Išmetimo sistemos subtilybės
Atnaujinta: 2020-03-09
  • Sekundes_logo__WinCE_
  • IMGP1090__Large_

Turbūt nė vienas vairuotojas neįsivaizduoja automobilio, kuris neturėtų išmetimo sistemos. Tačiau ji mašinai suteikia ne tik privalumų, bet turi ir trūkumų. Nors duslintuvas ir izoliuoja skleidžiamą variklio garsą, tačiau sumažina jo galią.

Nėra tapačios

Išmetimo sistema ir duslintuvas nėra tapačios sąvokos. Išmetimo sistemoje gali iš viso nebūti duslintuvo, juolab kad duslintuvas yra, matyt, labiausiai galingumą sumažinanti išmetimo sistemos dalis. Tačiau be duslintuvo apsieiti neįmanoma todėl, kad automobilio variklis keltų labai didelį triukšmą.

Pagrindinės išmetimo sistemos vamzdyno dalys yra išmetimo kolektorius, katalizatorius ir duslintuvo bakelis.

Išmetimo kolektoriaus vamzdeliai sumažina dujų pasipriešinimą ir padidina jų tekėjimo greitį. Iš cilindrų išeinantys vamzdeliai sueina į vieną kolektoriaus vamzdį ir pasiekia katalizatorių. Standartiniai išmetimo kolektoriai dažniausiai yra pagaminti iš ketaus. Pagal variklį iš pranašesnių medžiagų pagaminti negamykliniai kolektoriai gali būti padengti keramika, kad sumažintų nepageidaujamos šilumos sklidimą variklio skyriuje.

Katalizatoriai reikalingi sumažinti teršalų emisiją, bet jie sukuria ir papildomą pasipriešinimą dujoms. Galima naudoti didesnio laidumo katalizatorius, kad būtų mažesnis pasipriešinimas, bet daugelyje šalių tai yra draudžiama dėl ekologijos.

Sportiniai - įmantresni

Galingesniems varikliams dažnai pritaikoma dviguba išmetimo sistema. Tokia dažniausiai naudojama sportiniuose automobiliuose. Didesnei galiai pasiekti vidurinė išmetimo sistemos dalis dažnai turi susikertančią jungtį - papildomą H formos vamzdį arba vamzdžiai susikerta vienoje vietoje ir susidaro X forma. Tai padeda sulyginti slėgį abiejuose išmetimo vamzdžiuose ir palaikyti kiek įmanoma mažesnį sukuriamą pasipriešinimą dujoms.

Manoma, kad paskutinis esantis išmetimo vamzdis turi būti kuo didesnis, kad sukurtų kuo daugiau galios. Bet tai - ne taisyklė. Uždėtas pernelyg didelis išmetimo vamzdis sumažins automobilio prošvaisą ir padidins tikimybę jį užkabinti, kai  važiuos nelygiu paviršiumi.

Išmetimo sistema automobilyje - labai svarbus elementus ir jis privalo būti tvarkingas. Nesutvarkyta išmetimo sistema skleidžia nemalonų garsą. Jeigu duslintuvas prakiuręs automobilio priekyje, salone ne tik girdimas skardus garsas, bet ir užuodžiamas išmetamųjų dujų kvapas. Ilgesnėje kelionėje tai gali pakenkti vairuotojo ir keleivių sveikatai.

Svarbus elementas

Katalizatoriaus vienintelė paskirtis - mažinti išmetamųjų dujų kenksmingumą. 1979 metais Japonija ir JAV pirmosios pradėjo rūpintis, kad būtų naudojami katalizatoriai, nes jie neutralizuoja pagrindinius teršalus. Dabar katalizatorius yra neatsiejama automobilio dalis. Daugelyje šalių katalizatoriai yra privalomi.

Dauguma modernių automobilių turi trijų dalių katalizatorius. Kiekviena iš šių dalių redukuoja po vieną išmetamųjų dujų komponentą: anglies monoksidą, angliavandenilius ir azoto oksidus.

Katalizatoriai būna dviejų rūšių: redukciniai ir oksidaciniai. Abiejų rūšių aktyvioji medžiaga yra keraminė, padengta kelių atomų storio katalizinių savybių turinčio metalo (platinos, rodžio ar paladžio) sluoksniu.

Šiuolaikiniuose katalizatoriuose veikia cheminės kontrolės sistema, katalizatoriaus korpuse montuojamas vadinamasis lambda zondas. Jis matuoja deguonies kiekį išmetamosiose dujose.

Duomenys iš zondo siunčiami į elektroninį variklio valdymo bloką. Pagal gautus duomenis  jis reguliuoja degiojo mišinio kuro ir oro santykį - kad geriau sudegtų kuras.

Mažina kenksmingumą

Pagrindinė katalizatoriaus paskirtis - mažinti kenksmingų dujų išmetimą į aplinką, t. y.  saugoti  žmonių sveikatą ir aplinką. Dėl to jis ir buvo sukurtas. Kitas teigiamas aspektas - katalizatorius nereikalauja jokio techninio aptarnavimo.

Jis gerai atlieka savo darbą, kol automobilis nuvažiuoja apie 100 tūkstančių kilometrų. Vėliau katalizatorius keičiamas.

Pagrindinis trūkumas - kaina. Katalizatoriams pagaminti naudojami itin brangūs ir reti metalai - tokie kaip platina, rodis ir paladis.

Dar vienas neigiamas aspektas - esant katalizatoriui sumažėja automobilio galia, 3-5 proc. padidėja kuro sąnaudos.

Blogai ir tai, kad katalizatoriui tinka tik bešvinis kuras. Švino priedai sukelia nepageidaujamas reakcijas, ir katalizatorius užsikemša ar nepataisomai sugenda.

Donatas BRAZDEIKIS

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Dažniausi automobilių gedimai

Automobilių gedimų požymiai, priežastys, remonto būdai. Variklio gedimai, elektronikos, važiuoklės, duslintuvo, stabdžių gedimai, kėbulo pažeidimai

Lietuvos mokslininkai sukūrė įrenginį mažinantį transporto priemonių taršą

Sukonstruotas filtravimo įrenginys jau dabar gali būti diegiamas į automobilio išmetimo sistemas duslintuvo dalyje po katalizatoriumi, o ateityje panašūs įrenginiai galės ir visai pakeisti šiuo metu naudojamus katalizatorius

Išmetimo sistemos subtilybės

Turbūt nė vienas vairuotojas neįsivaizduoja automobilio, kuris neturėtų išmetimo sistemos.

Rezonatorius - kas tai?

Rezonatorius, tai automobilio išmetimo sistemos detalė, montuojama priekinėje išmetimo sistemos dalyje, iškart po priėmimo vamzdžio...

Naujausi skelbimai

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: