Ratlankiai puošia ir suteikia pranašumo
Atnaujinta: 2020-03-09
  • DSC08533__Medium_
  • Sekundes_logo__WinCE_

Žinomi automobilių gamintojai jau nuo seno savo modelius puošia akiai maloniais lengvojo lydinio ratlankiais. Jie atlieka ne tik estetinę funkciją, bet ir suteikia automobiliui nemažai techninių pranašumų. Tiesa, norint įsigyti kokybiškus lengvojo lydinio ratlankius, o ne susigundyti iš Pietryčių Azijos mus pasiekiančiais abejotinos kokybės gaminiais, reikia turėti šiek tiek žinių.

Kur kas lengvesni

Lengvojo lydinio ratlankiai gaminami iš tokių lengvųjų metalų kaip aliuminis, magnis arba iš abiejų. Tokio tipo ratlankių pagrindinis pranašumas, neskaitant jų estetiškumo ir variacijų gausos, yra tas, kad jie dažniausiai (bet ne visada!) būna gerokai lengvesni nei paprasti plieniniai ratlankiai, tad pastebimai pagerėja automobilio valdymas, jo greičio charakteristikos.

Dėl kur kas geresnio šilumos laidumo lengvojo metalo lydinio ratlankiai daug geriau nei standartiniai plieniniai paskirsto aukštą temperatūrą, susidarančią stabdant. Situacijose, kai automobiliu tenka dideli krūviai, tai leidžia sumažinti stabdžių sistemos gedimo ar užsiblokavimo dėl perkaitimo tikimybę.

Be to, „tiuningo" specialistai tikina, kad nauji, tinkamai pritaikyti ratlankiai keičia automobilį taip pat, kaip mylimą moterį keičia papuošalai. Ratai sudaro apie 25 procentus automobilio paviršiaus. Taigi ratlankiai neabejotinai daro įtaką bendram automobilio vaizdui. Statistiškai įrodyta, kad lengvojo lydinio ratlankiai 85 procentais atvejų pasirenkami dėl estetinio patrauklumo ar išskirtinio dizaino.

Lengvojo metalo lydinio ratlankių gamyba yra brangesnė nei standartinių plieninių. Vis dėlto pastaraisiais metais net ir ekonominės klasės automobilių modeliai vis dažniau išrieda iš gamyklų lietais ratais.

Aukštesnės klasės lengvojo metalo lydinio ratlankiai gaminami iš magnio ir kartais dėl geresnių techninių savybių naudojami lenktyniniuose automobiliuose vietoj sunkesnių plieninių ar aliuminio lydinio ratlankių. Magnio ratlankis sveria nuo 8 iki 12 kg, tai priklauso nuo modelio. Tačiau tokie ratlankiai yra degūs, todėl kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje, draudžiami naudoti tam tikrose motociklų ir automobilių sporto šakose. Be to, kai kurie jų labai neatsparūs korozijai. Taigi magnio ratlankiai paprastai nėra skirti gatvių automobiliams - juolab kad yra itin brangūs.

Kaip atskirti?

Lietuvą pasiekiant vis daugiau prekių iš tokių Azijos šalių kaip Kinija ar Taivanas, ne išimtis yra ir lengvojo lydinio ratlankiai.

Reikia pripažinti, kad taivanietiški ratlankiai išvaizda niekuo nenusileidžia originaliems (o kartais juos net lenkia), be to, jų kaina gerokai patrauklesnė nei firminių gaminių. Tačiau pagrindinis kriterijus, lemiantis ratlankio kokybę, yra lengvojo lydinio metalo struktūra. O neoriginalūs ratlankiai, įvažiavus į pirmą kelyje pasitaikiusią duobę ar kokią kitą kliūtį, dažniausiai trūksta. Sutvarkyti juos daug sudėtingiau nei originalius, mat pastarieji esant analogiškoms situacijoms dažniausiai tik įlinksta, todėl jų remontas daug paprastesnis ir pigesnis. Be to, rekonstruotas ratlankis antrą kartą trūks kur kas greičiau.

Norint atskirti originalų ratlankį nuo neoriginalaus, užtenka apžiūrėti jo vidinę pusę. Jeigu yra įspaudas su šalies gamintojos pavadinimu (Made in Germany, Made in Austria, Made in Italy ir pan.), ratlankis originalus. Be to, gamintojai dažniausiai įspaudžia ir savo firmos atspaudą (pavyzdžiui, 5Zigen, BBS, Borbet, MOMO). Jeigu ratlankiai pagaminti konkrečios markės automobiliui, tada įspaudžiamas jo ženklas.

Įvertinkite svorį

Ar įsigydami lengvojo lydinio ratlankius kada nors tikrinote jų svorį? Jeigu to nepadarėte, kitą kartą verčiau įvertinkite šį svarbų kriterijų.

Daugelis vairuotojų rinkdamiesi lengvojo lydinio ratlankius tikrina atstumus tarp tvirtinimo taškų, centrinę kiaurymę, ratlankių plotį bei ekscentricitetą. Tačiau vertėtų žinoti, kad vienų ratlankių gamintojų siūlomi diskai savo svoriu gali smarkiai skirtis nuo kitų, nors kiti parametrai ir bus vienodi.

Apskritai priklausomai nuo tokių ratlankių parametrų, kaip plotis, skersmuo, lengvojo lydinio ratlankių svoris gali skirtis 15-30 procentų nuo tokių pat matmenų skardinių diskų ar kitų gamintojų ratlankių. Kaip galima suprasti iš pavadinimo, lengvojo lydinio ratlankiai yra gerokai lengvesni už paprastus skardinius diskus.

Kiti originalių lengvojo lydinio ratlankių automobiliui teikiami pranašumai - geresnis įsibėgėjimas, efektyvesnis stabdymas, važiuoklės detalių ilgaamžiškumas, tikslesnis automobilio valdymas, mažesnės degalų sąnaudos. Todėl brangstant ir degalams, ir detalėms, verčiau eksploatuoti turintį originalius, gamintojų nustatytų parametrų ratlankius automobilį. Tuomet ne tik degalų sąnaudos atitiks nurodytus kataloguose duomenis, bet automobilio važiuoklė tarnaus ilgiau, pasikeis transporto priemonės estetinė išvaizda.

Centravimo žiedai

Daugeliui vairuotojų dedant lengvojo lydinio ratlankius kyla klausimas: „Ar reikalingi centravimo žiedai?"

Jeigu lengvojo lydinio ratlankiai pagaminti būtent tos markės automobiliui (pavyzdžiui, „Audi", BMW, „Mercedes", „Opel" ir kt.), centravimo žiedų nereikia - centrinės kiaurymės skersmuo ir taip idealiai atitiks ašies skersmenį. Tačiau dažniausiai lengvojo lydinio ratlankių gamintojai pagamina ratlankius, turinčius didesnę centrinę kiaurymę, o centravimo žiedai padeda juos tiksliai pritaikyti konkrečios markės ir modelio automobiliams.

Ratą, kuris tvirtinamas keturiais ar penkiais kūginiais varžtais, galima netinkamai sumontuoti ir prispausti bei deformuoti ratlankio uždėjimą. Jei nėra centravimo žiedo, netolygiai veržiant galima labai nekokybiškai uždėti ratą - ypač jeigu nenuvalyta lengvojo lydinio ratlankio plokštuma.

Ratlankio gaminimo metu centrinė kiaurymė yra pagrindinis matmuo, pagal kurį yra atliekami visi paviršiaus apdorojimo darbai. Tai daroma tam, kad nebūtų jokio radialinio ar ašinio nukrypimo.

Svarbiausia, kad automobiliui važiuojant didesniu nei 100 km/val. greičiu, lengvojo lydinio ratlankis praranda centrą. Priežastis - nėra centravimo žiedo. Eksploatuojant automobilį, turintį lengvojo lydinio ratlankius be centravimo žiedų, net jei ir nesijaučia vibracija, atidžiai apžiūrėjus padangas galima pamatyti, kad jos dėvisi netolygiai. Taip yra dėl to, kad padanga nevienodai liečiasi su kelio paviršiumi. Todėl pirmoji priežastis, kodėl būtini centravimo žiedai, - kad nereikėtų dažnai keisti padangų.

Beje, automobilį gerai „jaučiantis" patyręs vairuotojas gali iš karto suprasti, kad ratlankis uždėtas netiksliai arba yra nesubalansuotas, net ir nepasiekiant didesnio greičio.

Centravimo žiedai būna plastikiniai arba metaliniai. Skirtumas tik tas, kad metaliniai žiedai yra patvaresni ir beveik nesideformuoja. Žinoma, jei ratlankis uždedamas kokybiškai, tada tinkami ir plastikiniai žiedai.

Centravimo žiedais būtina centruoti lengvojo lydinio ratlankius, nes jie užtikrina patogumą, ekonomiškumą ir saugumą. O tai svarbiausia daugeliui vairuotojų.

Donatas BRAZDEIKIS

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Efektyvūs stabdžiai saugo slidžiame kelyje

Efek­ty­vūs stab­džiai rei­ka­lin­gi bet ku­riuo me­tų lai­ku, ta­čiau la­biau­siai - žie­mą

Apie automobilių variklių žvakes

Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės

13 „Mitų griovėjų“ sugriautų automobilinių mitų

Laidą „Mitų griovėjai" žino beveik visi televizijos žiūrovai.

Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD

Nesvarbu, pirksite naują ar naudotą automobilį, tikrai kils klausimas ...

Autoservise gali ir "nurengti"

Sunku būtų rasti vairuotoją, negirdėjusį nė vienos istorijos apie...

2011-ieji – perversmo automobilių pramonėje metai

Galima drąsiai teigti, kad 2011 m. įeis į automobilizmo istoriją.

Pasaulinės automobilių pramonės laukia nauja krizė?

Įvertinus tai, kad dauguma Japonijos gamyklų vis dar nedirba, klausimas tampa labai aktualus

Servisų meistrai tyko lengvatikių

Dalis automobilių remonto dirbtuvių meistrų sėkmingai įvaldė techniką, kaip pasipelnyti iš patiklių ir mažai ką apie mašinų remontą išmanančių žmonių.

Automobilių vagies prisipažinimas

Rusijos žiniasklaidoje pasirodė įdomus straipsnis, kurio autorius teigia gavęs interviu iš automobilių vagystėmis užsiimančio žmogaus.