Be šeimininkų, pakelėse ir neprižiūrimose teritorijose paliktos dėvėtos padangos vis dar nesulaukia rimto ir atsakingo visuomenės požiūrio. Daugelis praeitų pro šalį nė nesusimąstydamas, kad taip numestos ir neprižiūrimos atliekos gali turėti daug įtakos ir aplinkos, ir gyventojų gerovei.
Sunerimti verčia artėjantis vasarinių padangų keitimas į žiemines.
Kai kurie faktai, susiję su padangų atliekomis:
Lietuvoje per 2008 metus susidarė apie 26 000 tonų dėvėtų padangų atliekų.
Per akciją „Darom 2009" vien tik Kauno apskrityje surinkta ir išvežta utilizuoti per 100 tonų bešeimininkių padangų.
Padangų gaisrų metu išsiskiria į aplinką nekontroliuojami pavojingi teršalai, kurių poveikis ir žala pasireiškia tiek vietiniu, tiek ir regioniniu mastu. Pagrindinė padangų gaisrų priežastis - nelegalūs vežėjai, surenkantys dėvėtas padangas iš užsakovų, tačiau visiškai nesirūpinantys jų perdirbimu. Pateikiame kelis pavyzdžius, kai vadinamieji piratai, siekiantys tik pasipelnyti, paliko dėvėtas padangas likimo valiai:
Trakų rajone sukrauti tūkstančiai tonų padangų degė pusantros paros. UAB „Egapris" dėvėtas padangas Trakų rajono Žaizdrių kaime ėmė kaupti nuo 1996 m. Ekologine nelaime virtęs gaisras kilo 2002 m. rugpjūčio 2 d. ir buvo gesinamas pusantros paros. Dėl didžiulio kiekio sudegusių padangų aplinkai padaryta 25 mln. litų žala, tai apie 5 metų visos Lietuvos dėvėtų padangų utilizacijos kaina.
Virgainių kaime nelegaliai buvo sukaupta daugiau kaip 7200 tonų dėvėtų padangų. UAB „Belmonto takas" toje teritorijoje dėvėtų padangų surinkimo veiklą vykdė neteisėtai ir nelegaliai. Jei sąvartyne būtų kilęs gaisras, užgesinti jo būtų buvę beveik neįmanoma, skubiai būtų reikėję evakuoti visus aplinkinius gyventojus. Valstybinėms institucijoms pradėjus domėtis UAB ,,Belmonto takas" veikla, pastaroji tuoj pat bankrutavo. Prisidengiant bankrotu, 7200 tonų padangų tvarkymas būtų perkeltas ant valstybės ir mokesčių mokėtojų pečių, tačiau pastarosios įmonės padarytas pasekmes išsprendė UAB "Antrinis perdirbimas", savo lėšomis surinkęs ir išvežęs perdirbti iš teritorijos visas padangų atliekas.
Šie faktai atskleidžia ekologinių problemų priežastis: trūksta visuomenės pilietiškumo, verslo organizacijų ir valstybinių institucijų iniciatyvos.
Dėvėtos padangos - ne šiukšlės
Kasmet Lietuvoje susikaupia gausybė dėvėtų padangų; dažniausia - sąvartynuose. Toks sprendimas nepageidaujamas, nes suteikia visas sąlygas veistis vabzdžiams ir graužikams. Saulės atokaitoje iš padangų išsiskiria kancerogeninės medžiagos, be to, uždegus tegul ir kelias padangas, nemalonus kvapas jaučiamas kelių kilometrų spinduliu. Neprižiūrimų padangų sankaupose gali kilti gaisrai, o teršalai pavojingi visame regione. Padangų kaupimas neišsprendžia gamtinių išteklių taupymo klausimo.
Pagal LR aplinkos ministerijos įstatymus, tiek juridiniai, tiek fiziniai asmenys turi prisiimti atsakomybę už dėvėtų padangų sunaikinimą, o organizacijos privalo pasirašyti sutartis su atliekų perdirbimo bendrovėmis. UAB „Antrinis perdirbimas" rinkodaros direktorė Danguolė Butkienė siūlo organizacijoms rimtai pasidomėti, kam atiduodamos padangų atliekos, t.y. išsiaiškinti, ar įmonės, pervežančios padangas, turi taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (TIPK) išduotą leidimo numerį, ar jos įrašytos į atliekas tvarkančių įmonių registrą (ATĮR) ir, svarbiausia, ar turi sudariusios sutartį su padangų atliekų perdirbėju.
Padangų atliekos surenkamos už tam tikrą mokestį, kuris dažniausia priklauso nuo perdirbėjo kainų. Didžiausias padangų atliekų perdirbėjas AB „Akmenės cementas" yra sudaręs sutartį priimti dėvėtas padangas iš UAB „Antrinis perdirbimas". Įmonė surenka atliekas iš fizinių asmenų, organizacijų ir savivaldybių visoje Lietuvoje. Padangos deginamos naudojant specialius filtrus, kurie visiškai neutralizuoja degimo procese išsiskiriančias kenksmingas medžiagas.
Patogus ir patikimas sprendimo būdas
Pradėkime rūšiuoti padangų atliekas.
UAB „Antrinis perdirbimas" surenka dėvėtas padangas visoje Lietuvoje ir jas išveža galutiniam perdirbėjui. Veikla vykdoma be tarpininkų, atsižvelgiant į suinteresuotų grupių poreikius.
Jei turite dėvėtų padangų, UAB „Antrinio perdirbimo" komanda atvažiuoja, sukrauna ir išveža padangų atliekas perdirbėjui. Jums išduodami aktai, patvirtinantys padangų utilizavimą.
Padangų importuotojams išduodamos perdirbėjo pažymos, kad buvo panaudoti apmokestinamieji gaminiai ar pakuotės atliekos.
UAB „Antrinis perdirbimas" sėkmingai dirba jau ketverius metus ir yra suteikęs savo paslaugas daugiau negu 10 000 organizacijų visoje Lietuvoje. Klientai: savivaldybės (Vilniaus, Marijampolės, Alytaus, Klaipėdos raj. ir kt.) ir įvairūs ūkiniai subjektai, pvz.: UAB „Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centras", UAB „Kauno švara", UAB „Dzūtra", UAB „Alytaus atliekų tvarkymo centras", VĮ „Automagistralė", VĮ „Vilniaus regiono keliai".
Atsižvelgiant į išvardytus faktus ir esamą situaciją, kiekvienas galime imtis prevencinių veiksmų, kad išvengtume ekologinių problemų. Asmeninė iniciatyva ir konstruktyvus visuotinis požiūris į padangų perdirbimą leidžia taupyti gamtos išteklius, išvengti aplinkos taršos ir nešvaistyti mokesčių mokėtojų pinigų. Padangų perdirbimas - alternatyvus energijos gavimo šaltinis. Tad nelikime abejingi padangų keitimo sezonu ir pasirūpinkime, kad padangos būtų atiduotos į tinkamas rankas.
UAB „Antrinis perdirbimas" informacija
Dažniausi automobilių gedimai
Automobilių gedimų požymiai, priežastys, remonto būdai. Variklio gedimai, elektronikos, važiuoklės, duslintuvo, stabdžių gedimai, kėbulo pažeidimai
Naujoji padanga „MICHELIN X-ICE North 3“
Sutrumpėjo „MICHELIN X-ICE North 3" stabdymo kelias ant ledo
Autoreviu.lt pradėjo ilgalaikį „Michelin Energytm Saver+“ testą
Jeigu automobilis senesnis, geros padangos yra tiesiog būtinos...
Tiems, kurie dar nepasikeitė padangų
Tiems, kurie dar nepasikeitė padangų
Pasaulinė premjera IAA: Hankook pristatė naują sunkvežimių padangų seriją
2012 metų rugsėjo 18 dieną premium klasės...
Ratlankiai puošia ir suteikia pranašumo
Žinomi automobilių gamintojai jau nuo seno savo modelius puošia akiai maloniais lengvojo lydinio ratlankiais...
Dėvėtų padangų perdirbimas išsprendžia ekologines problemas
Be šeimininkų, pakelėse ir neprižiūrimose teritorijose paliktos dėvėtos padangos vis dar nesulaukia rimto ir atsakingo visuomenės požiūrio
Vakarų Lietuvos keliais
Lietuva nėra labai didelė, tad norint ją galima apvažiuoti per dieną...
Mobili ir greita pagalba prakiurus padangai
Mobili ratų taisykla - laiką taupantis padangų montavimo ir...
Kauno autodienos 2008
Fotoreportažas iš parodos „Kauno autodienos 2008”.