Tolimųjų reisų vairuotojo darbas ir profesija
Atnaujinta: 2020-03-09
  • tolimuju_reisu_vairuotojas

Apie tolimųjų reisų vairuotojo darbą galima išgirsti daug atsiliepimų: vieni gąsdina, kad darbas sunkus ir varginantis, kiti užtikrintai teigia, kad tai yra profesija, kurios jie nekeistų į jokią kitą. O kaip yra iš tiesų? Verta ar neverta tapti tolimųjų reisų vairuotoju? Panagrinėkime teigiamas bei neigiamas darbo puses, profesines perspektyvas bei galimybes įgyti tolimųjų reisų vairuotojo kvalifikaciją.

 

Tolimųjų reisų vairuotojo darbo specifika

Tolimųjų reisų vairuotojas - žmogus, šimtus ar tūkstančius kilometrų gabenantis jam patikėtą krovinį į numatytą paskirties vietą. Galimos įvairios kelionės kryptys: dažniausiai keliaujama po Europos šalis bei įvairius Rusijos regionus. Kelionės trukmė visuomet priklauso nuo parinkto maršruto, todėl, lankant netolimas valstybes, per mėnesį vairuotojas gali įvykdyti 3-4, o esant sudėtingam ir ilgam maršrutui - tik 1-2 reisus. Nuo to priklauso ir darbo grafikas - yra galimybė išvykti ilgesniam laikui ir įvykdžius užsakymą turėti daugiau laisvadienių, arba keliauti dažniau su trumpesniu poilsio dienų laikotarpiu.

Darbo pobūdis visiems vairuotojams yra labai panašus: Lietuvoje į vilkiką pakraunamas krovinys ir vairuotojas jį turi pristatyti į reikiamą vietą. Kai krovinys pasiekia gavėją ir sutvarkomi visi reikalingi dokumentai, į vilkiką pakraunamas naujas krovinys, kuris yra pargabenamas atgal į gimtinę. Kuo greičiau nuvežami ir parvežami kroviniai, tuo greičiau galima imtis naujo užsakymo, todėl galimybė gauti solidesnį atlyginimą yra didesnė. Bet reikia nepamiršti, kad tolimųjų reisų vairuotojas negali važiuoti visą parą be sustojimo - darbo ir poilsio laikas yra griežtai reglamentuotas: per parą galima važiuoti 9 valandas, o dirbti leidžiama 6 dienas per savaitę.

Kaip tapti tolimųjų reisų vairuotoju?

Aptarta darbo specifika daugeliui yra labai patraukli - norinčiųjų tapti tolimųjų reisų vairuotojais yra išties nemažai. Taigi, nuo ko reikėtų pradėti?

Visų pirma - reikalingas B kat. vairuotojo pažymėjimas. Jei jį jau turite ir esate ne jaunesnis nei 21 metų, jums reikia įgyti C ir CE kategorijas, kurios suteikia teisę vairuoti sunkvežimį bei priekabą. Tai dar ne viskas.

Nuo 2009m. rugsėjo 10 d, remiantis Europos Parlamento ir Tarybos direktyvomis, kiekvienas būsimasis tolimųjų reisų vairuotojas turi įgyti pradinę profesinę kvalifikaciją kroviniams vežti (vairuotojo pažymėjime prie atitinkamos kategorijos ši kvalifikacija žymima E 95 kodu). Pradinę profesinę kvalifikaciją kroviniams vežti bei C, CE kategorijas galima įgyti ir nuo 18 metų, tik kursų trukmė ilgėja dvigubai. Svarbu žinoti ir tai, kad ši kvalifikacija turi būti atnaujinta periodiškai kas 5-erius metus specialiuose 1 sav. periodinio mokymo kursuose.

C ir CE kategorijų bei E 95 kodo kursai organizuojami ne viename mokymo centre ar vairavimo mokykloje. Kaip išsirinkti, kur geriausia mokytis? Visada verta rinktis laiko patikrintą, didelę, žinomą mokyklą ar mokymo centrą - tikėtina, kad mokymo kokybė bus kur kas aukštesnė, palankesnės atsiskaitymo sąlygos, mokomųjų automobilių parkas toks pat kaip ir „VĮ Regitra".

„Būtina paminėti ir tai, kad tolimųjų reisų vairuotojo profesija šiuo metu yra viena paklausiausių -didžiausiuose Lietuvos miestuose vairuotojų visada trūksta", - sako UAB „Hoptrans" transporto vadovas Rimgaudas Pauliukaitis. Žinoma, pasitaiko atvejų, kai patirties neturintys vairuotojai susiduria su įsidarbinimo sunkumais, tačiau įdėjus šiek tiek pastangų darbą gali rasti ir vairuotojai be patirties. Tolimųjų reisų vairuotojai reikalingi ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, tad tie, kurie išties myli savo darbą, gali bandyti laimę ir svetur. Žinoma, dirbančiam užsienyje reikia turėti bent minimalias užsienio kalbos žinias, tačiau ir atlyginimai svečiose šalyse dažniausiai būna 3-4 kartus didesni, o darbo sąlygos - palankesnės.

Su kokiais sunkumais susiduria tolimųjų reisų vairuotojas?

Kad ir kur dirbtų tolimųjų reisų vairuotojas - Lietuvoje ar užsienyje - dažniausiai tenka susidurti su tais pačiais sunkumais. Neverta slėpti: kaip ir kiekviename kitame darbe, taip ir šiame - yra ir neigiamų darbo pusių. Vienas iš didesnių išbandymų - mityba kelionės metu: ji yra nereguliari ir toli gražu ne tokia visavertė, kokia galėtų būti. Žinoma, daug kas priklauso ir nuo asmeninių įpročių.

Taip pat gali varginti ir nepastovus darbo grafikas (dažnas vairuotojas nežino, kada jam teks vykti į kitą reisą) bei kelionių metu pasitaikantis laukimas (kertant valstybių sienas ar laukiant naujo krovinio). Sunkumų kelia ir ilgos darbo valandos praleistos sėdint. Bet juk pasimankštinti galima ir poilsio valandėlėmis? Ir tikrai sunku patikėti, kad fizinis darbas, atliekamas stovint (ar judant), yra lengvesnis, tad galimybe dirbti sėdimą darbą skundžiasi tikrai ne visi vairuotojai.

Visgi labiausiai vairuotojus kankina artimųjų ilgesys: ne visi lengvai susitaiko su tuo, kad savo šeimą mato tik laisvadieniais. „Bet kai kurie mano kolegos tik džiaugiasi", - mano pašnekovas Tomas išliko pozityvus, - „kadangi namiškiai susitinka retai, visi būna vienas kito pasiilgę, tad ir pykčiai bei nesutarimai retesni!". O jei šeima dar nesukurta, problemos apskritai nėra - juk jaunystė tam ir yra skirta, kad būtų galima klajoti po pasaulį. Be to, šią problemą galima išspręsti ir kitu būdu. „Buvo atvejų, kai vyras su žmona kartu ateidavo registruotis į C ir CE kategorijos bei 95 kodo kursus ir abu planuodavo dirbti tolimųjų reisų vairuotojais, kadangi ir jų tėvai dirbo tokį patį darbą", - pasakojo vieno didžiausių vairavimo mokymo centrų Lietuvoje atstovė Giedrė. Ji akcentavo tai, kad didelė dalis tolimųjų reisų vairuotojų, atvykstančių į periodinius kursus prasitęsti pradinės profesinės kvalifikacijos kroviniams vežti, savo darbu tiesiog gyvena - tai jų gyvenimo būdas, į kurį per laiką įtraukiami ir kiti šeimos nariai.

Pozityvios tolimųjų reisų vairuotojo darbo pusės

Ir ne be reikalo ši profesija taip įtraukia! Pozityvių darbo pusių yra kur kas daugiau nei neigiamų. Visų pirma, darbas yra gerai apmokamas: tokių pajamų negauna ne tik trumpųjų reisų vairuotojai, bet ir daugumos kitų specialybių atstovai. Turbūt ir jums smalsu, kiek gi uždirba šią profesiją įgiję asmenys?

Dažniausiai tolimųjų reisų vairuotojo alga svyruoja nuo 1000 iki 2000 eurų, priklausomai nuo to, kiek darbo patirties yra sukaupta, į kokią šalį vykstama, ir nuo to, kiek įmonė yra pasirengusi mokėti savo darbuotojams. Įprastai mokamas bazinis atlyginimas bei dienpinigiai. „Didžiausias algas gauna tie vairuotojai, kurie vyksta į tolimas keliones bei ilsėdamiesi Lietuvoje praleidžia mažai laiko", - pasakojo Tomas, tolimųjų reisų vairuotoju dirbantis jau 5 metus.

Bet įgyti šią profesiją motyvuoja ne tik pinigai. Ne mažiau patraukli ir galimybė apsilankyti kitose šalyse. Ne kiekvienas gali sau leisti daug ir dažnai keliauti, o tolimųjų reisų vairuotojas didesnę dalį laiko praleidžia ne Lietuvoje, o užsienyje, tad gali susipažinti su įvairiais Europos (ir ne tik) miestais. Juk turint valandėlę laisvo laiko galima ir įžymiausias vietas aplankyti? „Mūsų atveju kelionės ne tik nekainuoja, bet už jas dar ir sumokama", - juokėsi Tomas.

Be to, ši profesija puikiai tinkama asmenims, mėgstantiems dirbti savarankiškai. Jei darbas komandoje veda iš proto, o suirzę (ar, priešingai, pernelyg bendraujantys) kolegos - lyg peilis po kaklu, tolimųjų reisų vairuotojo darbas yra puikiai tinkamas, kadangi didžiąją dalį darbo laiko galima praleisti vienumoje, be pašalinių trukdžių.

Tolimųjų reisų vairuotojo darbas žavi ir dėl savo įvairovės. Nors darbo pobūdis ir yra pastovus (vairuoti), dažnai keičiasi kelionės tikslas, tad vykstama vis naujais keliais ir galima gerėtis vis kitais pro langą atsiveriančiais vaizdais.

Galų gale, šis darbas tinkamiausias tiems, kurie jį dirbdami trokšta realizuoti savo gebėjimus ir karjeros lūkesčius. Turbūt ir jūs pažįstate bent vieną žmogų, kuris neįsivaizduoja savo gyvenimo be automobilio? Tokiu atveju, ne tik įgyjama galimybė vairuoti didžiulį, galingą vilkiką, bet ir dienos leidžiamos užsiimant mėgstamiausia veikla - vairavimu. „Jausmas, kad tau paklūsta didžiulė mašina, yra nepakartojamas, - pasakojo Tomas. „Aš dievinu vairavimą, tad ir kelyje jaučiuosi kaip žuvis vandenyje".

Rūta Belevičienė

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

5 dažniausiai užduodami klausimai apie vairuotojo pažymėjimus

Vairuotojo pažymėjimo galiojimas, keitimas internetu ir kiti svarbūs dalykai, kuriuos būtina žinoti kiekvienam vairuotojui.

Dešiniosios rankos taisyklė - kertinis Kelių eismo taisyklių principas

Vairuotojams kartais neaišku, kada ir kaip taikyti dešiniosios rankos taisyklę

Kaip užvesti dyzelinį automobilį šaltyje

Neįprastas būdas kaip neleisti sušalti dyzelinui net ir dideliame šaltyje

7 įdomūs faktai apie vairavimo egzaminus kitose šalyse

Kai kurie faktai priverčia nustebti, o kartais tiesiog nusišypsoti.

Automobilio įtaisų valdymas

Regitra pristato: nuotolinės vairavimo pamokos ne tik pradedantiesiems, tačiau ir ilgą vairavimo patirtį turintiems vairuotojams.

Vairuotojų egzaminavimas vyks realiame eisme

Atsisakoma pratimų aikštelėje, o būsimųjų vairuotojų įgūdžiai bus tikrinami realiame eisme. \ \

Psichologai: rizikingas vairavimas – gyvenimo būdo atspindys

Dažniausiai įvairios asmenybės charakteristikos lemia dažnesnes vairavimo klaidas arba įvairios asmenybės savybės lemia dažnesnius tyčinius kelių eismo taisyklių pažeidimus.

Kaip vairuoti esant permainingiems orams

Jei automobilyje staiga tampa įtartinai tylu ir apima jausmas, kad automobilis tarsi „plaukia”, o ne važiuoja, greičiausiai jūs važiuojate ypatingai lygiu ir slidžiu paviršiumi

Vairavimas žiemą

Lenktynininko patarimai: žiemos kelią reikia „jaukintis“

Kaip vairuoti naktį

Vairuoti užmiesčio keliais naktį visada būna gerokai sunkiau nei dieną

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: