Sunkvežimių padangos
Atnaujinta: 2020-03-09

Sunkvežimis – savaeigė transporto priemonė, skirta kroviniams gabenti. Sunkvežimiu laikomas krovininis automobilis, kurio masė viršija 3,5 t (JAV – 4,54 t). Visi krovininiai automobiliai iki šios masės laikomi krovininiais furgonais. Kadangi sunkvežimiai perveža įvairius krovinius, jų specializacija skiriasi. Skiriami benzinvežiai, savivarčiai, vilkikai, traleriai, miškovežiai, gaisrinės, autotraukiniai. Tokią informaciją apie sunkvežimius pateikia laisvoji „Vikipedijos“ enciklopedija.

Šiandien Lietuvoje yra apie 350 000 sunkvežimių, autobusų, komercinės paskirties autobusiukų ir spec. paskirties transporto priemonių. Palyginus su 1,5 mln. lengvųjų automobilių, šis skaičius nėra labai didelis, tačiau sunkvežimiai ir spec. technika yra tokia pat bendrojo Lietuvos automobilių parko dalis, kaip ir lengvieji automobiliai. Galbūt todėl, kad lengvąjį automobilį turi kone kas antras Lietuvos gyventojas, informacijos apie juos yra žymiai daugiau negu apie sunkvežimius. Tai įvertinęs, autoreviu.lt nusprendė toliau pažindinti savo skaitytojus su „sunkvežimių pasauliu“, juo labiau, kad dažnai prie jų galima priskirti ir priekabas. Pažintį, prasidėjusią straipsniais apie pervežimus (žr. plačiau Tarptautiniai ir vietiniai pervežimai) tęsiame pasakojimu apie padangas. Apie jas papasakoti maloniai sutiko bendrovės „Autokamera“ pardavimų vadovas Dainius Kulionis.

Sunkvežimių padangų skirstymas

D. Kulionis pažymėjo, kad sunkvežimių padangos Lietuvoje neskirstomos pagal sezoną. Renkamasi pagal tai, ar padanga priekinė (vairuojama), ar užpakalinės (vedama) ašies ir t. t. Jei priekyje sumontuotumėte užpakalinei ašiai skirtas padangas, jų kraštinės briaunos su išpjaustymais imtų netolygiai dilti, šiauštis, atsirastų vibracija, labai sumažėstų padangos rida. Jei užpakalyje sumontuotumėte priekinės ašies padangas, pablogėtų sukibimas su kelio danga, liaudiškai tariant, vieną kartą „užbuksuos“. Užpakalinės ašies padangos protektorius yra išdėliotas įvairių formų trinkelėmis. Priekinės ašies padangos protektorius – išilginiais grioveliais (dažnai su plonomis įpjovomis).

Yra ir žieminių sunkvežimių padangų. Jas montuojasi įmonės, važiuojančios į Skandinavijos šalis, kur tikrai slidu. Šios padangos yra smulkaus protektoriaus ir minkštesnio gumos mišinio negu įprastos.

Sunkvežimių padangų tipai

Kaip ir lengvųjų automobilių, padangos skirstomos į diagonalines ir radialines.

Diagonalinės montuojamos ant senų lengvųjų automobilių (UAZ, „Volga“, VAZ ir t.t.), sunkvežimių („Gaz“, „Zil“), žemės ūkio technikos (MTZ). Taip pat yra pramoninių padangų, skirtų mažiesiems ekskavatoriams („Bobcat“) ir ekskavatoriams. Tokių padangų karkasas gaminamas iš kaprono ir plieno (atsparios kietam gruntui, tačiau pati padanga kieta – nepatogu važiuojant plentu, maža rida eksploatuojant asfaltuotais keliais). Dažniausiai komplektuojamos su vidine pneumatine kamera.

Radialinės padangos skirtos naujiems ir vakarietiškiems automobiliams. Tokių padangų karkasas plieninis. Jos pasižymi gera rida, patogios važiuojant asfaltu, bet lengviau pažeidžiamos į aštrias duobių briaunas, akmenis. Yra dviejų tipų: montuojamos su pneumatine kamera, žymima TT (Tube Type), ir bekamerės – TL (Tubeless). Sunkvežimių padangų žymėjimas toks pat kaip ir lengvųjų – 205/75 R 17,5 124/122 M, tik dydžiai kiti.

Protektoriaus tipai

Protektorius parenkamas pagal automobilio paskirtį ir maršrutus: a) važiuojant ilgus nuotolius, tolimieji maršrutai (tylios, mažai protektoriaus pasipriešinimo); b) apskrities teritorijoje, vietiniai maršrutai (daugiau stabdymo ir pagreitėjimo); c) miesto maršrutai (autobusai, troleibusai su pastiprintais šonais, saugančiais nuo trinties į šaligatvių bortus); d) statybos aikštelės, karjerai, sunkesnio pravažumo maršrutai (grubaus protektoriaus, kad neįklimptų).

Miesto transportui priekinės ir užpakalinės padangos tokios pačios, universalaus protektoriaus. Turi sustiprintus šonus su indikatoriais, kad būtų galima stebėti, kiek nusitrina į šaligatvių bortus.

Galima sutikti ir sunkvežimių ir su dygliuotomis padangomis, tačiau jie paprastai važinėja Skandinavijos keliais, kur eismo sąlygos sudėtingesnės negu pas mus. Lietuvoje sunkvežimiai su dygliuotomis padangomis – retenybė.

 

 

Padangų ilgaamžiškumas

Svarbiausi veiksniai, darantys įtaką sunkvežimių padangų ridai ir ilgaamžiškumui!

1

2

3

 

4

5

 

Veiksniai, kurių negalime išreikšti procentais !

Automobilio techninė būklė

Vairavimo manieros

Montavimo ypatumai

Senų automobilių ir žemės ūkio mašinų padangas su kameromis galima pakeisti ir kelyje su vadinamąja „montiruote“ ir dideliu plaktuku. Padangas su TL (Tubeles) žyma primygtinai rekomenduojama montuoti specialiomis staklėmis, nes kitaip įmanoma nepataisomai sugadinti.

Įdomu

Baigdamas D. Kulionis papasakojo, kad kalnakasybai naudojamų sunkvežimių, kuriuos ne vienas esame matęs per televizorių ar laikraščių puslapiuose, bet nė karto nesutikęs gatvėje, padangos labai didelės, sunkios. Jos žymimos coliais, pvz., 23,5 R 25. Jas sudėtinga net transportuoti. Yra sukurta speciali technologija, leidžianti keisti padangas tiesiog ant automobilio, nenuimat ratlankio. Dideliems krautuvams vietoje oro prileidžiama aušinamojo skysčio, kad nekaistų padanga.

Objektuose, kur technika (plento lygintuvai) negali sustoti (dirba su karštu asfaltu, cementu), į pradurtas padangas pilama skysto poliuretano. Vėliau ši medžiaga sukietėja, bet išlieka pakankamai elastinga.

 

V. Misevičius

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.


Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Krovinių gabenimas automobiliais – privalumai ir transporto tipai

Kalbant apie populiariausius ir plačiausiai naudojamos ...

Sekimo funkcija transporto biržos TimoCom elektroniniame žemėlapyje TC eMap®

Transporto logistikos parodoje Miunchene, TimoCom ...

Vilkiko vairuotojo darbo vietos organizavimas

Krovinių transportavimo proceso efektyvumui nemažai įtakos turi ...

„Mercedes Benz Citan“ karavanas Vilniuje

Europoje „Citan" pristatymas įvyko 2012 m. pabaigoje...

Naujoji „Ford Fiesta Van“ – taupus ir išmanus verslo pagalbininkas

Mažasis komercinis automobilis 100 kilometrų kelio sunaudos vos 3,3 litro degalų

Ekonomiškas vilkikų vairavimas

Iniciatyvą parėmė vairuotojų mokymą važiuoti taupiai visokeriopai skatinanti nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija

Ar krovininiai automobiliai gali važiuoti taupiai?

Vairuotojų mokymą važiuoti taupiai visokeriopai skatina nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija...

Paroda „Kauno automobilių dienos 2012“

Parodoje lankytojai galėjo ...

Darbdaviai atranda naujų įdarbinimo būdų

Nedarbo lygiui šalyje siekiant per 13 proc...

„Renault Master“ – susipažįstame su komerciniu transportu

Komerciniai automobiliai - specifinė ir labai įdomi...

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: