Prie vairo jauni ir labai pavojingi
Atnaujinta: 2020-03-09
  • IMG_4891__Small_

 

Lietuvoje pagal statistiką daugiausia eismo įvykių vairuotojai padaro per pirmuosius dvejus metus. Lietuvoje vairuotojo pažymėjimas išduodamas 18 metų sulaukusiems asmenims, taigi galima daryti išvadą, kad pavojingiausi prie vairo 18–19 metų jaunuoliai. Kokia situacija didžiausiose pasaulio valstybėse?

„Associated Press“ paskelbė amerikiečių draudimo bendrovės „State Farm Mutual Automobile Insurance Co“ tyrimo rezultatus. Bendrovės specialistai ištyrė 2000–2005 m. eismo įvykius JAV ir nustatė, kad daugiau negu pusė jų įvyko dėl vairuotojų paauglių kaltės.

Per šį laikotarpį eismo įvykiuose nukentėjo daugiau kaip 2,5 mln. vaikų nuo 8 iki 17 metų amžiaus, 9 807 iš jų žuvo. Daugumas avarijų įvyko per išeigines. Bene pagrindinės priežastys: pasirinktas nesaugus greitis, neprisisegti saugos diržai, vairavimas apsvaigus nuo alkoholio. Amerikiečių tyrinėtojai tik dabar priėjo prie išvados, kad eismo įvykio tikimybė dvigubai didesnė, jeigu prie vairo sėdi 16–19 m. paauglys, negu tuomet, kai vairuoja 25 metų žmogus. Pamatę tokią statistiką, amerikiečiai gavo progos susimąstyti, kad vertėtų padidinti vairuotojų amžiaus cenzą bent jau iki 16 metų. Šiuo metu pagal galiojančius įstatymus 9 JAV valstijose vairuoti galima sulaukus 14 metų, maždaug 30 valstijų – sulaukus 15, kitose – nuo 16.

Kaimyninėje Rusijoje pastaruoju metu KET tik griežtinamos, tačiau problemų užtenka. Beveik kasdien galima rasti informacijos apie kraupius eismo įvykius ir žuvusiuosius. Maskvoje kasnakt „auksinis jaunimas“ lekia gatvėmis tėvų nupirktais arba jiems nežinant pasiimtais automobiliais. Provincijoje jaunuoliai senais žiguliukais ar motociklais laksto miško keliukais ir pievomis. Visur tokie pasivažinėjimai labai dažnai baigiasi tragiškai.

Daugumas Rusijos draudimo bendrovių stengiasi nekaupti duomenų apie paauglių sukeltus eismo įvykius. Statistiniai duomenys kaupiami apie problemiškiausių prekių ženklų automobilius, finansines rizikos analizes, problemiškiausius vairuotojus ar galimus sukčiavimo atvejus: viską, kas turi tiesioginę įtaką nuostoliams. Kelių eismo inspekcija avarijas sukėlusių asmenų amžiaus statistikos taip pat neveda, tad galima manyti, kad Rusijoje tai nėra tokia problema kaip JAV. Kita vertus, Rusijoje, kaip ir Lietuvoje, vairuotojo pažymėjimą galima gauti tik sukakus 18 metų, tad paauglių daromų avarijų skaičius tikrai mažesnis negu JAV. Nepilnamečių, neturinčių teisės vairuoti transporto priemonę, daromos avarijos sudaro apie 1–2 proc. bendro eismo įvykių skaičiaus.

Avarijų scenarijus toks: paaugliai susimeta ir nusiperka gerokai gyvenimo mačiusį automobilį. Dažniausia važinėjama kiemais ar kaimo keliukais, o kelionė didesniais keliais, kur eismas intensyvus, baigiasi tragiškai. Nelaimė įvyksta dėl prastos automobilio techninės būklės, ne tik dėl vairuotojo patirties trūkumo. Dažnai situaciją pablogina alkoholis ar narkotikai. Taip pat palyginus dažnai išgėrę tėvai, norėdami „saugiai pasiekti“ namus, prie vairo leidžia nepilnamečius vaikus.

Prieš kelis metus Rusijoje įvyko baisi avarija. Šeimoje augo keturi vaikai nuo 6 iki 15 metų amžiaus. Jie tėvo automobiliu nusprendė važiuoti pažvejoti. Tikriausiai ne pirmą kartą paaugliams buvo leista važiuoti. Deja, šį kartą, važiuojant užsikirto automobilio vairas, vaikai išvažiavo į priešingo eismo kelio juostą ir susidūrė su kamazu. Visi vaikai žuvo vietoje.

Nepaisant tokių įvykių, Rusijoje pasigirsta kalbų, kad reiktų leisti vairuotojo pažymėjimus gauti 15–16 amžiaus paaugliams. Matyt, kalbos taip ir liks kalbomis, o amžiaus cenzas mažinamas tikrai nebus. Draudikai Rusijoje, kaip ir Lietuvoje, į jaunus vairuotojus linkę žiūrėti nepatikliai. Statistika rodo, kad daugiausia nuostolių pridaro būtent nepatyrę vairuotojai. Asmenims, nesukakusiems 22 metų, taikomas aukštesnis koeficientas draudžiantis privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Daugelis draudimo bendrovių aukštesnį koeficientą besidraudžiantiems KASKO draudimu taiko iki 25 m. Kita vertus, šis sprendimas turi rimtą pagrindą. Jauni vairuotojai dažniausiai vairuoja agresyviai. Stingant patirties, viskas dažnai baigiasi eismo įvykiais. Apie 15-mečius prie vairo verčiau nekalbėti. Akivaizdu, kad Rusijoje eismo įvykių tik padaugėtų, jeigu vairuotojo pažymėjimai būtų išduodami jaunesniems vairuotojams.

JAV praktika rodo, kad 15-mečiai prie vairo sukelia daug problemų, tad kalbėti apie amžiaus cenzo mažinimą tikrai neverta. Prieš mėginant įvesti naujoves, reiktų gerai pagalvoti, kodėl ir kam tai bus naudinga. Pagal statistiką vairuotojų amžiaus cenzo mažinimas – potencialiai pavojingas ir neduoda jokios praktinės naudos. Patys rusai prisipažįsta, kad Rusijos keliuose siaučia chaosas (Lietuvos, deja, taip pat). Rusijos keliai išsiskiria prasta danga, neaiškiu žymėjimu, netinkamai sustatytais kelio ženklais, o kur dar žema vairuotojų kultūra ir pan. Esant tokioms sąlygoms leisti į kelius 15–16 metų paauglius būtų tikras absurdas.


Parengta pagal užsienio spaudą

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.


Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

5 dažniausiai užduodami klausimai apie vairuotojo pažymėjimus

Vairuotojo pažymėjimo galiojimas, keitimas internetu ir kiti svarbūs dalykai, kuriuos būtina žinoti kiekvienam vairuotojui.

Dešiniosios rankos taisyklė - kertinis Kelių eismo taisyklių principas

Vairuotojams kartais neaišku, kada ir kaip taikyti dešiniosios rankos taisyklę

Kaip užvesti dyzelinį automobilį šaltyje

Neįprastas būdas kaip neleisti sušalti dyzelinui net ir dideliame šaltyje

7 įdomūs faktai apie vairavimo egzaminus kitose šalyse

Kai kurie faktai priverčia nustebti, o kartais tiesiog nusišypsoti.

Automobilio įtaisų valdymas

Regitra pristato: nuotolinės vairavimo pamokos ne tik pradedantiesiems, tačiau ir ilgą vairavimo patirtį turintiems vairuotojams.

Vairuotojų egzaminavimas vyks realiame eisme

Atsisakoma pratimų aikštelėje, o būsimųjų vairuotojų įgūdžiai bus tikrinami realiame eisme. \ \

Psichologai: rizikingas vairavimas – gyvenimo būdo atspindys

Dažniausiai įvairios asmenybės charakteristikos lemia dažnesnes vairavimo klaidas arba įvairios asmenybės savybės lemia dažnesnius tyčinius kelių eismo taisyklių pažeidimus.

Kaip vairuoti esant permainingiems orams

Jei automobilyje staiga tampa įtartinai tylu ir apima jausmas, kad automobilis tarsi „plaukia”, o ne važiuoja, greičiausiai jūs važiuojate ypatingai lygiu ir slidžiu paviršiumi

Vairavimas žiemą

Lenktynininko patarimai: žiemos kelią reikia „jaukintis“

Kaip vairuoti naktį

Vairuoti užmiesčio keliais naktį visada būna gerokai sunkiau nei dieną