Įvairios paskirtys
Aerodinaminiai elementai, dažnai vadinami „spoileriais", skirti gerinti automobilio aerodinamines savybes, didinti korpuso aptakumą, lyginti oro srautus, išnaudoti juos spaudžiamajai jėgai sukurti ir įšylančioms dalims aušinti.
Automobilio galinės dalies aerodinamika itin svarbi vienatūriams arba dviejų tūrių kėbulams (hečbekams, universalams, dviejų tūrių kupė). Per lietų išbandžius kelių gamintojų ar modifikacijų automobilius galima greitai nuspręsti, kurio kėbulo forma geresnė.
Liūčiai pliaupiant puikių aerodinaminių formų hečbeke važiuojant greičiau nei 70 kilometrų per valandą, galinis stiklas lieka sausas ir švarus.
O universalo su beveik vertikaliu bagažinės dangčiu galinio stiklo valytuvas dirba didžiausiu intensyvumu.
Važiuojant paskui tokį automobilį puikiai matomi susidarantys sūkuriai. Todėl prie tokios nevykusios aerodinaminiu požiūriu formos kėbulo limpa purvas ir kiti kelio nešvarumai.
Jei su automobiliu komplektuotas galinis aptakas gamykloje, jis paprastai atlieka estetinę funkciją, šiek tiek išlygina oro srautą, sumažina keliamą triukšmą važiuojant dideliu greičiu. Sportinių automobilių aptakai yra specialių formų ir dydžio. Pagrindinė jų paskirtis - pasitelkus oro srautus, prispausti galinę automobilio dalį prie kelio, padidinti galinių ratų sukibimą esant dideliam greičiui.
Priekinis aptakas tvirtinamas po automobilio priekiniu buferiu (paprastai integruotas).
Dažniausiai turi tris ertmes: dvi mažesnes šonuose ir vieną didelę viduryje.
Per šonines ertmes oras tiekiamas į stabdžių diskus, per vidurinę - variklio aušinimo sistemai. Be to, sukuriama jėga, prispaudžianti automobilio priekinę dalį ir didinanti priekinių ratų sukibimą su kelio danga, esant dideliam greičiui.
O dugno aptakų paskirtis - išlyginti oro sūkurius po automobiliu, sumažinti oro slėgį į dugną.
Per posūkius aptakas sukuria spaudžiamąją jėgą į apačią.
Savadarbis - nenaudingas
Savadarbis aptakas galės atlikti tik estetines funkcijas, bet tai nenaudinga, nes gali išaugti kuro sąnaudos ir padidėti oro srautų keliamas triukšmas. Gamyklose gaminami aptakai turi išlaikyti griežtus egzaminus aerodinaminiuose vamzdžiuose. Pačiam pasidaryti aerodinaminio aptako neįmanoma.
Aptakai gaminami atsižvelgiant į daugelį faktorių: mašinos masę, variklio galingumą, judėjimo greitį, kėbulo ypatybes ir kt. Nėra reikalo naudoti aptakus sunkiuose ir galinguose automobiliuose, nes, norint pasiekti aptako efektyvumą, reikėtų labai padidinti jo plotą. Paprastai aptakai naudojami automobiliuose, kurių variklio galia viršija 200 arklio galių (147 kW) ir kurie turi įveikti staigius posūkius važiuodami 70-150 kilometrų per valandą greičiu.
Priekinis aptakas naudojamas esant didesniam kaip 150 kilometrų per valandą greičiui tam, kad nepakiltų automobilio priekis (kėbulas ima veikti kaip sparnas). Kelias dešimtis kilogramų sveriantys aptakai nereikalingi važiuojant žvyrkeliais (dėl per mažos trinties ir nelygios kelio dangos) ir greitkeliais (nėra staigių posūkių).
Norint savo automobilyje uždėti aptaką, pirmiausia reikia apsispręsti, dėl ko jis bus naudojamas - prispausti automobilį prie žemės, pagerinti aptakumą ar dėl grožio. Taip pat reikia žinoti, kad aptakai skirtingi sedano, kupė ir hečbeko kėbulams. Sedanuose aptakas montuojamas ant bagažinės dangčio krašto, o hečbekai (ir kai kurie kupė) turi keletą aptako montavimo vietų.
Susikonstravo pats
Kol automobilių kompanijos viena po kitos pristato naujausius šiuolaikinius ekonomiškus automobilius, amerikietis Maikas Turneris pateikė savo taupaus automobilio versiją.
Ne itin dailiai atrodantis keistuolis iš tikro yra „užmaskuotas" 1992 metų „Honda Civic". Visi korpuso patobulinimai atlikti M.Turnerio, o jų tikslas - sumažinti automobilio oro pasipriešinimą.
Kaip teigia kūrėjas, šiems patobulinimams jam užteko vietos statybinių medžiagų parduotuvės asortimento ir 400 JAV dolerių. Už tai dabar automobilis šimtui kilometrų sunaudoja vos 2,6 litro kuro, važiuojant 100 kilometrų per valandą greičiu. Išties įspūdingas pasiekimas, žinant, kad naujas toks automobilis turėtų sunaudoti 5-6 litrus kuro.
Konstruktorius stebisi, kodėl šiuolaikinių automobilių kūrėjai tiek mažai dėmesio skiria automobilio aerodinamikai. Važiuojant dideliu greičiu aerodinamika ir automobilio pasipriešinimas orui daro didžiausią įtaką kuro sunaudojimui.
Kūrėjas teigia, kad ekstremaliu kuro taupytoju tapo po JAV nusiaubusio „Katrinos" uragano. Tuomet smarkiai šoktelėjus kuro kainomis apie ekonomiją susimąstė ne vienas amerikietis. M.Turneris viliasi, kad vis brangstantys degalai privers gamintojus pirmiausia atkreipti dėmesį į automobilio praktiškumą bei aerodinamiką ir užmiršti ne taip reikšmingas dizaino įmantrybes.
Donatas BRAZDEIKIS
Efektyvūs stabdžiai saugo slidžiame kelyje
Efektyvūs stabdžiai reikalingi bet kuriuo metų laiku, tačiau labiausiai - žiemą
Apie automobilių variklių žvakes
Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės
13 „Mitų griovėjų“ sugriautų automobilinių mitų
Laidą „Mitų griovėjai" žino beveik visi televizijos žiūrovai.
Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD
Nesvarbu, pirksite naują ar naudotą automobilį, tikrai kils klausimas ...
Atsidariusiose parodose – inžinerinės pramonės ir transporto verslo potencialas
LITEXPO vykstančio parodos sukvietė...
Autoservise gali ir "nurengti"
Sunku būtų rasti vairuotoją, negirdėjusį nė vienos istorijos apie...
2011-ieji – perversmo automobilių pramonėje metai
Galima drąsiai teigti, kad 2011 m. įeis į automobilizmo istoriją.
Pasaulinės automobilių pramonės laukia nauja krizė?
Įvertinus tai, kad dauguma Japonijos gamyklų vis dar nedirba, klausimas tampa labai aktualus
Servisų meistrai tyko lengvatikių
Dalis automobilių remonto dirbtuvių meistrų sėkmingai įvaldė techniką, kaip pasipelnyti iš patiklių ir mažai ką apie mašinų remontą išmanančių žmonių.
Automobilių vagies prisipažinimas
Rusijos žiniasklaidoje pasirodė įdomus straipsnis, kurio autorius teigia gavęs interviu iš automobilių vagystėmis užsiimančio žmogaus.