Vilkikų priekabos ir puspriekabės
Atnaujinta: 2020-03-09
  • 135
  • 20071026105838
  • autovezis
  • bortine_puspriekabe
  • BPW-ECO_plastik_01
  • izoterminis
  • jumbo
  • Koncerno_Schwarzm__ller_produkcijos_paroda__2_
  • Koncerno_Schwarzm__ller_produkcijos_paroda__4_
  • konteineriams
  • puspriekabes
  • refrezer
  • remas
  • saf_perevozka_info_130409_1
  • stabdziai
  • uzuolaidine
  • cisterna

Renkantis priekabą krovinių pervežimui, kaip ir kitose srityse, reikia įvertinti ne vieną momentą. Kaip dažnai ir kaip toli teks važinėti, kokio sunkumo ir apimčių krovinius teks gabenti, ir t.t. Svarbūs yra ir techninės eksploatacijos bei kainos klausimai. Kokią puspriekabę - su tentu, bortinę, tralą, refrižeratorių, savivartį ar kt. rinktis - nuspręsti, kai atsakysite į pateiktus klausimus.

Puspriekabės sandara

Daugelis mano, kad visos puspriekabės yra vienodos. Tiesa kiek kitokia ir ji slypi smulkmenose. Pagrindinis puspriekabės elementas yra jo rėmas. Jis gali būti suvirintas arba susuktas varžtais.

Specialistai rekomenduoja rinktis suvirintus rėmus, nes varžtai ar kniedės - silpnoji metalinės konstrukcijos vieta, kuriai tenka didelės dinaminės apkrovos. Sunkiomis darbo sąlygomis kniedės ir varžtai tarnauja trumpiau. Net ir šiek tiek atsipalaidavus tokiam sujungimui į tą vietą pradeda skverbtis vanduo ir druskos, prasideda medžiagų yrimas ir galiausiai kniedė „išėda" lizdą. Tada jau laukia rimtokas remontas.

Rėmas

Renkantis puspriekabės rėmą, reikia įvertinti ir tai ar jis lengvai pasiduos suvirinimui. Šis rodiklis parodo kiek konkretus metalas linkęs skeldėti vėsdamas po suvirinimo. Pavojingiausia vieta suvirintame junginyje yra prie siūlės esanti sritis, kurioje darbų metu metalas įkaista iki + 1 400 C. Šioje vietoje metalas perkaista ir gali lengvai suirti. Kita pavojinga vieta yra plotas, kuris įkaista (iki + 850 C) ttemperatūrinių struktūrinių pasikeitimųmetu.

Pagal tinkamumą suvirinimui išskiriami keturi plieno tipai: gerai suvirinamas, patenkinimai, ribotai ir blogai.

Plieno tinkamumas suvirinimui prastėja tada, kai jame daugėja anglies ir legiruotų elementų, nes jie skatina trapių struktūrų susidarymą kaitimo metu. Suvirinimui tinkamiausias yra tas plienas, kuriame anglis neviršija 0,25 proc., ribojamas ir legiruotų elementų kiekis. Kitaip sakant, plieno tinkamumą lemia jo cheminė sudėtis.

Dar viena svarbi rėmo charakteristika - elastingumas. Kalbant apie tai, koks variantas geresnis, reiktų atsiminti, kad elastingumas ir rėmo storis - du skirtingi dalykai. Kitaip sakant, storas rėmas ne visada yra privalumas. Daug kas priklauso nuo to, iš kokios medžiagos jis pagamintas. Iš brangaus metalo pagaminti rėmai plonesni už kitus, o pigus plienas kiek minkštesnis. Renkantis puspriekabę reikia įvertinti ir kelius. Standus rėmas visiškai netinka prastiems keliams, nes taip ganėtinai greitai klibėti pradeda visas puspriekabės karkasas.

Renkantis puspriekabę reikia žinoti ir apie rėmo skersinius. Vieni gamintojai jų montuoja daugiau, kiti - mažiau. Prie skersinių tvirtinamos grindys. Tarpai tarp skersinių lemią puspriekabės ašims tenkančias apkrovas ir rėmo tarnavimo laiką. Rėmo elastingumui įtakos turi ir grindų konstrukcija. Grindys būna vieno sluoksnio (medinės) arba dviejų (medinės su aliuminio intarpais). Pastaroji konstrukcija lengvesnė ir sugeria dalį vibracijų. Tokias grindis gauna brangesnės puspriekabės.

Dėmesį reikia atkreipti ir į tai iš kokios medžiagos pagaminti stovai, kiek jie tvirti ir patogūs, kaip tvirtai laikosi savo vietose. Tai lems, per kiek laiko puspriekabė bus parengta darbui.

Kokį puspriekabės tipą rinktis?

Žinant, kas bus vežiojama, atsakyti į šį klausimą tampa paprasčiau. Izoterminės puspriekabės ir refrižeratoriai tiks maisto produktų transportavimui. Izoterminės puspriekabės skirtos krovinių, kuriems reikia ypatingos temperatūros, tačiau nėra būtinas šaldytuvas, pervežimui. Privalumai - palyginti paprastas aptarnavimas ir, palyginti su refrižeratoriumi, mažesnė kaina. Trūkumai - palyginti mažas pervežamų krovinių pasirinkimas.

izoterminė

Refrižeratoriuje, skirtingai nuo izoterminės puspriekabės, galima temperatūrą ne tik išlaikyti, bet ir nustatyti - nuo +30 iki -30C. Privalumai - galimybė palaikyti nustatytą temperatūrą ir patikimumas. Trūkumai - ši sistema yra sudėtingai, papildomų lėšų reikalauja ne tik šaldymo įrangos sumontavimas, bet ir techninis aptarnavimas.

refrižeratorius

Pavadinimai „autovežis" ir „konteineriams skirta puspriekabė" pasako, kam jos skirtos. Autovežiai skirti automobilių gabenimui. Gali būti dviejų tipų - skirti lengviesiems automobiliams ir sunkvežimiams. Privalumai - paprastumas ir patogi konstrukcija. Trūkumai - palyginti siaura naudojimo sritis.

Autovežis

Konteineriams skirtomis puspriekabėmis pervežami įvairaus tipo konteineriai. Privalumai - patikimumas ir patogi eksploatacija. Trūkumai - galima pervežti tiktai konteinerius.

Konteinerių

Savivarčius renkasi darbui žemės ūkyje arba statybose, kai reikia pervežti birų krovinį. Privalumai - paprasta eksploatacija ir patikimumas. Trūkumai - siaura naudojimo sritis.

Savivartė

Populiariausios mūsų regione yra bortinės, tentinės ir užuolaidinės puspriekabės. Būtent tokio tipo puspriekabėmis pervežama 60 proc. krovinių visame pasaulyje.

Tentinės puspriekabės privalumai - paprasta konstrukcija, greitas ir patogus iškrovimas/pakrovimas, sąlyginai nedidelė kaina.

Tentinė

Į užuolaidinę puspriekabę lengviau pakrauti/iškrauti krovinius, nes tentas lengvai nustumiamas į šoną.

Užuolaidinė

Bortinės puspriekabės pliusas - bortai, dėl kurių tvirtesnė tampa visa konstrukcija. Jie saugo nuo krovinio pasistūmimo ir galimo iškritimo. Bortinėse puspriekabėse tentas tvirtinamas ilgiau, todėl pakrovimo - iškrovimo operacijos trunka ilgiau.

Bortinė

„Jumbo" tipo puspriekabės naudojamos patiems įvairiausiems kroviniams, jos pasižymi dideliu talpumu. Tai - vienas iš pliusų. Trūkumai - konstrukcijos ypatumai, tokie kaip mažo skersmens ratai.

Jumbo

Cisternos skirtos pačių įvairiausių skysčių gabenimui. Šiai kategorijai dar priskiriamos kelios papildomos kategorijos, kaip, tarkim puspriekabė benzinui. Kai kurios šios grupės puspriekabės naudojamos ir birių krovinių gabenimui. Privalumai - paprasta eksploatacija ir patikimumas. Trūkumai - ribotas pervežamų krovinių pasirinkimas.

Puspriekabių kėbulo ypatybės

Renkantis puspriekabę reiktų atkreipti dėmesį į priekinę sienelę, kuri gali būti metalinė arba aliumininė. Kokybiškose puspriekabėse apatinė metalinės sienelės dalis sustiprinta aliuminio arba presuotos faneros lapu.

Renkantis puspriekabę su aliuminine priekine sienele taip pat reiktų žinoti iš kokio profilio ji pagaminta, kaip tvirtinama ir kiek sustiprinta. Rinkoje galima rasti variantų, kurių apatinė sienelės dalis papildomai nuo galimų smūgiu neapsaugota. Būna puspriekabių, kurių priekinė sienelė nesiekia stogo. Tokią konstrukciją lengviau reguliuoti, tačiau tai neigiamai veikia technikos aerodinamines charakteristikas.

Pliusas puspriekabei būtų metalu prie priekinės sienelės sutvirtintos grindys. Tai papildomai saugos puspriekabę nuo netinkamai pastatytų palečių ir nuo smūgių vežant krovinius. Yra puspriekabių su atidaromu stogu. Jose naudojami stovai su spyruoklėmis. Tokia sistema užtikrina didesnį stabilumą ir paprastai būna reguliuojamo aukščio.

Taip pat renkantis puspriekabę reiktų atkreipti dėmesį į kablių, prie kurių bus tvirtinamas krovinys, skaičių. Kuo jų daugiau, tuo geriau. Kabliai gali būti paskaičiuoti svoriui nuo 2 iki 3,5 tonos.

Puspriekabės vartai gali būti metaliniai arba aliumininiai. Skiriasi puspriekabių vyrių ir spynų tipai: spynos gali būti ir vertikalios, ir horizontalios. Jeigu spynos rankenėlė plati, ją lengvai atidaryti viena ranka, jei siaura - tenka dirbti abiem. Horizontalios spynos laikomos patikimesnėmis, nes dėl savo konstrukcijos yra mažiau veikiamos vibracijų.

Kai kurie vežėjai bijo aliumininių konstrukcijų, teigdami, kad jos - trumpaamžės. Reiktų žinoti, kad aliuminis yra gerokai lengvesnis, o metaliniai vartai montuojami tik galingas užpakalines pakabas turinčiose puspriekabėse.

Renkamės pakabą

Puspriekabių pakabos būna linginės arba pneumatinės. Lingės dažniausiai naudojamos specialiajai technikai, nes jos geriausiai "dirba" kai yra apkrautos ir nelabai tinka krovinių pervežimui magistraliniais keliais. Tolimiems reisams reiktų rinktis pneumatinę pakabą, kuri vienodai gerai kelyje "laiko" tiek pilną, tiek ir tuščią puspriekabę.

Nuo to, kaip veiks pakaba, priklauso krovinio ir puspriekabės saugumas. Ypač kai tenka važinėti prastais keliais. Populiariausios ir patikimiausios ašys yra „SAF" ir „BPW".

BPW

Jos skiriasi tuo, kad „SAF" turi apvalią siją.

SAF

Puspriekabės pakabos savybes galima patikrinti ir vietoje. Pasitaiko, kad puspriekabė turi vienodo ilgio ašis, tačiau skiriasi jų eiga. Renkantis puspriekabę reiktų pasitikslinti, kur sumontuota pagalvė - prie ašies ar virš jos. Kai kurie gamintojai ją montuoja ant rėmo. Rinktis vertėtų variantą „ant ašies", nes tokia konstrukcija yra patikimiausia - pagalvė patikimai pritvirtinta ir tinkamai atlieką savo funkciją.

Kronšteinų ir amortizatorių aukštis taip pat daug pasako apie pakabos kokybę: kuo jų daugiau, tuo geriau. Amortizatoriai gali būti sumontuoti vertikaliai arba kampu. Dideliu kampu stovintys amortizatoriai patogūs ir tinkamai dirba tik geruose keliuose, ir gerokai prasčiau - duobėtuose, tad rinktis vertėtų statmenus arba palinkusius mažu kampu.

Kuo mažiau vibracijų teks sugerti puspriekabės kėbului, tuo ilgiau tarnaus visa puspriekabė. Puspriekabės pakabą reiktų rinktis pagal vilkiko pakabos tipą - linginę su balansyrais, linginę ar pneumatinę. Tokiu atveju visa technika dirbs daugmaž vienodai. Dviašiams vilkikams reiktų rinktis trijų ašių puspriekabes.

Dar keli pastebėjimai

Kiekviena puspriekabė turi stabdžių sistema, kurios tinkamas veikimas taip pat labai daug lemia. Įtakos tinkamam darbui turi ir ABS bei nuo ratų prasisukimo saugančios sistemos. Puspriekabės tali turėti tiek diskinius, tiek ir būgninius stabdžius su elektronine sistema, tačiau prieš renkantis stabdžių sistemą, reiktų žinoti, kokius stabdžius turi naudojami vilkikai. Sunkvežimių stabdžiai gali būti būgniniai, diskiniai, būgniniai su retarderiu, diskiniai su retarderiu, diskiniai su elektronine sistema ir elektroniniai stabdžiai.

Stabdžiai

Retarderis - stabdžių sistema, montuojama prie pavarų dėžės, užpakalinio tilto arba tarp kardano velenų. Veikimo principas - indukuojamos elektromagnetinės srovės, kai stabdomas automobilis, stabdo ir kardano veleną. Ši sistema leidžia stabdyti automobilį nenaudojant įprastų stabdžių, taip taupomos stabdžių trinkelės ir diskai.

Idealiu laikomas variantas, kai galima suderinti puspriekabės ir automobilio elektronines sistemas. Neblogai, kai sunkvežimis ir puspriekabė turi vienodo tipo stabdžius - būgninius arba diskinius. Jeigu prie sunkvežimio su būgniniais stabdžiais bus prikabinta diskinius stabdžius turinti puspriekabė, jie nuolat kais, o stabdant puspriekabei teks didelės apkrovos.

Puspriekabę su diskiniais stabdžiais jungti prie Būgninius stabdžius su retarderiu turinčio vilkiko galima tik tada, kai stabdoma retarderiu.

Puspriekabės elektros instaliacija lemia ne tik eksploatacijos patogumą, bet ir galimų pervežti krovinių segmentą. Tarkim, pervežant pavojingus krovinius elektros instaliacija turi būti gerai apsaugota ir nekibirkščiuoti. Visi laidai turi būti apsaugoti nuo gamtos poveikio, kad pakeliui netikėtai neišsijungtų puspriekabės apšvietimas.

 

Nuotraukos gamintojų ©

Parengta pagal užsienio spaudą

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Krovinių gabenimas automobiliais – privalumai ir transporto tipai

Kalbant apie populiariausius ir plačiausiai naudojamos ...

Sekimo funkcija transporto biržos TimoCom elektroniniame žemėlapyje TC eMap®

Transporto logistikos parodoje Miunchene, TimoCom ...

Vilkiko vairuotojo darbo vietos organizavimas

Krovinių transportavimo proceso efektyvumui nemažai įtakos turi ...

„Mercedes Benz Citan“ karavanas Vilniuje

Europoje „Citan" pristatymas įvyko 2012 m. pabaigoje...

Naujoji „Ford Fiesta Van“ – taupus ir išmanus verslo pagalbininkas

Mažasis komercinis automobilis 100 kilometrų kelio sunaudos vos 3,3 litro degalų

Ekonomiškas vilkikų vairavimas

Iniciatyvą parėmė vairuotojų mokymą važiuoti taupiai visokeriopai skatinanti nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija

Ar krovininiai automobiliai gali važiuoti taupiai?

Vairuotojų mokymą važiuoti taupiai visokeriopai skatina nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija...

Paroda „Kauno automobilių dienos 2012“

Parodoje lankytojai galėjo ...

Darbdaviai atranda naujų įdarbinimo būdų

Nedarbo lygiui šalyje siekiant per 13 proc...

„Renault Master“ – susipažįstame su komerciniu transportu

Komerciniai automobiliai - specifinė ir labai įdomi...