Autoservise gali ir "nurengti"
Atnaujinta: 2020-03-12
  • IMGP0710__Large_

Sunku būtų rasti vairuotoją, negirdėjusį nė vienos istorijos apie atgrubnagius automobilių serviso meistrus, kurie paliktą remontuoti mašiną dar labiau sugadino ar net pavogė iš jos detalių. Stebėtina, kad taip nukentėję žmonės nedrįsta skųstis ir kovoti už savo turtą.

Atsiėmėte iš serviso automobilį ir pamatėte, kad jis įlenktas, nors iki tol nebuvo. Po mašinos remonto servise nepraėjo nė mėnuo, o naujos jos detalės jau sutrupėjo. Aptikę tokį akibrokštą mašinų savininkai tyliai nuryja kartėlį, nes nesitiki atgauti kompensacijos už žalą, ir kreipiasi į kitą autoservisą dėl naujo remonto. Neva nieko neįrodysi - pats esi apgautas žioplys, tad geriausia nedaryti sau gėdos ir nesiskųsti.

Šiurkščių klaidų ar tyčinių apgavysčių aukomis tampa ne tik nelegalių "garažų", bet ir gerai žinomų servisų klientai. Tačiau dažnas vengia kreiptis į pareigūnus, nes bijo ilgo tyrimo proceso ir nesitiki įrodyti savo tiesos. Gauti kompensaciją iš oficialaus serviso yra nors teorinė galimybė, o šešėlyje veikiantys "garažiniai profesionalai" jaučiasi nebaudžiami.

Policininkai ir draudikai tvirtina, kad geriausias būdas išvengti ilgų ginčų su meistrais - iš anksto su paslaugos teikėjais detaliai suderinti visas užsakymo sąlygas ir pasidomėti galimos žalos atlyginimu, nes po remonto pamačius, jog automobilis apgadintas, gali tekti ilgai ir nuobodžiai įrodinėti, kad tai meistro kaltė.

Atidavė į metalo laužą

Vienas meistro savivalės nebepakentęs Vilniaus rajono gyventojas praėjusią savaitę parašė pareiškimą pareigūnams, jis teigė, kad pernai rugsėjį perdavė meistrui remontuoti automobilį "VW Golf" ir jo registracijos liudijimą, bet mašinos neatgavo iki šiol. Tuo metu meistras be skrupulų paaiškino automobilio grąžinti savininkui negalintis, nes kai nepavyko jo suremontuoti, jis golfą pardavė metalo laužo supirkimo punktui.

Vilniaus rajono policijos komisariato viršininkas Josifas Kuzmickis patvirtino, kad "VW Golf" savininko pareiškimas priimtas ir pagal jį pradėtas tyrimas, per kurį paaiškės, ar automobilis tikrai buvo parduotas metalo laužo supirkėjams. Pašnekovas patikino, kad toks akiplėšiškas atvejis jo darbo istorijoje pasitaikė pirmą kartą. Tačiau mažiau nuo nepatikimų meistrų nukentėjusieji vengia kreiptis į pareigūnus.

Ši istorija - tik vienas iš nedaugelio į viešumą iškilusių meistrų savavaliavimo pavyzdžių. J.Kuzmickis prisiminė atvejį, kai su pareigūnų pagalba teisybės mėgino ieškojo nukentėjęs automobilio savininkas. Jis pasiskundė, kad viename Naujosios Vilnios servise į jo mašiną buvo įmontuotos prastesnės detalės, nei tos, už kurias vairuotojas sumokėjo. Tačiau nuo šios istorijos prabėgo jau daugiau nei dešimtmetis, o per tą laiką policija nesulaukė nė vieno pareiškimo apie meistrų padarytą žalą. J.Kuzmickis svarstė, kad galbūt rajone nėra tiek daug servisų kaip miestuose, tačiau sutiko, kad nukentėję mašinų savininkai skundžiasi labai retai.

Detalės - meistrų grobis

Jei "remonto" žala nedidelė, nuo nelegaliai dirbančių meistrų nukentėję vairuotojai vengia kreiptis į pareigūnus, nes neturi jokių lankymosi pogrindinėse dirbtuvėse įrodymų ir net bijo galimo meistrų keršto.

O dalis apvogtųjų per remontą net nesužino, kad jų mašina servise buvo "nurengta", kol kas nors jiems to neparodo. Nusipirkęs dėvėtą BMW LŽ skaitytojas Vytenis Kazakevičius ketino jo važiuoklę patobulinti sportinėmis detalėmis. Norėdamas sutaupyti, detales jis nusipirko pats ir paprašė vieno "garažinio" meistro jas įdėti. Niekada nevažinėjęs automobiliu, turinčiu sportinę važiuoklę, vaikinas patikėjo, kad visos detalės po remonto pakeistos, ir tik gerokai vėliau, jau pardavinėdamas savo mašiną, jis sužinojo, kad brangių detalių - nė kvapo. Pakėlus automobilį keltuvu buvo aiškiai matyti, kad įdėtos tik sportinės spyruoklės, o amortizatoriai ir stabilizatoriaus įvorės nė nepaliestos.

Viename sostinės garažų masyvų uždarbiaujantis prisistatyti atsisakęs meistras juokėsi iš tokių klientų naivumo. "Kas dirba šitą darbą, vos pažiūrėję į klientą mato, kad šis nesupranta apie mašinas. Tokiam labai paprasta paaiškinti, kad kas nors buvo susidėvėję, galima dar ir parodyti keletą iš šiukšliadėžės ištrauktų neva pakeistų gumelių, ir žmogus dar padėkos už gerą darbą nė neįtardamas, kad išvažiavo su pigiausiomis detalėmis, - tokio "verslo" subtilybes aiškino pašnekovas ir skubiai patikino pats taip niekada nesielgiantis, - Žinau ne vieną atvejį, kai į mašiną ne tik nesudedamos savininko atvežtos detalės, bet dar išimamos esamos, jei yra kas nors gero. Aprinkti važiuoklę - įprastas dalykas, nes vairuotojai paprastai nė nežino, kas ten sudėta. Jei koks studentas ar moteriškė atvairuoja mašiną, į kurią įmontuota sportinė važiuoklė, geros spyruoklės ar stabdžių diskai, greičiausiai teks išvažiuoti be jų, o apvogtas žmogus už tai dar papildomai susimokės."

Vienintelė viltis - teismas

Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos (VNMPI) Paslaugų kontrolės skyriaus vyriausiasis valstybinis inspektorius Leopoldas Konopackas patvirtino, kad jei automobilį remontavo veiklos neįregistravęs asmuo, iš jo išreikalauti žalos atlyginimo galima tik per teismą. Tokio atlyginimo beveik neįmanoma išsireikalauti ir iš legaliai dirbančio meistro, jei šis nedavė kokio nors dokumento, patvirtinančio apsilankymą servise, - tokiu atveju skundai nagrinėjami tik gavus paslaugos teikėjo sutikimą, tačiau naivu tikėtis, kad į inspektorių akiratį patekęs meistras savanoriškai leis tikrinti savo darbą.

Kadangi įrodymų, kad automobilio remontas atliktas nesąžiningai, neturintys vairuotojai suvokia savo argumentų menkumą, jie į policiją paprastai nesikreipia. Pasak L.Konopacko, dažniausiai VNMPI sulaukia vartotojų skundų dėl per remonto garantinį laikotarpį atsiradusių defektų. Jis patarė atidžiai užpildyti ir saugoti užsakymo paraišką. Joje būtina įrašyti serviso ir jo atstovo duomenis, taip pat kliento duomenis, visą informaciją apie automobilį ir detales, jei jas atveža klientas, bei svarbiausia - konkrečiai įrašyti užsakymo priėmimo datą ir vykdymo terminą, paslaugų ir detalių kiekį bei kainą ir garantines sąlygas.

Jeigu vartotojui suteikta paslauga yra netinkamos kokybės ir jis tai įrodo, tada turi teisę per šešis mėnesius nuo paslaugos suteikimo dienos reikalauti, kad ši paslauga neatlygintinai būtų pakeista tinkamos kokybės paslauga, o jei tai neįmanoma - grąžinti pinigai. Pašnekovas pažymėjo, kad bet kokiu atveju, jei konflikto nepavyksta išspręsti gražiuoju, nepatenkintas vairuotojas gali kreiptis į teismą, tačiau ar turi šansų ten rasti teisybę - neaišku.

Kasko draudimas nepadeda

Serviso klaidų pasitaiko ir netyčia, bet sugadintų automobilių savininkų tai neguodžia. Nusipirkusi kelerių metų senumo visureigį vilniečių šeima ruošėsi jį gabenti į įprastai lankomą servisą, bet pakeisti tepalus pasisiūlė savame garaže dirbtuves įsirengęs kaimynas. Šeimos galva ilgai nesvarstęs sutiko - pas kaimyną paslauga pigesnė, nereikia toli važiuoti, o tepalus pakeisti visai nesudėtinga.

Tačiau po šios procedūros automobiliu pavyko važinėti tik tris dienas - sugedo variklis, o nugabenus mašiną rimtam meistrui paaiškėjo, kad to priežastis - per mažas savamokslio meistro parinktas tepalų filtras. Pasirodo, šis nepasivargino kataloge patikrinti, koks filtras buvo reikalingas, ir parinko detalę savo nuožiūra. Bet savo klaidos jis nepripažino ir kaimynams nekompensavo nė dalies sumos, išleistos visureigio variklio remontui.

Kartais brangių, kasko draudimu apdraustų automobilių savininkai pagalbos kreipiasi į draudikus tikėdamiesi, kad šie atlygins dėl nemokšiško automobilio remonto patirtą žalą. Tačiau visi kalbinti draudimo bendrovių atstovai patikino, kad polisas neapdraudžia nuo meistrų broko.

"Jeigu tai yra akivaizdi serviso darbuotojų kaltė, pavyzdžiui, keliant automobilį keltuvu buvo įlenktas jo slenkstis ar atliekant tam tikrus remonto darbus iššovė transporto priemonės oro pagalvės, tokiu atveju tai nėra draudžiamasis įvykis, ir klientui rekomenduojama kreiptis tiesiogiai į žalą padariusią serviso įmonę dėl nuostolių kompensavimo, nes nuo tokios rizikos nedraudžiama", - tvirtino BTA Žalų reguliavimo departamento direktorė Karolina Karpova.

Pasak jos, labai svarbu išsiaiškinti, dėl ko atsirado automobilio pažeidimų, pavyzdžiui, žala būtų atlyginta, jei klientas, nuplovęs automobilį pastebėtų nežinia kada atsiradusius įlenkimus, arba jei automobilis būtų tyčia apgadintas.

Mažos išimtys

Pašnekovė prisiminė net kelis atvejus, kai servise palikti remontuoti automobiliai net buvo padegti. Bet tokie įvykiai nagrinėjami lyg po didinamuoju stiklu - draudikai svarsto regreso tvarka žalą perkelti servisui.

Bendrovės "ERGO Lietuva" Civilinės atsakomybės, nelaimingų atsitikimų, transporto priemonių ir sveikatos draudimo departamento direktorius Audrius Pilčicas paminėjo dar vieną išimtį - žala mašinos savininkui atlyginama, jeigu automobilį remontuodamas meistras jį netyčia apibraižo arba serviso darbuotojui vairuojant mašiną, nesvarbu mieste ar serviso teritorijoje, įvyksta eismo įvykis.

"Lietuvos draudimo" kompleksinių žalų direktorius Gytis Matiukas įvardijo tik vieną atvejį, kai draudikai stebi serviso darbą, - bendrovė prisiima atsakomybę už darbų kokybę tik tada, jei automobilis po įvykio buvo remontuotas jos partnerių autoservise. Tačiau jei ji tik apmokėjo darbus vairuotojo pasirinktame servise, jokių bendrovės garantijų nebelieka.

G.Matiukas prisiminė atvejį, kai taip pradingo 12 tūkst. litų kompensacija - bendrovė apmokėjo sąskaitą už darbus kliento pasirinktame servise, bet vėliau paaiškėjo, kad automobilis nebuvo iki galo suremontuotas, taigi vairuotojui teko su meistrais aiškintis pačiam.

Siūlo tikrinti darbą

Pasak kalbintų draudimo bendrovių atstovų, iš jų kompensacijos už servisų klaidas vairuotojai galėtų tikėtis tik tada, jei pats autoservisas turėtų bendrosios civilinės atsakomybės draudimą. Apie tokį saugiklį kalbėjo ir Šiaulių autoservisų asociacijos vadovas Anatolijus Kirjazovas. Jis neneigė, kad pasitaiko atvejų, kai autoservisuose palikti klientų automobiliai apgadinami. "Taip būna, nėra ko slėpti", - sakė jis. Pašnekovo manymu, serviso prestižo reikalas - nesusipratimą išspręsti, tačiau nutinka ir taip, kad gražūs ketinimai deklaruojami tik tol, kol viskas gerai, o įvykus konfliktui nukentėjęs klientas lieka nieko nepešęs.

A.Kirjazovo teigimu, vairuotojai turėtų pasidomėti, kaip verslininkai kompensuotų nuostolius, jei automobiliui kas nors atsitiktų. "Lietuvoje populiaru manyti, kad nereikia saugotis, kol pats užlipi ant grėblio. Net ne visi servisai turi draudimą, taigi manau, kad iš "garažų" jo neverta tikėtis", - sakė jis.

Ilona STAŠKUTĖ

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Efektyvūs stabdžiai saugo slidžiame kelyje

Efek­ty­vūs stab­džiai rei­ka­lin­gi bet ku­riuo me­tų lai­ku, ta­čiau la­biau­siai - žie­mą

Apie automobilių variklių žvakes

Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės

13 „Mitų griovėjų“ sugriautų automobilinių mitų

Laidą „Mitų griovėjai" žino beveik visi televizijos žiūrovai.

Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD

Nesvarbu, pirksite naują ar naudotą automobilį, tikrai kils klausimas ...

Autoservise gali ir "nurengti"

Sunku būtų rasti vairuotoją, negirdėjusį nė vienos istorijos apie...

2011-ieji – perversmo automobilių pramonėje metai

Galima drąsiai teigti, kad 2011 m. įeis į automobilizmo istoriją.

Pasaulinės automobilių pramonės laukia nauja krizė?

Įvertinus tai, kad dauguma Japonijos gamyklų vis dar nedirba, klausimas tampa labai aktualus

Servisų meistrai tyko lengvatikių

Dalis automobilių remonto dirbtuvių meistrų sėkmingai įvaldė techniką, kaip pasipelnyti iš patiklių ir mažai ką apie mašinų remontą išmanančių žmonių.

Automobilių vagies prisipažinimas

Rusijos žiniasklaidoje pasirodė įdomus straipsnis, kurio autorius teigia gavęs interviu iš automobilių vagystėmis užsiimančio žmogaus.