2010-2011 m. nustojo egzistuoti keletas automobilių prekių ženklų. Dėl vienokių ar kitokių priežasčių jų savininkai nusprendė nutraukti gamybą. Šiuo metu dar neaišku dėl švedų automobilio gamintojo „Saab", kurį laiką priklausiusio ir amerikiečių koncernui „General Motors", ateities. Kol šis mūsų krašte mėgstamas prekių ženklas grumiasi dėl išgyvenimo, prisiminkime istoriją ir pasižvalgykime kokių prekių ženklų per paskutinius dešimtmečius neliko svajonių šalyje Amerikoje.
„Hummer"
Vienas geriausiai žinomų amerikietiškų visureigių ne tik mūsų regione, bet ir visame pasaulyje buvo „Hummer". Šie galingi, dideliu pravažumu pasižymintys visureigiai kadaise buvo kuriami specialiai JAV ginkluotosioms pajėgoms. Po XX amžiaus pabaigoje vykusio karo Kuveite ir garsiosios karinės operacijos „Audra dykumoje", visureigių populiarumas labai išaugo. „General Motors" rado „aukso gyslą" ir visureigiai „Hummer" labai greitai tapo serijiniais daugeliui prieinamais automobiliais.
Automobiliai buvo dideli ir ganėtinai brangūs, bet dažnas kraštietis pasvajodavo apie tokį monstrą savo garaže. Vienas alaus gamintojas net surengė loteriją, kurioje buvo galima laimėti „Hummer". Įdomu, koks to automobilio likimas?
Deja, būdami dideli, automobiliai naudojo ir daug kuro. Kariuomenėje dar buvo galima taikstytis, bet eilinis vairuotojas, už benziną mokantis iš savo kišenės, prasidėjus naftos krizei ir kuro kainų augimui, pradėjo skaičiuoti. Dar vienas smūgis šiam prekių ženklui - retkarčiais demokratinėje Amerikoje šiuos visureigius pradėjo tapatinti su JAV kariuomene ir jos nevisiškai korektišku elgesiu Persijos įlankoje. Susiklosčius tokiai situacijai, „General Motors" pabandė „Hummer" parduoti. Deja, visureigių gamintoju susidomėjo tik komunistinės Kinijos įmonės. Paiškėjo, kad „Hummer" era baigėsi.
Ar šis prekių ženklas kada nors bus atgaivintas? Labai abejotina, nes pasaulyje sparčiai populiarėja maži ir ekonomiški automobiliukai ir elektromobiliai. Panašu, kad tokiems dinozaurams kaip „Hummer" jame vietos neliko. Tiesa, jų buvo pagaminta nemažai, tad jei tik galite sau leisti pilti po 20-25 l/ benzino 100 km kelio, paieškoję tikrai rasite žmogų, norinti paduoti savo „H1" ar H3".
„Packard"
Šį prekių ženklą gerai žino nebent kolekcionieriai ar žmonės, besidomintys automobilizmo istorija. Juk „Packard" į istoriją įėjo 1915 m., pagaminęs pirmąjį pasaulį serijinį automobilį su V12 tipo varikliu.
Į klausimą, ar yra tokių automobilių mūsų krašte šiandien, atsakyti sunku, nes didesnės „Packard" partijos į Europą buvo tiekiamos tik apie XX a. antrąjį-trečiąjį dešimtmetį. Gali būti, kad koks nors užkietėjęs kolekcininkas saugo du karus išgyvenusį automobilį garaže.
„Packard" problemos prasidėjo maždaug Antrojo pasaulinio karo metais. Tuo metu JAV krito brangių automobilių paklausa, tad gamintojas turėjo „parsiduoti" kitai įmonei „Studebacker". Po to „Packard", siekiant išvengti vidinės konkurencijos, negalėjo gaminti geresnių už „Studebacker" automobilių. Įmonės reputacija prastėjo, nuostoliai augo, tad galiausiai ją buvo nuspręsta likviduoti.
Po uždarymo prabėgus daugiau negu pusei amžiaus kalbėti apie įmonės atgaivinimą ganėtinai naivu, nes per visą laikotarpį niekas apie tai nė neužsiminė. „Packard" liks gyvas nebent automobilizmo istorikų prisiminimuose.
„Plymouth"
Dar vienas prekių ženklas, mažokai pažįstamas mūsų krašte. „Plymouht" gamino nebrangius sportinius sedanus ir kupė. Tie, kas domisi tokio tipo automobiliais, tikrai girdėjo apie 1964 m. pasirodžiusį modelį „Barracuda" - ne vieno tuometinio jaunuolio ar dabartinio kolekcionierius svajonę.
Mūsų kraštuose oficialiai „Plymouht" niekada nebuvo parduodamas, bet, tikėtina, kad vieną kitą automobilį gatvėse sutikti galima. Juos galėjo parsigabenti amerikietiškų mašinų mylėtojai.
Paradoksalu, tačiau tiek visureigiams, tiek sportiniams automobiliams skaudžius smūgius sudavė skirtingos naftos krizės. „Plymouht" neatsigavo po XX a. aštuntojo dešimtmečio konflikto Artimuose Rytuose ir dėl to smarkiai išaugusių kuro kainų. Nepadėjo net bandymas naudoti „Chrysler" važiuoklę - į XX a. pabaigą paaiškėjo, kad gamintojo niekas neišgelbės.
Ar kada nors sulauksime naujų „Plymouht"? Turint omenyje „demokratinį" karą Libijoje ir smarkiai kylančias kuro kainas, labai abejotina. Tai tikrai nebus didelis nuostolis mūsų šalies vairuotojams.
„Eagle"
„Eagle", kartu su „Chrysler" ir „Mitsubishi Motors" sukūrė ir pasiūlė rinkai pigius automobilius. Paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje mūsų regione buvo galima išvysti didelius sedanus „Vision", turėjusius V6 3,3-3,5 l variklius. Šie modeliai buvo sukurti naudojant „Chrysler Concorde" bazę.
Automobiliai gal būtų buvę gaminami ir toliau, tačiau 1996 m. nutrūko „Chrysler" ir „Mitsubishi" draugystė, po metų nutraukta „Vision" gamyba, o 1998 m. „Chrysler" susijungė su „Daimler AG". „Eagle" buvo likviduota.
Tikrai mažai tikėtina, kad šis prekių ženklas kada nors bus atgaivintas. Kita vertus, ar jo pas mus kas nors labai pasigenda?
„Oldsmobile"
Šis prekių ženklas išgarsėjo tuo, kad sukūrė grynai amerikietišką „muscle car" klasę ir pirmasis JAV pagamino serijinį automobilį su priekiniais varančiais ratais - „Tornado".
Kaip ir daugelis kitų, ganėtinai įdomių prekių ženklų, „Oldsmobile" oficialiai mūsų krašte nebuvo pristatytas. Gali būti, kad vienas kitas tautietis, pasinaudojęs praėjusio amžiaus „karjeros galimybėmis" ir norėdamas pasipuikuoti prieš aplinkinius, tokių automobilių parsivarė iš Amerikos. Mūsų regione bene žinomiausias buvo modelis „Aurora".
Praėjusio amžiaus pabaigoje „Oldsmobile" prarado savo unikalumą, ir iš esmės gamino tik kitų „GM" padalinių sukurtus modeliu. Savaime suprantama, kad kopijos nustojo dominti pirkėjus.
Įvertinus tai, kaip šis prekių ženklas „baigė dienas", tikėtis jo atgimimo neverta. Juo labiau, kad tiek didelių automobilių, tiek ir varomų priekiniais ratais mūsų rinkoje netrūksta.
„Pontiac"
Po „Hummer" bene geriausiai mūsų kraštiečiams pažįstamas prekių ženklas. Įvairių modelių „Pontiac" automobilių dar važinėja mūsų šalies keliais. JAV „Pontiac" garsėjo sportiniais kupė, „vaidinusiais" ne viename Holivudo filme.
Šiam prekių ženklui pas mus niekas oficialiai neatstovavo, bet buvo įvežta ganėtinai daug. Kadaise tai buvo sedanai „Bonneville" ar chečbekai „Vibe", vienatūrių „Pontiac Trans sport" galima įsigyti ir šiandien.
Šį prekių ženklą taip pat pribaigė naftos kainų augimas. Garsiąją praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio krizę „Pontiac" sugebėjo pergyventi, o pastaroji jį pribaigė.
Kadangi prekių ženklas likviduotas ganėtinai neseniai, mažai tikėtina, kad artimiausiu metu jis bus atgaivintas. Tikėtina, kad žinia apie atnaujintą gamybą gerokai pradžiugintų „Pontiac" automobiliais važinėjančius tautiečius.
Nuotraukos iš http://en.wikipedia.org/
Parengta pagal užsienio spaudą
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse ir interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „IKS" sutikimo draudžiama.
„Nissan Micra ELLE“ – pažangiausia moters draugė
Stilinga, žavi ir mylinti didmiestį...
Savaitgalis su „Nissan Juke“ arba kaip aš dar labiau įsimylėjau šį žavų mažylį
Džiugu, kad autoreviu.lt bendravimas su ...
„Hyundai ix35“ – pažindinamės iš naujo
Labai pravartu po pertraukos vėl sėsti prie...
Įdomiausi kasdieniai modeliai iki 6 000 lt
Mūsų keliasi važinėja ganėtinai daug automobilių, tačiau
Tikriems vyrams
Ypatingus automobilius, tokius kaip...
„Renault Grand Scenic“
Trečiosios kartos „Renautl Grand Scenic" debiutavo ...
Lietuvis - vėl brangus pirkėjas
Vos prieš mėnesį besiderantys ir atidūs lietuviai automobilių turguose buvo nelaukiami pirkėja
Išnykę JAV automobilių prekių ženklai
2010-2011 m. nustojo egzistuoti keletas automobilių prekių ženklų.
Renkamės naudotą automobilį – kaip vėliau išvengti išlaidų
Taigi, ką reiktų atsiminti? Kiekvienas senas automobilis kadaise buvo naujas ir stovėjo salone.
„Kia Sorento“ (2002 - 2009) – svečias iš Korėjos
„Kia Sorento" rinkoje pasirodė 2002 m. ir iškart tapo...