Paskaičiuota, kad naujų traktorių modernizacijos efektyvumas viršija senesnių modelių kapitalinių remontų sąnaudas 1,5-1,7 karto. To dėka naujesni modeliai atsiperka pakankamai greitai.
Naujos technologijos leidžia traktorių gamintojams modernizuoti ir skaitmenizuoti ŽŪ techniką, atsižvelgiant į žemdirbių poreikius ir atsiliepimus, bei kurti žymiai galingesnius traktorius. Šiuolaikiniuose aukštųjų technologijų traktorių modeliuose įgyvendinami naujausi elektronikos ir mechanikos sprendimai, minimizuojantys žmogiškojo faktoriaus klaidas.
Naujų traktorių charakteristikos ir pasirinkimas
Naujovės ir modernizavimas pirmiausia paliečia tas svarbiausias traktorių dalis, kurioms ūkininkai kelia daugiausia reikalavimų ir lūkesčių. Pagrindinių naujo traktoriaus privalumų sąrašą sudaro:
- modernizuotas ir ekonomiškas variklis;
- padidintas galingumas;
- naujos transmisijos, valdomos elektronika;
- didesnio diapazono pavarų sistema (32 x 32), vairasvirtė su pavarų perjungimu, daugiau automatinių funkcijų pavaroms;
- ekologijos reikalavimų atitikimas pagal Stage V;
- išmanusis valdymas su jutikliniu ekranu ir porankiu, papildomo nuotolinio stebėjimo galimybė;
- patobulinta hidraulinė sistema, didesnis hidraulinių porų skaičius, galingas hidraulinis vairo stiprintuvas;
- atnaujinta padangų ir važiuoklių konstrukcija geresniam sukibimui ir mažesniam dirvos spaudimui;
- ergonomiška kabina su komfortui reikiama įranga;
- lankstesnis manevringumas;
- ilgesni aptarnavimo intervalai.
Traktoriaus eksploatavimo efektyvumas papildomai įvertinamas pagal jo keliamąją galią, traukos, tempimo, sukibimo ir energetinius rodiklius, darbų frontą, kelio ir klimato sąlygas, pervežimų atstumą, riedėjimo greitį, stabilumą.
Daugybės inovacinių pakeitimų įgyvendinimą puikiai iliustruoja naujas vidutinio galingumo traktorius TYM T1304 (127 arklio galių) iš Korėjos. Traktoriai TYM patikimai užsirekomendavo kaip vidutinių ir mažų ūkių technika.
- TYM T1304 įrengtas vokiškas variklis Deutz (turbokompresoriaus tipas), kurio galia siekia 127 AG, o 4 cilindrų darbinis tūris - 3621 cm³.
- Apsukų skaičius per minutę - 2300. Variklis Deutz aprūpintas dvigubu sausu oro valymo filtru, protinga vandeninio aušinimo sistema. Kuro sąnaudos sudaro tik 12 l/val. Modelis nėra reiklus kuro kokybei ir oro sąlygoms.
- Į standartinę valdymo komplektaciją įeina naudinga funkcija – laisvų rankų įranga, padedanti išlikti reikiamoje vagoje ar eilėje, išvengti praleidimų, persidengimų, užduočių pasikartojimo klaidų.
- Oro kondicionierius kabinoje ir apšvietimas įskaičiuotas į standartinę bazinę traktoriaus komplektaciją - ūkininkas gali įsigyti traktorių su pilnai įrengta kabina be papildomų mokesčių. Pilnai įrengta erdvi ergonomiška kabina su laisvų rankų įranga, patogiu galinės tritaškės pakabos valdymu iš lauko ir muzikos grotuvu.
- Apsisukimo spindulys - 4,3 m, bylojantis apie puikų manevringumą. Galingas hidraulinis vairo stiprintuvas suteikia galimybę padidinti TYM manevringumą iki 3,5-4,3 m spindulio mažiausiomis vairuotojo pastangomis.
- TYM T1304 turi 2 siurblius, priekinį ir galinį hidraulinį kraną, 3 hidraulines poras standartiniame komplekte, siurblio našumas siekia 76 l/min. Hidraulinių skirstytuvų svirtis įeina į standartinį komplektą.
- Suderintą 2 pavarų tipų sistemą, palengvinančią eksploatavimą - mechaninę dėžę su "Powershift" funkcija. Vairuotojas gali naudotis ir "Powershift", ir mechaniniu "Powershuttle" pagal aplinkybes ir sąlygų sunkumą.
- TYM T1304 instaliuota lėtos eigos pavarą su 4 bėgiais, kurių dėka traktorininkas gali lėtinti eigą palaipsniui arba judėti pasirinktame lėtumo režime.
Traktoriai TYM gaminami Pietų Korėjoje, Seule. Kompanija TYM pradėjo traktorių gamybos veiklą prieš daugiau nei 70 metų. Per tą laiką TYM įsteigę JAV teritorijoje koncerną su 328 padaliniais ir stabiliai įsitvirtino tarp kitų garsių amerikietiškų traktorių. Europoje įsteigti 35 TYM padaliniai. Nuo 2014 m. TYM traktoriai paplito ir Lietuvoje - juos importuoja UAB "LIVILA". Baltijos šalyse TYM technika labiausiai išpopuliarėjo kaimyninėje Estijoje, kurioje pirmauja pagal pardavimų skaičius.
Naujų traktorių varikliai
Kokių priekaištų turėjo žemdirbiai seniems traktorių varikliams iki naujos kartos variklių atėjimo į rinką? Skundėsi variklio perkaitimu, kai nukrisdavo alyvos slėgis, arba nepakankamu aušinimu – o dabartinė variklio valdymo automatika ir elektronika pati sureaguoja į šiuos faktorius, saugodama agregatą nuo gedimo.
Anksčiau ūkininkai skundėsi neproporcingomis kuro sąnaudomis – nauji traktoriai aprūpinti tobulesniais oksidacijos katalizatoriais ir filtrais, leidžiančiais taupyti kurą, neprarandant agregato produktyvumo ir išvengiant dažno filtrų keitimo. Tuo pačiu daugiau slopinamos vibracijos ir triukšmas, buvę diskomforto šaltiniu.
Didelis ankstesnių variklių svoris padidindavo traktoriaus masę ir kuro išeigą. Nauji varikliai sveria mažiau, užima mažiau vietos.
Senesnės kartos traktorių variklių cilindrus ir alkūninius velenus dažniau reikėjo keisti, nes greičiau sudildavo ir lūždavo – nauji varikliai apsaugoti moderniomis technologijomis, atitolinančiomis cilindrų ir velenų nusidėvėjimą.
Galingumas konkrečiam ūkiui parenkamas, priklausomai nuo dirbamų laukų ploto ir struktūros, auginamų kultūrų, agrotechninių terminų operacijoms atlikti, traktorininko kvalifikacijos, žemės ūkio darbų profilio ir papildomų užsiėmimų ūkyje.
Pvz., dirvos dirbimui pagal no-till ir mini-till technologijas, numatančias didelio ploto laukus, reikalingi padargų kompleksai su užgriebimo pločiu nuo 12 m ir daugiau – tokius įprastai agreguoja su didelio galingumo traktoriais. “Galiūnai” naudojami ir ten, kur per trumpiausius laikotarpius reikia atlikti didelės apimties agrarinius darbus.
Bet galingas traktorius (pvz., 300 AG) būtų nuostolingas nedidelio ploto lauke, ypač tempiant platesnį padargą – tokia technika reikalauja platesnio apsisukimo ruožo lauko gale, o mažame plote daugėja apsisukimų, atimančių daugiau laiko ir kuro. Žymiai racionaliau nedideliame plote naudoti vidutinio ar mažo galingumo traktorių (130-40 AG).
Nauji daugiafunkciniai vidutinės ir mažos galios traktoriai (40-130 AG) įprastai aprūpinami 4 cilindrų varikliais, o galingesni traktoriai gali turėti 6-8 cilindrų motorus.
Nauji traktoriai - ekonomiškesni
Senesnių modelių traktoriams būdingas privalomas reguliarus, bet nepatogus oro filtro keitimas. Dėl laiku nepakeisto ušsiteršusio oro filtro kuro sąnaudos juose gali padidėti iki 10 %. Užsikimšęs filtras arba išmetimo sistema neleidžia varikliui normaliai “kvėpuoti”, versdami jį dirbti padvigubinta apkrova ir suryti daugiau degalų. Šiuo atžvilgiu šiuolaikiškesni vidaus degimo varikliai su elektronine valdymo sistema yra žymiai mažiau jautrūs filtro užteršimams - jie sugeba matuoti oro sąnaudas ir koreguoti kuro padavimą į degimo kamerą.
Naujų traktorių hidraulinė sistema
Inovaciniai įskiepiai traktorių hidraulinėje sistemoje nukreipti į agregato darbo patobulinimą, į eksploatavimą be nuostolių. Ankstesni hidraulikos trūkumai ir nepatogumai lieka praeityje.
Anskčiau traktorininkams dažnai rūpesčius kėlė netinkamas hidrualinės alyvos klampumas, kuris sukeldavo kuro ir energijos praradimus. Šiomis dienomis šios problemos atsikratyti traktorių gamintojai taiko protingus efektyvius sprendimus: paruošiama ir naudojama tinkamo klampumo alyva, pritaikyta konkrečiai temperaturai, mašina veikia be nuostolių.
Senesni traktoriai turėjo šiokių tokių sunkumų su vairo sukimu, ypač, kai operacijos vyko sudėtingomis sąlygomis lauke įtemptame režime daugybe valandų iš eilės. Dabartyje šią užduoti prisiėmė hidraulinis vairo stiprintuvas – kuo galingesnis jis yra, tuo didesnį apsisukimo spindulį gali nesunkiai išspausti vairuotojas.
Naujos kartos vidutinio galingumo traktoriai aprūpinami našesne hidraulika – joje dabar yra 2 hidrauliniai siurbliai: gale ir priekyje. To dėka vidutinių traktorių (85-130 AG) našumas siekia 60-75 l/min. Labai galingų traktorių (300-400 AG) našumas būna 150-220 l/min diapazone.
Anksčiau vidutinio ploto laukuose ūkininkai tenkindavosi traktoriais su 2 hidraulinėmis poromis. Dabartiniai agrariniai tempai privertė vidutinio galingumo traktorius sustiprėti, konstruojant juose 3 hidraulines poras. Ūkininkui tik reikia įdėmiai pasieškoti, kuriuose ŽŪ technikos pardavimo centruose 3 hidroporos įskaičiuojamos į standartinę komplektaciją.
Buvę nesklandumai ankstesnių dešimtmečių mechaninių hidraulinių skirstytuvų veikime, kai jie nesuspėdavo atlikti valdymo svirties komandas, dabar kompensuoti elektroninio valdymo skirstytuvais, valdomais per modernią vairasvirtę.
Naujų traktorių transmisijos
Šiuolaikinės transmisijos tapo išmaniosiomis – jų veikimą kontroliuoja ir valdo elektronika, išmanieji terminalai. Ūkininkas reikalauja, kad transmisija protingai atiduotų energiją iš variklio ratams, pakabinamai ir prikabinamai įrangai, darbinėms padargų dalims be nuostolių ir laiko švaistymo.
Anksčiau nemalonumų sukeldavo transmisijos užliejimas hidrauline alyva, kadangi viskas vyko viename skyriuje. Naujuose modeliuose transmisijoms ir jų alyvai sukurtos atskiros sekcijos, saugant jas nuo panašių gedimų.
Naujausios transmisijos suteikia galimybę greitai keisti pavaras ir greitį. Daug galimybių atvėria bepakopė transmisija su platesniu veikimo diapazonu: ji gali veikti ir šaltyje, ir įvairių greičių diapazone, įksiatant lėtą eigą. Naujos bepakopės transmisijos valdomos kompiuteriniu būdu, palengvinant traktorininko pastangas. Priklausomai nuo gamintojo ir modelio pažangumo naujos bepakopės transmisijos gali turėti atnaujintas pavarų dėžes su 4 perjungiamais greičio diapazonais. Tuomet traktoriaus maksimalus greitis pirmyn gali siekti 50 km/val, o atbulai – 30-40.
Naujų traktorių pavaros
Nauji traktoriai gali pasigirti platesniu pavarų diapazonu – pažangesnių gamintojų modeliai veikia su 32 x 32 pavarų sistema, tad anksčiau dominavusios 24 x 24 pavarų riba jau įveikta. 32 x 32 dėka galima rinktis palankų greitį į priekį ir atgal, nesijaudinant apie kuro sąnaudas, nes ši sistema palaiko taupią degalų išeigą, o lėtos eigos diapazonas irgi padidėjo.
Galingesni nauji traktoriai turi pavarų dėžės tipą “Powershift”, maži traktoriai tenkinasi mechaninių pavarų tipu “Powershuttle”, o nauji vidutinio galingumo traktoriai dirba kombinuotais pavarų tipais – juose yra ir mechaninė dėžė “Powershuttle”, ir mechaninė su “Powershift” automato funkcijomis. Reikiamu metu traktorininkas perjungia tipą ir gali naudotis automato galimybėmis, kai mechaninis tam tikru momentu nepalankus.
Savo nuolankumą ūkininkas atiduos tam gamintojui ir atstovui, kuris įtraukia naudingą “Powershift” pavarų funkciją į bazinę traktoriaus komplektaciją be papildomų išlaidų.
Naujų traktorių išmanusis valdymas
Naujos kartos išmaniosios valdymo technologijos siekia optimizuoti ūkininko darbą ir agroverslo produktyvumą, maksimaliai sumažinant žmogaus fizines pastangas ir klaidas.
Priklausomai nuo gamintojo nauji traktoriai aprūpinami šiais pagrindiniais valdymo prietaisais: išmanusis terminalas su jutikliniu ekranu, sukonstruotas porankio pavidalu; monitorius, pavaizduojantis visus procesus ir informuojantis apie juos; prietaisų skydelis su šviečiančiais indikatoriais.
Kai kurių gamintojų naujuose traktoriuose įrengti terminalai-porankiai su SAT ir GPS imtuvais automatizuotam valdymui, dokumentacijos įnešimui ir kontrolei. Imtuvai gali naudoti visus korekcijos signalus valdymui. Korekcinių signalų tikslumas siekia nuo 15 cm iki 2-3 cm.
Kiti gamintojai ergonomikos sumetimais perkėlė valdymo monitorių į vairo kolonėlės vidurį. Konstruktorių manymu, tai patogu, kadangi monitorius dabar visada prieš akis, šalia pirštų, laikančių vairą.
Spalvinis monitorius principe prisiėmė sau priekinio skydelio funkciją – visa traktoriaus informacija ir einamieji duomenys pavaizduojami ekrano viršutinėje dalyje: riedėjimo greitis, variklio apsukų dažnis, laikas, informacija apie pasirinktą GPS stotį ir išmanųjį telefoną, pajungtą per Bluetooth.
Priklausomai nuo modelio komplektacija gali papildomai naudoti terminalą variklio, hidraulinės sistemos ir transmisijos parametrų nustatymui. Priekinis monitorius ir porankio monitorius pasiskirsto užduotis pagal traktorininko pageidavimus. Monitoriai turi daugiau atminties, vaizduoja lauko ir vietovės žemėlapį, palaiko ISOBUS funkciją.
Naujų traktorių kabina
Naujų kabinų dizaino tikslas - ergonomiškumas: sukurti ūkininkui maksimaliai patogias darbo sąlygas, nes nuo jų priklauso produktyvumas, sveikata ir gamintojo reputacija. Viskas kabinoje turi būti lengvai pasiekiama ranka, traktorininkas neturi šalti žiemą ir vargti vasaros saulėkaitoje.
Nauji traktoriai gavo atnaujintas ir ergonomikos atžvilgiu pagerintas komfortiškas kabinas. Salone palengvintas vairo reguliavimas. Darbo vieta - sėdynė dabar amortizuojama, nuo didelių vibracijų ją saugo hidropneumatinės pakabos. Yra galimybė reguliuoti sėdimą vietą pagal kūno sudėjimą ir ūgį, kaip ortopedinį krėslą.
Lengvai pernešti svilinantį karštį per vasaros darbinmetį padeda oro kondicionieriai kabinoje. Žiemos metu traktorininkas įjungs šildytuvą. Langai, durys ir stogas saugo nuo vėjo, sniego, krušos, dulkių ir lietaus. Veidrodėlių konstrukcija turi užtikrinti kuo puikiausią matomumą – operatorius turi matyti kad dedasi kabinos apačioje ir už traktoriaus, kaip funkcionuoja padargas.
Naujų traktorių padangos
Išnagrinėję ankstesnes riedėjimo ir spaudimo dirvai problemas bei ūkininkų nusiskundimus traktorių ir padangų gamintojai susitelkė ties pažangesnių technologinių sprendimų, nukreiptų į geresnį sukibimą su dirvą ir dirvos sutankinimo mažinimą. Dabartinis prioritetas – platesnis sukibimo su žeme plotas ir minimaliausias spaudimas dirvai.
Todėl modernizuotos konstrukcijos padangoms dabar konkurenciją sudaro vikšriniai traktoriai ir trikampės vikšrinės važiuoklės, mažiau spaudžiančios dirvos sluoksnį ir geriau sukimbančios su žeme, išvengiant ilgo buksavimo ir kuro išeikvojimo.
Padangų inovacijos neatsilieka – kompanijos gamina naujas padangas, kurių dėka sukibimas su žeme padidėja 10 %, o sukibimo plotas - apie 13-15 %, išlaikant mažiausią spaudimą žemei ir sutaupant kurą 3-5 %.
Modernizuoti traktoriai gavo naują centrinę padangų pripūtimo sistemą, kuri leidžia greitai reguliuoti slėgį padangose neišlipant iš kabinos – perjungimas nuo transportavimo į lauko nustatymus vyksta per mygtuko paspaudimą.
Vikšriniai traktoriai su dviem vikšrinėmis važiuoklėmis sumažina spaudimą dirvai 25 procentais, bet prasčiau manevruoja. Užtai puikų manevringumą turi traktoriai su 4 trikampėmis vikšrinėmis važiuoklėmis - tokiuose suderintas komfortas, tempimo galia ir pravažiuojamumas. Yra modelių, kuriuose kombinuojamos padangos ir vikšrinės važiuoklės.
Naujų traktorių manevringumas
Gebėjimo gerai manevruoti reikalaujama iš traktorių tuomet, kai lauko darbai iš anksto numato labai dažnus nuolatinius manevrus ir apsisukimus. Labai dideliame lauke, kuriame vieną lauko galą nuo kito skiria ilgas atstumas, apsisukimai pasikartoja nedažnai, bet mažo ploto lauke traktoriui tenka apsisukti žymiai dažniau.
Dėl šios priežasties didesnis apsisukimo spindulis, lemiantis puikų manevringumą, yra labai aktualus vidutinio ir mažo galingumo traktoriams. Didelis apsisukimo spindulio rodiklis leidžia traktoriui lengviau atlikti manevrą, taupyti laiką ir kurą.
Jeigu ankstesni vidutinės klasės modeliai galėjo apsisukti tik 3-3,5 m spinduliu, tai lyginant su jais, naujos kartos progresyvesni traktoriai-vidutiniokai gali pasigirti 4,12-4,3 m apsisukimo spinduliais. Ypač gerai apsisuka ir manevruoja korėjietiški traktoriai, skirti smulkiajam ir vidutiniam agroverslui.
Geras manevringumas pasiekiamas padidinant priekinių ratų sukimo kampą. Progresyvios traktorių gamybos kompanijos daug investuoja į šio klausimo sprendimą – modernizavus priekinius tiltus, ratų pasukimo kampą pavyko išplėsti iki 50-55 laipsnių. O galingesnis hidraulinis vairo stiprintuvas leidžia padidinti manevringumą minimaliomis traktorininko pastangomis.
Nauji traktoriai
Naujo traktoriaus charakteristikos. Kaip išsirinkti naują traktorių, kokios inovacijos pagerino šiuolaikinių traktorių eksploatavimą
Automobilio Chip tuning. Griauname mitus
Vienas pagrindinių būdų pakelti variklio galią bei sumažinti kuro sąnaudas yra Chip tuning – vadinamasis čipavimas.
Žvakės, priverčiančios veikti variklius
Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės skiriasi, tačiau be kokybiško jų darbo sunku būtų užkurti ar eksploatuoti automobilį. \ \
Automobilių vidaus degimo varikliai – benzininiai ir dyzeliniai
Dažniausiai automobiliuose vis dar sutinkami benzininiai arba dyzeliniai varikliai...
Atsidariusiose parodose – inžinerinės pramonės ir transporto verslo potencialas
LITEXPO vykstančio parodos sukvietė...
Tarptautinė konferencija – Baltijos „Žaliojo greitkelio“ infrastruktūros plėtra
Vakar, balandžio 28 d., Klaipėdoje įvyko tarptautinė konferencija, kurioje buvo ...
Automobilinės antenos – tik puošia ar ir naudingos?
Vieni automobilių antenas montuojasi, nes jos, esą, puošia automobilį. Kiti jų nepastebi, kol kur nors neužkabina.
„Tuning World Bodensee 2009“.
Skaitytojo reportažas iš Vokietijoje vykusios parodos
Bekontaktiniai infraraudonųjų spindulių termometrai
Bekontaktiniai infraraudonųjų spindulių termometrai - greitos ir patikimos automobilių diagnostikos prietaisai \
Kauno autodienos 2008
Fotoreportažas iš parodos „Kauno autodienos 2008”.