Žieminiai eksploataciniai skysčiai automobiliams
Atnaujinta: 2020-03-09
  • priedai

Staigiai atšalus orams, daugelis vairuotojų jau pasikeitė visus automobilio skysčius į žieminius. Jeigu dar liko tokių, kurie to nepadarė, rekomenduojame kuo greičiau tai padaryti.
Skysčių keitimas, atrodytų, paprasta procedūra, kuriai nereikia ypač gerų įgūdžiu. Deja, praktika rodo, kad vairuotojai ją pamiršta arba pridaro klaidų, kurios, esant minusinei temperatūrai, tampa automobilių gedimo ir papildomų išlaidų atsiradimo priežastimi.
Šiuo atveju visų automobilio nelaimių priežastis - fizinės vandens savybės. Šaldamas vanduo smarkiai plečiasi. Jeigu tai atsitiks automobilio variklyje, pasekmės bus liūdnos.
Beje, net krizės sąlygomis, nerekomenduotina taupyti ir pirkti abejotinos kokybės mišinius iš neaiškios kilmės prekeivių.

Apiplovimo bakelis

Priminimas, kad skystį stiklų apiplovimo bakelyje reikėjo pakeisti iš anksto, kai kam gali pasirodyti banalus, tačiau statistika rodo, kad apie šį potencialų problemų šaltinį dažnas vairuotojas pamiršta. Užšalęs vanduo sugadina siurbliuką, užkemša žarneles, išardo jungtis ir pakenkia purkštukams. Jei taip atsitiks, pasirinkimas bus nedidelis - arba iki žiemos pabaigos važinėti su neveikiančia langų plovimo sistema, arba investuoti į skubų jos remontą. Tai kainuos gerokai brangiau negu skysčio pakeitimas laiku.

Kaip keisti skystį? Keičiant nereiktų pamiršti, kad neužtenka tik supilti į bakelį naujo, žiemai skirto skysčio. Būtina pervaryti žieminį skystį per visą apiplovimo sistemą. Ypač kruopščiai tai turėtų atlikti vairuotojai tų automobilių, kurie turi lempų ir užpakalinio stiklo apiplovimą. Pasitaiko atvejų, kai savininkai tik supila į bakelį naują skystį ar tiesiog įpila koncentrato į esantį skystį, apipurškia priekinį stiklą ir įsivaizduoja, kad darbas atliktas. Tai - klaida. Ilgoje apipurškimo sistemoje vis liko senojo vasarinio skysčio. Esant tokiems šaltiems orams, jis sušals į ledą, kuris pažeis visą sistemą. Tokių automobilių savininkai būtinai turi pervaryti naują skystį per visą sistemą. Jis turi pasipilti ir iš lempų, ir iš užpakalinio lango apiplovimo purkštukų. Tam gali tekti sunaudoti apie litrą skysčio, tačiau jis kainuos tikrai pigiau negu sistemos remontas.

Jei automobilis naujas ar apynaujis, rinktis reiktų gamintojo rekomenduojamą skystį, jeigu senesnis, galima rinktis ir kitokį, tačiau būtinai žinomo gamintojo. Jeigu pirksite skystį „iš po prekystalio", jums gali įkišti kokio neaiškios kilmės birzgalo, kuris sėkmingai suės kurią nors sistemos dalį.

Atskirti gerą skystį nuo prasto galima ir pagal kvapą. Jeigu naudojamas pigus langų ploviklis, jis greičiausiai kvepės samane. Pasitaiko atvejų, kai nemalonus kvapas tampa vairuotojo galvos skausmo priežastimi. Kaimyninėse šalyse užfiksuota avarijų, kurias sukėlė pigaus skysčio garų prisiuostę vairuotojai.

Kodėl skiriasi plovimo skysčių kvapas? Viską lemia gamybos technologija. Sąlyginai langų plovimo skystį galima suskirstyti į dvi kategorijas. Pirmojo tipo gaminami naudojant techninio spirito frakcijas. Jie pigūs, bet pasižymi nemaloniu kvapu. Antrojo tipo gaminami naudojant kitokias chemines priemones. Jie skiriasi malonia spalva ir kvapu. Šie skysčiai nekenkia automobilių kėbulų dažams.

Rinkoje galima rasti ir skysčių koncentratų. Perkant juos reikia pagalvoti, ar visada po ranka turėsite vandens koncentratui atskiesti.

Aušinimo sistema

Radiatoriuje užšalęs vanduo reiškia tik vieną - laukia cilindrų bloko remontas, nes jis būtinai tokiu atveju suskils. Norint to išvengti, reikia laiku į sistemą supilti antifrizo arba tosolo - specialaus aušinimo sistemai skirto skysčio.

Neužšąlantis skystis aušinimo sistemai - techninio etilenglikolio ir distiliuoto vandens mišinys, užšąlantis esant -40 ar -65 C. Jis užverda, esant maždaug +108 C atmosferos slėgiui. Beje, temperatūrai nukritus net iki minėtų, skystis nesušąlą į ledą, jis tampa tiršta mase, kuri nekenkian nei radiatoriui, nei variklio cilindrų blokui.

Etilenglikolį gamina Rusija, JAV ir Saudo Arabija, tad vertėtų rinktis iš produkcijos, pagamintos būtent tose šalyse. Tokių skysčių gamintojai skirstomi į du tipus. Vieni jų gamina neužšąlantį skystį, o kiti užsiima jau pagaminto etilenglikolio maišymu su kitomis antifrizo sudėtinėmis dalimis.

Pagrindinė taisyklė renkantis - gobšus moka dukart. Jokiu būdu nepirkite neaiškios kilmės skysčio neaiškioje pakuotėje. Reikalas tas, kad antifrizas yra agresyvus ir gali pakenkti konstrukcinėms medžiagoms. Jo korozinis poveikis įvairiems metalams ar jų lydiniams yra iki 10 kartų stipresnis negu vandens.

Geras antifrizas turi ne tik aušinti variklį, jis turi atlikti ir kitas funkcijas: neužvirti, esant bet kokiai leidžiamai variklio darbinei temperatūrai, pasižymėti geru šilumos sugėrimu, pralaidumu šilumai, neputoti, nekenkti vamzdeliais ir tarpinėms, turėti tepančių savybių. Jeigu antifrizas gaminamas pagal visas taisykles, jame gausu specialių priedų: antikorozinių, neleidžiančių suputoti, tepančių ir pan.

Jeigu antifrizas „pagamintas" garaže, tai visų reikiamų priedų neturės. Etilenglikolis, tikėtina, bus pakeistas kokiu nors neaiškios kilmės surogatu - kad tik tirpalas būtų reikiamo tankio. Taip daroma norint sutaupyti, nes būtent etilenglikolis lemia antifrizo kainą. Pagrindinis neaiškios kilmės produkcijos „privalumas" - pigumas. Naudojant nekokybišką produkciją prasideda bloko ir radiatoriaus korozija, pasirodo putos, gerokai prasčiau tepamas vandens siurblys. Deja, kartais pasekmės būna dar liūdnesnės.

Antifrizai gali būti koncentratai, apskaičiuoti darbui iki -80 C, arba jau paruošti naudoti mišiniai. Koncentratą reikia atskiesti, mišinį galima pilti tiesiai į sistemą.

Maišant koncentratą su vandeniu reikia atsiminti, kad yra tikimybė, jog iš antifrizo bus išstumtas vanduo. Taip atsitinka dėl skirtingo skysčių tankio. Jokiu būdu negalima antifrizo skiesti pirmu po ranka pasitaikiusiu vandeniu. Reikia naudoti tik vandenį be druskos. Įdomu tai, kad kartais vanduo iš krano tinka labiau negu distiliuotas skystis, mat pastarajame dar yra druskų.

Taip pat žinotina, kad keičiant antifrizą gali susidaryti oro kamščių. Siekiant to išvengti, antifrizą pilti savitaka. Būtent taip daro patyrę meistrai. Keičiant reiktų nepamiršti atidaryti šildymo krosnelės. Tada skystis iškart pateks į šilomokaitį.

Šiuo metu rinkoje parduodamo antifrizo gamintojai teigia, kad jis gali tarnauti 3-5 metus, bet, jei daug važinėjate ir turite galimybių, galite jį keisti ir kartą per metus. Jei tokios galimybės neturite, vis tiek nereiktų laukti iki leistinos ribos. Verčiau jau skystį pasikeiskite anksčiau.

Jeigu vasarą vietoj antifrizo naudojote vandenį, prieš pildami antifrizo, į aušinimo sistemą supilkite specialaus ploviklio.

Stabdžių skystis

Stabdžių skysčio paskirtis - perduoti pagrindinio cilindro įstangą ratų cilindrams. Dauguma stabdžių skysčių gaminama glikolio pagrindu. Skysčio užduotis labai paprasta ir aiški, tačiau labai atsakinga. Juk niekam nereikia aiškinti, kad automobilis su sugedusiais stabdžiais yra pavojingas ne tik jo vairuotojui, bet ir visiems aplinkiniams. Stabdžių sistema sugesti gali, jei bus naudojamas nekokybiškas ar pasenęs stabdžių skystis.

Iš akies nustatyti stabdžių skysčio kokybę ir tai, kaip jis veiks sistemos detales, neįmanoma. Būtent todėl nevertėtų pirkti skysčio turguose arba panašaus tipo prekybos taškuose. Gal kainuos kiek brangiau, bet vertėtų pirkti žinomų gamintojų produkciją ir patikimose parduotuvėse.

Dėl nekokybiško stabdžių skysčio išbrinksta guminės tarpinės, prasideda korozija, pradeda strigti darbinių cilindrų stūmokliai, trinkelės neatsiraukia nuo disko ar būgno, pamažu ima kaisti. Po kelių valandų važiavimo su tokiu skysčiu perkaista stabdžių suportai, skystis užverda ir susidaro garai. Tokiu atveju automobilis tampa nevaldomas - spaudžiant paminą oras lengvai susispaudžia, spaudimo jėga nepersiduoda į cilindrus, automobilio greitis nemažėja.

Dabartiniams automobiliams tinka „DOT" klasės stabdžių skysčiai. Net į 20-30 metų senumo tarybinius automobilius nevertėtų pilti „BSK" ar panašių skysčių. Jie agresyvūs ir „suėda" gumas. Be to, jie labiau higroskopiniai. Jeigu vanduo sušąla į ledo kristalus, tai užteks poros stabdžių paminos paspaudimų ir cilindrų gumos bus sugadintos. Žinoma, tokiu atveju automobilis taip pat bus nevaldomas.

Drėgmės kaupimosi stabdžių sistemoje problemą gali išspręsti skystis „DOT 5", sukurtas silikono pagrindu. Skirtingai nuo glikolio skysčių, silikonas atstumia vandenį. Deja, jis taip pat turi trūkumų. Šiandien, kai visi bando taupyti, aukšta kaina atbaido ne vieną potencialų pirkėją. Jo nerekomenduojama naudoti automobiliuose su ABS sistema. Be to, jis negali ištirpdyti drėgmės, todėl ši kaupiasi suportuose ir darbiniuose stabdžių cilindruose.

Automobiliams su ABS sukurtas specialus „DOT-5.1". Jame yra ir glikolio, ir silikono. Jis tinka visiems moderniems automobiliams, pasižymi aukšta virimo temperatūra, geromis tepamosiomis savybėmis, turi gausybę antikorozinių priedų.

Jeigu keisite stabdžių skystį savarankiškai, atminkite, kad svarbiausia, jog sistemoje neliktų oro. Oras sistemoje gali tapti stabdžių gedimo priežastimi, tad pakeitus skystį būtiną stabdžius papumpuoti. Žinoma, vieni to nepadarysite, tad nepamirškite iš anksto susirasti pagalbininką.
Jeigu keičiamas servise, jis į sistemą pilamas specialia aukšto spaudimo įranga. Tokiu atveju sistemos papumpuoti nebereikia.

Parengta pagal užsienio spaudą

 

Autoreviu.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Efektyvūs stabdžiai saugo slidžiame kelyje

Efek­ty­vūs stab­džiai rei­ka­lin­gi bet ku­riuo me­tų lai­ku, ta­čiau la­biau­siai - žie­mą

Apie automobilių variklių žvakes

Nors dyzelinių ir benzininių automobilių variklių žvakės

13 „Mitų griovėjų“ sugriautų automobilinių mitų

Laidą „Mitų griovėjai" žino beveik visi televizijos žiūrovai.

Lyginame: variatorius, robotizuota PD ir automatinė PD

Nesvarbu, pirksite naują ar naudotą automobilį, tikrai kils klausimas ...

Autoservise gali ir "nurengti"

Sunku būtų rasti vairuotoją, negirdėjusį nė vienos istorijos apie...

2011-ieji – perversmo automobilių pramonėje metai

Galima drąsiai teigti, kad 2011 m. įeis į automobilizmo istoriją.

Pasaulinės automobilių pramonės laukia nauja krizė?

Įvertinus tai, kad dauguma Japonijos gamyklų vis dar nedirba, klausimas tampa labai aktualus

Servisų meistrai tyko lengvatikių

Dalis automobilių remonto dirbtuvių meistrų sėkmingai įvaldė techniką, kaip pasipelnyti iš patiklių ir mažai ką apie mašinų remontą išmanančių žmonių.

Automobilių vagies prisipažinimas

Rusijos žiniasklaidoje pasirodė įdomus straipsnis, kurio autorius teigia gavęs interviu iš automobilių vagystėmis užsiimančio žmogaus.