Geriausi traktoriai
Atnaujinta: 2023-11-13

Traktoriai visada reikalingi stambioms agrarinėms, komunalinėms ir statybinėms kompanijoms, vidutiniams ir mažiems ūkiams, įmonėms. Technikos tiekėjai ir atstovybės siūlo įvairius traktorių modelius, ūkininkams kartais sunku apsispręsti dėl konkretaus agregato pasirinkimo. Bet mintyse kiekvienas nori geriausio traktoriaus. 

geriausi traktoriai

Traktoriaus pasirinkimas turi būti apgalvotas, juk nuo teisingo sprendimo priklauso investicijos grąža ir tikslo pasiekimas – sėkmingas agroverslas ir ūkio produktyvumas. Geriausias traktorius turi atitikti šiuos ūkininko lūkesčius: 

  • poreikių tenkinimas – kai traktorius įvykdo visus operatoriaus reikalavimus, atlieka užduotis, kuriems jis įsigytas; 
  • lengvas eksploatavimas – nuo traktoriaus konstrukcijos specifikos priklauso jo naudojimo tvarka ir aptarnavimas, lemiantys darbo efektyvumą ir patogumą;
  • išlaidų pateisinimas – nusipirkus brangų traktorių jo galimybės turi būti išnaudotos maksimaliai, investicija turi grįžti su kaupu.  

 

Geriausias traktorius: techninės charakteristikos

Traktoriaus pirkimas – didelė investicija, reikalaujanti rimto sprendimo. Iš konkuruojančios pasiūlos ūkininkas išsirinks ir pripažins sau labiausia tinkamu ir geriausiu traktoriumi tokį, kuris atitinka jam keliamus kriterijus, atsižvelgiant į vietines sąlygas ir darbų pobūdį. UAB “Livila”, prekiaujanti įžymiais mažos ir vidutinės galios korėjietiškais traktoriais TYM, plačiai naudojamais JAV ir Europoje, pataria, kad gero traktoriaus pasirinkimo metu žemdirbiai ir komunalininkai vadovautųsi šiuo pagrindinių techninių charakteristikų sąrašu:

  • galingumas, variklis, kuro sąnaudų ekonomiškumas, tempimo ir kėlimo galia,  
  • hidraulinė sistema: naši,veikianti sklandžiai ir be nuostolių, 
  • valdymo patogumas, išmaniųjų funkcijų galimybė,
  • pavarų kiekis ir tipas,
  • manevringumas, apsisukimo spindulys;
  • oro filtro veikimas ir apsauga nuo dulkių patekimo;
  • tvarumas ir aplinkos teršimo išmetamosiomis dujomis mažinimas, 
  • triukšmingumas ir vibracijų lygis, 
  • padangų tipas, lemiantis geresnį judėjimą ir sukibimą su dirva, 
  • darbo patogumas kabinoje ir platesnis apžvalgos kampas. 

Vidutinio ir mažo galingumo traktoriai TYM aprūpinti šiuolaikinėmis technologijomis ir atitinka keliamus reikalavimus iš aukščiau įvardyto sąrašo. 

Traktoriai TYM gaminami Pietų Korėjoje nuo 1951 m. Kompanijos TYM traktoriai per savo gamybos laikotarpį stipriai įsitvirtino JAV žemės ūkio rinkoje, į kurią buvo daugiausia eksportuojami ir pamėgti amerikiečių ūkininkų nepaisant nuožmios vietinės konkurencijos. Vėliau TYM technika pelnė ir Europos žemdirbių palankumą, užėmusi savo klasės nišą ir ten. Nuo 2014 m. Traktorius TYM į Lietuvą importuoja oficialus šio gamintojo atstovas – UAB "Livila".

vidutinio galingumo traktorius

Vidutinio galingumo traktorius TYM T1304, turintis 127 "arklių".

Išskirtinės TYM traktorių savybės, labai svarbios dirbant mažo ploto lauke ar sode – puikus manevringumas dėka labai didelio apsisukimo spindulio diapazono: nuo 4,3 m iki 3,8 m. Bet kuris ūkininkas, turintis mažą lauką, žino kaip dažnai tenka apsisukti lauko galuose ir kiek patogumo suteikia platesnio apsisukimo galimybė. TYM Lietuvoje atstovaujančioje įmonėje “Livila” į standartinę traktorių komplektaciją patenka įrengta kabina su kondicionieriais, apšvietimu ir automatinė pavarų dėžė be papildomų užmokesčių.

 

Traktoriaus variklis

Pagrindinis mechanizmas - traktoriaus “širdis” yra variklis. Nuo variklio veikimo ir kitų charakteristikų priklauso traktoriaus darbo produktyvumas ir eksploatavimo laikas. Svarbiausi geriausio traktoriaus variklio parametrai, į kuriuos pirmiausia atkreipiamas dėmesys:

  • galia, matuojama arklio galiomis (AG) arba kilovatais (kWt); 
  • cilindrų kiekis ir jų darbinis tūris (cm³); 
  • sukimo momentas (Nm) ir apsukų skaičius (aps/min.); 
  • naudojamas kuro tipas (dyzelinas, benzinas, dujos); 
  • kuro sąnaudos (ekonomiškumas); 
  • išmetamųjų dujų emisijos į aplinka lygis (ekologiškumas). 

traktorių varikliai

Lygiagrečiai su esminėmis variklio charakteristikomis ūkininkams rūpi ir papildomos savybės ir funkcijos – triukšmo ir vibracijos lygis, tobula aušinimo sistema, sauganti nuo perkaitimo, atsarginių dalių prieinamumas regione, automatinio ir elektroninio valdymo galimybė, apsauga nuo suodžių, tempimo jėga, gebėjimas dirbti nepalankiomis oro sąlygomis.

Atsižvelgiant į Lietuvos klimato ypatumus, pirmenybę rekomenduojama teikti tiems traktorių varikliams, kurie labiau pritaikyti darbui vietinėmis sunkiomis oro sąlygomis: šaltis, sniego danga, snygis, bekelė, lietus, padidėjęs oro drėgnumas, klampus purvas, karštis ir sausra, važiavimas raižyta vietove, pelkėmis, balomis ir šlaitais. 

Daug reiškia variklio gamintojo patikimumas ir jo sėkmingai įgyvendinami novatoriški sprendimai. Traktoriuose TYM įrengiami pasaulinio lygio gamintojų varikliai: japonų Mitsubishi ir Yanmar, korėjietiški Doosan bei įžymūs europietiški Perkins ir Deutz

Galia. Svarbi traktorių variklių savybė, kurios siekia pažangūs gamintojai – suderintas galios ir dydžio santykis. Jo dėka netgi nedideli varikliai gali turėti pakankamai daug galingumo. Suderinti varikliai gerai padidina traktorių tempimo jėgą ir tuo pačiu mažina kuro išeigas.   

Dar svarbesnė savybė šiuolaikiniam pirkėjui – optimalus galios ir kuro sąnaudų santykis. Dabartinės ekonomikos sąlygomis ūkininkui geriausias traktorius yra toks, kuris yra galingas ir taupus vienu metu. Galingumas ir našumas neturi didinti kuro sąnaudų, antraip traktorius gali tapti nuostolingu ir nerentabiliu. Gerų gamintojų varikliuose kuro sąnaudų sumažinimui naudojami pažangūs sprendimai - suodžių filtras, oksidacijos katalizatorius.

Pagal turimą galią TYM traktoriai grupuojami į serijas: mažo galingumo traktoriai (19-26 AG) - serija T1, 30-50 AG -serija T2, o vidutinio galingumo traktoriai (55-60 AG) - serija T3, (60-90 AG) - serija T4, (90-120 AG) - serija T5, nuo 120 AG - serija T6.

vidutinio galingumo traktoriai 

Variklio cilindrai. Traktoriaus galia tiesiogiai priklauso nuo variklio cilindrų kiekio. Šiuolaikinių traktorių varikliai dažniausia turi 4 cilindrus. Galingesnių traktorių varikliuose veikia 8 cilindrai – kuo daugiau cilindrų, tuo daugiau arklio galių.

Keturtakčiai varikliai gerai užsirekomendavo kaip ekonomiški dėka didelio sukimo momento ir žemo apsukų dažnio, saugančio variklį nuo per didelių apkrovų. 

Cilindro darbinis tūris tiesiogiai įtakoja kuro sąnaudas ir galią. Kuo didesnis tūris, tuo daugiau degalų jis išnaudoja, bet viskas priklauso nuo konkretaus gamintojo modelio ir kuro taupymo sprendimo pažangumo. Pvz., galingo traktoriaus 8 cilindrų variklio darbinis tūris sudaro apie 17,2 litrų, ko dėka galia gali siekti 300-420 “arklių”, o minimali kuro išeiga – 156 g/kWh. Tuo tarpu mažagabaričio traktoriuko su 2 cilindrų varikliu darbinis tūris – 1,5 l, o galia – 22 AG. 

Kai kurių progresyvių gamintojų traktorių varikliai turi atskirus cilindrus ir atskiras cilindrų galvutes bei pažangią integralinę aušinimo sistemą, reguliuojamą priklausomai nuo apkrovos, sutaupant laiką priežiūrai. 

Geriausiuose varikliuose, siekiant apsaugoti cilindrus nuo nusidėvėjimo, įrengtos “šlapios” cilindrų tūtos, kurių dėka jos nelieka sausos ir nenukenčia per greitai nuo trinties.  

Kuro tipas. Traktorių variklių kurui naudojami dyzelinas, benzinas, dujos, biologinis kuras – variantas priklauso nuo traktoriaus tipo, galingumo, gamintojo tvarumo kurso. Dėl nekokybiško kuro varikliai genda, o jų remontas pareikalauja nemažų išlaidų ir gali prailgti, laukiant, kol iš užsienio bus pristatytos kai kurios detalės.  

Lengvi maži traktoriai, sodybos mini traktoriai, skirti sodo ar mažo ūkio darbams ir naudojami ne kasdien, turi benzininius variklius. Galingi traktoriai dažnai turi dujines sistemas. Statybiniai traktoriai, skirti darbui uždarose erdvėse ir požeminiuose šachtose turi elektrinius variklius, siekiant išvengti išmetamųjų dujų susikaupimo. Vidutinio galingumo traktoriuose įrengti populiaresni dyzeliniai varikliai, naudojantys dyzelinį kurą – tokių variklių konstrukcija nesudėtinga, lyginant su benzininiais, jie nėra itin reiklus degalų kokybei. 

Dyzelinių variklių populiarumą sudaro ekonomiškumas, ilgesnis eksploatavimo laikas, geresnis sukimo momentas buksavimui, lengvesnis kalvoto reljefo įveikimas ir paprastesnė priežiūra. Bet reikia nepamiršti, kad kai kurie dyzeliniai variantai gali turėti ir tam tikrų apribojimų ir trūkumų: jie sveria daugiau negu benzininiai, turi didesnį suspaudimo laipsnį, mažesnius RPM diapazonus, lemiančius mažesnį greitį, lėčiau startuoja iš vietos ir lėčiau užsiveda šaltyje, daugiau triukšmauja, vibruoja ir dūmija. 

Priklausomai nuo gamintojo ir pažangumo dyzeliniai ir dujiniai varikliai būna pritaikyti eksploatavimui sunkiomis klimatinėmis sąlygomis, karštyje ir šaltyje.

Tvarių gamintojų variklių degalams gali būti naudojamas dyzelino ir biologinio kuro mišinys. Tokie varikliai gali veikti, kai mišinyje yra 5-30 % biokuro.

Kuro sąnaudos. Labai svarbi geriausių traktorių variklių savybė yra ekonomiškumas. Jeigu traktoriaus galingumas išnaudoja per daug degalų, jeigu suodžiai, dulkės ir oksidai verčia išeikvoti daugiau kuro – toks traktorius nebegali vadintis geriausiu. Šiuolaikiniai kuro tausojimo ir tvarumo reikalavimai privertė sukonstruoti pažangesnes kuro sistemas su elektroniniu valdymu. 

traktoriaus galingumas

Elektroninio valdymo sistemoje kuro padavimas dozuojamas atsižvelgiant į kelis darbinius faktorius: oro kiekis cilindruose, variklio apkrova, traktoriaus greitis ir kt. Elektronika leidžia ženkliai sumažinti kuro sąnaudas ir aplinkos teršimą nepilno sudegimo produktais. Senuose modeliuose buvo naudojami aukšto slėgio kuro siurbliai ir mechaniniai išcentriniai reguliatoriai, kurie netaupiai eikvojo degalus. 

Pasak inžinierių, traktorių varikliams geriausias yra vandeninis aušinimas – skystu antifrizu. Skystis kontroliuoja temperatūrą, visada palaiko reikiamus 90º. Suodžių filtras neleidžia kuro sąnaudoms išaugti.

Sukimo momentas. Geriausia, kai didelis sukimo momentas pasiekiamas nedidelio apsukų skaičiaus dėka. Mažesnis apsukų skaičius taupo kurą, ypač tuščios eigos metu, arba tempiant didelį sunkų padargą. Toks techniškai racionalus sprendimas įgyvendinamas pažangiuose traktoriuose. Jų variklių sukimo momentą pavyksta padidinti 18-50 %, o apsukų dažnį tuo pat metu sumažinti trečdaliu. 

Optimalu, kai sukimo momento atsarga sudaro 25-30 % didesniam patikimumui. Neretai deklaruojamas maksimalus sukimo momentas praktikoje būna mažesnis (pvz., deklaruojamas rodiklis 406 Nm, o dirbant tikrovėje - apie 380 Nm). 

Apsukų skaičius. Didesnės apsukos padidina variklio apkrovas ir veleno, stūmoklio, filtrų gedimo grėsmę. Ypač svarbu, kad apsukų skaičius neviršytų 2000-2500 aps./min., varikliui dar neįšilus iki optimalios temperatūros, antraip suodžiai nespės sudegti, užkimšdami filtrą. Novatoriškos technologijos saugo nuo tokių problemų.  

Ekologiškumas. Technologiškai pažangaus traktoriaus požymis tvarumo atžvilgiu – tobulesnė ir efektyvesnė išmetamųjų dujų slopinimo sistema. Ženkliai sumažinti išmetamųjų dujų kiekį padeda novatoriška recirkuliacijos sistema – jos dėka sulėtinamas degimo greitis, kuras sudega pilnai, todėl į aplinka išmetama mažiau azoto oksidų.

Tvarus traktoriaus variklis turi atitikti bent Euro 3 ir emisijos klasės Stage III ekologines normas ir taršos reikalavimus išmesti į aplinka mažiau NOx emisijų – iki 500 mg/km. Euro 4 – iki 250 mg/km, Euro 5 – iki 180 mg/km, o Euro 6 – iki 80 mg/km. 

Triukšmingumas. Darbo metu gero traktoriaus skleidžiamas triukšmas turi būti nežymus. Kaip ir vibracijos lygis. Traktoriai skaitosi triukšmingi, lyginant su kitais gamintojais, jeigu važiuodami savo maksimaliu greičiu skleidžia 70-80 decibelų – tokiuose nuo triukšmo ir kratymo kenčia ir traktorininkas, sėdėdamas kabinoje. Dažniausia triukšmą sukelia didelė apkrova ir dyzeliniai varikliai. 

Pažangūs gamintojai pasirūpina, kad skleidžiamo triukšmo ir vibracijų nesijaustų kabinos viduje, o lauke girdimo triukšmo lygis būtų kuo mažesnis. 

Atsarginių dalių prieinamumas. Nepatogumų traktoriaus savininkui sukeltų situacijos, kai atsarginių dalių tiekėjo Lietuvoje iš viso nėra, o užsisakinėti ir ilgai laukti pristatymo tektų iš užsienio, tiesiogiai iš gamintojo. Arba artimiausias atsarginių dalių centras yra labai nutolęs nuo ūkininko regiono. Tam, kad išvengti atsarginių dalių logistikos problemų, patariama rinktis tokį variklį, kurio dalių tiekėjas Lietuvoje būtų kuo arčiau ūkininkui ir reaguotų operatyviai. 

 

Traktoriaus pavaros 

Didesnis pavarų kiekis lemia mažesnes degalų sąnaudas. Palyginimui: traktorius turi 24 x 24 pavarų. Kuro jis išnaudoja tik apie 258 g/kWh. O kitame traktoriuje mažesnis pavarų skaičius: 16 x 16, bet kuro sąnaudos yra didesnės – 274 g/kWh. Tuo tarpu traktorius TYM T1304 turi dar didesnį pavarų diapazoną: 32 x 32 (pirmyn ir atgal) su 4 bėgiais. 

Daugiau pavarų atveria traktoriui platesnes galimybes rinktis tokį palankų darbinį greitį, kuris atitinka optimalią variklio apkrovą ir leidžia taupiai naudoti kurą. 32 x 32 pavaros padidina traktoriaus našumą ir tausoja degalus.

traktoriaus pavaros

Traktoriaus pavarų nustatymai per vairasvirtę

Šiuolaikinių mechaninių pavarų dėžių tipas turi tarptautinį pavadinimą "Power Shuttle" – jos leidžia vairuotojui rankomis keisti pavaras, nestabdant mašinos. Kitas pavarų dėžės tipas vadinamas "Power Shift", priklausomai nuo jų gamintojo ir pažangumo, leidžia keisti pavaras švelniai, bet greitai, tuo pačiu taupant kurą. 

Renkantis tarp pavarų dėžės tipų – mechaninės “Power Shuttle” ar mechaninės su “Power Shift” funkcija, vienodos nuomonės nėra, kai kuriuose traktoriuose naudojamas mechaninis “Power Shuttle” variantas, bet naujuose šiuolaikiniuose modeliuose dažniausia įrengtas variantas su “Power Shift” funkcija, kuris yra patogesnis ir technologiškai pažangesnis, bet brangesnis. Sprendimas priklauso nuo konkrečių sąlygų: jeigu traktorių planuojama eksploatuoti bekelėje, klampiame purve, smėlyje, sniege – mechaninė pavarų dėžė kartais gali suteikti jam daugiau galimybių. 

“Power Shift” tipo veikimo principas toks: kai viena pavara yra įjungta, antra – paruošta įjungimui, sukabinta, bet dar neįjungta. Perjungiant, pavarų keitimas vyksta momentaliai, nes dėžėje naudojamos sausos dvigubos sankabos su elektromagnetiniu valdymu.

Ankstesnės automatinės pavaros, kurios buvo naudojamos prieš kelis dešimtmečius, ne visada susitvarkydavo sunkiose sąlygose, perkaisdavo, bet dabartinės "Power Shift” pavaros veikia stabiliai ir yra pažangesnės. Didesnę jų kainą lemia brangesnė priežiūra ir techninis aptarnavimas, bet eksploatavimo metu ši investicija apsimoka.

Traktoriaus TYM modelyje T1304 suderinti abudu pavarų tipai: “Power Shift” ir "Power Shuttle" – įrengta hidromechaninė sistema su “Power Shift” funkcija. 

Svarbu, kad traktoriuje būtų optimaliai suderintos pavaros ir transmisijos darbo režimas – pvz., pilna arba dalinė pavara, 2WD arba 4WD. Pilna pavara padidina traktoriaus tempimo jėgą ir pravažumą, ypač nepakankamo sukibimo su dirva situacijose. Tačiau, gero sukibimo atveju pilna pavara gali pakenkti – varikliui teks papildomai eikvoti resursus priekinių ratų buksavimui, o degalų sąnaudos gali pašokti iki 20-25 %, ypač, kai priekinė ašis patiria didelę apkrovą.

Geriausia, kai traktorius turi universalią pavarų dėžę, kurioje yra ir tobulesnė lėtos eigos pavara, ir atbulinio riedėjimo pavaros, leidžiančios judėti atbulai dideliu greičiu. Priklausomai nuo gamintojo traktoriuje įjungiamas eigos lėtintuvas, palaikantis nuolatinę arba keičiamą lėtą eigą. Traktorius TYM T1304 turi lėtos eigos pavarą su 4 režimais, kiekviename sulėtinant eigą dar daigiau. Su įjungtu eigos lėtintuvu mašina rieda tarpueiliais 300-500 m/val. greičiu, leisdama surinkti daugiau derliaus.   

 

Traktoriaus hidraulinė sistema 

Kokybiškam ir sklandžiam traktoriaus veikimui svarbu, kad būtų organizuotas darnus variklio ir hidraulikos sąveikavimas – šios sąlygos dėka stipriai sumažinamos kuro sąnaudos. Pažangiuose traktoriuose įdiegta pagalbinė funkcija, skirta hidraulinių siurblių sukimo momento valdymui. Valdymo metu palaikomas optimalus variklio apkrovos režimas, saugantis nuo perkrovos. Viliojantis hidraulikos našumas neturi būti nuostolingas.

traktoriaus hidraulinė sistema

Optimalu, kai hidraulikos skirstytuvai yra sinchronizuoti. Mechaninių skirstytuvų svirčių valdymas kartais sukelia nepatogumų, todėl svarbu kokį ergonomiškai patogų sprendimą taiko gamintojas šiuo atžvilgiu. 

hidraulinio skirstytuvo pajungimas

Hidrauliniai skirstytuvai

Paprastesniuose traktoriuose neretai pasitaiko gedimų dėl hidraulinių žarnų trinties. Pažangių traktorių sistemoje gedimų išvengiama per hidraulikos valdymo ir stebėsenos jutiklinį ekraną, veikiantį kaip išmanusis telefonas. 

Žymiai geresnis technologinis sprendimas – atskira alyvos sistema, sauganti transmisiją nuo užliejimo ir gedimo, įvykus hidraulikos pažeidimui. Transmisijoms irgi gera turėti savo atskirus skyrius. 

Tinkamas hidraulinio skysčio klampumas užtikrina optimalų hidraulinės sistemos siurblio veikimą, ypač dirbant tam tikrame temperatūrų diapazone. Netinkamas klampumas tampa įvairių nuostolių priežastimi – pvz., pernelyg skysta alyva sukelia hidraulinės sistemos efektyvumo sumažėjimą per vidinius nutekėjimus, o pernelyg tirštos pumpavimui didėja resursų išeiga, reikalinga didesnė galia. 

Priklausomai nuo traktoriaus gamintojo parenkamas toks alyvos klampumo koeficientas, kuris optimizuoja variklio energijos ir degalų sąnaudas tam tikrame temperatūros režime.

 

Traktoriaus transmisijos

Variklio gaminamos energijos perdavimui ratams ir kitoms mechanizmo dalims, sukimo momento ir apsukų dažnio keitimui reikalinga protingai veikianti transmisija. Moderniuose modeliuose įdiegtas elektroninis transmisijų valdymas per išmanųjį terminalą ir atskiri bakai transmisinei alyvai. 

traktoriaus transmisijos

Geriausia, kai novatoriška transmisija leidžia nesunkiai ir greitai keisti pavaras ir greičius pagal darbų poreikį. Vienas iš novatoriškų sprendimų – bepakopės transmisijos su keliais darbo ir greičių diapazonais, galinčios veikti minusinėje temperatūroje, padidinančios traktoriaus tempimo galimybes. 

 

Traktoriaus padangos

Tinkamos konstrukcijos padangų dėka geras traktorius nevaržomai važiuoja net ir labai sudėtingos dirvos paviršiumi. Padangos turi užtikrinti pakankamai didelį sukibimo su žeme plotą, kad mašina nebuksuotų joje, o padargas išvengtų praslydimo. Šios problemos sprendimui gamintojai kruopščiai parenka tinkamas padangas, įskaitant protektoriaus raštą, gumos matmenų ir pločio atitikimą konkrečiam dirvos, apkrovos ir darbų tipui, sezoninėms oro sąlygoms, tempiamųjų padargų parametrams. Padangų skirtumą sudaro protektoriaus raštas, konstrukcija, kameros slėgis, traktoriaus ratų paskirtis – varantieji ar kreipiantieji ratai. 

traktoriaus padangos

Traktoriaus padangų protektoriaus raštas. Galimybę be sunkumų riedėti nepriklausomai nuo paviršiaus sudėtingumo ar nepalankių oro sąlygų traktoriui suteikia tinkama protektoriaus rašto konfigūracija: griovelių gylis ir kryptis bei gebėjimas savaime apsivalyti nuo jį užkimšusio purvo ir žemių.

  • “Eglutė" – lyginant su kitais variantais, yra tinkamiausia protektoriaus rašto konfigūracija riedėjimui per drėgną minkštą dirvą ir klampų purvą. “Eglutės" iškilių segmentų ir gilių griovelių kryptis rašte pagerina padangų sukibimą su žeme, išvengiant ilgo buksavimo ir kuro išeikvojimo.
  • “Upelis" ir kiti negilūs išilginės krypties linijiniai raštai – riedėjimui per smėlį arba tvirtu geru keliu. Gilūs protektoriaus grioveliai smėlyje verčia daugiau buksuoti ir sukelia pasipriešinimą riedėjimui 
  • Savaime apsivalančios padangos – tai “eglutės" variantas, kuriame grioveliai yra žymiai platesni ir gilesni. Tarpai tarp iškilių rašto segmentų skirti skystam purvui kuo greičiau pasišalinti iš protektoriaus griovelių.   

Sukibimo su žeme plotas. Plačios padangos (ypač radialinės) turi didesnį sukibimo su žeme plotą, reiškia, geriau sukimba su žeme, traktorius rieda laisviau, neįklimpsta ir nebuksuoja. Siauros padangos daugiau įsigilina į žemę, todėl traktorius pradeda buksuoti.

sukibimo su žeme plotas

Plačių padangų dėka labai sumažėja spaudimas žemei, išvengiant dirvos sutankėjimo problemos. Ypač, jeigu padangos minkštos ir elastingos, o ne standžios. Elastingos padangos geriau kopijuoja dirvos paviršiaus reljefą, prisitaikydamos prie jo.

Didesnis sukibimo plotas įmanomas bekamerinių ir žemo slėgio padangų dėka. Optimalus slėgis – iki 0,8-0,9 bar. Didesnis nei leistina slėgis (1,7-1,9 bar) padangose tik sumažina sukibimo plotą ir daro didesnį spaudimą dirvožemiui. Minkšta padangos guma pakankamai plačiai išsiplečia net ir esant mažam slėgiui. 

Sudvigubinti ir sutrigubinti ratai turi dar didesnį sukibimo plotą su žeme ir tankina ją 2-4 kart mažiau. Traktorius sudvigubintais priekiniais ir galiniais ratais turi didesnę tempimo jėgą. Sutrigubinti ratai kartais prilygsta vikšrinėms važiuoklėms. 

Vikšrinių traktorių sukibimo su žeme plotas būna 150 % geresnis nei paprastų viengubų padangų, kurių sukibimo plotas siekia tik 1,2 m² (vikšrų ir sutrigubintų – apie 3,5 m², o sudvigubintų – 2,5 m²). 

Nustatyta, kad sudvigubintų ratų traktoriaus daromas spaudimas dirvai siekia apie 650 g/cm². Lyginant su juo vikšrinis traktorius, sveriantis daugiau, daro 450 g/cm² spaudimą.

Trikampės vikšrinės pavaros yra dar pažangesnis sprendimas manevringumo, sukibimo su žeme, prisitaikymo prie reljefo ir spaudimo dirvai atžvilgiu. Tradicinis vikšrinis traktorius turi 2 vikšrines važiuokles, o trikampės vikšrinės pavaros yra keturios, kaip ratai. Todėl leidžia lengviau manevruoti, skirtingai nuo 2 ilgų vikšrinių važiuoklių.  

trikampės vikšrinės pavaros

Traktoriaus masė gali tolygiai pasiskirstyti tarp keturių vikšrinių pavarų. Todėl traktoriui nereikalingas sunkus balastas, o palengvėjus svoriui, padidėja tempimo galia ir sukibimo su žeme plotas. Be to, trikampės vikšrinės pavaros nėra pernelyg plačios, todėl neviršija leistinų transporto priemonių gabaritų viešajame kelyje, ko nepasakysi apie sutrigubintų ratų traktorius. 

 

Traktoriaus valdymas ir autopilotas 

Traktoriuje įrengtas autopilotas optimizuoja judėjimo trajektoriją ir maksimaliai taupo kurą ir darbo laiką, ypač dirbant tamsoje. Pažangi autopiloto funkcija įmanoma su sąlyga, kad traktoriaus hidraulinės ir elektrinės sistemos palaiko automatinį vairo valdymą. Tai galioja standartinei traktorių nuo 250 AG komplektacijai. 

Pažangūs traktorių modeliai turi papildomas padargų valdymo opcijas, optimizuojančias našesnį darbą ir kuro sąnaudas.

traktorių valdymas

Labai gerai, jeigu traktorius palaiko ISOBUS valdymo funkciją. Per ISOBUS terminalą iš traktoriaus kabinos įmanoma valdyti padargo nustatymus. Kai traktorius turi autopiloto sistemą, ISOBUS leidžia per tą patį terminalą valdyti ir prikabinamus padargus. Modernaus traktoriaus gale numatyta speciali ISOBUS jungtis padargų prikabinimui – su šia jungtimi traktorius pritaikytas ir autopiloto sistemai. Kitos opcijos pavyzdys - vagos pločio bepakopio reguliavimo sistema, kurios dėka našumas padidėja 30 % ir sutaupoma iki 20 % kuro.

traktorių valdymo sistema

Traktoriui svarbu turėti originalų to paties gamintojo autopilotą. Originalus prietaisas garantuoja sklandžią sąveiką tarp traktoriaus ir autopiloto. Neoriginalaus kito gamintojo autopiloto atveju gali įvykti laikinų sistemos sutrikimų dėl traktoriaus modulių neatitikimo terminalo programinės įrangos atnaujinimams. Universalus, bet irgi neoriginalus autopilotas pasiteisina tuomet, kai traktoriaus modelis labai supaprastintas ir autopiloto sistemos pririšimas prie jo nėra labai kritiškas.

Didžiausią tikslumą, siekiantį +–2-3 cm, užtikrina autopiloto sistemos, priimančios koreguojančius RTK signalus. Bet yra būtina sąlyga – 35-40 km spinduliu nuo traktoriaus darbo vietos turi stovėti GPS arba GLONASS stotys. Šis autopiloto tikslumo lygis naudojamas daržininkystėje ir "aukštųjų technologijų" žemdirbystėje – juostiniame žemės dirbime (Strip-Till) arba įdirbime su nuolatinėmis technologinėmis vėžėmis (Controlled Traffic).  Bazinis mokamų autopiloto sistemų tikslumas sudaro +- 15 cm nuo vieno pravažiavimo iki kito. Šių rodiklių pakanka dirvos įdirbimo darbams, trąšų barstymui, augalų apsaugos produktų įterpimui, sėjos darbams. Tačiau, tokio signalo galiojimo laikas gali būti ribotas. Antras tikslumo lygis yra +-3-5 cm. Jis rekomenduojamas kaupiamųjų kultūrų sėjimui, kai siekiama išlaikyti tarpueilius (pvz., kukurūzų, saulėgrąžų). Neretai ūkininkai naudoja bazinį variantą, aprašytą aukščiau, o tikslesnį variantą +-3-5 cm pajungia laikinai už papildomą mokestį.

 

Manevringumas 

Įvertinant traktoriaus manevringumą atsižvelgiama į tokį kriterijų: kiek metrų apsisukimo spindulio reikia traktoriui, norint apsisukti. Skaitosi, kad traktorius yra ganėtinai manevringas, jeigu jo apsisukimo spindulys sudaro bent 3,5 m. Šio atžvulgiu TYM traktoriai turi dar geresnį manevringumą: modelio T1304 (galia 130 AG) apsisukimo spindulys – 4,3 m, modelių T854 (85 AG) ir T1104 (105 AG) spinduliai – 4,12 m, o mažesnio modelio T455 (46 AG) – 3,82 m. Panašios galios ir klasės kitų gamintojų traktorių spindulio rodiklis būna vidutiniškai susitelkęs ties 3,5 m.

traktoriaus apsisukimo spindulys

Didesnis apsisukimo spindulys leidžia lengviau manevruoti mažo ploto laukuose ir soduose, apsisukant laukų galuose su padargu ar pilna priekaba. 

Traktorininkams taip pat svarbus ir maksimalus šlaito nuolydis, kurį gali įveikti traktorius, neužsivertęs (vidutiniškai apie 26-28 laipsnių).

Manevringumo atžvilgiu traktoriai su 4 trikampėms vikšrinėms pavaroms turi didesnį pranašumą nei įprasti vikšriniai modeliai su 2 ilgom važiuoklėm, kurie lėčiau suka ir apsisuka. 

Sudvigubintų ir sutrigubintų ratų traktoriai irgi sunkiau manevruoja, kadangi jiems reikia didesnio apsisukimo spindulio ir laiko.

 

Traktoriaus kabina

Traktorininkas teiks pirmenybę kabinai, kurioje apgalvotai, patogiai ir ergonomiškai išdėstytos visos svirtys, pedalai, valdymo ekraneliai ir terminalai lengvai pasiekiami ranka. 

Kabinai keliami reikalavimai – traktorininko darbo patogumas ir saugumas bei platesnis apžvalgos kampas. Apsaugai nuo triukšmo kabinos lubos, šonai ir durys iš vidaus apsaugomi garso slopinimo medžiagos sluoksniu. Sėdynė turi būti pakankamai laisvai reguliuojama pagal traktorininko ūgį ir kūno sudėjimą, turi užtikrinti patogų sėdėjimo padėtį be neigiamo poveikio stuburui. 

Karštomis dienomis kabinoje turi veikti oro kondicionierius, o šaltomis reikia užtikrinti šilumą – darbų efektyvumas irgi priklauso nuo žmogiškojo faktoriaus produktyvumo, nuovargio ir sveikatos būklės. Salono vėdinimo ir šildymo sistema turi saugoti langų stiklus nuo užrasojimo iš vidaus, užtikrinant 100 % matomumą, kaip ir apšvietimo sistema. UAB “Livila”, prekiaujanti traktoriais TYM, oro kondicionierių ir apšvietimą kabinoje įskaičiuoja į standartinę bazinę traktoriaus komplektaciją – ūkininkas perka traktorių su pilnai įrengta kabina be papildomų kaštų. Tuo tarpu kiti traktorių pardavėjai Lietuvoje gali pareikalauti papildomo mokesčio už kabinos komplekto įrengimą. 

traktoriaus kabina

Matomumas. Per galinio vaizdo veidrodėlius ir langelius operatorius turi gerai matyti prikabinamų padargų procesus – pageidautina pačiu plačiausiu kampu, vengiant “aklųjų zonų” susidarymo. 

 

Traktoriaus prikabinimo mechanizmas 

Labai patogu, kai traktoriaus padargų prikabinimo ir tempimo kablio sistema yra universali – tai leidžia naudoti ne vieną, o keletą tempimo įtaisų. Pažangesnėse tempimo kablio sistemose optimaliai sureguliuojamas padargo prikabinimo taško atstumas atsižvelgiant į darbų tipą ir riedėjimo sąlygas – dirbamame lauke arba viešajame kelyje. 

traktoriaus prikabinimo mechanizmas

Geriausia, kai tempimo sistemos universalumas pagal ISO 500 leidžia naudoti ne tik originalaus prikabinimo įtaisus, bet ir kitų gamintojų. 

Tam, kad žemės įdirbimo darbai būtų ekonomiškai efektyvūs be papildomų degalų sąnaudų, svarbu pasirinkti optimalų traktoriaus-padargo poros santykį. teisingai parinkti plūgą turimam traktoriui. Jeigu mažo galingumo traktorius tempia sunkiasvorį padargą – tuomet padidėja variklio apkrovą ir degalų suvartojimas. Savo ruožtu, kai didelio galingumo traktorius tempia lengvą padargą, apkrova bus per maža, prireiks papildomų važinėjimų lauko plote, išeikvojant daugiau kuro. 

Parengta bendradarbiaujant su UAB “Livila”.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Specialus pasiūlymas

Nauji traktoriai

Naujo traktoriaus charakteristikos. Kaip išsirinkti naują traktorių, kokios inovacijos pagerino šiuolaikinių traktorių eksploatavimą

Diskiniai sunkvežimių, krovinio transporto stabdžiai

Šiandien pakalbėsime apie konstrukciją, sutinkamą tiek priekiniuose, tiek ir...

Klasikiniai miškovežiai

Miškovežis - didelis, galingas sunkvežimis, pervežantis rąstus, medieną ir ...

Paroda „Kauno automobilių dienos 2012“

Parodoje lankytojai galėjo ...

Kartą Pietų Amerikoje

Martyno Starkaus įspūdžiai iš kelionės po Pietų Ameriką

Ateities traktoriai: kokie jie bus?

Traktorių stilius artimiausioje ateityje bus susietas su familiarumu