Skrodžiantys vandenį automobiliai
Atnaujinta: 2020-03-09
  • amfibija
  • Sekundes_logo__WinCE_

Turbūt ne vienas, važiuodamas į žvejybą, pasvajoja apie automobilį, kuriuo galėtų tiesiai nuo kelio nerti į vandenį ir užmesti meškerę. Šios svajonės galėtų tapti realybe, nes jau ne vienas auksarankis tokį automobilį yra sukonstravęs, o kelios firmos juos gamina masiškai. Negana to, tokiais automobiliais amfibijomis yra siekiama įvairiausių rekordų.

Atsiradimo priežastis

Dar 1942 metų pradžioje, kai mūšiai Antrojo pasaulinio karo frontuose vyko permainingai, sąjungininkų karinei vadovybei tapo aišku: nugalėti Vokietiją ir Japoniją galima, tačiau pergalę garantuos tik sėkmingos desantinės operacijos Europoje ir Ramiajame vandenyne. O joms būtinai reikėjo specialių transportinių automobilių amfibijų, sugebančių nuplaukti su desantininkais iki priešininko užimto kranto, gabenti iš reide stovinčių laivų amuniciją, atvežti į laivų ligonines sužeistuosius ir pan.

Pirmąjį amfibijos prototipą Amerikoje sukūrė inžinierius iš Bafalo miesto Rodžeris V.Hofheinsas, tačiau jo konstrukcija, pavadinta „Aqua-Cheetah", turinti „Ford" variklį ir „Dodge WC" tiltus, nebuvo priimta. Mat ši amfibija, kad ir buvo gerokai didesnė už džipą, tačiau pernelyg maža, kad galėtų gabenti ką nors daugiau nei karių skyrių - 8 žmones. Automobilio amfibijos idėja sudomino Palmerį K.Putnamą, JAV mokslinių tyrimų ir plėtros komiteto narį. Jo iniciatyva koncernui „General Motors" ir nedidelei jūrų transporto inžinerinei firmai „Sparkman and Stephens" buvo įsakyta sukurti plaukiantį sunkvežimį.

Amfibijos pagrindu konstruktoriai pasirinko 6x6 tipo armijos sunkvežimio GMC AFKWX-353 važiuoklę, jai Roderikas Stefensas jaunesnysis suprojektavo laivo formos kėbulą. Keturis prototipus pagamino Pontiako mieste veikusi „General Motors" automobilių gamykla. Juos užsakovo atstovams pademonstravo Virdžinijos ir Merilendo valstijų pakrantėse. Kariškiai iš pradžių gana skeptiškai vertino griozdiškai atrodančio ir blogą važumą šlapiu pakrantės smėliu dėl standartinių 7,50-20 dydžio padangų turinčio automobilio galimybes. Kaip dažnai būna, padėjo atsitiktinumas. Netoli tos vietos, kur buvo bandoma amfibija, užplaukęs ant rifo ėmė skęsti pakrančių apsaugos kateris. Vėjas pūtė 60 mazgų (maždaug 100 km per valandą) greičiu, katerį nunešė bangos, ir jo 7 žmonių įgula jau laukė blogiausio. R.Stefensas ir P.K.Putnamas patys sėdo į amfibiją ir, nepaisydami didelių bangų, nuplaukė prie skęstančio katerio ir išgelbėjo jo įgulą. Geresnio įrodymo, kad konstrukcija yra vykusi, nereikėjo! 1942 metų rugsėjį buvo pasirašytas pirmasis kontraktas 2000 amfibijų GMC DUKW-353, o iki karo pabaigos jų buvo pagaminta net 21147.

Gamina savarankiškai

Vienas kinas žvejoti į plačiuosius vandenis plaukia savo paties pasigamintu automobiliu. Vyras, dirbantis elektriku, šią unikalią transporto priemonę konstravo net 13 metų.

Automobilis amfibija yra pritaikytas važiuoti ir plaukti. Vangas Hongjunas teigė, kad šiam stebuklui sukurti jis paklojo per 100 tūkst. svarų (apie 400 tūkst. litų).

„Dabar ieškau automobilių gamintojų kompanijos, kuriai galėčiau parduoti šią idėją. Nenorėčiau, kad toks puikus išradimas nugrimztų užmarštin", - unikaliu automobiliu didžiavosi V.Hongjunas.

Vyras pasakojo, kad savo naująja transporto priemone gana dažnai plaukia žvejoti į šalia jo namų esantį ežerą, o neretai - ir į atvirą jūrą. Kaip tikino automobilio meistras, dar nė karto jo sukonstruotas stebuklas nenuvylė.

Geltonos spalvos automobilis amfibija yra pritaikytas važiuoti ir plaukti. V.Hongjunas nesutiko atskleisti unikalaus savadarbio automobilio veikimo principų: „Tai yra verslo paslaptis, bet galiu patikinti, kad šį stebuklą sukonstravau savo rankomis, kiekvieną varžtelį įsukau pats", - gyrėsi V.Hongjunas.

Kitas nagingas meistras pats sukonstravo 2,5 tonos sunkvežimį amfibiją, jį pavadino „Frog truck". Sunkvežimiukas turi 260 AG variklį ir išties primena didelę varlę. Tai pirmoji amfibija, kuri gali įtraukti savo važiuoklę taip, kad nebūtų po vandeniu. Tai itin pagerino hidrodinamines amfibijos savybes. Važiuodamas keliu ar bekele sunkvežimis į gruntą remiasi ne ratais, o vikšrais, jie gerokai padidina važumą.

Šia transporto priemonę sukonstravo 77 metų Stanas Hevitas. Tai padaryti jam prireikė dvejų metų ir 130000 JAV dolerių.

Galima įsigyti

Stambesni automobilių amfibijų gamintojai rengiasi masiškai gaminti amfibijas. Gera naujiena yra ta, kad amfibija, pavadinta „Aquada", bus prieinama daugeliui pirkėjų. Bloga naujiena - jei bus norima plaukioti, veikiausiai reikės turėti laivo licenciją. Ši transporto priemonė sausumoje gali pasiekti apie 160 km per valandą greitį, o vandenyje jos greitis siekia apie 50 km per valandą Automobilį jau galima įsigyti už 200000 dolerių.

Masinė jo gamyba buvo planuota pradėti praėjusių metų pabaigoje. Manoma, kad 2009 metų viduryje jį bus galima įsigyti už mažiau nei 100000 dolerių. Žinoma, transporto priemonė tenkina visus saugumo ir ekologiškumo reikalavimus. „Aquada" turi 175AG V6 variklį, o į katerio režimą persijungia per mažiau nei 13 sekundžių.

O automobilių amfibijų dizaino studija (Amphibious Vehicle Design Studio) sukūrė automobilį - „Platypus Jeep", jis gali važiuoti įprastais keliais ir plaukti. Jo „širdelė" - turbodyzelinis 68 kW (87AG) variklis kelyje pasiekia 110 km per valandą greitį, o vandenyje amfibija į priekį stumiasi 10,5 km per valandą greičiu. Šiam automobiliui nebaisios iki 1,5 metro aukščio bangos. Vidutinės kuro sąnaudos kelyje yra 7 l šimtui km, vandenyje - 10 l šimtui km. Turint pilną 70 litrų talpos kuro baką vandenyje galima plaukioti maždaug 10 valandų.

Pasiekia rekordus

Amfibijos pasiekto greičio rekordas vandenyje nė iš tolo neprilygsta, automobilių pasiekiamiems greičiams sausumoje. Amfibijos rekordas vandenyje yra 105 km per val. Tačiau tokiai egzotiškai transporto priemonei tai gana daug. Naujasis rekordas priklauso aparatui „Sealegs", jį gamina turinti tą patį pavadinimą Naujosios Zelandijos kompanija. Rekordinis greitis užfiksuotas sužymėtoje 500 metrų ilgio distancijoje, ją amfibijai įveikti pakako mažiau nei 18 sekundžių.

Tiesa, rekordas pasiektas vandens trasoje ir nėra labai stebinantis atsižvelgiant į tai, kad „Sealegs", skirtingai nuo analogiškų transporto priemonių, yra motorinė valtis, adaptuota judėti sausumoje, o ne automobilis, pritaikytas plaukti. Kad būtų lengvesnis, kateris yra pripučiamas, tačiau apačioje sutvirtintas tvirtu karkasu. Judėti sausumoje prie karkaso pritvirtinti ratai, plaukiant jie pasikelia, netrukdo kateriui lengvai slysti vandens paviršiumi. Šią netradicinę transporto priemonę į priekį gena 225 arklio galių variklis.

Pagal analogiškų amfibijų pasiektus rezultatus - tai gana nemažas greitis. Pavyzdžiui, iki šiol greičio rekordas priklausė „Splash" amfibijai, jai pavyko įsibėgėti iki 80 km per valandą Sportinio tipo amfibija „WaterCar" pasiekia 72 km per valandą greitį, o serijinė amfibija „Aquada" vandenyje tegali plaukti ne didesniu kaip 48 km per valandą greičiu.

Vienas šveicaras plaukdamas amfibija sugebėjo patekti net į rekordų knygą. Perplaukęs Lamanšo sąsiaurį, šveicaras Frankas M.Rinderknechtas pateko į Gineso rekordų knygą. Pasaulio rekordas buvo pasiektas „Rinspeed Splash" modeliu - vienu daugiausia diskusijų sukėlusių automobilių amfibijų, pristatytų tarptautinėje Ženevos parodoje dar 2004 metais. Nuo įprastos amfibijų konstrukcijos „Splash" skiriasi tuo, kad jis plaukia ne kaip valtis, o čiuožia vandens paviršiumi specialiomis plokštumomis. Automobilį varo 140 AG, 750 kubinių centimetrų darbinio tūrio variklis, „Splash" vandenyje pasiekia 80 km per valandą greitį.

Donatas BRAZDEIKIS

 

Nuotr. 1942 metų rugsėjį JAV buvo pasirašytas pirmasis kontraktas 2000 amfibijų GMC DUKW-353, o iki karo pabaigos jų buvo pagaminta net 21147.

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Eugenijau, Mes važiuojame 2013, Pasvalyje

Pavasaris - laikas, kai atgimsta ne tik gamta, bet ir...

Kovinis pėstininkų transportas – 4K7FA-KSPz

Pagrindinis Austrijos šarvuočių gamintojas...

Iš automobilizmo istorijos – Uljanovsko automobilių gamykla

Didžiojo Tėvynės karo metais, vokiečiams artėjant prie...

Lietuvos specialiųjų tarnybų technika – ugniagesių gelbėtojų amfibija

Šiandien autoreviu.lt skaitytojams pristatome kiek rečiau matomą, tačiau labai svarbią funkciją atliekančią ugniagesių gelbėtojų transporto priemonę – amfibiją.

„Mes važiuojam 2010“

Lietuvos senovinės automototechnikos mėgėjų klubas visus senų ir retų automobilių mėgėjus...

Projektas „GRAŽIOJI LIETUVA“: Karinės technikos muziejus Vilniuje

Skaitytojo parengtas fotoreportažas iš Karinės technikos muziejaus

Skrodžiantys vandenį automobiliai

Pirmąjį amfibijos prototipą Amerikoje sukūrė inžinierius iš Bafalo miesto Rodžeris V.Hofheinsas...

Koviniai robotai JAV kariuomenėje

Kai reikia pavaduoti žmones...

Kovinė pėstininkų mašina (BMP)

Nepaisant to, kad pasaulyje daugėja kalbų apie taiką ir nusiginklavimą, tikroji padėtis kaip ir anksčiau lieka įtempta, o karai ir vietos neramumai įsiplieskia vienas po kito

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: