Kombinuotų dirvos dirbimo padargų darbo kokybės testas
Atnaujinta: 2020-03-09
  • traktorius

Šiuolaikinė technika tausojančiai ūkininkaujant turi padėti įgyvendinti norimą žemdirbystės strategiją, o ne tarnauti kaip klaidų ištaisymo įrankis. Štai vienas pavyzdys: anksčiau tinkamą dirvos struktūrą sėjamiems augalams pasiekdavome naudodami atitinkamą sėjomainą, o dabar giliai išpurendami dirvą. Technikos panaudojimas turėtų būti gerai apgalvotas, ekonomiškai naudingas ir įdomus augalininkystės požiūriu.

Vienuolikos kombinuotų dirvos dirbimo padargų darbo kokybės testas (DLG - Fokus)

Dirvos dirbimo padargų gamintojai visokeriopai skatina ir remia dirvą tausojančios technikos kūrimą.Svarbu ne tik padargų funkcionalumas, bet ir augalininkystės bei dirvotyros žinios naudojant techniką. Sekant šią tendenciją 2003 metų rudenį buvo išbandyti vienuolika dirvos dirbimo padargų. Testo metu (du važiavimai: pirmyn ir atgal) gamintojai galėjo pademonstruoti ne tik savo technikos ypatumus, bet ir patikrinti specialias jos panaudojimo idėjas.

Problemos esmė - dirvos ruošimas žieminių kviečių sėjai, kai turime mažai laiko po jų derliaus nuėmimo. Devyni gamintojai galėjo konkrečiai pademonstruoti savo dirvos dirbimo strategiją:
- pirmiausia, nuskutant ražieną, siekiama sudaryti optimalias sąlygas piktžolių sėkloms ir ant dirvos išbyrėjusiems grūdams sudygti;

- antrojo, gilesnio dirvos įdirbimo tikslas buvo šiaudų įterpimas ir sėklos guolio paruošimas.
Įvairius dirvos dirbimo parametrus (darbinis gylis, purenimo intensyvumas, sėklos guolio suslėgimas ir augalų liekanų įterpimas į dirvą) kiekvienas gamintojas galėjo pasirinkti laisvai.

DLG - Fokus testo rezultatai

Rezultatai atspindi skirtingus dirvos dirbimo būdus.
Viena grupė jau pirmojo, seklaus įdirbimo metu siekė įterpti šiaudus į dirvą. Tam reikia įdirbti palyginti daug dirvos, t. y. nustatyti didesnį padargo darbinį gylį. Pagrindinė mintis dėl didesnių išlaidų čia yra siekis, kad kuo greičiau prasidėtų šiaudų puvimas. Tačiau tam reikia ne tik pakankamo dirvos drėgnio, bet ir gero šiaudų kontakto su žeme.

Antroji, kiek didesnė gamintojų grupė, padargus nustatė sekliau. Buvo pademonstruotas klasikinio sunkiojo kultivatoriaus su sparnuotaisiais noragėliais darbas 30 - 60 mm gyliu, visame padargo užgriebio plotyje pilnai papjaunant augalų liekanas. Šios grupės tikslas - palikti piktžolių sėklas ir ant dirvos iškritusius grūdus galimai arčiau paviršiaus, o optimalias sąlygas jiems sudygti sukurti paskui sekančiais volais. Šiuo metu, didėjant degalų kainoms, šią energiją taupančią technologiją naudoja daugelis žemdirbių.

Antrojo važiavimo per lauką metu skirtingos efektyvaus dirvos dirbimo priemonės išsiskyrė dar ryškiau, negu pirmojo, sekliojo dirbimo metu. Kodėl taip yra, paaiškės įsigilinus į skirtingus ir dalinai prieštaraujančius vienas kitam reikalavimus antrajam dirvos dirbimo etapui. Štai pora pastebėjimų. Dirvos supurenimas priklausomai nuo klimatinių sąlygų, sėjomainos ir lauko vietos gali būti svarbus arba visai netikslingas. Saugant dirvą, šiaudus pageidautina įterpti į dirvą tik dalinai, tačiau fitosanitariniu požiūriu augalų liekanas į dirvą reikėtų įterpti kuo geriau. Atsižvelgiant į tai yra skirtingas ir įvairių padargų darbo rezultatas. Tai rodo 1 lentelėje pateikiami šiaudų įterpimo, darbinio gylio bei degalų sąnaudų duomenys.Čia beveik kiekvienas gamintojas turi kitą nuomonę.

Keisti noragėlius ar ne?

Dirvos dirbimo mašinų gamintojai suskilo į dvi stovyklas ne tik dėl skirtingų žemdirbystės koncepcijų, bet ir dėl techninių sprendimų. Kadangi buvo bandomi kombinuoti dirvos dirbimo padargai, tai buvo būtina juos perreguliuoti skirtingam darbiniam gyliui. Kompaktiškuose padarguose, kuriuose darbinės dalys išdėstytos dviem eilėm, paprastai reguliuojamas tik darbinis gylis, o noragėliai nekeičiami. Šių padargų panaudojimo sritis yra platesnė, bet specialius reikalavimus jie tenkina ribotai.

Antroji gamintojų grupė bandė specialiai priderinti padargus prie esamų darbo sąlygų. Įvairūs noragėlių deriniai šiuo atveju turėjo didžiulę reikšme. Tačiau noragėlių keitimas trunka ilgiau. Šiuo atveju turėtų pagelbėti greito darbinių dalių keitimo sistemos, kurios yra nepigios, bet komfortą turi įvertinti kiekvienas klientas.

Kombinuotas ar specialus padargas?

Kitas klausimas, į kurį bandyta atsakyti DLG lauko dienų metu: "Kaip optimizuoti dirvos dirbimą - vienu kombinuotu padargu ar dviem specialiais, atitinkančiais atskirų technologinių operacijų reikalavimus?" Suskirsčius demonstravimą į dvi dalis, buvo aiškiai matyti, kurie padargai yra sukurti specialiai sekliam dirvos dirbimui, o kas gali dirbti ir sekliai, ir giliai.

Prie sekliai dirbančių specialių padargų yra priskiriami ne tik sunkieji kultivatoriai, su specialiais noragėliais, bet ir padargai su besisukančiomis darbinėmis dalimis. Kompaktiškumi ir dideliu darbiniu greičiu (10 - 15 km/h ir daugiau) išsiskiria lėkštinės akėčios. jomis didelį našumą galima pasiekti ir mažesnio dydžio ūkiuose. Našumas svarbu įdirbant dirvą tuoj pat po derliaus nuėmimo, t. y. važiuojant praktiškai paskui kombainą. Be to, lėkštinių akėčių darbinės dalys mažiau dėvisi, o trūkumus dar reikėtų patikslinti.

Tarp kombinuotų padargų, greta žinomų sunkiųjų kultivatorių, visų pirma, pastebimo įvairių padargų deriniai. Tokiuose kombinuotuose padarguose skirtingas darbo efektas pasiekiamas naudojant skirtingas darbines dalis, išdėstytas keliomis eilėmis. Būtent bandymuose išryškėjo, kokie reikalavimai keliami šių kombinuotų padargų naudotojui ir kaip vyksta atskirų darbinių dalių nustatymas.

Nuspręsti, kad Jums tinka specialus ar kombinuotas padargas, reikia gerai apgalvojus, ne tik pagal savo laukų dirvos sudėtį ir struktūrą, bet ir stebint jų darbą lauko dienose.

1 lentelė. Kombinuotų dirvos dirbimo padargų darbo rodikliai dirbant giliai

Padargas

Važiavimo greitis km/h

Traukos jėga kN

Traukos galia kW

Našumas ha/h

Degalų sąnaudos l/ha

Amazone Centaur

9,6

27,87

74,32

2,88

11,79

Lemken Smaragd

9,8

29,18

79,74

2,95

11,16

Lemken Thorit

9,0

29,54

74,14

2,71

12,21

Pottinger Synkro

10,2

26,04

74,09

3,07

10,46

Rabe Fire-Bird

8,8

24,03

58,48

2,63

9,55

Horsch Terrano

8,9

19,24

47,58

2,67

8,28

Kongskilde Delta

10,8

28,03

84,38

3,25

9,54

Kockerling Triomix

10,1

29,60

83,38

3,04

9,71

Frost TGFA 8,8

31,34

77,09

2,65

8,08

 

Kerner Galaxis

10,2

23,85

67,64

3,06

8,55

Kockerling Vario

8,5

20,11

47,39

2,55

7,88

2 lentelė. Kombinuotų dirvos dirbimo padargų darbo rodikliai dirbant sekliai

Padargas

Važiavimo greitis km/h

Traukos jėga kN

Traukos galia kW

Našumas ha/h

Degalų sąnaudos l/ha

Amazone Centaur

13,0

17,11

59,01

3,73

6,94

Lemken Smaragd

11,1

12,68

41,24

3,16

6,20

Lemken Thorit

12,9

19,40

59,80

3,33

8,79

Pottinger Synkro

13,4

22,08

72,45

3,54

8,85

Rabe Fire-Bird

9,0

14,71

36,42

2,67

6,69

Horsch Terrano

14,2

13,96

53,72

4,16

4,93

Kockerling Triomix

12,4

18,90

62,87

3,58

6,69

Kockerling Triomix

11,2

18,02

55,95

3,36

6,55

Frost TGFA 8,8

27,76

71,37

2,78

7,40

 

Kerner Galaxis

11,3

16,49

51,56

3,38

6,42

Kockerling Vario

9,3

10,50

27,45

2,83

5,53

Į ką atkreipti dėmesį? Visus žemdirbius turėtų sudominti įvairios traukos galios reikšmės, esant skirtingam darbiniam gyliui. Didėjant degalų kainoms, labai svarbu ir lentelėse pateikiamos hektarinės jų sąnaudos. Čia svarbu nesuklysti. Jei buvo dirbama didesniu greičiu, atitinkamai buvo didesnis našumas, tai reikia tikėtis ir didesnių degalų sąnaudų. Kiekvienas žemdirbys turėtų nuspręsti pats, kokiu gyliu ir greičiu jis nori naudoti savo padargą. (ŽŪMPRIS)

ukioklubas.lt

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Specialus pasiūlymas

Nauji traktoriai

Naujo traktoriaus charakteristikos. Kaip išsirinkti naują traktorių, kokios inovacijos pagerino šiuolaikinių traktorių eksploatavimą

Diskiniai sunkvežimių stabdžiai

Šiandien pakalbėsime apie konstrukciją, sutinkamą tiek priekiniuose, tiek ir...

Klasikiniai miškovežiai

Miškovežis - didelis, galingas sunkvežimis, pervežantis rąstus, medieną ir ...

Paroda „Kauno automobilių dienos 2012“

Parodoje lankytojai galėjo ...

Kartą Pietų Amerikoje

Martyno Starkaus įspūdžiai iš kelionės po Pietų Ameriką

Ateities traktoriai: kokie jie bus?

Traktorių stilius artimiausioje ateityje bus susietas su familiarumu

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: