Sausas ir šiltas ruduo lepino vairuotojus, kuriems iki pat žiemos išvakarių neprireikė specifinių, žiemai reikalingų vairavimo įgūdžių. Tačiau specialistai perspėja, kad pereinamasis sezonas visuomet pasižymi išaugusiu avaringumu ir pažeria daug nemalonių staigmenų. Viena tokių - vadinamasis „juodasis" ledas, kuris gali tapti itin skaudžių nelaimių priežastimi.
„Ilgametė statistika negailestinga - vos tik rudenį pasiveja žiema, o termometro stulpelis priartėja prie nulio, avaringumo rodiklių kreivė šokteli aukštyn. Esame suskaičiavę, kad jeigu darbo dieną pasitaiko menkiausių kritulių, o temperatūra krenta žemiau 2°C - avaringumas šokteli 50 proc. Avaringumas bent trečdaliu išauga ir esant šlapiai kelio dangai", - sako draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.
Šlapia kelio danga - akvaplanavimo pavojus
Dauguma vairuotojų teoriškai žino, tačiau ne visada aiškiai suvokia, kaip pavojinga važiuoti keliu, kai jį dengia vandens sluoksnis.
„Vairuotojai pastebi, kad dėl kritulių miestuose eismas sulėtėja ir tarsi pakrinka. Tačiau iš tiesų esant šlapiai kelio dangai vairavimas pasikeičia. Vienas iš pavojų yra vadinamasis akvaplanavimas, kai automobilio sukibimas su kelio danga tampa menkas, o jausmas toks, lyg automobilis „plauktų". Tam tikru greičiu važiuojant tarp padangų ir kelio dangos susidaro vadinamoji vandens plėvelė, kuri smarkiai sumažina sukibimą ir net geriausios padangos negali išgelbėti situacijos. Be to, vandeniu padengtas kelias slepia ir kitus pavojus. Tarkime, vairuotojams dažnai sunku operatyviai identifikuoti, ar po vandeniu neslypi didelė duobė aštriais kraštais", - aiškina A. Žiukelis.
Pagrindinis patarimas, norintiems išvengti akvaplanavimo keliamo pavojaus, - laikytis ne leistino, bet saugaus greičio, kuris tokiu atveju gali būti ir gerokai mažesnis už nurodytą KET.
„Kai kuriose situacijose saugus greitis būna gerokai mažesnis nei leistinas, todėl nereiktų užsimiršti. Ypač esant krituliams, patarčiau mažinti greitį ir vadovautis priežodžiu „lėčiau yra greičiau". Draudimo žalų atveju, dar papildyčiau „ir saugiau", - sako specialistas.
Norint išvengti nelaimės taip pat labai svarbu, kad automobilis būtų techniškai tvarkingas, gamintojo numatytų matmenų ratlankiais ir geros būklės tinkamai pripūstomis žieminėmis padangomis.
„Jei patekote į akvaplanavimą, turėkite omenyje, kad tokiomis sąlygomis automobilį suvaldyti sunku, todėl pirmiausia venkite bet tokių staigių veiksmų ir nuosekliai, po truputį, tik jokiu būdu ne iš karto, mažinkite greitį. Žinoma, prieš tai įsitikinę, kad nėra per arti iš paskos važiuojančių ar aplink manevruojančių kitų transporto priemonių. Ypač svarbu, lėčiau nei įprastai įveikti kelio vingius, nemėginti staiga didinti greitį ar staigiau pasukti vairą. Tokiomis aplinkybėmis būtinai vairą laikykite abiem rankom", - svarbiausius veiksmus vardija specialistas.
„Juodasis ledas" - pavojus, kurį prognozuoti ypač sunku
Dar viena grėsmė kelyje šąlant - „juodasis ledas". Skaidrus ir permatomas, nuo kelio dangos vizualiai beveik nesiskiriantis, todėl beveik nepastebimas, ledas - tikras galvos skausmas kelininkams ir rimtas pavojus vairuotojams.
„Tai itin kompleksiškas gamtos reiškinys, priklausantis nuo temperatūros, rasos taško, vėjo. Nuo padangų asfaltas šyla, tuo tarpu kelio danga šlampa, oro temperatūra krenta ir dar pučia - taip kelias ir pasidengia „juoduoju ledu". Jis dažniausiai formuojasi itin greitai ir ne miestuose, bet krašto keliuose, magistralėse. Vairuotojai važiuoja kaip važiavę, nes danga iš pažiūros atrodo neslidi, o iš tikrųjų ten jau tyko pavojus", - aiškina A. Žiukelis.
Patekus į tokią kelio atkarpą važiuojant didesniu greičiu automobilis ima slysti. Kadangi situacija dažniausiai suprantama pavėluotai, sureaguoti į ją ne visada pavyksta adekvačiai.
„Didelis greitis niekada nėra saugumo sąjungininkas, bet žiemą jis ypač pavojingas. Jei jau patekote ant „juodojo" ledo - svarbiausia nepanikuoti, vengti bet kokių staigių judesių, nebandyti stipriai sukti vairo, staiga spausti stabdį. Svarbiausia - laipsniškai mažinti greitį palengva atleidžiant greičio pedalą. Automobilį suvaldyti įmanoma, svarbu, kad greitis būtų santykinai nedidelis", - aiškina BTA specialistas.
Pasak jo, sutrumpėjęs šviesusis paros metas, įvairūs krituliai ir greitai kintanti oro temperatūra suformuoja savotišką Molotovo kokteilį, kuris mažiau patyrusiems, išsiblaškiusiems ar neapdairiems vairuotojams gali būti pragaištingas. Todėl svarbu prisiminti, kad orams šąlant vairuoti visada būtina itin atidžiai.
5 dažniausiai užduodami klausimai apie vairuotojo pažymėjimus
Vairuotojo pažymėjimo galiojimas, keitimas internetu ir kiti svarbūs dalykai, kuriuos būtina žinoti kiekvienam vairuotojui.
Dešiniosios rankos taisyklė - kertinis Kelių eismo taisyklių principas
Vairuotojams kartais neaišku, kada ir kaip taikyti dešiniosios rankos taisyklę
Kaip užvesti dyzelinį automobilį šaltyje
Neįprastas būdas kaip neleisti sušalti dyzelinui net ir dideliame šaltyje
7 įdomūs faktai apie vairavimo egzaminus kitose šalyse
Kai kurie faktai priverčia nustebti, o kartais tiesiog nusišypsoti.
Automobilio įtaisų valdymas
Regitra pristato: nuotolinės vairavimo pamokos ne tik pradedantiesiems, tačiau ir ilgą vairavimo patirtį turintiems vairuotojams.
Vairuotojų egzaminavimas vyks realiame eisme
Atsisakoma pratimų aikštelėje, o būsimųjų vairuotojų įgūdžiai bus tikrinami realiame eisme. \ \
Psichologai: rizikingas vairavimas – gyvenimo būdo atspindys
Dažniausiai įvairios asmenybės charakteristikos lemia dažnesnes vairavimo klaidas arba įvairios asmenybės savybės lemia dažnesnius tyčinius kelių eismo taisyklių pažeidimus.
Kaip vairuoti esant permainingiems orams
Jei automobilyje staiga tampa įtartinai tylu ir apima jausmas, kad automobilis tarsi „plaukia”, o ne važiuoja, greičiausiai jūs važiuojate ypatingai lygiu ir slidžiu paviršiumi
Vairavimas žiemą
Lenktynininko patarimai: žiemos kelią reikia „jaukintis“
Kaip vairuoti naktį
Vairuoti užmiesčio keliais naktį visada būna gerokai sunkiau nei dieną