Kai pažvelgi pro langą rudens rytą, pamatai, kad keliai pabalo nuo iškritusio sniego, ir į galvą ateina mintis apie žieminių padangų pirkimą. Žinoma, vėloka, bet geriau, negu kovo mėnesį. Pagalvoti apie žieminės avalynės savo numylėtinei pirkimą vis dėlto geriau šiek tiek anksčiau, bent jau spalio mėnesį, taip išeis žymiai pigiau. Padangos - nepigus malonumas, bet vis dėlto ne toks brangus, kaip kėbulo darbai, nekalbant jau apie sveikatą, kurios nenusipirksi, ir amžiams sugadintas avarijoje nervų ląsteles.
Pirmoji tezė
Demisezoninių padangų nebūna. Padangos būna vasarinės ir žieminės, ir skiriasi ne tik protektoriaus piešiniu (nors ir tai gana svarbu). Žieminės padangos minkštesnės, ir dėl to jos išsaugo elastingumą šaltyje, o tai sąlygoja geresnį sukibimą su keliu. Vasarą dėl šios priežasties žieminės padangos greičiau susidėvi, o ant sauso asfalto šiltu oru yra blogesnės už vasarines visais parametrais. Demisezoninės padangos - tai tik bandymas rasti kompromisą, kuris, žinoma, geresnis, negu važinėjimas per pusnis su BL-85, bet vis dėlto sniegui labiau tinka slidės, o ne plaukmenys.
Antroji tezė
Žieminės padangos - ne panacėja. Nereikia manyti, jog apledėjusiame kelyje jūsų kregždutė bus tokia pat paklusni, kaip vasarą, net jeigu ant ratų Bridžstounas. Be jokių abejonių, geros žieminės padangos - gera pagalba šaltu metų laiku, bet ir jos neleidžia atsipalaiduoti. Juk jūs nevažinėjate priešpriešine juosta, aiškindami, kad prie vairo įmontuota saugumo pagalvė. Žiemos kelias klastingas, ir to negalima pamiršti.
Trečioji tezė
Padangų spygliai - geras dalykai, kai jie vietoje. Iš tikrųjų, spygliai padeda ant ledo, tačiau aprūpinti spygliais galima tik tuos ratus, kuriems šią operaciją numatė gamintojas, priešingu atveju spyglių efektyvumas prilygs nuliui, o gal net ir bus neigiamas, nes vairuotojas jausis per daug saugus. Ketvirtoji tezė. Visi ratai turi būti žieminiai. Elektroninėse konferencijose jau ne pirmą sezoną ginčijamasi, ant kurios ašies reikia įrengti žieminę padangą, jeigu keturiems ratams neužtenka pinigų.
Renkamės
Variantų ne tiek jau daug: a) ant priekinės b) ant užpakalinės c) ant vedančiosios d) ant vedamosios Prieš kiekvieną variantą yra pakankamai svarių argumentų. a) stabdymo metu, esant net mažiausiam šoniniam pagreičiui (tai yra, posūkio metu) galima netikėtai padaryti posūkį nežinomų iš anksto laipsnių kampu. Gerai, jeigu pakeliui nebus stulpų ir nesutiksite kitų automobilių. b) stabdymo metu nuo 70 iki 80 procentų efektyvumo užtikrina priekinė ašis. Slidžiame kelyje stabdymo kelias ir taip netrumpas, nereikia jo dar papildomai ilginti vasarinėmis padangomis priekyje.
Antras argumentas dar svaresnis, kaip žinoma, jeigu priekinė ašis ima slysti į šoną, tai baisiau, negu užpakalinės ašies slydimas, nes suvaldyti tokį slydimą yra daug sunkiau. c) jeigu automobilis su priekine pavara, žr. a), tik dar blogiau, nes neįmanoma valdyti užpakalinės ašies, kaip automobiliuose su užpakaline pavara, neskaitant rankinio stabdžio, kurio efektyvumas irgi artimas nuliui tokioje situacijoje. Jeigu automobilis su užpakaline pavara, žr. b). d) priklausomai nuo pavaros, žr. a) arba b). Ir dar neįmanoma normaliai įsivažiuoti ir stabdyti varikliu. Ką gi daryti, jei pinigų keturiems ratams neužtenka? Pasiskolinkite, parduokite kokį nereikalingą daiktą arba pastatykite mašiną, tai apsieis pigiau.
Dabar pasistengsime duoti kelias bendras rekomendacijas apie padangų pasirinkimą. Deja, mes neturime galimybės nusipirkti dešimt įvairių gamintojų komplektų, atlikti tyrimus ir pasakyti, kas geriau. Tačiau galima pasakyti bendrus principus. Ar reikalingi spygliai? Reialingi. Bet tik ant ledo. O ant asfalto guma su spygliais užtikrina šiek tiek blogesnį sukibimą su keliu palyginus su tokia pat, bet be spyglių. Vienareikšmio atsakymo čia nėra, bet vis dėlto geriau spygliai, jeigu jūs naujokas. Koks turi būti protektorius? Tai priklauso nuo eksploatavimo sąlygų. Jeigu jums nuolat tenka įveikti pusnis, reikalingos padangos su stambiais kvadratėliais, o jeigu jūsų kieme nuolat valomas sniegas, tiks modelis su ne tokiu agresyviu protektoriumi. Užapvalinti šonai mažiau kelia triukšmo, užtat su jais lengviau slystama, o suskaldyti į smulkius gabalėlius kvadratėliai geri bet kokiu atveju, atkreipkite į juos dėmesį beklaidžiodami po parduotuvę - tai irgi vienas iš svarbių žieminių ir vasarinių padangų skirtumų.
Koks turėtų būti padangų dydis? Ratai turi būti pakankamai aukšti, kad mašinos apačia neužsikabintų už netikėtai išaugančių žiemą nelygumų, ir pakankamai žemi, kad nesitrintų į kėbulo elementus. Čia viskas aišku. Daug sudėtingiau su pločiu. Kuo ratai platesni, tuo jie blogiau priešinasi šoniniam slydimui (iš tikrųjų tai teisinga ir kalbant apie pernelyg siaurus ratus, bet tokių, laimei, niekas negamina), o kuo jie siauresni, tuo lengviau įstrigti nedidelėje sniego krūvelėje.
Idealaus sprendimo nėra, todėl tenka ieškoti kompromiso. Paprastai žieminis kompromisas - toks pat arba kiek aukštesnis, ir toks pat arba šiek tiek siauresnis už vasarinį (apie vasarines padangas irgi pasikalbėsime artėjant sezono pradžiai). Tarkime jei būtų 175/70R13 (175 - plotis milimetrais, 70 - aukštis procentais nuo pločio, 13 - nusileidimo diametras coliais) arba 165/80R13. Reikia turėti omeny, kad, tarkime, NIIŠP Ralli 2000 formaliai yra 175/70R13, tačiau, jeigu paimsime liniuotę ir išmatuosime protektoriaus plotį, pasirodys, kad jis faktiškai yra 165 mm, o mums to ir reikia. Koks slėgis turi būti padangose žiemą? Šiek tiek žemesnis, negu vasarą, 0,1 - 0,2 atmosferų. Pažemintas slėgis pagerina sukibimą su kelio danga. Ar turi atsarginė padanga būti žieminė? Taip. Jeigu nėra pinigų naujam ratui, nupirkite naudotą, jis bus trigubai pigesnis, o padėvėtas žieminis ratas vis tiek geresnis už vasarinį, be to, ir taisyklės reikalauja, kad ant vienos ašies būtų vienodi ratai. Tikimės, kad mūsų paprasti patarimai padės jums renkantis žiemines padangas. O jeigu čia kažko trūksta arba kyla noras su kažkuo pasidalinti savo patirtimi, rašykite mums, papildysime ir ištaisysime.
Parengta pagal užsienio spaudą
Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.
Dažniausi automobilių gedimai
Automobilių gedimų požymiai, priežastys, remonto būdai. Variklio gedimai, elektronikos, važiuoklės, duslintuvo, stabdžių gedimai, kėbulo pažeidimai
Naujoji padanga „MICHELIN X-ICE North 3“
Sutrumpėjo „MICHELIN X-ICE North 3" stabdymo kelias ant ledo
Autoreviu.lt pradėjo ilgalaikį „Michelin Energytm Saver+“ testą
Jeigu automobilis senesnis, geros padangos yra tiesiog būtinos...
Tiems, kurie dar nepasikeitė padangų
Tiems, kurie dar nepasikeitė padangų
Pasaulinė premjera IAA: Hankook pristatė naują sunkvežimių padangų seriją
2012 metų rugsėjo 18 dieną premium klasės...
Ratlankiai puošia ir suteikia pranašumo
Žinomi automobilių gamintojai jau nuo seno savo modelius puošia akiai maloniais lengvojo lydinio ratlankiais...
Dėvėtų padangų perdirbimas išsprendžia ekologines problemas
Be šeimininkų, pakelėse ir neprižiūrimose teritorijose paliktos dėvėtos padangos vis dar nesulaukia rimto ir atsakingo visuomenės požiūrio
Vakarų Lietuvos keliais
Lietuva nėra labai didelė, tad norint ją galima apvažiuoti per dieną...
Mobili ir greita pagalba prakiurus padangai
Mobili ratų taisykla - laiką taupantis padangų montavimo ir...
Kauno autodienos 2008
Fotoreportažas iš parodos „Kauno autodienos 2008”.