Multimodaliniai, intermodaliniai ir unimodaliniai pervežimai
Atnaujinta: 2020-03-09
  • busikas

Pirmą kartą susidūrus su krovinių pervežimo užsakymais galima sutrikti išgirdus daugybę naujų terminų ir specialių išsireiškimų. Vien kalbant apie pervežimų tipus, galima išskirti tris:

Unimodaliniai pervežimai

Intermodaliniai pervežimai

Multimodaliniai pervežimai.

Situacija pasikeičia į ją įsigilinus. Unimodaliniai pervežimai yra tada, kai krovinių gabenimui naudojama tik viena transporto rūšis. Kartais juos taip ir vadina - vieno tipo pervežimai. Išskirtinis šio tipo bruožas tame, kad beveik visada krovinys gabenamas „nuo durų iki durų". Tai yra, užsakius tokio tipo pervežimą, nereiks bijoti, kad kažkur pakeliui teks rūpintis krovinio perkrovimu, ieškoti laikinos saugojimo vietos ir t.t.

Unimodaliniai pervežimai vykdomi, dažniausiai, automobiliniu transportu, tačiau yra regionų, kur jie gali būti vykdomi geležinkeliu ar vandens transportu. Dideliu unimodalinių pervežimų privalumu yra... partnerių ir papildomų agentų, su kuriais gali tekti bendradarbiauti, nebuvimas. Be minėtų asmenų neišeina išsiversti užsakant multimodalinius pervežimus.

Visgi prieš nagrinėjant multimodalinius pervežimus, reiktų pasigilinti į intermodalinius. Intermodaliniai pervežimai yra tokie, kai dalyvauja dvi ir daugiau transporto rūšys. Dažniausiai intermodalinius pervežimus atlieka viena ir ta pati įmonė, tačiau skirtingai nuo unimodalinių pervežimų, čia dalyvauja kelios transporto rūšys. Dažniausiai jos būna 2-3: automobilių, geležinkelio, vandens.

Vienas pagrindinių intermodalinių pervežimų pliusų - galimybė bendradarbiauti tik su vienu kontragentu. Nepaisant to, kad dalyvauja kelios transporto rūšys, viskuo rūpinasi viena įmonė, valdanti visą reikiamą transportą. Šiuo atveju įmonė pasirūpina ir laikinomis krovinio saugojimo vietomis, krovinio perkrovimu bei kitomis sandėliavimo operacijomis.

Dažniausiai intermodaliniam krovinių gabenimui naudojamas geležinkelis - vežėjai nuosavu transportu surenka užsakovų krovinius, atveža juos iki geležinkelio stoties, suformuoja sąstatus ir išsiunčia krovinius į galutinę stotelę, kur jie vėl perkraunami į automobilius ir išvežiojami užsakovams. Jeigu regiono sąlygos leidžia, vietoj geležinkelio galima naudoti vandens transportą. Didelės, intermodaliniu pervežimu užsiimančios įmonės, klientams siūlo galimybę stebėti visą krovinio kelią - užsakovui užtenka užeiti į tinklapį, įvesti užsakymo numerį ir jis gaus visą reikiamą informaciją.

Deja, situacija kiek keičiasi, kai kroviniai vežami labai ilgais atstumais arba į kitas valstybes. Reikalas tas, kad centralizuoti visą logistiką negali net pati didžiausia krovinių pervežimu užsiimanti įmonė. Tada pereinama prie mulitmodalinių pervežimų. Multimodaliniai pervežimai taip pat apima kelias transporto rūšis, tačiau šiuo atveju krovinio gabenimu rūpinasi kelios įmonės, perduodančios viena kitai krovinį logistikos centruose ir transporto mazguose.

Multimodaliniai pervežimai leidžia nugabenti krovinį beveik į bet kurį planetos tašką. Vienas didžiausių trūkumų - būtinybė apiforminti kelis lydraščių komplektus - po vieną kiekvienai dalyvaujančiai įmonei. Dėl to sudėtingos multimodalinių pervežimų logistikos auga ir jų kaina, tačiau tik taip galima krovinius pristatyti į tolimiausius kampelius arba kai krovinio siuntėjas ir gavėjas yra skirtingose šalyse.

Tarptautinių pervežimų ypatybės

Mūsų dienomis vienas iš sėkmingo verslo vystymo rodiklių yra jo skverbimasis į tarptautines rinkas. Rusija, Europa, Kinija - visus šiuos regionus jungia platūs transporto tinklai ir vis labiau besiplečiantis bendradarbiavimas, tad tarptautinių pervežimų poreikis nenumaldomai auga.

Šiuo atveju reiktų žinoti, kad tarptautinis net paprasčiausių krovinių gabenimas turi savo specifiką ir susijęs su tam tikrais rūpesčiais. Išskirtinis tarptautinių pervežimų, nesvarbu, vešite prekes į Europą, ar į Rusiją, bruožas yra privalomas krovinio apiforminimas muitinėje. Tai - ganėtinai sudėtinga procedūra, turinti savų niuansų ir užslėptų sunkumų, kurių retai su tuo susiduriantys asmenys gali ir nepastebėti.

Krovinio apiforminimas muitinėje apima:

Muitinės dokumentų registraciją;

Dokumentų paketo, kurį turi sudaryti - sutarties pasas, kontraktas, šalių iš kurios ir į kurią bus gabenamas krovinys, kodai - patikrą;

Muitinės registracijos apmokėjimą;

Muitinės patikros praėjimą;

Patikrino krovinio praleidimą.

Jeigu visi minėti veiksmai atlikti tinkamai, rizika, kad krovinys bus sulaikytas, labai sumažėja.

Dar vienas veiksnys, turintis įtakos krovinio gabenimo efektyvumui - teisingas transporto pasirinkimas. Tarkim kroviniai tiek iš Kinijos, tiek iš tolimesnių Europos šalių, gali būti gabenami ir lėktuvais, ir traukiniais, ir vandens transportu.

Optimalios transporto rūšies pasirinkimą lemia keletas veiksnių, bene svarbiausias kurių - krovinio tipas. Jeigu gabenami maisto produktai ar gėlės, aišku, kad tos krovinys turi būti pristatomas skubiai. Kita vertus, jei vežama buitinė technika ar automobilių detalės, krovinys gali keliauti lėčiausiu, bet pigiausiu transportu.

 

Tarptautinis krovinių pervežimas

Nepaisant to, koks krovinys gabenamas, norisi, kad jis užsakovą pasiektų kaip galima greičiau ir pigiau. Įmonėms tai leidžia maksimaliai išnaudoti savo gamyklinius pajėgumus, eiliniam pirkėjui sudaroma galimybė įsigyti prekes už palankiausią kainą.

Norisi ar ne, bet tenka pripažinti, kad didžioji dalis į mūsų rinką patenkančių prekių šiandien yra gaminama Kinijoje, tad krovinių gabenimas iš Kinijos yra ganėtinai paklausus.

Kita vertus, savo specifinės produkcijos turi ir Europos šalys. Ji kainuoja brangiau, tačiau gerokai lenkia kiniškus analogus savo patikimumu ir kokybe.

Kaip greitai iš vieno ar kito regiono išsiųsti kroviniai pasieks užsakovą, nemažai lemia ir pervežimai užsiimančios įmonės galimybės - apima teritorija, krovinių gabenimo variantai ir būdai. Žinant, kokios prekės bus gabenamos, reikia pasirūpinti jų draudimu, apiforminti muitinės dokumentus ir suderinti, kaip krovinys pasieks galutinį maršruto tašką. Visais papildomais klausimais gali pasirūpinti vežėjas, jeigu jis yra pajėgus atlikti tokį darbą.

Kaip jau esame rašę, kroviniai gali būti gabenami automobiliais, geležinkeliu, jūrų transportu ir oru.

Krovinių gabenimas automobilių nėra pigiausias, tačiau suteikia daugiausia galimybių tiek vežėjui, tiek ir užsakovui. Kroviniai gali būti vežami „nuo durų iki durų", esant reikalui, priekaba su kroviniu gali būti prikabinta kitam vilkikui ar sujungta į autotraukinį, krovinį galima stebėti visą jo kelionės laiką.

Sunkiems ir didelės apimtiems kroviniams geriausia tinka geležinkelis. Tai - geriausias sunkių krovinių gabenimo kainos ir krovinio kelionės laiko santykis.

Visame pasaulyje plačiai paplitęs krovinių gabenimas vandens transportu. Mūsų regione dažniausiai naudojamas jūrų transportas, tačiau vis dažniau pasigirsta kalbų ir apie būtinybę atgaivinti upių krovininį transportą. Krovinio gabenimas vandeniu - vienas pigiausių ir patikimiausių būdų. Paprastai kroviniai keliauja saugiai, jiems negresia kitu transportu gabenamiems kroviniams kylantys pavojai. Tiesa, išimčių yra ir čia - ką įrodo prieš kelis metus į Klaipėdą plaukusiame kelte kilęs ir nemažai krovinių sugadinęs gaisras. Tai dar kartą įrodo, kad bet kokį gabenamą krovinį būtina apdrausti.

Oro transportas naudojamas tada, kai krovinį reikia nugabenti greitai. Lėktuvais dažniausiai gabenami nedidelio svorio kroviniai, turintys greitai pasiekti kitame žemyne esantį adresatą. Vilniaus oro uostas negali priimti ypač didelių lėktuvų, tačiau tiek Europos, tiek ir Rusijos oro uostuose gali leisti kelis geležinkelio vagonus galintis sutalpinti oro transportas.

Pastaraisiais metais ypač išpopuliarėjo surenkamų krovinių gabenimas, leidžiantis sutaupyti gabenant nedideles krovinių partijas, nes mokama tik už vietą, kurią užima siunčiamas krovinys. Tiesa, tokių krovinių gabenimas turi būti aiškiai suplanuotas, nes juos pakeliui ne kartą tenka iškrauti, perkrauti bei pasirūpinti laikinu jų saugojimu.

Parengta pagal užsienio spaudą

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Krovinių gabenimas automobiliais – privalumai ir transporto tipai

Kalbant apie populiariausius ir plačiausiai naudojamos ...

Sekimo funkcija transporto biržos TimoCom elektroniniame žemėlapyje TC eMap®

Transporto logistikos parodoje Miunchene, TimoCom ...

Vilkiko vairuotojo darbo vietos organizavimas

Krovinių transportavimo proceso efektyvumui nemažai įtakos turi ...

„Mercedes Benz Citan“ karavanas Vilniuje

Europoje „Citan" pristatymas įvyko 2012 m. pabaigoje...

Naujoji „Ford Fiesta Van“ – taupus ir išmanus verslo pagalbininkas

Mažasis komercinis automobilis 100 kilometrų kelio sunaudos vos 3,3 litro degalų

Ekonomiškas vilkikų vairavimas

Iniciatyvą parėmė vairuotojų mokymą važiuoti taupiai visokeriopai skatinanti nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija

Ar krovininiai automobiliai gali važiuoti taupiai?

Vairuotojų mokymą važiuoti taupiai visokeriopai skatina nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija...

Paroda „Kauno automobilių dienos 2012“

Parodoje lankytojai galėjo ...

Darbdaviai atranda naujų įdarbinimo būdų

Nedarbo lygiui šalyje siekiant per 13 proc...

„Renault Master“ – susipažįstame su komerciniu transportu

Komerciniai automobiliai - specifinė ir labai įdomi...