Kas aktualu žiemą sunkvežimių savininkams ir vairuotojams?
Atnaujinta: 2020-03-09
  • DSC00049__Large_

UAB "Kelias", remontuojantis ne tik lengvuosius automobilius, bet ir sunkvežimius, tuoj švęs savo 20 metų jubiliejų.  20 metų rinkoje - ilgas laikotarpis, kuris pats už save kalba apie atliekamų darbų kokybę ir sukauptą patirtį. Džiugu, kad savo patirtimi UAB "Kelias" specialistai maloniai sutiko pasidalinti su autoreviu.lt skaitytojais.

Kartais savininkų ir vairuotojų požiūris dėl aktualiausių dalykų ir prioritetų skiriasi. Savininkui svarbiausia, kad transporto priemonė judėtų, turėtų reikiamus leidimus, kertant muitines, ir kuo skubiau pasiektų maršruto ar kelionės tikslą. Todėl savininkų mintys ir visos pastangos būna skirtos tam, kad automobilis kuo trumpiau stovėtų, jį remontuotų ir kuo efektyviau (greičiau) atliktų numatytus darbus. Vairuotojas pirmiausia rūpinasi savo darbo vietos patogumu, saugumu, efektyviu darbo laiko išnaudojimu ir tik tada savininkui rūpimais klausimais. Tad visa tai ir matyti automobilio priežiūroje ir eksploatacijoje.

Savininkas pirmiausia pasirūpina reikiamais dokumentais ir leidimais planuojamam maršrutui, paskui, pabendravęs su vairuotoju ar mechaniku (kuris rūpinasi visu savininko transporto parku), suplanuoja transporto priemonės remonto ar prevencinius priežiūros darbus. Dažniausiai tai būna: rūpestis, ar laiku atliktas techninis aptarnavimas, ar pasiruošta šaltajam metų sezonui, pasirūpinama skubiu atsiradusių gedimų pašalinimu.

Vairuotojui labiausiai rūpi: ar jis nesustos (t. y. nesuges jo transporto priemonė) kur nors neplanuotai pakeliui, ar tinkamas kuras įpiltas į automobilio baką, ar tinkamai veikia automobilio kuro, oro, elektros ir salono apšildymo sistemos.

Tad sunkvežimio savininkas, atsižvelgęs į vairuotojo ar mechaniko pastabas, išleisdamas automobilį į reisą, maršrutą ar darbo pamainą, šaltuoju metu laiku turėtų pasirūpinti šiais dalykais:

1. Ar tinkamas kuras (t. y. žieminis) įpiltas į transporto priemonės kuro baką. Jei automobilis vyksta ten, kur minusinė temperatūra didesnė (t.y. per -20 laipsnių), pasirūpinti prevencinėmis priemonėmis, kad neužšaltų kuras. Dažniausia tuo tikslu naudojamas žibalas, kurio pilama į kuro baką santykiu 1:10, t. y. 1 litras žibalo 10-iai litrų dyzelinio kuro. Kartais naudojami ir papildomi dyzelinio kuro priedai, kurie suriša jame esantį vandenį, taip neleisdami dyzeliui šaltyje sutirštėti ir užkišti kuro sistemą, taip sustabdant ar blokuojant automobilį tol, kol atitirps užšąlęs kuras. Taip pat kuro sistemai labai svarbūs filtrai. Šiuolaikinės sunkvežimių kuro sistemos dažniausiai turi keletą jų, t. y. pirminio ar grubaus valymo filtras, kuris filtruoja stambesnes priemaišas ir suriša dyzeline esančio vandens pėdsakus, ir antrinis kuro filtras, kuris gaudo jau smulkesnio skersmens išorines priemaišas. Nuo jo labai priklauso efektyvus variklio darbas. Todėl labai svarbu laiku pakeisti abu kuro filtrus, o esant ypač šaltoms aplinkos oro sąlygoms geriau turėti atsarginių kuro filtrų komplektą.

2. Ar tinkamos padangos (ir pakankamas jų protektorius) yra sumontuotos ant transporto priemonės visų ašių (ir priekabos). Kadangi esant blogoms ar netinkamoms padangoms nors ant vienos transporto priemonės ašies, gali susiklostyti tokia situacija, kad automobilis (arba priekaba) atsisakys klausyti vairuotojo nurodymų ir savavališkai pradės veiksmus, kurie gali sukelti pavojų visai transporto priemonei, ją vairuojančiam asmeniui ar kitiems eismo dalyviams bei išorinei aplinkai.

3. Kokios būklės yra eksploatuojamo automobilio stabdžiai. Koks stabdžių sistemos veikimo efektyvumas, ar pakankamai efektyviai (ypač pakrautos transporto priemonės) galima sustabdyti automobilį slidžiame ar snieguotame kelyje, kur stabdymo kelio svarba ypač aktuali. Tad prieš žiemą reikia nepamiršti patikrinti, koks stabdžių trinkelių resursas ir ar efektyvus automobilio (ar viso sąstato) stabdymas, tai nesunkiai galima patikrinti ant stabdžių tikrinimo stendo. Esant mažam stabdžių trinkelių resursui ar žemam stabdymo efektyvumui reikėtų pamąstyti apie naujų stabdžių trinkelių sumontavimą ir stabdžių sistemos tinkamo sureguliavimo. Tai ypač aktualu autosąstatų savininkams ir vairuotojams, nes, kuo daugiau automobilyje yra ratų, tuo didesnė tikimybė, kad kažkuris iš jų gali sustreikuoti pačiu netinkamiausiu momentu, taip sukeldamas pavojų atliekamo darbo (tikslo) įvykdymui ar net eismo saugumui.

4. Ar tinkamai veikia ir eksploatuojama automobilio stabdžių suslėgto oro sistema. Nepasirūpinus suslėgto oro sistemos tinkamu veikimu, gali užšalti stabdžių oro sistemos vožtuvas ir automobilis išviso nepajudės ar sustos netinkamoje vietoje ir pačiu netinkamiausiu metu. Kadangi suslėgtas oras yra ruošiamas oro kompresoriumi ir nuolat tiekiamas į įvairius stabdžių, pakabos ir kitus mazgus, eksploatuojant automobilį besikeičiančiomis oro sąlygomis, jame susidaro kondensatas, kuris gali labai greitai sustingti į ledo gabaliukus, jeigu laiku nepasirūpinsime jo pašalinimu iš sistemos ar prevencinėmis kondensato filtravimo priemonėmis. Tokia priemone - suslėgto oro džiovintuvas, t. y. drėgmės rinktuvas, kuris filtruoja iš kompresoriaus tiekiamą suslėgtą orą ir surenka į jame esančių tepalo (iš kompresoriaus) ir susikondensavusio vandens pėdsakus, taip neleisdamas patekti tepalo lašams ir vandens emulsijai  į kitus oro sistemos mazgus ir prietaisus. Todėl labai svarbu, kad prieš šaltąjį sezoną drėgmės rinktuvo filtras būtų šviežias (naujas), kad sugebėtų kuo efektyviau surinkti iš kompresoriaus ateinančio tepalo ir vandens emulsijos pėdsakus. O vairuotojui, pastebėjus per didelį drėgmės kondensato kiekį oro sistemoje, svarbu kuo dažniau šalinti iš jos susikaupusią tepalo lašų ir vandens emulsiją, nuleidžiant visą suslėgto oro sistemoje esantį orą per tam skirtą avarinį vožtuvą.

5. Labai svarbus pagrindinių automobilio elektros sistemos įrenginių, prietaisų ar mazgų veikimas. Tai akumuliatorių baterija ir elektros sistemos generatorius. Šių įrenginių būklė ir sklandus darbas leidžia išvengti nemažai galimų nesklandumų ir kelyje atsirandančių techninių problemų. Tad prieš žiemą pravartu patikrinti automobilio akumuliatorių baterijos techninę būklę, įvertinti jo galimybes ypač šaltomis oro sąlygomis. Taip pat svarbu įsitikinti, ar tinkamai veikia elektros sistemos generatorius, ar efektyviai jis krauna akumuliatorių, kuris žiemos sąlygomis būna ypač išnaudojamas. Dar keli ir ne ką mažiau svarbūs elektros sistemos prietaisai yra automobilio salono apšildymo įrenginiai, t. y. langų apipūtimo-vėdinimo prietaisas bei papildomas autonominis kabinos šildytuvas, kuris leidžia palaikyti norimą oro temperatūrą vairuotojo darbo ir poilsio vietoje. Sutrikęs šių sistemų ar prietaisų darbas neleidžia efektyviai ir saugiai vairuotojui atlikti savo darbo ir patogiai ilsėtis. Reikėtų paminėti dar kelis svarbius elektros sistemos įrenginius, kuriuos turi ne visos ypač senesnės transporto priemonės, t. y. kuro sistemos šildytuvai ir suslėgto oro drėgmės rinktuvo šildytuvas. Kuro sistemos šildytuvai leidžia neužšalti dyzeliniam kurui ir sėkmingai užvesti variklį esant didelei minusinei temperatūrai, todėl jų efektyvus veikimas leidžia drąsiau vykti ten, kur minusas viršija dvidešimt laipsnių. Suslėgto oro drėgmės rinktuvas filtruodamas iš kompresoriaus tiekiamą orą jį dar pašildo, taip jį džiovindamas ir pašalindamas iš jo kuo daugiau vandens likučių.

6. Jeigu krovininis automobilis vyksta ar yra eksploatuojamas ten, kur daug sniego, tad reiktų pasirūpinti papildomomis priemonėmis, kurios leistų sėkmingai įveikti ant kelio esančias sniego pusnis. Viena iš tokių priemonių yra ant varančiųjų ratų montuojamos grandinės, kurios padeda ratams įveikti sniego pusnis, neleisdamos taip lengvai (kaip be jų) prasisukti varantiesiems ratams ir užklimpti sniego pripustytuose kelio ruožuose ar atkarpose. Kitos šioje situacijoje padedančios priemonės yra kastuvas ir žvyras.

Kitos priemonės ir veiksmai, eksploatuojant automobilį žiemą, manau, žinomos daugeliui vairuotojų. Svarbiausia, prieš atšąlant orams pasirūpinti, kad automobilyje būtų įpilti šalčiui atsparūs variklio aušinimo ir langų apiplovimo skysčiai, būtina patikrinti langų valytuvų būklę ir įsitikinti, ar tvarkingai veikia visos apšvietimo ir signalizavimo sistemos. Apie sniego valymo šepečius, sniego grandiklius, šiltas pirštines ir tinkamą avalynę žino ir naujokas kelyje.


Pagarbiai
Saulius Stankevičius

UAB „KELIAS"
Verkių g. 30B, 08221 Vilnius
Tel./faks. (8 ~ 5) 231 52 60
Mob. tel. +370 699 31 432
El.paštas s.stankevicius@kelias.com
www.kelias.com

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Krovinių gabenimas automobiliais – privalumai ir transporto tipai

Kalbant apie populiariausius ir plačiausiai naudojamos ...

Sekimo funkcija transporto biržos TimoCom elektroniniame žemėlapyje TC eMap®

Transporto logistikos parodoje Miunchene, TimoCom ...

Vilkiko vairuotojo darbo vietos organizavimas

Krovinių transportavimo proceso efektyvumui nemažai įtakos turi ...

„Mercedes Benz Citan“ karavanas Vilniuje

Europoje „Citan" pristatymas įvyko 2012 m. pabaigoje...

Naujoji „Ford Fiesta Van“ – taupus ir išmanus verslo pagalbininkas

Mažasis komercinis automobilis 100 kilometrų kelio sunaudos vos 3,3 litro degalų

Ekonomiškas vilkikų vairavimas

Iniciatyvą parėmė vairuotojų mokymą važiuoti taupiai visokeriopai skatinanti nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija

Ar krovininiai automobiliai gali važiuoti taupiai?

Vairuotojų mokymą važiuoti taupiai visokeriopai skatina nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija...

Paroda „Kauno automobilių dienos 2012“

Parodoje lankytojai galėjo ...

Darbdaviai atranda naujų įdarbinimo būdų

Nedarbo lygiui šalyje siekiant per 13 proc...

„Renault Master“ – susipažįstame su komerciniu transportu

Komerciniai automobiliai - specifinė ir labai įdomi...

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: