Ką reiktų žinoti apie transmisijos skystį?
Atnaujinta: 2020-03-09
  • bmw_6_variklis

Skystis, naudojamas automatinės transmisijose, atlieka pačias įvairiausias funkcijas: 1) perduoda sukimo momentą hidrotransformatoriuje iš variklio į pavarų dėžę, 2) užtikrina valdymo ir kontrolės sistemos funkcionavimą, 3)užtikrina frikcinių diskų darbą, 4) šaldo ir tepa besisukančias detales. Automatinėse pavarų dėžėse naudojamas specialus mineralinis tepalas, gaunamas sumaišius naftą su keliais specialiais priedais. Šis skystis vadinamas tepamuoju hidrauliniu transmisijos skysčiu. Jei naudojami kitų rūšių tepalai, mažėja ne tik transmisijos eksploatacinės charakteristikos, ji gali ir sugesti. Rekomenduotinas transmisinio skysčio tipas nurodytas ant automatinės transmisijos tepalo matuoklio arba mašinos pase. Daugelyje automobilių, turinčių APD, naudojami DEXRON, DEXRON 2 arba DEXRON 3 skysčiai, nors pastaruoju metu atsirado naujo tipo skysčių – T arba T 2. Skirtingi tipai specialiai yra gaminami skirtingų spalvų: DEXRON – raudonos, o T – geltonos. Maišyti jų nerekomenduotina, nes tai gali turėti liūdnų pasekmių.

Kaip dažnai keisti transmisijos skystį

Norint, kad transmisija dirbtų ilgai ir sėkmingai, reikia palaikyti optimalų skysčio kiekį ir nepamiršti jo pakeisti. Kiek laiko galima naudoti skystį, priklauso nuo automobilio amžiaus, ridos ir automobilio eksploatacijos. Lietuvoje jį reiktų keisti kas 20–25 tūkst. km. Tai ypač aktualu senesniems vakarietiškiems automobiliams. Tai paaiškinama tuo, kad seni automobiliai būna gerai pasidėvėję ir dirba ekstremaliomis sąlygomis. Be to, dalis skysčio pasilieka hidrotransformatoriuje, vožtuvuose, siurblyje ir kitose transmisijos ertmėse, todėl rankiniu būdu galima pakeisti tik dalį viso skysčio tūrio, kitaip sakant, skystis atnaujinamas, bet ne pakeičiamas.

Transmisijos skysčio keitimas

Transmisijos skystį reiktų keisti tam pritaikytuose automobilių servisuose, naudojant specialią aparatūrą ir pakeičiant visą skystį automatinėje pavarų dėžėje. Aparatas šią procedūrą atlieka per 30–40 minučių: jis išplaus hidraulinę sistemą ir pakeis skystį nauju. Apie transmisijos būklę daug gali pasakyti skysčio spalva ir kvapas. Jei APD veikia normaliai, skystis yra sodrios raudonos arba oranžinės raudonos spalvos. Tamsiai ruda arba juoda spalva kartu su nuodegų smarve rodo, kad transmisija sugedusi.

Transmisijos skysčio tikrinimas

Daugelio automobilių, turinčių APD, transmisijos skystis tikrinamas, kai variklis veikia ir įjungtas stovėjimo pavara „P“. Paprastai ant tepalo lygio matavimo liestuko yra kelios žymos. Dvi viršutinės atitinka normalų skysčio lygį, kai variklis įkaitęs iki darbinės temperatūros (60–90°С). Ši liestuko dalis žymima „/“, „º“ arba užrašu „Hot“. Norint, kad tepalas APD įkaistų iki reikiamos temperatūros, reikia nuvažiuoti apie 20 km. Tada automobilį reikia pastatyti lygioje, horizontalioje aikštelėje, ištraukti matavimo liestuką, sausai jį nuvalius įkišti į APD ir vėl ištraukti. Žemiausia sausa liestuko vieta rodys tepalo lygį APD. Kai kuriuose mašinų modeliuose liestukai turi ir apatinę žymą, kuri atitinka šalto tepalo lygį. Ši žymė leidžia nustatyti apytikrį įpilto tepalo lygį jį keičiant ar tiesiog tikrinant, kiek dar liko tepalo APD. Reiktų nepamiršti, kad tepalo kiekis ant liestuko, kai variklis yra šiltas, 0,6–0,7 cm skirsis nuo to, kurį matysime esant šaltam varikliui. Visgi tikrinti tepalo lygį reiktų esant karštam varikliui. Tiesa, yra tam tikrų matavimo subtilybių. „Honda“ ir „Acura“ automobiliuose tepalo lygį reikia tikrinti varikliui esant šiltam, bet išjungtam. Kai kuriuose „Mitsubishi“, „Proton“ ir „Hyundai“ automobiliuose tepalo kiekis tikrinamas, kai įjungta neutralioji „N“ pavara. Tokie pat reikalavimai keliami ir daugumai „Chrysler“, APD turinčių „Jeep Cherokee“ ir „Jeep Grand Cherokee“. Išimtį sudaro automobiliai, kuriuose yra „Aisin Warner“ gamintos APD. Tepalo kiekį reikia tikrinti įjungus stovėjimo pavarą „P“. „Aisin Warner“ gamybos pavarų dėžės turi pailgą podugnį, o galinėje dėžės dalyje yra tepalo išpylimo anga, „Chrysler“ gamintos pavarų dėžės turi keturkampį podugnį ir neturi tepalo išpylimo angos. Trijų pavarų automatines pavarų dėžes turinčiuose „Audi“ ir VW automobiliuose tepalo lygį taip pat reikia tikrinti, kai įjungta neutralioji „N“ pavara.

Transmisijos skysčio perpylimo/nepripylimo pavojus

Per daug mažas skysčio kiekis pavojingas, nes siurblys kartu su tepalu gali pradėti siurbti orą. Tepalas kaip reikiant nesuspaudžia frikcinių diskų, jie pradeda prasisukti ir nuo trinties sudega. Eksploatuojant automobilį su suputojusiu APD tepalu pavarų dėžė greitai suges. Tiesa, nereiktų painioti atskirų didelių oro burbuliukų ant liestuko su suputojusiu tepalu, kai pastarasis būna vienodai suputojęs mažais oro burbuliukais. Kai tepalas suputoja, padidėja jo tūris, todėl tikrinamas lygis atrodo padidėjęs. Reikia išjungti variklį, leisti tepalui nusistovėti. Nejungiant variklio vėl patikrinti tepalo lygį. Tepalą priversti putoti gali ir besisukančios APD detalės, jei lygis viršija leistiną normą. Tokiu atveju į tepalą panyra besisukančios APD detalės ir jis suputoja. Ir esant per mažai tepalo, ir per daug, jis suputoja, padidėja jo tūris. Perteklius ištaškomas per pavarų dėžės alsuoklį, kai tepalo yra per daug. Pažvelgus po mašiną galima išvysti tepaluotą pavarų dėžę. Pasistenkite, kad jūsų automobilio automatinėje pavarų dėžėje tepalo būtų tiek, kiek reikia, tuomet ji dar ilgai tarnaus.

 

Parengta pagal užsienio spaudą

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Pasaulinės automobilių pramonės laukia nauja krizė?

Įvertinus tai, kad dauguma Japonijos gamyklų vis dar nedirba, klausimas tampa labai aktualus

„Mylių Amerika“

Reportažas apie Martyno Starkaus ir Vytaro Radzevičiaus kelionę per JAV.

„Tuning World Bodensee 2009“.

Skaitytojo reportažas iš Vokietijoje vykusios parodos

„Stebuklas“ kaimyno kieme

„Ford Probe“ keičia įvaizdį…