Suslėgtos gamtinės dujos (CNG) kaip degalai
Atnaujinta: 2020-03-09
  • bus

Ekologija

  • Gamtinės dujos - švariausi šiuo metu naudojami automobilių degalai. Panaudojus šiuos degalus vietoj benzino ar dyzelino, išmetamųjų kenksmingų medžiagų ir kietųjų dalelių kiekis sumažėja iki 90 proc.
  • Gamtines dujas naudojantys automobiliai išmeta į aplinką tik 80 proc. šiltnamio efektą sukeliančių dujų, palyginus su naftos degalus naudojančiais automobiliais
  • Automobiliuose gamtinės dujos yra saugomos tvirtuose plieno, aliuminio arba anglies pluošto balionuose. Šie balionai sukurti taip, kad išlaikytų ne mažesnį, nei 500 bar slėgį (o tai 2,5 karto daugiau nei maksimalus užpildymo slėgis) ir tarnautų ne trumpiau, kaip 15 metų.
  • Gamtinės dujos susidaro, vykstant natūraliems procesams ir yra visiškai nekenksmingos gyviems organizmams. Kadangi gamtinės dujos yra lengvesnės už orą, tai patekusios į aplinką, jos kyla į viršų ir greitai išsisklaido. Gamtinių dujų nuotėkis neužteršia dirvožemio, vandens ar oro.
  • Aplinkoje gamtinės dujos gali užsidegti, tik esant 5-15 proc. dujų koncentracijai ore. Esant mažesnei dujų koncentracijai, jos neužsidega, o esant didesnei, jų degimui trūksta deguonies. Be to, tam, kad gamtinės dujosužsidegtų, reikalinga aukštesnė, nei kitiems degalams temperatūra.

 

Ekonomiškumas

  • Gamtinės dujos visame pasaulyje yra pigesnės, nei naftos produktai. Naudojant suslėgtas gamtines dujas, išlaidas degalams sumažinamos 20-40 proc.
  • Vienas 1 m3 gamtinių dujų normaliomis sąlygomisyra lygus 1 litrui benzino pagal degalų sunaudojimą, t.y. lengvojo automobiliovidutinės sąnaudos 100 km - 7,5 m3 gamtinių dujų (CNG), autobuso sąnaudos mieste 100 km - 50 m3 gamtinių dujų (CNG).
  • CNG naudojantys varikliai yra ne tik ilgaamžiškesni, tačiau ir jų eksploatacija pigesnė, be to, dvigubai mažesnis triukšmo ir vibracijos lygis (ypač sunkiųjų automobilių).
  • CNG - ateities degalai. Išžvalgytų gamtinių dujų telkinių kiekis Žemėje ženkliai viršija žinomas naftos atsargas, tad naftos degalų gamybai pritrūks daug anksčiau.

 

CNG Europoje

  • Šiuo metu pasaulyje jau yra daugiau nei 9 mln. suslėgtas gamtines dujas naudojančių automobilių, kuriuos aptarnauja virš 11,5 tūkst. užpildymo stočių bei degalinių.
  • Pastaraisiais metais gamtinių dujų, kaip alternatyvių degalų automobiliams, naudojimo klausimas tampa vis aktualesnis ir Europos šalyse. Šiuo metu jose jau veikia daugiau nei 2,2 tūkst. suslėgtų gamtinių dujų degalinių ir statoma dar pusantro šimto. Šios degalinės aptarnauja jau apie 1 mln. automobilių.
  • ES Transporto sektorius iškėlė tikslą, jog 2020-aisiais alternatyvūs degalai sudarys: CNG - 10 proc., vandenilis - 5 proc. kiekvienoje ES šalyje. 2010 m. ES šalyse CNG turėtų sudaryti 2 proc.
  • Pirmaujančias pozicijas Europoje, panaudojant gamtines dujas, užima Italija. Šioje šalyje jau važinėja beveik 600 tūkst. CNG naudojančių automobilių ir yra pagaminta daugiausia automobilių su CNG pritaikytais varikliais.
  • Sparčiam CNG naudojančių automobilių augimui rengiasi Vokietija, turinti jau virš 800 suslėgtų gamtinių dujų degalinių. Planuojama, kad šių metų pabaigoje čia veiks 1 tūkst. CNG degalinių. CNG naudojančių automobilių skaičius šioje šalyje per metus padidėja beveik dvigubai.
  • Čekijoje 2006 m. priimta valstybinė programa, numatanti priemones, kaip iki 2020-ųjų pasiekti ES numatytus degalų pakeitimo rodiklius. Numatyta, kad iki 2014 m. bus netaikomas akcizas gamtinėms dujoms, naudojamomskaip variklių degalai. Akcizas transporto sektoriuje naudojamoms gamtinėms dujoms netaikomas Prancūzijoje, Lenkijoje, Latvijoje, Rusijoje, Baltarusijoje ir daugelyje kitų šalių.
  • Aktyviai CNG degalinių tinklą plečia Prancūzija, Šveicarija, Austrija, Švedija ir kitos Europos šalys, taip pat Rusija ir Ukraina. Lietuvos kaimynės šią sritį taip pat vysto - Lenkijoje veikia 28 CNG degalinės, Baltarusijoje - 24, o Latvija žengia pirmuosius žingsnius, turėdama 4 tokias dujų užpildymo vietas.

 

CNG Lietuvoje

  • Iki 1990 m. Lietuvoje buvo įrengtos ir veikė 5 gamtinių dujų užpildymo stotys, aptarnaudavusios ir lengvuosius, ir krovininius automobilius. Tačiau iki šių dienų nei viena jų neišliko.
  • Šiuo metu kuriamas naujas CNG degalinių tinklas. Šiuolaikinės technologijos leidžia žymiai paprasčiau, greičiau ir saugiau įrengti dujų užpildymo degalines, todėl suslėgtos gamtinės dujos tampa vis lengviau prieinamos daugeliui automobilių naudotojų.
  • Keletas suslėgtų gamtinių dujų užpildymo modulių Lietuvoje pradės veikti 2008-2009 metais, pirmiausia - didžiuosiuose Lietuvos miestuose, esamose įprastose degalinėse bei stambesnių įmonių transporto parkų teritorijose.
  • Palaipsniui tinklas plėsis tiek pačiuose didžiuosiuose miestuose, tiek į mažesnius miestus. O individualių namų savininkai galės įsirengti savo nuosavas "degalines" namuose, jei jų gyvenamas būstas yra šildomas gamtinėmis dujomis.

 

CNG pritaikymas

  • Gamtinės dujos gali būti naudojamos visų tipų automobiliuose: lengvuosiuose keleiviniuose ir krovininiuose, sunkvežimiuose bei autobusuose.
  • Dėl savo naudojimo specifikos ir ekonominės bei ekologinės naudos šie degalai labai tinka keleiviniams ir maršrutiniams taksi, smulkių užsakymų ar siuntinių išvežiojimo automobiliams, komunalinio ūkio transportui bei miesto keleiviniams autobusams.
  • Šiuo metu jau daugelis automobilių gamintojų gali pasiūlyti ir asmeninės, ir komercinės paskirties lengvuosius automobilius su varikliais, naudojančiais suslėgtas gamtines dujas Tai - Fiat, Volkswagen, Opel, Ford, Mercedes-Benz, Peugeot, Citroen, Renault, Volvo.
  • Sunkusis transportas, krovininiai automobiliai bei autobusai taip pat yra gaminami, pritaikant juos naudoti CNG. Suslėgtas gamtines dujas gali naudoti šių prekinių ženklų transportas: Iveco / Irisbus, MAN / Neoman, Mercedes-Benz, Jelcz, Soliaris, Scania, Tedom, Volvo.
  • Daugumą benziną naudojančių lengvųjų automobilių galima pritaikyti naudoti CNG. Pritaikius specialią įrangą, automobilis perdaromas panašiai, kaip ir suskystintų naftos dujų naudojimui. Toks automobilis gali naudoti ir benziną, ir CNG.
  • Gamtinių dujų savybės ir šiuolaikinės technologijos leidžia pritaikyti naudoti CNG ir sunkiuosiuose automobiliuose su dyzeliniais varikliais. Sumontavus gamtinių dujų įpurškimo sistemą, apie 70 proc. dyzelino yra pakeičiama CNG. Tokiu būdu, 30 proc. sumažėja išlaidos degalams, ženkliai sumažėja automobilio skleidžiamas triukšmas bei į aplinką išmetamų teršalų kiekis.
  • Technologiniu požiūriu CNG - tai pirmas žingsnis vandenilio link. Gamtinėmis dujomis varomos transporto priemonėsgali naudoti iki 20 proc. vandenilio. Gamtinių dujų (80 proc.) ir vandenilio (20 proc.)mišinys vadinamas hitanu (ang. - Hythane).

CNG naudotojų sunkumai

  • Vis dar nepakankamai tankus CNG degalinių tinklas, dėl ko gali būti įtakojamas važiavimo maršrutas.
  • Kol kas dar yra ribotas automobilių markių ir modelių su CNG pritaikytais varikliais skaičius.
  • Tam, kad būtų nors dalinai kompensuoti šie laikini nepatogumai, kai kuriose Europos šalyse jau naudojamos mokesčių lengvatos, dėl kurių mažėja ne tik CNG, kaip alternatyvių degalų, kaina, bet ir automobilių su CNG pritaikytais varikliais kaina. Taip vartotojai yra skatinami rinktis automobilius, naudojančius švaresnius ir mažiau aplinkai kenkiančius degalus.

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Taupumo ralį laimėjo „Volkswagen“ atstovai

Finišavus dvi dienas trukusiam ekonominiam raliui...

Taupumo rezervų ieškos Lietuvos ir Lenkijos keliais

Vairuotojai, mokantys taupyti ir taupantys degalus

Tarptautinė konferencija – Baltijos „Žaliojo greitkelio“ infrastruktūros plėtra

Vakar, balandžio 28 d., Klaipėdoje įvyko tarptautinė konferencija, kurioje buvo ...

1500 kilometrų – tik 43 litrai kuro

Šie skaičiai ne iš vizijų ar sapnų pasaulio, nors kasdien kylant kuro kainoms jie - daugelio nepasiekiama svajonė.

Ieškos naujų ekonomijos rezervų

Kasdieną vis nauja kuro kainų pasiutpolkė šalies degalinėse verčia griebtis už galvų net ir tuos, kurie ...

Pigaus benzino era baigėsi

Vairuotojus dar šiemet gali išmaudyti šalto dušo srovė - yra ženklų, rodančių, kad metų pabaigoje litras benzino Lietuvos degalinėse gali kainuoti 5 litus. \

Dyzelino upės neužtvenkiamos

Į Lietuvą iš Rusijos ir Baltarusijos vilkikų bei automobilių bakuose kasdien įvežama apie 40 tonų degalų, kurie rinkoje tiesiog „išgaruoja".

„VAŽIUOK PROTINGAI IR TAUPIAI“

Per dieną žygio dalyviams teks įveikti net 426,670 km. trasą ir asfalto, ir žvyro keliais.