Kokybiškai veikianti automobilio stabdžių sistema - bene svarbiausias mašinos elementas, kad kelyje būtume saugūs. Efektyvūs stabdžiai reikalingi bet kuriuo metų laiku, tačiau labiausiai - žiemą, kai važiuojant slidžia danga gerokai pailgėja stabdymo kelias. Todėl vos pajutus, kad automobilis prasčiau stabdo, būtina patikrinti ir esant reikalui pakeisti stabdžių trinkeles bei skystį.
Stabdžius ėda druskos
Stabdžių skystyje, kaip ir bet kuriame kitame spirito turinčiame skystyje, ilgainiui atsiranda vandens. Tada stabdžiai geriausiu atveju žiemą tampa ne tokie efektyvūs, blogiausiu - užšalęs vanduo suardo jų žarneles.
Patys skysčio lengvai nepatikrinsite, tam reikia specialaus prietaiso - areometro. Daugelis servisų jį turi, tad nepatingėkite ir užsukite į artimiausią. Jeigu automobilis senesnis negu penkerių metų, reikėtų dar paprašyti meistrų patikrinti stabdžių cilindriukų būklę. Tokią procedūrą rekomenduojama atlikti ir žiemai persiritus į antrą pusę, nes druskos, kuriomis barstomi keliai, labai neigiamai veikia stabdžių sistemą. Būtinai patikrinkite ir rankinį stabdį. Prasidėjus šalčiams jis gali prišalti arba „prikepti". Siekiant to išvengti stabdį vertėtų paveržti, o kontakto su užpakaliniais stabdžiais vietose sutepti specialiu skysčiu.
Tačiau stabdžių skysčio keitimas - toks pat planinis automobilio remontas, kaip ir alyvos ar žvakių keitimas. Gamintojo nurodomas laikas, kada tai reikia daryti, paprastai skiriasi. Viskas priklauso nuo automobilio markės, modelio, variklio ir tam tikrų konstrukcijos niuansų. Pavyzdžiui, populiariausių vokiškų markių automobilių gamintojai stabdžių skystį rekomenduoja keisti kas dvejus metus arba nuriedėjus maždaug 50 tūkst. kilometrų. Dažniau jį patariama keisti, jei mašina eksploatuojama sudėtingomis sąlygomis, važinėjama ne vien trumpais atstumais po miestą.
Šaldamas keičia savybes
Nekeičiamas stabdžių skystis absorbuoja drėgmę, todėl iš vidaus rūdija stabdžių sistemos dalys, gadinamos guminės detalės, apnašos padengia stabdžių stūmokliukus. Dėl to jie pradeda sunkiau judėti ir strigti. Stabdžių skystyje yra vandens, tad esant minusinei temperatūrai jis keičia savo savybes. Jeigu skystis dar ir nekeičiamas ilgiau kaip porą metų, pakinta stabdžių pedalo kietumas, sumažėja stabdymo efektyvumas.
„Kai mašina stabdoma, neretai stabdžių diskai, trinkelės ir pats skystis pasiekia 400 laipsnių ar didesnę temperatūrą. Mūsų eksploatuojamiems automobiliams dažniausiai naudojamas DOT 3 stabdžių ir sankabos skystis. Pagal cheminę sudėtį DOT 3 labai panašus į DOT 4 stabdžių skystį. Pagrindinis skirtumas, kad DOT 4 pasižymi aukštesne virimo temperatūra ir mažesne vandens absorbcija, taigi yra kokybiškesnis. Mažiau tikėtina, jog žiemą jis prišals", - paaiškino LŽ kalbintas automobilių mechanikas Tomas Menkelevičius.
Visiškai kitokios sudėties yra rečiau sutinkamas DOT 5 stabdžių skystis. Jis paprastai naudojamas sportinio tipo automobiliams. DOT 5 gaminamas iš tokių chemikalų, kurie visiškai neabsorbuoja drėgmės. Beveik visuose naujuose automobiliuose yra įmontuotas stabdžių skysčio lygio indikatorius, tad jam nukritus prietaisų skydelyje įsižiebia lemputė.
„Esu susidaręs įspūdį, kad daugelis vairuotojų niekada nėra keitę stabdžių skysčio, ir nė neketina to daryti. Būtina nepamiršti - kai kuriuose automobiliuose ta pati lemputė rodo ir tai, jog įjungtas rankinis stabdys, ir kad stinga stabdžių skysčio. Todėl pamatę degantį indikatorių, pirmiausia pasižiūrėkite, ar nesate palikę pakeltos rankinio stabdžio svirties", - pabrėžė T.Menkelevičius.
Geros trinkelės nekvepia
Stabdžių skysčio daug kas galbūt nė nemano keisti, bet trinkelių keitimas, ko gero, yra viena dažniausių procedūrų. Jų būna pačių įvairiausių - tiek pagal formą ir sudėtį, tiek pagal paskirtį. Stabdžių trinkelės montuojamos automobilio priekyje ir užpakalyje. Paprastai užpakalinės dyla lėčiau, nes joms tenka mažesnis krūvis, tad ir keičiamos yra rečiau negu priekinės.
„Nereikėtų pamiršti, kad gamintojai ir automobilių detalių pardavėjai paprastai būna šališki, todėl jie ne visada sako tiesą. Vienas svarbiausių kriterijų, rodančių stabdžių trinkelių kokybę, kad ir kaip būtų banalu, yra kaina. Pigios trinkelės niekada neveiks labai efektyviai, nes gaminamos iš ne itin kokybiškų medžiagų. Tačiau ir brangesnės pagal efektyvumą skiriasi nedaug. Paprastai pigios stabdžių trinkelės būna kietos, o automobilį stabdant cypia. Laikui bėgant dėl kietumo jos dažnai „suėda" stabdžių diskus", - paaiškino mechanikas.
Jo teigimu, geros trinkelės yra gaminamos iš minkštesnių medžiagų, tad kur kas geriau sukimba su stabdžių disku. Tokios pasižymi efektyvesniu stabdymu. Nors dėl minkštumo jos sudyla greičiau, stabdo kur kas geriau nei pigios nedylančios trinkelės.
„Atkreipiau dėmesį, kad kokybiškos stabdžių trinkelės, paprastai tariant, labai nemaloniai dvokia. Kuo minkštesnis ir geriau sukimbantis yra jų mišinys, tuo labiau smirdi", - pridūrė T.Menkelevičius.
Būtina kruopščiai nuvalyti
Jei stabdžių sistema veikia netvarkingai, joje būna ypač dideli temperatūros pokyčiai ir papildoma trintis. Be abejo, labai svarbus sistemos komponentas - stabdžių diskai, nes būtent jie leidžia važiuoti lėčiau. Sudilusius diskus, kaip stabdžių trinkeles, reikia laiku pakeisti. Paprastai ant stabdžių disko yra iškaltas minimalus galimas jo plonumas. Kai diskas sudyla labiau nei rekomenduojama, sunkėja stabdymo procesas.
„Kartais dėl senų trinkelių ar užstrigusio stabdžių stūmokliuko stabdoma neefektyviai, nes tinkamai veikia tik dalis stabdžių disko. Laikui bėgant dėl skirtingos trinties diskas susikraipo ir vairuotojas, stabdydamas automobilį, pradeda jausti vibraciją ir „mušimą" per stabdžių pedalą bei vairą. Visada pabrėžiu, kad keičiant diskus būtina pakeisti ir stabdžių trinkeles. Jei tai darote patys, dėdami diskus būtinai nuvalykite jų paviršių. Nauji stabdžių diskai dažniausiai būna sutepti tepalu, kad nerūdytų. Jei diskas senesnis, būkite atsargūs ir neištepkite jo paviršiaus, o jei ištepėte, gerai nuvalykite, ypač riebalus", - patarė T.Menkelevičius.
Tomas FEDARAVIČIUS
Efektyvūs stabdžiai saugo slidžiame kelyje
Efektyvūs stabdžiai reikalingi bet kuriuo metų laiku, tačiau labiausiai - žiemą
Apie automobilių variklių žvakes
Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės
13 „Mitų griovėjų“ sugriautų automobilinių mitų
Laidą „Mitų griovėjai" žino beveik visi televizijos žiūrovai.
Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD
Nesvarbu, pirksite naują ar naudotą automobilį, tikrai kils klausimas ...
Atsidariusiose parodose – inžinerinės pramonės ir transporto verslo potencialas
LITEXPO vykstančio parodos sukvietė...
Autoservise gali ir "nurengti"
Sunku būtų rasti vairuotoją, negirdėjusį nė vienos istorijos apie...
2011-ieji – perversmo automobilių pramonėje metai
Galima drąsiai teigti, kad 2011 m. įeis į automobilizmo istoriją.
Pasaulinės automobilių pramonės laukia nauja krizė?
Įvertinus tai, kad dauguma Japonijos gamyklų vis dar nedirba, klausimas tampa labai aktualus
Servisų meistrai tyko lengvatikių
Dalis automobilių remonto dirbtuvių meistrų sėkmingai įvaldė techniką, kaip pasipelnyti iš patiklių ir mažai ką apie mašinų remontą išmanančių žmonių.
Automobilių vagies prisipažinimas
Rusijos žiniasklaidoje pasirodė įdomus straipsnis, kurio autorius teigia gavęs interviu iš automobilių vagystėmis užsiimančio žmogaus.