„Stryker“ – greitas ir galingas
Atnaujinta: 2020-03-09
  • stryker-brigade__Small_
  • stryker_6
  • 14_stryker__Small_
  • LAND_M1126_Stryker_ICV_Troops_Exit_lg__Small_
  • Stryker155__Small_

„Stryker" - aštuonratis šarvuotis, kurį gamina JAV bendrovė „General Dynamics Land Systems". Jis sukurtas pagal Kanadiečių „LAV III" lengvąjį šarvuotį, kuris buvo nusižiūrėtas nuo Šveicarijos „MOWAG Piranha III 8x8". Tai pirmoji šarvuota mašina, priimta į JAV kariuomenę nuo 1980 metų („M2/M3 Bradley Fighting Vehicle"). „Stryker" kainuoja pakankamai nedaug - 1,42 mln. dolerių.


JAV Gynybos departamentas iki karo Afganistane ir Irake didžiąją dalį savo tyrimų skyrė aviacijai ir itin moderniai ginkluotei: „nematomi" naikintuvai, nepilotuojami robotai, integruotos kovinės sistemos. Karai pakeitė tyrimų kryptį. Paaiškėjo, kad būtina ne tik dominuoti ore ir sunaikinti priešus patiriant kuo mažiau nuostolių, bet ir kontroliuoti užimtą vietovę. Buvo manoma, kad užtenka „M1 Abrams" tankų, „M2 Bradley" vikšrinių šarvuočių, visureigių „Humvee", tačiau jie nepateisino lūkesčių partizaniniame kare, nes buvo sunkūs, nemobilūs ar silpnai apsaugoti. Juos sunkiau sunaikinti, tačiau lėti, todėl Afganistano ar Irako kovotojai pasislėpdavo iki jai atvykstant. Visureigiai „Humvee" - patogi ir greita priemonė gabenti kariams, tačiau beveik neapsaugodavo nuo pakelės bombų ar snaiperių. Buvo nuspręsta sukurti šarvuotį, kuris visiškai paslėptų gabenamus karius nuo snaiperių ir apsaugotų nuo pakelės bombų ir gausesnių priešo pajėgų, nors ir menkai ginkluotų, be to, kad būtų pakankamai mobilus. „Stryker" buvo kuriamas iki 2001 m. rugsėjo 11-osios, tačiau prasidėjus karui darbai pagreitinti. Nuspręsta „Stryker" integruoti į „FCS" („Future Combat Systesms" - ateities kovinės sistemos) ir sukurti įvairias funkcijas atliekančius šarvuočius.

Valdymas

Įdiegtos naktinio matymo kameros ir atpažinimo sistemos, todėl mažiau pasitaiko draugiškos ugnies incidentų.
Apsauga
Automatinė gesinimo sistema
Gaudikliai („Catchers") - tarsi metalinis tinklas, kuris sprogsta, į jį pataikius šaudmeniui. Tai nepadaro didelės žalos šarvams, nes detonuoja toliau nuo jų. Tokia apsaugos priemonė nėra nauja - ją sėkmingai Antrajame pasauliniame kare naudojo Vokietijos kariuomenė.
Degalų bakai suprojektuoti taip, kad sprogimo metu smūgio jėga būtų nukreipta į išorę, taip saugant viduje esančius karius.
Apsauga nuo biologinio, cheminio, branduolinio ginklo
Taip pat artimiausiu metu planuojama į „Stryker" įdiegti „Boomerang" sistemą, padedančią nustatyti priešo snaiperio vietą iškart po šūvio, taip pat „Raytheon Quick Kill" aktyvios apsaugos nuo RPG sistemą.
Irako ir Afganistano karo patirtis parodė, kad partizaniniuose veiksmuose koalicijos pajėgų kariai dažniausiai žūdavo nuo savadarbių pakelės užtaisų ir priešo snaiperių kulkų, todėl kuriant „Stryker" buvo stengiamasi padaryti taip, kad kariai būtų kuo mažiau atsidengę. Todėl vairuotojas ir ginklininkas, užuot išlindę iš šarvuočio, naudojasi specialiais periskopais.

 

Mobilumas

Šarvuotis pritaikytas važinėti bet kokiomis sąlygomis - keliais, bekele, smėliu, purvu, sniegu. Priklausomai nuo šarvuočio greičio, automatiškai reguliuojamas slėgis padangose. Su pradurtomis padangomis „Stryker" gali nuvažiuoti kelis kilometrus. Kitaip negu dauguma modernių šarvuočių, „Stryker" nėra amfibija, todėl jis sunkiau pritaikomas kai kuriose vietovėse. „Stryker" dėl savo svorio - 19-26 tonų - negali būti gabenamas sraigtasparniais, tik lėktuvais. Jo maksimalus greitis - 100 km/val., veikimo nuotolis - 500 km.

Kritika

„Stryker" sulaukė nemažai visuomenės dėmesio ir kritikos, nes tai buvo po labai ilgo laiko JAV kariuomenei pasiūlyta nauja šarvuota mašina. Kai kurie kritikai teigia, kad vietoj ratų reikėjo naudoti vikšrus - pravažumas būtų buvęs geresnis. JAV kariuomenės vadai teigia, kad pagrindinis „Stryker" uždavinys - greitai ir saugiai nugabenti karius į mūšio lauką ir užtikrinti jiems paramą, todėl vikšrai būtų sulėtinę šarvuočio greitį. Kiti kritikavo „Stryker", esą ginklų per mažai ir šarvai per ploni, esą šarvuotis nepakankamai apsaugos karius. Bandymai ir patirtis rodo, kad „Styker" pakelės bombų smūgius atlaiko geriau negu „M1 Abrams" tankas. Kritika kai kuriais atžvilgiais pagrįsta, tačiau šiuo metu „Stryker" pakankamai gerai vykdo savo užduotį.

FCS (ateities kovinės sistemos)

„Stryker" - JAV Gynybos departamento kuriamos FCS dalis, nes gali realiu laiku perduoti surinktą informaciją štabui, kitoms mašinoms mūšio lauke ar net kariams, kurie naudoja „Land Warrior" sistemas. „FCS" padeda kariams greitai perduoti ir gauti reikiamą informaciją. „Stryker" priklauso „C4I" valdymo tinklui (apie jį plačiau straipsnyje „Koviniai robotai JAV kariuomenėje").

Sukurta nemažai modifikacijų:
„M1126" - pėstininkų transportavimui („Infantry carrier vahicle"), standartinis.
„M1127" - žvalgybai („Reconnaissance vechicle"), turi „M2", 50 kalibro kulkosvaidį arba „Mk 19" 40 mm granatsvaidį ir „Javelin" prieštankines raketas. Šarvuotis gabena du įgulos narius ir keturis skautus.
„M1128" - mobilioji ginklų sistema („Mobile Gun System"). Su ja „Stryker" panašus į tanką, nes ant šarvuočio montuojamas 105 mm „M68A1" tanko pabūklas.
„M1129" - mortyra („Mortar carrier"), montuojama 120mm arba 81mm mortyros.
„M1130" - vadovavimo versija („Command vehicle"). Tai silpnai ginkluotas „Stryker", nes tėra „M2" kulkosvaidis ar „Protector" nuotolinė ginklų valdymo stotis.
„M1131" - paramai („Fire Support vehicle"), skirtas žvalgybai, taikinių identifikavimui, sekimui.
„M1132" - inžinerinei paramai („Engineer support vehicle"), skirtas „valyti" nuo kelio minas.
„M1133" - evakuacijai („Medical Evacuation vehicle").
„M1134" - prieštankinis („Anti-tank guided missile") prototipas.
„M1135" - ABC žvalgybos versija („Nuclear, biological, chemical reconnaissance vehicle"), prototipas.
„MXXXX" -artilerijos versija („Self-propelled 105 mm Self-propelled howitzer"), prototipas.

Specifikacijos:
svoris ~ 17 t.;
ilgis - 6,95 m;
plotis - 2,72 m;
aukštis - 2,64 m;
pakaba - 8x8;
maksimalus greitis - 100 km/val.

Nuotraukų šaltiniai:
http://www.koze950.com
www.armymedicine.army.mil
http://www.defenseindustrydaily.com
http://www.army-technology.com
http://www.op-for.com

Parengta pagal užsienio spaudą

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Eugenijau, Mes važiuojame 2013, Pasvalyje

Pavasaris - laikas, kai atgimsta ne tik gamta, bet ir...

Kovinis pėstininkų transportas – 4K7FA-KSPz

Pagrindinis Austrijos šarvuočių gamintojas...

Iš automobilizmo istorijos – Uljanovsko automobilių gamykla

Didžiojo Tėvynės karo metais, vokiečiams artėjant prie...

Lietuvos specialiųjų tarnybų technika – ugniagesių gelbėtojų amfibija

Šiandien autoreviu.lt skaitytojams pristatome kiek rečiau matomą, tačiau labai svarbią funkciją atliekančią ugniagesių gelbėtojų transporto priemonę – amfibiją.

„Mes važiuojam 2010“

Lietuvos senovinės automototechnikos mėgėjų klubas visus senų ir retų automobilių mėgėjus...

Projektas „GRAŽIOJI LIETUVA“: Karinės technikos muziejus Vilniuje

Skaitytojo parengtas fotoreportažas iš Karinės technikos muziejaus

Skrodžiantys vandenį automobiliai

Pirmąjį amfibijos prototipą Amerikoje sukūrė inžinierius iš Bafalo miesto Rodžeris V.Hofheinsas...

Koviniai robotai JAV kariuomenėje

Kai reikia pavaduoti žmones...

Kovinė pėstininkų mašina (BMP)

Nepaisant to, kad pasaulyje daugėja kalbų apie taiką ir nusiginklavimą, tikroji padėtis kaip ir anksčiau lieka įtempta, o karai ir vietos neramumai įsiplieskia vienas po kito

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: