Ratų guoliai – kas lemia tarnavimo laiką
Atnaujinta: 2020-03-09

Tie, kas domisi automobiliais, žino, kad guoliai yra labai svarbi detalė. Tie, kas nesidomi, tikrai yra apie juos (o gal ir juos) girdėję ir vienaip ar kitaip  susiduria su jais kasdien. Guoliai sutinkami dažname automobilio agregate, tačiau jie yra vieni svarbiausių - rato guoliai.

Šiandien padedami J. Navicko, rato guolių gamintojo „Rolltec" atstovo, pabandysime pasiaiškinti, kaip guoliai veikia, ir kas lemia jų tarnavimo laiką.

Panašūs į guolius mechanizmai buvo naudojami nuo senų senovės, bet dabartinio tipo guoliai buvo išrasti ne taip jau seniai, XIXa. Guolių pramonės pionieriai, nuo kurių prasidėjo guolių era, besitęsianti iki šiol:

  • Vokiečių inžinierius Friedrichas Fišeris (FAG įkūrėjas) 1883m. sukūrė pirmąsias pramonines guolių rutulius gaminančias stakles. Tai buvo masinės guolių gamybos pradžia.
  • 1898 m. Henris Timkenas, garsus JAV karietų gamybos specialistas, užpatentavo kūginius guolius.
  • SKF įkūrėjas Svenas Vingkvistas 1907m. užpatentavo daugiaeilius rutulinius guolius, dėl savo universalių savybių bene plačiausiai naudojamus daugumos automobilių gamintojų.

Labiausiai paplitę automobilių ratų guoliai - kūginiai ir rutuliniai.

Kūginiai guoliai

Kiekviena autodetalė turi technines savybes, nuo kurių priklauso jos tarnavimo laikas. Ne išimtis ir rato guoliai:

  • Kūginiai guoliai gali atlaikyti dideles vertikalias ir horizontalias ašies apkrovas, tačiau jie bijo didelio greičio.
  • Rutuliniai guoliai puikiai tarnauja esant dideliam greičiui, tačiau silpniau atlaiko vertikalias ašies apkrovas, todėl jie dažniausiai yra „poruojami" po dvi ar daugiau eilių.

 

Rutuliniai guoliai

Net to paties tipo guoliai gali tarnauti skirtingą laiką. Vieni atlaiko 100 000 km ar daugiau, o kiti ima ir subyra nenuvažiavę 10 000 km. Guolio tarnavimo laiką lemia gamybos procesas ir montavimas.

Kokie yra svarbiausi guolių gamybos procesai, nuo kurių priklauso tarnavimo laikas?

Svarbiausios guolio dalys yra vidinis ir išorinis žiedai, tarp kurių sukasi rutuliai arba ritinėliai, tepalas ir riebokšliai.

Ruošinių gamyba. Vieni gamintojai guolių plieną pjausto ir gautus žiedus „pritempia"  iki reikiamo skersmens. Šis žiedų gamybos būdas yra pigesnis, bet tokio proceso metu pažeidžiama plieno molekulinė struktūra ir jis tarnauja trumpiau.

Kiti gamintojai, tarp kurių ir „Rolltec", pasirenka brangesnį, bet patikimesnį būdą: guolių vidinių ir išorinių žiedų ruošiniai yra gaminami liejimo presavimo būdu (kaltiniai). Šio proceso metu iki švytėjimo įkaitintas plienas yra presuojamas, suteikiant metalui tvirtumo ir užtikrinant vientisą struktūrą.

„Liejimo-presavimo (kaltinis) ruošinių gamybos procesas. Šaltinis: www.youtube.com".

Grūdinimas. Ne mažiau svarbu yra tinkamas ruošinių apdorojimas karščiu (grūdinimas). Tik iki galo ir tinkamai atliktas grūdinimas garantuoja metalo kietumą ir atsparumą dilimui, bei ilgą tarnavimo laiką. Tinkamai atliktas grūdinimas užima daugiau laiko ir kainuoja brangiau, todėl dažnas žemesnio lygio guolių gamintojas atlieka šį procesą atmestinai.

Guolio surinkimas. Prieš sujungiant guolio vidinį ir išorinį žiedus, bei užpildant rutuliais ar ritiniais, būtina atlikti kalibravimą, t.y., tinkamų išmatavimų sudedamųjų dalių parinkimą. Netinkamai atlikus kalibravimą, kad guolis bus per „kietai" ar per „laisvai" surinktas. Tai ženkliai sutrumpins tarnavimo laiką. Tepalas turi būti aukščiausios kokybės ir pritaikytas atitinkamos rūšies guoliams. Geriausia, kai tepalas yra užpildomas automatinėmis dozavimo staklėmis. Tai garantuoja, kad guolio viduje yra reikiamas tepalo kiekis. Atliekant užpildymą rankomis, tepalo gali būti užpildoma per mažai ar per daug. Be to, tokiu atveju padidėja vidinių guolių paviršių užteršimo galimybė. Ne mažiau svarbi yra riebokšlių kokybė ir tinkamas sumontavimas. Riebokšliai saugo guolyje esantį tepalą nuo aplinkos poveikio. Jeigu riebokšlis praleidžia tepalą, guolio tarnavimo laikas ženkliai sutrumpėja.

Guolių montavimo ypatumai, nuo kurių priklauso tarnavimo laikas.

Dažniausiai pasitaikančios klaidos.

Įsigijus naują, kokybišką detalę, labai svarbu ją tinkamai sumontuoti. Nekvalifikuoti meistrai gali „išmanyti" apie guolius daug, tačiau abejotina, ar jie turi automobilių gamintojo instrukcijas bei visą reikiamą montavimo įrangą. Vienos dažniausiai pasitaikančių montavimo klaidų - bandymas guolį sumontuoti kalant jį į stebulę tiesiogiai plaktuku ar per tarpinį paviršių. Nors pastarasis būdas yra ne toks pavojingas, kaip kalimas tiesiogiai į guolį, toks montavimas dažniausiai baigiasi naujo guolio paieška ir pakartotiniu guolio keitimu iš karto ar po kelių šimtų nuvažiuotų kilometrų. Užveržimo jėga. Guoliai trumpiau tarnauja, kai jie būna per stipriai arba per silpnai priveržti. Tiesa, nepriveržta detalė tarnauja ilgiau negu perveržta, todėl dauguma meistrų linkę išleisti automobilius su laisvesniais ratais. Tačiau tai nėra gerai.

Perveržimas

Perveržimas

 

Darbinių paviršių nusidėvėjimas dėl stambių pašalinių dalelių patekimo

 

Vandens ir purvo patekimas dėl pažeisto riebokšlio

Darbinių paviršių nusidėvėjimas dėl ypač smulkių pašalinių dalelių patekimo

Netinkama stebulės būklė

Guolių teisingo montavimo rekomendacijos.

Kada guoliai tarnaus tiek, kiek jiems priklauso? Tada, kai ne tik bus pasirinktos kokybiškos detalės, bet ir jos bus tinkamai sumontuotos.

  • Pagrindinė taisyklė - švara. Guoliai yra ypatingai jautrūs bet kokiam užteršimui. Net menka pašalinė dalelė gali smarkiai sutrumpinti guolio tarnavimo laiką, todėl tiek patalpa, tiek įrankiai, naudojami guolio montavimui, turi būti švarūs.
  • Turi būti vadovaujamasi konkretaus automobilio gamintojo nurodymais guolio montavimui. Eksperimentavimas, netinkamas seno guolio numontavimas, bandymas „pataisyti riebokšlį" ar „iš akies" užveržti guolį dažniausiai sugadina guolį ar stebulę.
  • Būtina užtikrinti, kad stebulė būtų švari ir nepažeista. Sumontavus ant surūdijusios ar pažeistos stebulės, guolis bus išcentruotas ir tarnaus neilgai.
  • Tinkamų įrankių ir montavimo metodų naudojimas. Patikimiausia - naudoti specialius guolių presavimo įrankius, dinamometrinį užveržimo raktą. Bandymas montuojant naudoti atsuktuvą, kaltą ar kitus netinkamus įrankius, daugeliu atvejų baigiasi guolio sugadinimu ir smarkiai sutrumpina tarnavimo laiką. Griežtai draudžiama naudoti plaktuką tiesiogiai kalant į guolį!
  • Negalima guolio plauti. Guoliai yra sutepti apsauginiu tepalu, kuris apsaugo nuo korozijos. Plaunant gali būti pažeisti riebokšliai ir guolio darbiniai paviršiai. Iš pakuotės guolis turi būti išimamas paskutiniu momentu, prieš montavimą.

Turint atitinkamų įgūdžių ir reikiamus įrankius, laikantis aukščiau išvardintų rekomendacijų, galima guolius keisti pačiam. Kita vertus, jeigu savo jėgomis abejojate, verčiau kreipkitės į specialistus, nes tik tokiu atveju būsite garantuoti, kad kokybiški Jūsų įsigyti guoliai atitarnaus visą jiems priklausantį laiką.

Rolltec" informacija ir nuotraukos

 

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Efektyvūs stabdžiai saugo slidžiame kelyje

Efek­ty­vūs stab­džiai rei­ka­lin­gi bet ku­riuo me­tų lai­ku, ta­čiau la­biau­siai - žie­mą

Apie automobilių variklių žvakes

Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės

13 „Mitų griovėjų“ sugriautų automobilinių mitų

Laidą „Mitų griovėjai" žino beveik visi televizijos žiūrovai.

Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD

Nesvarbu, pirksite naują ar naudotą automobilį, tikrai kils klausimas ...

Autoservise gali ir "nurengti"

Sunku būtų rasti vairuotoją, negirdėjusį nė vienos istorijos apie...

2011-ieji – perversmo automobilių pramonėje metai

Galima drąsiai teigti, kad 2011 m. įeis į automobilizmo istoriją.

Pasaulinės automobilių pramonės laukia nauja krizė?

Įvertinus tai, kad dauguma Japonijos gamyklų vis dar nedirba, klausimas tampa labai aktualus

Servisų meistrai tyko lengvatikių

Dalis automobilių remonto dirbtuvių meistrų sėkmingai įvaldė techniką, kaip pasipelnyti iš patiklių ir mažai ką apie mašinų remontą išmanančių žmonių.

Automobilių vagies prisipažinimas

Rusijos žiniasklaidoje pasirodė įdomus straipsnis, kurio autorius teigia gavęs interviu iš automobilių vagystėmis užsiimančio žmogaus.