Antras katalizatorių gyvenimas
Atnaujinta: 2020-03-09

Kas tie katalizatoriai?

Katalizatoriai skiriasi pagal pagrindo tipą, ant kurio dengiamas katalitinis sluoksnis. Tai gali būti keraminis korio pavidalo arba iš metalinės juostos padarytas blokas. Keraminiai katalizatoriai daugiau paplitę negu metaliniai ir ne tokie brangūs. Pagrindinis keraminio katalizatoriaus trūkumas – jis trapus. Metalinis blokas patikimesnis ir gali ilgiau išlaikyti įvairias mechanines apkrovas. Ir keraminį, ir metalinį neutralizatorių vienodai neigiamai veikia nekokybiškas ir etiliuotas benzinas, į degimo kamerą patenkantis tepalas, aušinimo skystis ar agresyvūs techniniai skysčiai.

Šiuolaikinis katalitinis neutralizatorius – tai korpusas, kurio viduje yra ugniai atsparus keraminis pagrindo blokas. Per keraminį katalizatorių eina išilginės poros, kurių paviršius padengtas aktyviu katalitiniu platinos, paladžio ir radžio sluoksniu. Katalitinis neutralizatorius įrengiamas išmetimo sistemoje iš karto po išleidimo kolektoriaus. Aukšta temperatūra (apie 250 laipsnių) būtina, kad prasidėtų neutralizacija. Katalizatorius gali būti vienas, jeigu automobilio išmetimo sistema dviguba – du. Gali būti vienas šalia kito arba skirtingose automobilio pusėse, tačiau visada įrengiami pirmi išmetimo sistemoje.

Originalūs katalizatoriai tarnauja apie 100 000–150 000 km. Vėliau juos būtina keisti.

Pavojų tyko visur

Apie tai, kad katalizatoriai superkami, žino visi automobilių servisų darbininkai. Pasitaiko, kad nesąžiningi darbuotojai katalizatorius išpjauna ir parduoda, o vietoj jų įstato rezonatorius arba nieko. Jei lankėtės neaiškiame servise, kur taisė automobilio išmetimo sistemą, o išvažiavus iš serviso pasikeitė išmetimo sistemos garsas, pradėjo strigti variklio darbas (lambda zondas gauna klaidingą informaciją apie išmetamas dujas) ar pan., tuoj pat grįžkite atgal ir apžiūrėkite savo automobilio išmetimo sistemą iš apačios. Paaiškėjus, kad nesąžiningi meistrai „sutvarkė“ katalizatorių, reikalaukite kompensacijos.

Galima džiaugtis nebent tuo, kad tokie atvejai nėra dažni, tačiau žinoti reiktų.

Taip pat neretai senesnių automobilių savininkai išpjauną katalizatorių, jį parduoda, o vietoj jo įstato rezonatorių. Šis sumažina išmetamųjų dujų keliamą garsą, bet neatlieka katalizatoriaus funkcijų. Gali padidėti CO2 išmetimas ar net sutrikti variklio darbas. Kodėl taip elgiamasi?

Ką reiktų žinoti?

Panaudoti katalizatoriai superkami. Nesvarbu, kokį katalizatorių – metalinį ar keraminį, vieną ar porinį, panaudotą galima pelningai parduoti. Galima tiesiog atvažiuoti į katalizatorius superkantį servisą ir pasakyti, kad norite pasikeisti katalizatorių. Serviso meistrai nuims seną, jį pasvers, sumokės ir įdės naują. Galima katalizatorių į supirkimo punktą atnešti nuimtą, jį vietoje išardys, galima ardyti pačiam. Tiesiog reiktų žinoti, kad superkamas ne visas katalizatorius, kurį sudaro išorinis kevalas ir viduje esantis metalinis ar keraminis blokas. Perkamas tik blokas. Taigi, jeigu turite nuimtą katalizatorių, jo neišmeskite. Verčiau nuneškite į artimiausią supirkimo punktą. Turite ne vieną, bet nenorite vežti viso kalno nereikalingo metalo? Žiūrėkite instrukciją, kaip galima „išgliaudyti“ katalizatorių. Vidinę dalį galite drąsiai vežti į artimiausią supirkimo punktą.

Sveikas katalizatorius

Sveikas katalizatorius.

Įpjauname korpusą

Įpjaunamas korpusas.

Perpjauname siūlę

Perpjaunama siūlė.

Išardome

Darbas baigtas.

Katalizatorius „išgliaudytas“

„Išgliaudytas“ katalizatorius

Katalizatoriai superkami, nes juose yra tauriųjų metalų. Mėginti juos išgauti namų sąlygomis nepatartina. Supirkimo punktai katalizatorius superka, susmulkina ir siunčia į Europoje esančias gamyklas, kur jie perdirbami.

Taigi, jei supratote (CO2, pasikeitęs išmetamųjų dujų garsas, nestabiliai veikiantis variklis), kad atėjo laikas keisti automobilio katalizatorių, užsukite į artimiausią katalizatorių supirkimo punktą ir pelningai atsikratykite savo atitarnavusios automobilio detalės.

Informacija paruošta naudojant www.katalizator.lt medžiagą

V. Misevičius

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti
Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: