Nepaisant to, kad laikai keičiasi, generatorių gyvenimo kreivė nelabai skiriasi nuo žmogaus gyvenimo. Vieni dirba ir pasiekia brandaus ir senyvo amžiaus, kiti kenčia nuo daugybės gedimų, bet vis dar dirba ir kovoja su jais. Kai kurie dirba, kaip elektrinės, kelis metus, o paskui pradeda sirgti įvairiomis ligomis, kol visai sustoja. Kitų gyvenimo trukmė baigiasi jaunystėje.
Be to, visai kaip žmonės, dalis generatorių žūsta dėl išorinio poveikio, dalis dingsta be žinios, ir vienas ar du procentai viso skaičiaus - savižudžiai.
Nepaisant to, skirtingai negu žmones, daugumą generatorių galima grąžinti į gyvenimą. Generatorius po kapitalinio remonto, restauracijos, atnaujinimo - vadinkite, kaip norite - gana įprastas reiškinys. Yra du būdai, kurių dėka generatorius gali gimti iš naujo.
Pirmas - kai senas mazgas išvalomas garų srovėmis arba tiesiog išplaunamas, o paskui nudažomas iš išorės ir parduodamas kaip restauruotas, dažnai su pakeitimo garantija, kuri daugumoj atvejų išreiškiama fraze: „Jeigu jis neveiks, atneškite jį atgal". Ar toks generatorius suges po mėnesio, ar vėliau - nežinoma.
Antras būdas - nusipirkti iš tikrųjų atnaujintą agregatą. Jie yra geros kokybės, nes buvo visiškai išrinkti, išvalyti, patikrinti, o sugedusios ar keliančios abejonių dalys buvo pakeistos.
Generatoriai, restauruoti gamykloje, praeina per panašų restauravimo procesą, o tokios smulkios dalys, kaip šepetėliai, kontaktiniai žiedai ir guoliai pakeičiami būtinai. Mazgas, restauruotas gamykloje, yra toks pat geras, kaip ir naujas, ir jo tarnavimo laikas beveik toks pat, kaip ir naujo agregato.
Šiuo atveju patikrinamas generatorių maksimalus apkrovimas ir galingumas.
Jūs gaunate tai, už ką mokate. Perdažyti generatoriai paprastai daug pigesni, negu kokybiškai remontuoti mazgai.
Žinoma, galite įsigyti remonto komplektą, tačiau jeigu jūsų generatoriaus korpusas sugedęs, pasirinkimo jums nelieka...
Generatoriaus pakeitimas
Pritaikymo ir pakeitimo lentelės, kurias išleidžia gamintojas, paprastai pakankamai tikslios, tačiau kai kurios firmos įmontuoja į savo automobilius skirtingų markių ir dydžių generatorius. Net jeigu senas ir naujas generatoriai atrodo vienodi, būtinai patikrinkite elektros skyrimus, maksimalią apkrovimo srovę, nustatomąsias gembes, skriemulių tvirtinimą ir atstumą nuo įmontavimo plokštumos iki skriemulio - kad įsitikintumėte, jog generatoriaus skriemulys yra vienoje plokštumoje su skriemuliais alkūniniame velene ir vandens pompoje.
Kartais, nepaisant to, kad mazgas atrodo kiek kitaip, jį įmanoma naudoti. Pavyzdžiui, Ford modeliuose naudojami generatoriai Lucas ir Bosch, ir tai visiškai priklauso nuo to, kur gaminamas automobilis - JAV ar Europoje. Nepaisant kilmės skirtumo, generatoriai dažniausiai turi vienodą maksimalią apkrovimo srovę ir gaminami taip, kad visi tvirtinimo taškai ir sujungimai yra tose pačiose vietose.
Skriemulio, pleišto ir veržlės gali nebūti remonto komplekte. Tada jie perkeliami iš seno mazgo į naują.
Taip pat būtina išsiaiškinti, kas sukėlė generatoriaus gedimą. Jeigu priežastis išorinė, tai ir įmontuotos atsarginės dalys gali taip pat sugesti. Šiandien pasikalbėsime apie dažniausiai pasitaikančius generatorių gedimus.
Remontuojame patys
Išskyrus generatoriaus pakeitimą, yra kitų anksčiau nagrinėtų problemų sprendimo būdų.Pavyzdžiui, kai kurie keičia generatorius, kai yra blogas šepetėlių kontaktas, nors šis gedimas gali būti pašalintas paprastu išvalymu.
Pirmas būdas - išvalyti šepetėlius savarankiškai ir nemokamai. Net jeigu jums prireiks atsarginių dalių, šitas variantas bus pigiausias. Jis ne toks sudėtingas, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Net jeigu jums nieko neišeis, padėtis nebus blogesnė, negu anksčiau.
Antras būdas - kreiptis į specialistą dėl sugedusio generatoriaus patikrinimo ir remonto.
Sunku tiksliai numatyti, kiek kainuos remontas, nes tai priklauso nuo gedimo pobūdžio, reikalingų atsarginių dalių ir jų kainos. Galite laikyti, kad jūsų išlaidos sudarys maždaug pusę restauruoto gamykloje agregato kainos, bet mažiau, negu pusę naujo generatoriaus kainos. Sutaupysite visai neblogai.
Tačiau bet kokioje iš šių situacijų reikia atsižvelgti į generatoriaus amžių, taip pat į tai, ar ekonomiškai tikslinga keisti vieną ar dvi detales (šepetėlius arba kontaktinius žiedus), jeigu kitos greitai veikiausiai suges. Nestandartinių ar brangių generatorių dalių pakeitimas yra tikslingesnis, tačiau labiausiai paplitusius modelius geriau keisti visus.
Generatoriaus gedimai
Tikriausiai, pirmasis generatoriaus gedimo požymis yra nenormalus akumuliatorinės baterijos įkrovimo kontrolinės lemputės darbas.
Jeigu ji visai neužsidega, priežastis gali būti pačios lemputės arba jos maitinimo grandinės gedimas. Norėdami tai išsiaiškinti, atjunkite generatorių, įjunkite uždegimą ir indikatoriaus lempos pagalba nustatykite, ar veikia grandinė. Mažas skyrimas gali turėti ženklinimą Ind, Ign, D+ arba 15. Jeigu ir kontrolinė lemputė, ir indikatoriaus lemputė dega, vadinasi, lempos maitinimo grandinė gera.
Jeigu generatorius neduoda srovės, gali būti, kad sugedę šepetėliai. Tačiau jeigu patikrinimo metu neužsidega nei kontrolinė lemputė, nei indikatoriaus lemputė, reikia patikrinti pačią lempą ir jos maitinimo grandinę.
Kai kontrolinė lemputė neužgęsta, kai variklis normaliai dirba, veikiausiai, gedimas yra pačiame generatoriuje. Tačiau trumpas sujungimas grandinės dalyje tarp kontrolinės lempos ir generatoriaus duoda tuos pačius simptomus.
Taip pat patikrinkite indikatoriaus pagalba įtampą generatoriaus didžiajame skyrime. Čia įtampa turi būti visada - jeigu jos nėra, patikrinkite generatoriaus prijungimą prie akumuliatorinės baterijos. Jeigu įtampos reguliatorius jūsų automobilyje yra atskirai nuo generatoriaus, jis irgi gali būti sugedęs. Šiuo atveju geriausia būtų išimti generatorių ir įtampos reguliatorių ir kreiptis į autoelektriką.
Paprasčiausias generatoriaus srovės krūvio patikrinimas atliekamas tokiu būdu: įjungiami automobilio gabaritiniai žibintai ir paleidžiamas variklis. Jeigu, veikiant varikliui, žibintai nepradeda degti ryškiau, tai geriausias įrodymas, kad generatorius neduoda srovės. Jeigu turite voltmetrą, prijunkite jį prie akumuliatoriaus baterijų gnybtų ir paleiskite variklį. Dirbant tuščiosios eigos padidintais apsisukimais, generatorius turi gaminti srovę, o voltmetras - rodyti maždaug 14 V.
Jeigu rodikliai skiriasi daugiau kai 1 V, sugedęs arba generatorius, arba įtampos reguliatorius.
Daugumoje atvejų nuolatinis kontrolinės lemputės degimas signalizuoja apie generatoriaus gedimą, tačiau gedimas gali būti ir kitoje vietoje, o generatorius, kad ir kaip būtų paradoksalu, tuo metu gali būti nesugedęs.
Tačiau daugumai automobilių savininkų kontrolinė lemputė yra vienintelis rodiklis, kad generatorius veikia gerai. Dažniausiai pasitaikančios nenormalaus kontrolinės lemputės funkcionavimo priežastys ir tipiškos situacijos parodytos lentelėje.
Pavyzdžiui, žodžiai „Kontrolinė lemputė neužsidega" reiškia, kad uždegimas jau turi būti įjungtas, ir tuo pat metu tai nereiškia, kad variklis turi būti paleistas. Generatoriaus gedimai išvardinti jų atsiradimo tikimybės tvarka. Žemiau yra lentelė, paaiškinanti, kokios gali būti kai kurių anksčiau minėtų gedimų pasekmės.
Tipiški gedimai, kuriuos atspindi kontrolinė lemputė
Kontrolinė lemputė |
Priežastis |
Neužsidega |
|
Negęsta |
|
Silpnai dega paleidus variklį |
|
Mirksi veikiant varikliui |
|
Generatoriaus gedimai ir galimos jų priežastys
Gedimas |
Priežastis |
Blogas šepetėlių kontaktas |
|
Tiesinimo bloko gedimas |
|
Guolio gedimas |
|
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama
Nauji traktoriai
Naujo traktoriaus charakteristikos. Kaip išsirinkti naują traktorių, kokios inovacijos pagerino šiuolaikinių traktorių eksploatavimą
Automobilio Chip tuning. Griauname mitus
Vienas pagrindinių būdų pakelti variklio galią bei sumažinti kuro sąnaudas yra Chip tuning – vadinamasis čipavimas.
Žvakės, priverčiančios veikti variklius
Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės skiriasi, tačiau be kokybiško jų darbo sunku būtų užkurti ar eksploatuoti automobilį. \ \
Automobilių vidaus degimo varikliai – benzininiai ir dyzeliniai
Dažniausiai automobiliuose vis dar sutinkami benzininiai arba dyzeliniai varikliai...
Atsidariusiose parodose – inžinerinės pramonės ir transporto verslo potencialas
LITEXPO vykstančio parodos sukvietė...
Tarptautinė konferencija – Baltijos „Žaliojo greitkelio“ infrastruktūros plėtra
Vakar, balandžio 28 d., Klaipėdoje įvyko tarptautinė konferencija, kurioje buvo ...
Automobilinės antenos – tik puošia ar ir naudingos?
Vieni automobilių antenas montuojasi, nes jos, esą, puošia automobilį. Kiti jų nepastebi, kol kur nors neužkabina.
„Tuning World Bodensee 2009“.
Skaitytojo reportažas iš Vokietijoje vykusios parodos
Bekontaktiniai infraraudonųjų spindulių termometrai
Bekontaktiniai infraraudonųjų spindulių termometrai - greitos ir patikimos automobilių diagnostikos prietaisai \
Kauno autodienos 2008
Fotoreportažas iš parodos „Kauno autodienos 2008”.