Lengvojo automobilio sankabos ir išmynimo guolio keitimas
Atnaujinta: 2022-07-29

Automobilius galima skirstyti įvairiai. Skirstant pagal pavarų dėžės tipą tai bus modeliai su automatine pavarų dėže ir modeliai su mechanine pavarų dėže. Šiuo atveju skiriasi sankaba. Kas yra ta sankaba? Kodėl ji genda ir kaip ji keičiama? Apie tai pabandysime papasakoti padedant autoserviso specialistams.

Sankaba trumpam atjungia automobilio transmisijąnuo veikiančio variklio, o vėliau sklandžiai juos sujungia. Transmisiją tenka atjungti tada, kai automobilis stabdomas arba perjungiamos pavaros. Stabdomas automobilis, kai pavaros neišjungiamos, sumažėjus greičiui gali pradėti trūkčioti ir net užgesti. Perjungiant pavaras neišmynus sankabos gadinama pavarų dėžė.

 

sanakabos keitimas

Tvarkinga sankaba užtikrina, kad automobilis, užvedus variklį, ne tik sklandžiai pajudės, bet ir, perjungiant pavaras, tolygiai judės. Jeigu automobilis trūkčioja, tai gali reikšti arba vairuotojo patirties stoką, arba sankabos gedimą.

Kadangi sankabą sudaro nuolat judančios detalės, kurioms tenka didelės apkrovos, gedimų pasitaiko dažnai. Be to, reikia nepamiršti, kad net ir tvarkingai važinėjant sankaba pamažu dėvisi, tad anksčiau ar vėliau teks keisti arba dalis, arba visą. Sankabą sudaro: smagratis, diskatorius, diskas (pastaraisiais metais daugėja modelių, turinčių dvigubą sankabą) ir išmynimo mechanizmas (išminamasis guolis).

 

sena ir nauja sankaba
Sena ir nauja sankabos

Sankabos skirta perduoti variklio sukimo jėgą ratams. Tai tarpininkė tarp variklio, kuriame dega kuras, ir pavarų dėžės. Sakant paprasčiau, kai įjungta kuri nors pavara, automobilis važiuoja, išmynus sankabą, sukimo jėga automobilio pavarų dėžei neperduodama ir automobilis tik rieda.

Galimus sankabos gedimus ar susidėvėjimą rodo keletas požymių: pašaliniai garsai, kaukimas, sankabos disko praslydimas, pasunkėjęs pavarų įjungimas / perjungimas, netolygus automobilio pajudėjimas iš vietos. Jei sankabai teks per didelės apkrovos, ji gali paprasčiausiai sudegti, tada apie problemą informuos ir nemalonus kvapas.

Dylant sankabos diskui, prastėja sukibimas, tada, atleidus sankabos paminą, jaučiamas praslydimas, automobilis nenoriai pajuda iš vietos. Jeigu sankaba hidraulinė, ją laikas keisti, jeigu valdoma lynu, keitimą galima atitolinti pareguliavus lyną.

 

automobilio apžiūraAutomobilio apžiūra

Jeigu kilo įtarimų dėl sankabos būklės, o patys jos patikrinti nemokate, kreipkitės į autoserviso specialistus. Susidėvėjęs sankabos diskas prasčiau dirba, be to, kyla pavojus sugadinti kitas detales. Tarkim, ilgai važinėjant su praslystančia sankaba galima perkaitinti smagratį. Tokiu atveju automobilio lauks rimtas remontas, apimantis ne tik sankabos keitimą, bet ir smagračio restauravimą arba, priklausomai nuo modelio, keitimą.

 

sankabos keitimas

Daugumai modelių sankabos keitimas pradedamas "iš viršaus"

Sunkiausia šiuo atveju tai, kad apžiūrėti sankabą galima tik nuimtą nuo automobilio. Mūsų rinkoje yra keletas senesnių „Saab" modelių, kuriuose sankabą galima pakeisti nepakeliant automobilio mechaniniu keltuvu. Visuose kituose modeliuose, norint pasiekti sankabą, tenka iškelti automobilį ir nuimti pavarų dėžę.

Net automobilio techninio aptarnavimo metu, nematant sankabos, nustatyti jos disko būklę ganėtinai sunku.

sankaba ir diskatorius
Sankabos ir diskatorius būklė matoma tik juos nuėmus

Atrodytų, kad šiuo atveju paprasčiau ir greičiau turėtų būti dirbant su mažais automobiliais. Visgi realybė kitokia. Kaip greitai pavyks nuimti pavarų dėžę ir pasiekti sankabą, lemia automobilio konstrukcija. Tarkim, užpakaliniais ratais varomame autobusiuke nuimdami pavarų dėžę užtruksite apie 30 min. (pasiruošus ir turint tinkamus įrankius). Jeigu nuspręsite sankabą keisti patys, rekomenduotina tinkamai pasiruošti - turėti įvairaus ilgio raktų komplektą, keliolika galvučių, šviesos šaltinį, atramą varikliui, rudis tirpdančių purkštukų ir, jei tai daroma pirmą kartą, ardomo automobilio schemą. Reikalas tas, kad naujuose automobiliuose yra nemažai varžtų, kurie iškart nepastebimi. Jeigu žinosite bent apytikslę jų vietą, bus paprasčiau.

 

pavarų dėžė ir variklis
Pavarų dėžė ir variklis - vaizdas iš apačios

Prieš pradedant visus darbus reikia atjungti akumuliatorių. Vėliau, priklausomai nuo automobilio konstrukcijos, jį gali tekti išimti, nes po akumuliatoriumi dažnai yra viena iš variklio pagalvių, kurią reikia nuimti. Kartais tenka nuimti ir siją. Tokiu atveju sumontavus visas dalis atgal būtina atlikti ratų suvedimą.

 

išimtas akumuliatorius
Išimtas akumuliatorius ir jo dėklas

Dažname vakarietiškame modelyje sankaba ir stabdžiai dalinasi vienu centriniu cilindriuku, tad atjungus sankabą dalis stabdžių skysčio iš jo išteka. Pakeitus sankabą ir ją surinkus, prieš leidžiantis į kelią būtina papildyti stabdžių skystį ir išleisti orą iš sankabos.

Tepalas išleidžiamas ir iš pačios pavarų dėžės. Jei reikia, atjungiami ir ištraukiami pusašiai, nuimamas starteris ir kitos galinčios trukdyti detalės. Po to galima nuimti ir pačią pavarų dėžę.

 

Automobiliuose ji sveria nuo 40 kg, tad nuimant vertėtų turėti spec. stovą ir vieną arba du pagalbininkus, nes, netyčia iš rankų išslydusi pavarų dėžė gali ne tik užgauti, bet ir sudužti. Kai rankos, kaip ir dalis detalių, riebaluotos, iki tokios nelaimės vienas žingsnis.

 

pavarų dėžės nuėmimas
Nuiminėti pavarų dėžę geriausia keliese

Nuėmus pavarų dėžę ir pasiekus sankabą, dažniausia, ją apžiūrėjus pastebimos gedimo priežastys. Tiesa, pasitaiko atvejų, kad tiesiog išardžius ir surinkus sankabą iš naujo, triukšmai ir kiti trukdžiai dingsta, tačiau taip būna labai retai. Paprastai vieną ar kitą detalę tenka keisti.

 

diskatorius
Dar nenuimtas diskatorius

Jeigu susidėvėjęs tik sankabos diskas, galima apsiriboti jo keitimu, tačiau specialistai rekomenduoja tokiu atveju keisti visą darbinį sankabos komplektą. Bandymas taupyti gali baigtis tuo, kad po metų ar net greičiau sankabą teks ardyti iš naujo ir keisti kitas detales.

 

išimta pusašis
Pusašis išimtas

Taip pat rekomenduojama, jei buvo atjungiami pusašiai, o automobilis nėra naujas, keisti pavarų dėžės riebokšlius. Reikalas tas, kad laikui bėgant jie kietėją, įgauna tam tikrą formą ir, ištraukiant pusašius, tiesiog deformuojasi. Nepakeitus jų iškart, tai gali tekti daryti jau po 200-1000 km ridos. Tiesa, tada darbo bus mažiau, negu keičiant sankabą, bet pavargti teks.

 

pavarų dėžės riebokslis

Centre - pavarų dėžės riebokšlis, kurį reiktų pakeisti.

Detales, jeigu abejojate, vertėtų pirkti tik išardžius sankabą. Viena vertus, matysite, kas sugedę, kitą - važiuodami į parduotuvę turėsite aiškų pavyzdį to, ko jums reikia. Reiktų nepamiršti, kad tų pačių modelių su benzininiais ir dyzeliniais varikliais sankabos skiriasi, tad paskubėjus galima nusipirkti netinkamą detalę.

išmynimo guoliai
Senas ir naujas išmynimo guoliai

Be to, gali būti, kad dalis senai judintų varžtų nulūš. Standartiniai, po ranka turimi, tokiu atveju gali netikti, tad naujų taip pat teks ieškoti. Tikėtina, kad toje pačioje parduotuvėje, kurioje pirksite sankabą, jų nebus. Išimtis būtų nebent firminiai gamintojo servisai ir parduotuvės, bet realybė tokia, kad kainos ten bus didesnės, nors kartais tenka pasinaudoti jų paslaugomis.

Dalis modelių, dažniausia, su dyzeliniais varikliais, turi plaukiojančius smagračius. Ilgą laiką jų savininkams sankabos keitimas buvo galvos skausmas, nes komplektas su plaukiojančiu smagračiu kainuoja brangiai. Kai kurie tokiu atveju bandydavo vietoj plaukiojančio montuoti sistemą su neplaukiojančiu, tačiau tai tiko ne visiems modeliams. Dabar padėtis pasikeitė ir dažnai susidėvėjusius plaukiojančius smagračius galima restauruoti. Tai kainuos gerokai pigiau negu nauja detalė.

 

Turint visas reikiamas detales galima pradėti surinkti sankabą. Šiuo atveju labai svarbu tiksliai išcentruoti sankabos diską. Jeigu modelio konstrukcija tokia, kad smagratis neturi įlįsti giliai į sankabą, galima maža centravimo paklaida. Smagratis pats ras reikiamą padėtį. Situacija keičiasi, jeigu smagratis turi lįsti į sankabą.

Tokiu atveju diskas turi būti išcentruotas labai tiksliai, nes priešingu atveju smagračio nepavyks užmauti. Susitvarkius su šia užduotimi belieka į savo vietas grąžinti tai, kas buvo nuimta - pavarų dėžę, pusašius, starterį, akumuliatorių ir kt., nepamiršti patikrinti, ar visi mazgai tvirtai prisukti ir savo vietose, tada iš leisti orą iš sankabos ir... galima leistis į kelią.

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Pasaulinės automobilių pramonės laukia nauja krizė?

Įvertinus tai, kad dauguma Japonijos gamyklų vis dar nedirba, klausimas tampa labai aktualus

„Mylių Amerika“

Reportažas apie Martyno Starkaus ir Vytaro Radzevičiaus kelionę per JAV.

„Tuning World Bodensee 2009“.

Skaitytojo reportažas iš Vokietijoje vykusios parodos

„Stebuklas“ kaimyno kieme

„Ford Probe“ keičia įvaizdį…

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: