Visureigiai tapo populiarūs prieš du dešimtmečius. Dabar automobilių gamintojai kuria naujų mašinų, galinčių įveikti neišvažiuojamus kelius ar sunkiai pravažiuojamas vietoves. Vartotojai beveik nesusimąsto, kad pirmieji visureigiai buvo kariniai automobiliai. Karinė šių mašinų paskirtis lėmė klasikinę jų išvaizdą: trumpa mašinos bazė, rėminis kėbulas, priklausoma pakaba ir, žinoma, solidus automobilio aukštis.
Laikui bėgant, visureigiai dažniau naudojami taikiems tikslams, todėl jų išvaizda kito. Automobilių, kurie atitinka klasikinio visureigio etaloną, yra labai mažai.
Pats žinomiausias – „Jeep Wrangler“. Šiuo metu gaminama ketvirtoji šio automobilio karta. Mašina sukonstruota Antrojo pasaulinio karo metais. Ji buvo skirta karininkams. XX a. penktojo dešimtmečio viduryje daug jų pagal land-lizingo sutartis pateko į SSRS. Tai vadinamasis „Willis“. Nuo tų laikų jo konstrukcija beveik nepakito, tačiau gamyklos indeksai keitėsi vienas paskui kitą – CJ, YT, TJ, JK. Naujausi automobiliai vartotojams pristatyti 2007 m. Automobilio sąranka liko tokia pat: rėmas, priklausomos pakabos, tačiau pirmą kartą buvo sukonstruoti du automobilio bazės variantai. Ilgasis modelis (ilgis 2945mm), varomas benzininiu 3,8 V6 varikliu, pavadintas „Wrangler Unlimited“.
Kitas visureigis, sukurtas amerikiečių, tapo kultine mašina. Ji karjerą pradėjo kaip karinis automobilis, skirtas NATO pajėgoms. Tai garsusis „Hummer H1“ – tikras karinis automobilis, tik truputį pritaikytas taikiam gyvenimui. Jį aštuntojo dešimtmečio pabaigoje sukūrė „Amerikans Motors“ koncernas. Tuo metu automobilis vadinosi „HMMWV“ (M998 High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) arba „Humvee“. Beveik niekas nežino, kad vėlesnis pavadinimas „Hummer“ taip pat yra trumpinys, šifruojamas taip: High Utility Maximum Mobility Easy Rider. Šio monstro pavadinime slypi pagrindinė konstruktorių idėja: automatinė pavarų dėžė. Ji buvo pirmajame modelyje, kad automobiliu galėtų sužeistas ar visiškai nepatyręs karys. Pusės metro prošvaisa leidžia užvažiuoti ant 1 m aukščio pakylos ir įveikti brastas, kurių gylis siekia 1,5 m. Kliūtis šiam automobiliui padeda įveikti visiškai nepriklausoma pakaba ir idealus agregatų svorio paskirstymas. Automobilio konstrukcija tikrai originali: variklis ir transmisija įrengti ir bazėje ir salone. Per Kuveito karą „Humvee“ tapo tikra televizijos žvaigžde. Automobilis nuolat pasirodydavo naujienų reportažuose, pasakojančiuose apie karinius veiksmus. Taigi karinė operacija „Audra dykumoje“ buvo gera reklaminė „Hummer“ kampanija. Vienas pirmųjų panorusių įsigyti šią mašiną asmenų – žinomas sportininkas ir kovinių filmų žvaigždė Arnoldas Švarcnegeris. Jį galima vadinti „Hammer“ naudojimo taikiomis sąlygomis pradininku. Vėliau automobilių pramonės gigantas „General Motors“ susijungė su „Americans Motors“ ir ėmėsi gaminti naujus „Hummer“ modelius „H2“ ir „H3“.
Įdomu tai, kad informaciniuose reportažuose iš kovos laukų buvo galima pamatyti ir „Lamborghini“. Daugelis atsimena grėsmingai atrodantį visureigį „LM002“, tačiau retas kuris žino, kad šis trumpinys reiškia „Lamborghini Military“, o skaičiai – prototipo numerį. Šio visureigio pirmtakas yra 1977 m. sukurtas „Cheetah“, dalyvavęs Amerikos gynybos ministerijos paskelbtame konkurse. Jis buvo visiškai nepanašus į „LM002“. „Cheetah“ buvo be durų, turėjo medžiaginį stogą, variklis – įtaisytas mašinos užpakalyje. Konkursą laimėjo „Hummer“, o italų automobilių koncernas beveik bankrutavo. Italijos konstruktoriai sugalvojo beprotišką idėją – paversti „Cheetah“ pačiu greičiausiu, prabangiausiu ir brangiausiu visureigiu pasaulyje. Taip atsirado „LM002“. Automobilį varė 12 cilindrų 444 arklio galių benzininis variklis. Vartotojams automobilis pristatytas 1986 m., o serijinė gamyba tęsėsi iki 1993 m.
„Hummer“ patikimumas ir konstrukcijos genialumas lėmė tai, kad atsirado daugybė jo kopijų.
Pavyzdžiui, japonai pagamino visureigį „Toyota MegaCruiser“, kurio agregatų išdėstymas labai panašus į originalą.
Kinai „Hammer“ nukopijavo du kartus – „Dongfeng Motors Eastwind EQ2050” ir „SAC SFQ2040“, kurių išorė beveik niekuo nesiskiria nuo Amerikoje sukurto automobilio.
Net Rusijos automobilių gamintojai neatsispyrė kopijavimo pagundai. „GAZ“ gamykloje sukonstruoto visureigis „Tigr“ labai panašus į „Hummer“. Rusų modelis sunkesnis ir didesnis už Amerikoje gaminamus. Rusijos konstruktoriai, kurdami „Tigr“, naudojosi gerai žinomo šarvuočio „BTR“ sąranka. Jie sukūrė universalų visureigį, kurio gebėjimas įveikti kliūtis yra net geresnis negu „Hummer“. Kol kas, „Tigr“ gaminamas tik mažomis partijomis ir pagal karinius užsakymus, o bandymai pritaikyti jį taikiam gyvenimui buvo nesėkmingi.
Parengta pagal užsienio spaudą
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.
„Škoda Octavia“ - naujasis "Metų automobilis"
Pirmadienio vakarą sostinės „Litexpo" rūmuose ...
Europoje išbandyti penki nauji automobiliai
„Euro NCAP" paskelbė penkių naujų automobilių avarinius bandymus
„Lexus“ – išskirtiniai automobiliai
„Lexus" prekių ženklas buvo sukurtas tam, kad „Toyota" JAV ir Europos rinkai galėtų pasiūlyti liukso klasės automobilius.
Automobilių rinkos klasifikacija
Informacija apie Lietuvoje parduodamus automobilius (atnaujinta 2011 m. rugpjutį)
Apklausus 40 milijonų žmonių paaiškėjo, kokie bus ateities automobiliai
Jau aiškėja, kas ateityje išliks.
Ekspertus šokiravo menkas pikapų saugumas
Bandymų rezultatai privertė susimąstyti.
Žinomi Lietuvos žmonės ir jų automobiliai – SĖKLA
Autoreviu.lt toliau pažindina savo skaitytojus su žinomų Lietuvos žmonių transporto priemonėmis.
Įžymybės ir jų automobiliai
Tai, kas domina daugelį - žvaigždžių mašinos ir jų charakteris.