyrimų įrodyta, kad svarbus ne tik miegas, bet nemažą teigiamą poveikį turi ir aromaterapija, raumenis ir sąnarius aktyvuojantis masažas, fitneso pratimai ir įvairūs garsiniai stimuliavimo būdai, kurie didina smegenų veiklą.

Techninis „TopFit Truck" įgyvendinimas ir naujasis „Actros"

Remiantis minėtais tyrimų rezultatais 2009-taisiais metais Actros vilkikuose pradėtos diegti techninės naujovės. Viena tokių - montuojamos elektra valdomos masažinės sėdynės. Taip pat kabinoje įdiegta muzikinė ir aromaterapinė sistema, skleidžianti gaivius kvapus ir leidžianti kompiuteryje užprogramuotus raminančius ar nuo situacijos priklausančius muzikologų parinktus muzikos takelius. Kabinoje taip pat montuojamas integruotas ekranas, kuriame galima stebėti fitneso programą, skirtą būtent vairuotojams, bei montuojami pratimams skirti treniruokliai-tampyklės. Visi parinkti ir demonstruojami pratimai gali būti atlikti kabinoje. Sunkvežimyje taip pat integruojamos medicininės technologijos ir aparatai, atliekantys fiziologinius matavimus, tokius kaip elektroencefalografija (EEG), elektrokardiograma (EKG) arba elektrokulografija (EOG). Kol kas nei vienas iš komercinio transporto gamintojų nesiėmė matuoti šių parametrų realiu vairavimo, petraukų ar miego metu ir, juo labiau, gautų duomenų vertinti ir interpretuoti.

Atliktų tyrimų rezultatais buvo remiamasi ir projektuojant bei kuriant naujus nuo 2011 metų gaminamus „Actros" modelius. Naujausios kartos tolimųjų pervežimų vilkikuose dabar montuojama platesnė lova, pagerinta garso izoliacija, leidžianti iki minimumo sumažinti greitkelio aikštelėse keliamą triukšmą, bei gryną orą kabinoje užtikrinanti vėdinimo sistema. Ir tai jau taikoma standartinės komplektacijos sunkvežimiuose.

Žvilgsnis į „Topfit Truck" ateitį

Siegfried Rothe ir jo projekto komanda šiuo metu dirba su dviem naujais Actros vilkikais, kuriuos naudodami jie siekia tobulinti sunkvežimio vairuotojo aplinką. Viena iš priemonių šiuo metu naudojama naujų idėjų patikrinimui ir išbandymui. Šiame sunkvežimyje bandoma išmani šildymo sistema. „Tikimės pasiekti dar didesnį degalų sutaupymo lygį, sukurdami elektra reguliuojamas šildomas galines ir šonines miegamojo zonos sienas bei šildomą čiužinį. Tokiu būdu, priešingai nei iki šiol, nebūtų papildomas naudojamas kuras", - teigia S. Rothe. Šildoma lova ne tik sušildo kabiną, bet ir atlieka medicininės terapijos funkciją - vairuotojai norint numalšinti raumenų ir kūno įtampą tereikia pagulėti 20 minučių ant lovos paviršiaus, sušilusio iki 45 laipsnių šilumos. Be to, šildymo sistema palaiko 60 laipsnių įkaitinimo funkciją, kuri veiksmingai namų sąlygomis nužudo dulkių erkutes čiužinyje. Tokiu būdu užtikrinamos higieniškos sąlygos ir alergiškiems žmonėms.

Plėtojant šias inovacijas siekiama užtikrinti maksimalų duomenų gavimą, kuris leistų spręsti apie vairuotojo būklę. Taip pat rengiamas ir fitneso programos atnaujinimas bei ieškoma apšvietimo sprendimo, kuriuo būtų diegiamos ir šviesos terapijos funkcijos. Būtent tokiomis priemonėmis bandoma užtikrinti, kad vairuotojas galėtų kuo geriau ilsėtis poilsio metu, kuo efektyviau atpalaiduotų raumenų įtampą pertraukų metu ir, žinoma, kuo geriau jaustųsi vairuodamas. Šia „TopFit Truck" programa Daimler siekia parodyti, kad būtina investuoti į vairuotojus ir tokiu būdu skatina jaunus žmones nebijoti rinktis šios profesijos.

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

18 netikėtų faktų iš turiningo „Transit“ gyvenimo

Neįtikėtini „Ford Transit“ gebėjimai: jis plaukė, gerino greičio rekordus, vežė dramblius ir futbolo komandas

Krovinių gabenimas automobiliais – privalumai ir transporto tipai

Kalbant apie populiariausius ir plačiausiai naudojamos ...

Diskiniai sunkvežimių, krovinio transporto stabdžiai

Šiandien pakalbėsime apie konstrukciją, sutinkamą tiek priekiniuose, tiek ir...

Kėdainiuose paaiškėjo geriausi sunkiojo transporto vairuotojai

Išmoningai pagerbti ne tik pagrindinių varžybų laimėtojai...

Kėdainiuose – XVI-oji sunkiojo transporto vairuotojų šventė

Šeštadienį, rugsėjo 7 d., šalia Kėdainių esančiame...

Sekimo funkcija transporto biržos TimoCom elektroniniame žemėlapyje TC eMap®

Transporto logistikos parodoje Miunchene, TimoCom ...

Vilkiko vairuotojo darbo vietos organizavimas

Krovinių transportavimo proceso efektyvumui nemažai įtakos turi ...

Klasikiniai miškovežiai

Miškovežis - didelis, galingas sunkvežimis, pervežantis rąstus, medieną ir ...

„Mercedes Benz Citan“ karavanas Vilniuje

Europoje „Citan" pristatymas įvyko 2012 m. pabaigoje...

Naujasis „Volvo FMX“: novatoriški sprendimai našesniems darbams statybų aikštelėse

Miunchene, Vokietijoje, vykstančios parodos „Bauma" metu pristatytas...